میرنیوز

افغان‌ها و آرزوهای بر باد رفته...

افغان‌ها و آرزوهای بر باد رفته... 2021-12-01T14:35:53+03:30

افغان‌ها، همین همسایه کشورمان سال‌هاست که بامعنی وطن غریبه شده‌اند، سال‌هاست که ریشه در دست گرفتند و به دنبال سرایی می‌گردند که بشود وطنشان، سرایی به‌دور از سرزمین؛ این روزها اما قصه‌اش فرق دارد، قوانینی سخت سراسر کشور افغانستان را گرفته و ناامنی جزئی از ولایت‌ افغان شده است، این روزها به‌جای هوا، مرگ در افغانستان جریان دارد.

زن، مرد، پیر و جوان، همه وحشت‌زده‌اند و هرکدام به دنبال مأوایی امن هستند، برخی فرار را برقرار ترجیح داده‌اند، قید همه‌چیز را زده‌اند تنها با کالای جان به سمت ما آمده‌اند، آن‌ها به ما پناه آورده‌اند، اما ترس در وجودشان رخنه کرده است، حالا به سراغشان آمده‌ام که از دردهای تلخ جدایی از وطن برایم بگویند.

آن‌ها می‌ترسند که مبادا عکسی از مردان خانواده منتشر شود و علاوه بر آوارگی این بار بی‌کس شوند و سایه بالاسرشان هم برود، اما مردی که رابط ماست به آن‌ها اطمینان داده است که نگران نباشند و پشت تلفن به من می‌گوید «حواستان باشد، من به این‌ها اطمینان داده‌ام که برایشان مشکلی ایجاد نشود» سپس آدرس خانه‌ای دریکی از شهرهای اطراف قزوین را می‌دهد و می‌گوید «من خودم مشهد هستم شما بروید داخل خانه بنشیند بعد از نیم ساعت یک نفر می‌آید دنبالتان و با او بروید، خیالتان راحت باشد آدم خودم و امن است، نگران نباشید هر جا گفت بروید».

به آدرسی که داده می‌رسم، دخترک افغان با چشم‌های مشکی براق در را به روی ما باز می‌کند، اینجا خانه مردی افغان است که باید او را همراهی کنم، وارد خانه که می‌شوم قاب عکس‌ها، پرده‌ها و حتی روبالشی‌های سوزن‌دوزی افغانستانی توجهم را جلب می‌کند، اگرچه در ایران زندگی می‌کند اما سعی کرده اصالت خود را حفظ کند.

خودش در ایران متولد شده است و تاکنون نتوانسته به افغانستان برود، می‌گوید «آرزو دارم یک‌بار از نزدیک خاک وطنم را لمس کنم، اینجا زندگی کردم و بزرگ شدم اما حق خروج از قزوین را ندارم حتی برای اینکه بروم تهران یا مشهد باید بروم نامه بگیرم با اینکه کارت اقامت دارم؛ هیچ‌وقت به من اجازه ندادند که به افغانستان بروم».

از زابل می‌گوید که بیش از ۷ هزار نفر از هم‌وطنانش به آنجا آمدند و اجازه ندارد به کمکشان بروند، هرچند دقیقه زنگ تلفنش به صدا درمی‌آید و خانواده مهاجری که تازه به قزوین رسیدند از او درخواست کمک دارند که برایشان بخاری یا فرش تهیه کند، وضع زندگی خودش هم خوب نیست اما تمام‌وقت و زندگی‌اش را وقف هم‌وطنانش کرده که احساس غریبی نکنند.

می‌خواهم که من را به خانه مهاجران تازه از راه رسیده ببرد، می‌گوید تعدادشان زیاد است، نمی‌دانم از کجا شروع کنیم؛ وارد یکی از کوچه‌های باریک می‌شویم؛ خانه‌ای دوطبقه آجری، درب ضدزنگ بزرگ و قرمزرنگش را به صدا درمی‌آورد و می‌گوید «اینجا منزل افغان‌هایی از ولایت دایکندی است که به‌اجبار خانه، زندگی و همه‌چیز را رها کردند و به اینجا آمدند».

خانه اول: ما را از خانه‌مان بیرون کردند

وارد خانه می‌شویم؛ زنی که به نظر مسن می‌آید با لباس افغان انتهای خانه ایستاده؛ چند دختر نوجوان در گوشه دیگری از اتاق ایستاده‌اند، پسربچه‌ای در حال بازی با یک تلفن هوشمند انتهای اتاق دراز کشیده است، اما خبری از مرد خانه نیست.

سفره‌ای بزرگ در گوشه‌ای از اتاق پهن است و ظرف‌هایی از پسته در سفره قرار دارد، بعد از سلام و احوال‌پرسی دختران به داخل اتاق گوشه خانه می‌روند، میگویم راحت باشید و به کارتان برسید، درب اتاق باز می‌شود تعدادی دختر نوجوان و دو پسر از اتاق بیرون می‌آیند و به دور سفره می‌نشینند، نه برای غذا خوردن بلکه برای پاک کردن پسته و کسب درآمد.

از زن می‌پرسم «چند تا بچه‌داری؟» درحالی‌که پسرانش را نشان می‌دهد می‌گوید «۲ تا»، با تعجب نگاهی به دختران می‌اندازم و میگویم مگر این‌ها بچه‌های شما نیستند، لبخند ریزی روی صورت دخترکان می‌نشیند و برایم توضیح می‌دهند که در افغانستان بچه فقط برای پسران کاربرد دارد و باید دختران را جدا بپرسی یعنی چند بچه و چند دخترداری!

زن همسرش را پیش از ورود طالبان ازدست‌داده است، خودش به همراه ۸ فرزندش در مزرعه و زمین کشاورزی‌شان زندگی می‌کردند و وضعیت خوبی داشتند، اما از روزی که طالبان به منطقه دایکندی آمد، آن‌ها به‌اجبار زمین، خانه و سرزمین‌شان را ترک کردند.

زن می‌گوید «در راه سختی‌های زیادی کشیدیم، وقتی از دایکندی بیرونمان کردند هیچ جایی را نداشتیم، می‌گفتند پاکستان هم وضعیت خراب است و برای زندگی بهتر باید به ایران بروید، ۹۰  میلیون تومان به قاچاق برها دادیم که ما را به ایران بیاورند؛ یک‌بار ما را به کوهستان بردند و بعد از ۳ روز گرسنگی و تشنگی رها کردند؛ مجبور شدیم قاچاق بر دیگری پیدا کنیم به او هم ۹۰ میلیون تومان دادیم و سختی‌ها را تحمل کردیم تا به ایران رسیدیم».

نفسی عمیق می‌کشد و درحالی‌که پسته و چاقو از دستش می‌افتد، ادامه می‌دهد «۲۱ روز طول کشید که به ایران برسیم، روزها به تعداد هر نفر یک آب‌معدنی و یک نان می‌دادند که باید تا شب با آن سر می‌کردیم، بعد از این همه سختی به اینجا رسیدیم، یکی از دخترانم که ازدواج‌ کرده است در افغانستان مانده است و می‌گوید طالبان هر شب از ما مالیات می‌گیرند».

پسر کوچک خانواده با شیطنت می‌گوید: ما هم باید برگردیم خانه خودمان، طالبان شاید خوب باشد و می‌خندد؛ اما نام بازگشت لرزه بر جان خواهرانش می‌اندازد و می‌گویند تو چه میدانی!

من هم نمی‌دانم در افغانستان چه اتفاقی افتاده که این‌چنین دخترکان را برآشفته می‌کند؛ اما می‌دانم آدم‌های مهاجر مثل یک درخت هستند که ریشه ندارند، دیگر از جابه‌جا شدن نمی‌ترسند، ترسش همان بار اولی بود که از ریشه و مملکت‌شان بریدند و کشان‌کشان آمدند اینجا، دیگر چه چیزی می‌تواند لرزه بر تنشان بیندازد جز دوری از وطن!

خانه دوم: نفری ۱۲ میلیون از ما پول گرفتند

تمایلی ندارند که در مورد آنچه گذشت برایم بگویند خانه اول را ترک می‌کنیم، به خانه دوم می‌رویم، این بار هم پسر کوچکی درب خانه را باز می‌کند، از حیاط کوچک خانه عبور می‌کنیم، پذیرایی خالی از هر چیزی است و آشپزخانه هم جز یک کتری و قوری وسیله دیگری ندارد، اتاق کناری خالی است و در اتاق کناری به‌جای فرش چند پتو روی‌هم انداخته‌شده است و یک بخاری در گوشه اتاق سوسو می‌کند.

دختری که نهایتاً ۱۴ سال دارد عروس خانواده است و روسری سفیدی بر سر دارد، کنار بخاری نشسته است، ۲ دختر کوچک خانواده در کنار او و مادر در میانه قرار دارد، سمت چپ مادر دو پسربچه نشسته‌اند؛ پدر خانواده با روی باز از ما استقبال می‌کند.

پدر خانواده می‌گوید: «مجرد که بودم در ایران زندگی می‌کردم و ایرانی‌ها را می‌شناسم، اما بعد از مدتی به افغانستان برگشتم و ازدواج کردم، این‌ها حاصل زندگی من هستند، در سرتگاب دهقان بودم، زندگی‌ام می‌چرخید و راضی بودم، طالبان که آمد ما به اجبار به هرات رفتیم و یک ماه در هرات ماندیم اما کاری پیدا نکردم و تصمیم گرفتم به ایران بیایم، یک هفته است که به ایران رسیدیم و پسرم هم‌اکنون در یک گاوداری مشغول به کارشده است».

از ایران به‌عنوان وطن دوم خود یاد می‌کند، می‌گوید اینجا امنیت و آرامش داریم، خیالم راحت است که اتفاقی برای زن و بچه‌ام نمی‌افتد، طالبان که آمد وحشت کردیم و نمی‌دانستیم قرار است چه بلایی سرمان بیاید، درراه سختی کشیدیم اما به این آرامش و امنیت می‌ارزد.

حرف از سختی که می‌شود مادر خانواده اشک‌هایش جاری می‌شود و می‌گوید: «دو شبانه‌روز در کوه‌ها بودیم، نه غذایی داشتیم، نه آب؛ هیچ‌کس نباید حرف می‌زد، اگر می‌فهمیدند ما آنجا هستیم ما را برمی‌گرداندند، شب تا صبح بیدار می‌ماندیم و در کوه‌ها سربالایی و سرپایینی راه می‌رفتیم، هیچ چراغی روشن نمی‌کردند تا پلیس متوجه نشود؛ بعد از کوه ما ۱۳ نفر را در یک ماشین کوچک جا دادند، ۵ نفرمان در صندوق‌عقب ماندیم و ۴ ساعت درراه بودیم، وقتی به تهران رسیدیم ما را در خوابگاه نگه داشتند و گفتند باید پدر خانواده پول بیاورد، انگار ما در زندان بودیم تا پول برسد، نفری ۱۲ میلیون تومان می‌خواستند و باید تا ۳ روز این پول را آماده می‌کرد».

اما در چهره پدر اثری از ناراحتی نیست، لبخند بر لبانش او را مانند قهرمانی جلوه می‌دهد که خانواده‌اش را نجات داده و حالا باید تلاش کند که زندگی جدیدی برای آن‌ها بسازد؛ می‌گوید «وقتی تصمیم گرفتم مهاجرت کنم اول ایران را انتخاب کردم، برخی به سمت ترکیه رفتند، اما برای رفتن به ترکیه باید برای هر نفر ۲۰ میلیون تومان پرداخت می‌کردیم و خرج زندگی در آنجا بالابود، ترکیه برای مهاجران خوب نیست».

پسر کوچک خانواده می‌گوید: «از دوستانم خبر ندارم، قبل از اینکه طالبان بیاید آنجا درس می‌خواندیم و بازی می‌کردیم، نمی‌دانم چه شد، طالبان که آمد همه‌چیز را از دست دادیم، اما اینجا هم وسیله‌ای برای زندگی نداریم».

پدر خانواده از تلخ‌رویی پسر ناراحت می‌شود و می‌گوید: «هیچ وسیله‌ای نداریم اما پسر جان امنیت داریم، اینجا مادر و خواهرانت در امنیت هستند، درس که برای تو امنیت نمی‌شود!».

شعر الیاس علوی در ذهنم پخش می‌شود: «به خواهرم گفتم؛ از میدان‌ها؛ محله‌های بزرگان و بازارهای شلوغ کابل دوری‌کن؛ گفت: مرگ در اینجا چون گرد در هواست، همه دریچه‌ها را ببندی نیز سرانجام به اتاقت می‌آید.»

پدر می‌گوید: «این خانه را با مبلغ ۸۰ میلیون اجاره کرده‌ام و ۸۵ میلیون تومان به قاچاق برها داده‌ام، همه را از فامیل‌ها سر سود گرفتم و باید تا سال دیگر پولش را پس بدهم، پسرم در گاوداری می‌کند و باید پول این‌ها را بدهد خودم هم باید کاری پیدا کنم و حواسم باشد که شناسایی و دیپورت نشوم».

عروس خانواده با غرور خاصی روسری‌اش را مرتب می‌کند و حس خوبی دارد که همسرش می‌تواند زندگی‌شان را نجات دهد، اما ناگهان اشک‌هایش جاری می‌شود، همه به اشک‌هایش می‌خندند و می‌گویند باز دل‌تنگ شدی! به نظرم عاشقانه می‌آید که حتی فکر کردن به همسر باعث جاری شدن اشک‌هایش شود؛ اما قصه چیز دیگری است، او در اوج خوشحالی یاد مادر و خواهرانش افتاده است که حالا در بند هستند و پولی برای فرار از آنجا ندارند.

خانه سوم: ما اهل مزار شریف هستیم و به‌سختی به ایران رسیدیم

نمی‌خواهم بیشتر از این خاطر عروس کوچک خانواده را مکدر کنم، آنجا را ترک می‌کنم و به سراغ خانواده دیگری می‌رویم، درب خانه را می‌زنیم، درب که باز می‌شود سه بچه کوچک به استقبال‌مان می‌آیند، دختری ۲ ساله و پسرهای ۳ و ۴ ساله گمان می‌کنم همسایه باشند، پله‌های تاریکی را به پایین می‌رویم، زن بارداری که ۷ ماهه باردار است به استقبالمان می‌آید.

مادر ۲۵ ساله در انتظار فرزند چهارمش است، می‌گوید «۵ سال است که ازدواج‌کرده‌ام و زندگی خوبی داشتیم تا اینکه طالبان به افغانستان آمد، همسرم گفت باید ازاینجا برویم، به همراه خواهر و برادرم و مادر شوهرم از افغانستان فرار کردیم».

مادر شوهرش پیرزنی است که با دیدن ما اخم مهمان چهره‌اش می‌شود و برای این‌که حساب کار دستمان بیاید پسرک را نیشگون می‌گیرد و درحالی‌که چشم‌غره‌ای مهمانم می‌کند در دورترین نقطه از من می‌نشیند، عروسش می‌خندد و می‌گوید: «فکر می‌کند شما از سازمان ملل آمده‌اید و اعتراض دارد که چرا این‌همه مدت به کمک ما نیامدید؛ ما اهل مزار شریف هستیم، همان روزهای اول که طالبان آمد هرکداممان ۸ میلیون تومان به قاچاق‌برها دادیم تا ما را آوردند ایران، بچه‌های کوچکم را به‌سختی آوردم مسئولیت یکی را برادرم و یکی را خواهرم قبول کرده بود؛ من هم ۴ ماهه باردار بودم و این دختر کوچکم را در طول مسیر بغل کرده بودم، همسرم فقط به فکر مادرش بود و ما را رها کرده بود تا به ایران رسیدیم حواسش به مادرش بود.»

کودکانش مادر را در بغل گرفته‌اند و هرکدام می‌خواهند زودتر از دیگری سهمی از بوسه مادر داشته باشند، مادر که دست‌برسر کودک می‌کشد ناخودآگاه یاد مادرش در دلش زنده می‌شود و می‌گوید «مادر و پدرم در افغانستان هستند، مادرم می‌گوید خوب شد که از اینجا رفتید، اما من هم سختی زیادی کشیدم با فرزندی در شکم در کوه‌های سخت سه روز پیاده‌روی کردم، در روزهای گرم و شب‌های سرد تابستان، بچه‌هایم همه مریض شدند اما دیگر باید می‌آمدیم و هر خطری را به جان خریده بودیم».

بی‌تابانه منتظر به دنیا آمدن فرزند چهارمش است و نمی‌داند که وضعیت نوزاد در شکمش چگونه است، «از وقتی‌که به ایران آمده‌ام اصلاً دکتر نرفته‌ام منتظرم بچه به دنیا بیاید و ببینم بچه سالم است یا نه، چند بار خواستم به دکتر بروم اما گفتند کارت اقامت نداری و اگر بفهمند فرار کرده‌ای دیپورت می‌شوی، حالا یک ماه مانده که بچه‌ام به دنیا بیاید منتظر می‌مانم ببینم که چه هست و چه می‌شود».

با خوشحالی از وضعیتش می‌گوید که ۲۰ روز اول را در ایران غریبانه گذرانده و بعد از آن گروه‌های جهادی کمک کردند که وسایل اولیه زندگی را تهیه کنند و شوهرش هم کاری پیداکرده است، او از اینکه از وطن دور شده است خوشحال است.

همیشه وقتی غمگین هستی به وطن پناه می‌بری، اما شرایط این آدم‌ها طوری شده است که باید از وطن بگذرند، چه کسی فکر می‌کند از پناهگاهی که وقتی غمگین است و به آنجا پناه می‌برد باید یک روز فرار کند که غمگین نشود که زنده بماند.

مادر شوهرش دیگر طاقت ندارد حضور غریبه‌ای را در خانه‌اش تحمل کند، پیش از آنکه زمزمه‌های زیر لبش به فریادی خشمگین تبدیل شود آنجا را ترک می‌کنم، مادر جوان می‌گوید: «دعا کنید که دخترم به دنیا آمد بیمارستان قزوین من را قبول کنند، می‌دانم که بیرونم نمی‌کنند»

از خانه آن‌ها دور می‌شوم، لبخند روی لب و چشمان پر از شوق مادر جوان را نمی‌توانم فراموش کنم، چه می‌شود که دوری از وطن خوشحالمان می‌کند؟ کسی که خوشبخت است وطنش را ترک نمی‌کند در پی خوشبختی! اما جنگ همیشه بر ریشه می‌زند تا فراموش کنیم از کجا آمده‌ایم و گاهی برای حفظ جان باید از هر چیز گذشت.

خانه‌های بعدی حال و هوایشان متفاوت‌تر از این سه خانه است، خانه‌های آن‌های که در شهر و کشور خودشان دارای قدرت و منصب بودند و این روزها آواره خیابان‌ها هستند، خانه‌هایی که در آن فقط می‌توان چشمانی غم‌زده و لبخندهای فراموش‌شده را دید، در گزارش بعدی ایسنا قصه خانواده‌های دیگر را بخوانید.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)