میرنیوز

کوتاه؛ از نخستین موفقیت‌هایی که زنان در تاریخ ماندگار کردند

کوتاه؛ از نخستین موفقیت‌هایی که زنان در تاریخ ماندگار کردند 2020-03-08T14:13:45+03:30

این تاریخ  توسط مدیر کل یونسکو، ایرینا بوکوا در سال 1977 اعلام شد و علت این نام‌گذاری تظاهرات گسترده زنان در اروپا برای رعایت تساوی حقوق زن و مرد بود؛ این تساوی حقوق شامل تمام زمینه‌ها مانند موارد علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. زنان در سراسر جهان در عرصه‌های مختلفی درخشیده‌اند و با کارهای بزرگی که انجام می‌دهند، به تکامل و پیشرفت بشر کمک عظیمی کرده و می‌کنند. در ادامه به معرفی هفت نفر از زنان دنیا که به عنوان نخستین‌ها شناخته می‌شوند، می‌پردازیم.

نخستین زن فضانورد

«والنتینا ترشکوا» به عنوان نخستین زنی که به فضا سفر کرد، شهرت جهانی دارد. یکی از نکات مهم این شهرت جهانی این است که والنتینا سفر و ماموریت فضایی خود را به تنهایی تجربه کرد، این در صورتی است که زنان فضانورد پس از او در قالب تیم‌های فضانوردی به ماموریت‌های فضایی فرستاده می‌شوند.

ترشکوا از بین 400 نامزد برای انجام سفر فضایی در 16 ژوئن سال 1963 انتخاب شد، او با فضاپیمای وستوک 6 و نزدیک به سه روز در فضا قرار گرفت. در طی این مدت او آزمایش‌های پزشکی زیادی را انجام داد تا تاثیرات فضا بر روی زنان مورد بررسی قرار گیرد.

والنتینا پس از اتمام سفرش، در سال 1977 دکترای علوم مهندسی را اخذ کرد و تاکنون نزدیک به 50 اثر علمی تالیف کرده است. البته ترشکوا زمانی که از بین 400 نامزد برای انجام ماموریت انتخاب شد لقب « قهرمان اتحاد جماهیر شوروی» را نیز از هیات رییسه شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی دریافت کرد.

والنتینا ترشکوا پس از شهرت و محبوبیت در روسیه، در فعالیت‎های اجتماعی زیادی شرکت دارد و از سال 1994 به عنوان رییس مرکز بین‌المللی همکاری‌های علمی و فرهنگی روسیه مشغول به کار است؛ ترشکوا نشان‌های زیادی دریافت کرده و همچنین یکی از حفره‌های کره ماه نیز به نام او نام‌گذاری شده است.

نخستین دریاسالار زن

«آرتمیس» زن دریانورد ایرانی بود که در زمان هخامنشی دستور دریاسالاری خود را از خشایارشاه پذیرفت. او نخستین زنی است که در تاریخ دریانوردی دنیا در رتبه فرماندهی دریایی قرار دارد.

آرتمیس در نبرد دریایی که میان ایران و یونان شکل گرفته بود با شجاعت فراوان توانست قسمتی از نیروی دریایی ایران که در معرض خطر قرار داشتند را از نابودی نجات دهد، خشایار شاه در همان زمان به دلیل دلاوری‌های آرتمیس مقام دریاسالاری را به او اعطا کرد.

شخصیت آرتمیس بسیار محبوب ملکشاه سلجوقی، جلال‌الدین خوارزمشاه و شاه عباس بود؛ هردوت نیز در کتاب خود از دلاوری‌های آرتمیس نوشته و در مورد او ابراز کرده است که « هیچ کدام از فرماندهان ایران مانند آرتمیس برای خشایار شاه مفید نبوده و مشاوره‌های با ارزشی به او ارائه نداده‌اند».

نخستین چترباز زن

اولین زن چترباز دنیا «جورجیا آنا تامسون» نام دارد که در 20 سالگی موفق شد از یک هواپیما با چتر نجات به پایین بپرد.

این پرواز در 21 ژوئن سال 1814 بر فراز آسمان لس‌آنجلس انجام شد و جورجیا تامسون توانست نام خود را در تاریخ آمریکا به عنوان اولین زن چتر باز به ثبت برساند.

جورجیا به دلیل قد کوتاه و وزن  کمی که داشت به نام «تاینی» شهرت پیدا کرد، او ابتدا با نام تامسون شناخته می‌شد اما پس از آن که چارلز برادویک چترباز او را به فرزند خواندگی پذیرفت با نام «برادویک» شناخته شد.

جورجیا پس از هزار و 100 پرش از هواپیما در سال 1978 در کالیفرنیا درگذشت و بزرگراهی در ایالت کارولینای شمالی که محل تولدش نیز بود به نام او نام‌گذاری شد.

نخستین ستاره‌شناس زن ایران

«آلنوش طریان» به دلیل پایه‌گذاری رشته اخترفیزیک ستارگان در دانشگاه‌های ایران به عنوان «مادر ستاره‌شناسی نوین ایران» شناخته می‌شود. طریان در 33 سالگی برای تحصیل در رشته فیزیک اتمسفر وارد دانشگاه سوربن شد.

طریان در این دانشگاه با دختر ماری کوری در آزمایشگاه همکاری می‌کرد و پس از اتمام تحصیلش پیشنهاد تدریس در دانشگاه سوربن را رد کرد و به ایران بازگشت و به عنوان دانشیار «فیزیک رشته ترمودینامیت» دانشگاه تهران استخدام شد.

در سال 1345 طریان درخواست راه‌اندازی رصدخانه خورشیدی را داد و این رصدخانه با نظارت خود او افتتاح شد؛ در سال 1348 به ریاست گروه تحقیقات فیزیک خورشیدی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران رسید و رصدخانه فیزیک خورشیدی کار خود را آغاز کرد.

 نخستین زن برنده جایزه نوبل

بی‌شک نام «ماری کوری» به عنوان یکی از بزرگترین دانشمندان در یاد افراد حک شده است. ماریا اسکلودوسکا فیزیکدان و شیمیدان فرانسوی- لهستانی بود که از ازدواج با پیر کوری با نام «مادام کوری» شناخته شد.

مادام کوری نخستین زنی بود که جایزه نوبل دریافت کرد، او همچنین تنها دانشمندی است که جایزه علمی نوبل را در دو رشته فیزیک و شیمی دریافت کرده است. کوری علاوه بر تحقیق و فعالیت در دو رشته فیزیک و شیمی، رشته رادیولوژی را بنیان نهاد.

زمان اعلام نتایج جایزه نوبل نام ماری کوری ابتدا در لیست قرار نداشت؛ چراکه تا آن زمان هیچ زنی جایزه نوبل را به دست نیاورده بود. با اینکه کمیته جایزه نوبل تمایلی به ارائه جایزه ماری کوری نداشت، پیر کوری با اطلاع از وضعیت از کمیته درخواست کرد تا از همسرش تقدیر کنند.

نخستین پادشاه زن جهان

پوراندخت یا بوراندخت دختر خسرو پرویز و نخستین پادشاه زن دنیا است که در سال 629 میلادی در جشنی باشکوه در حضور بزرگان کشور بر تخت سلطنت ساسانیان نشست.

گفته می‌شود پورانداخت پس از کشته شدن تمام برادرانش توسط یکی از آنها تنها گزینه سلطنت پس از پدرش بود، به همین دلیل پورانداخت بیست‌وهشتمین پادشاه ساسانیان و نخستین پادشاه زن ایران نام گرفت.

 پورانداخت در دو دوره کوتاه پادشاهی خود تلاش کرد آشفتگی ساسانیان پس از خون‌ریزی‌های فراوان و رابطه‌ ایران و روم را که توسط پدرش آشفته شده بود، سرو سامان بخشد. اما تاریخ حاکی از آن است که پورانداخت نتوانست ثمره آثار تصمیماتی که برای ایران گرفته بود را ببیند؛ فردوسی و برخی از مورخان مرگ طبیعی را پایان پادشاهی پورانداخت نقل کرده‌اند.

نخستین زن شرکت‌کننده در مسابقات فرمول یک

اولین زن رقابت‌کننده در تاریخ فرمول یک «ماریا ترسا د فیلیپس» نام دارد که در ناپل ایتالیا متولد شده بود، او اولین زنی بود که در مسابقات گرند پری قهرمانی جهان فرمول یک شرکت کرد و مسابقه داد. او در سال 1954 پس از دریافت مقام دوم در مسابقات قهرمانی ایتالیا به عنوان راننده مازراتی استخدام شد.

انگیزه فیلیپس برای شرکت در مسابقات فرمول یک و اتومبیل‌رانی این بود که برادرانش به او گفته بودند توانایی رانندگی سریع را ندارد، پس از این حرف فیلیپس در مسابقات فیات 500 شرکت کرده و پیروز مسابقه شد.

در سال‌ 1958 پس از سال‌ها تلاش، فیلیپس به مسابقات فرمول یک راه یافت و در سال 1959 پس از مرگ یکی از هم تیمی‌هایش کلاه ایمنی خود را زمین گذاشت. او در سال 1979 به باشگاه بین‌المللی رانندگان بازنشسته فرمول یک پیوست  و در سال 1997 نایب‌ رییس این باشگاه شد.

فیلیپس تا مدت‌ها به عنوان تنها زن شرکت‌کننده در رقابت‌های گرندپری شناخته می‌شد تا اینکه حدود 15 سال بعد للا لومباردی، مسابقه فرمول یک را به عنوان یک زن از ابتدا آغاز کرد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)