میرنیوز

زندگی روی دور کُند

زندگی روی دور کُند 2020-03-08T10:27:01+03:30

کمتر از دو هفته به نوروز مانده، اما خیابان های شهر حال و هوای همیشه را ندارد، آسمان گاهی ابری و گاهی آفتابی می شود و تقریبا همه مغازه ها باز هستند، اما در پیاده روها، کوچه ها و حتی بازارهایی که هر سال در آستانه عید و از راه رسیدن سال نو، جای سوزن انداختن نداشتند، رهگذران اندکی را می توان دید که برای خرید مایحتاج ضروری از خانه بیرون زده اند. این روزها بیشتر کسانی که در کوچه و خیابان می بینیم، ماسک روی صورت زده اند، دستکش به دست دارند و چندان علاقه ای به نزدیک شدن و گفتگو با دیگران ندارند. با این حال از هر بهانه ای استفاده کردیم تا از رهگذرانی که در کوچه و خیابان می بینیم، درباره مشکلات این روزهای خانواده هایی که به خاطر  ویروس کرونا مجبور به خانه نشینی شده اند بپرسیم. این روزها خریدهای ضروری شان چیست و چطور آنها را تهیه می کنند؟ چگونه از خود و اعضای خانواده شان مراقبت می کنند؟ چگونه بهداشت را رعایت می کنند و چقدر به توصیه های بهداشتی اهمیت می دهند؟

قبل از ظهر یک روز آخر هفته آفتابی است و رفت و آمد در خیابان ها و پیاده روهای اصفهان نیز جان بیشتری گرفته است، بعضی برای خرید میوه و مواد غذایی بیرون آمده اند و مشتریان اندکی هم در مغازه های کفش فروشی و لوازم بهداشتی دیده می شوند. در یک مغازه کفش فروشی سراغ زن و شوهر میانسالی می روم که مشغول انتخاب یک جفت کفش راحتی پیاده روی هستند. هر دو ماسک های فیلتردار به صورت و دستکش های پلاستیکی به دست دارند، همین که درباره مشکلات شان برای خرید می پرسم، چند قدمی عقبتر می روند و زن با بی میلی می گوید: اصلا از خانه بیرون نمی آییم، رفت و آمدی هم با کسی نداریم، فقط امروز آمده ایم برای روز پدر، یک جفت کفش بخریم و به خانه برگردیم.

یک جا خرید کردیم تا زیاد از خانه بیرون نرویم

فهمیه دختر ۲۶ ساله و دستیار مطب دندان پزشک است. او می گوید: از وقتی کرونا آمد و گفتند حواستان به بهداشت باشد، خرید کلی کردیم تا نخواهیم زیاد از خانه بیرون برویم و الان فقط برای خرید نان، میوه، لبنیات و سبزیجات از خانه بیرون می رویم.

او با اشاره به تعطیلی مطب دندان پزشکی از دو هفته قبل، ادامه داد: پدرم هم بازنشسته است و مادرم هم فقط برای خرید بیرون می رود و یا اینکه بخواهد به خانه خواهرم سری بزند، خدا را شکر تابحال سرماخوردگی نداشتیم و اگر هم خدای نکرده سرما بخوریم، برای درمان از چهار تخم، دانه به و عسل استفاده می کنیم.

این شهروند اضافه کرد: قبل از این ویروس هم عادت داشتم دستکش نخی بپوشم، وقتی سوار اتوبوس و مترو می شوم، اگر هم دستکش نداشته باشم سعی می کنم دست به میله ها نزنم، این یکی دو هفته هم که از خانه بیرون رفتم، دستکش می پوشیدم تا دستم آلوده نشود و با دست تمیز به گوشی و وسایلم دست بزنم. فکر کنم کم کم دارم وسواس هم می گیرم چون ما در مطب دندان پزشکی خواه ناخواه کمی وسواس داریم، ولی الان حس می کنم شدیدتر می شود.

وسواس نه، ولی نکات بهداشتی را رعایت می کنیم

آقای حسینی بازنشسته آموزش و پرورش می گوید که با رعایت بهداشت و ماسک، دستکش و ژل ضد عفونی کننده برای خرید روزانه به فروشگاه می رود و در مسیر کمی هم پیاده روی می کند. او می گوید: وسواس زیاد نگرفته ایم، ولی نکات بهداشتی را رعایت می کنیم. اگر هم احساس سرماخوردگی داشتیم، به پزشک خانوادگی زنگ می زنیم تا اگر لازم شد حضوری مراجعه کنیم.

این دو هفته فقط تا سر کوچه رفتم

رویا، فارغ التحصیل رشته معماری که به صورت پاره وقت در یک شرکت معماری کار می کند نیز خریدهایش را فقط خوراکی، دارو و ضدعفونی کننده ها بیان کرد و گفت: اگر سرما بخوریم، حتی می ترسیم دکتر بریم چون شاید آنجا ویروس بگیریم، به خاطر همین از پزشکان فامیل می پرسیم که چه کار باید بکنیم؟ من حتی سردرد هم داشتم ولی می ترسیدم دکتر بروم، البته خودش خوب شد!

او رفت و آمد کمتر با اقوام، دست ندادن و بیرون رفتن از خانه فقط برای خریدهای ضروری را از جمله راهکارهای کمتر شدن خطر مبتلا شدن به ویروس کرونا دانست و ادامه داد: از بس این دو هفته فقط تا سر کوچه رفتم دلم پوسید. دلم خرید، بیرون، کافه و پارک می خواهد، وسواس هم فکر می کنم ندارم، حتی ماسکم نمی زنم، فقط قبل از غذا خوردن و به محض رسیدن به خانه دست هایم را می شویم. اما پدر و مادرم  مدام دست هایشان را می شویند، ماسک می زنند و مدام فکر می کنند مریض شده اند، همه چیز را ضدعفونی می کنند، حتی وسایلی که از بیرون می خرند!

مشاغل خصوصی تعطیل بردار نیست

آقای رضوی که حسابدار یک شرکت خصوصی است هم با اشاره به ادامه کار شرکت های خصوصی و مشاغل آزاد، گفت: بیشتر خریدها و کارها با هماهنگی خانواده به تاخیر انداخته شده، اما بعد از ساعت های کاری هم برای خریدهای مربوط به خوراک و لوازم بهداشتی خانه، بیرون می روم.

او افزود: تا به حال مشکلی نداشتم ولی اگر احساس سرماخوردگی کنم در اولین فرصت به پزشک مراجعه می کنم برای تست کرونا. او با خنده ادامه می دهد: البته نهایت سعیم را می کنم که بهداشت را رعایت کنم و مبتلا نشوم، هنوز وسواس نگرفته ام، اما دلم می خواهد یک هفته دست هایم را نشویم!(با خنده)

آقای خسروی، راننده تاکسی در یکی از خط های مرکز شهر است نیز می گوید: هفته قبل که تازه کرونا جدی شد، طبق معمول و همان ساعت ۷ صبح از خانه بیرون می زدم، چون هنوز در خیابان ها مسافر بود اما الان دیگر اینقدر مسافر کم شده که ساعت ۱۰ صبح سر خط می روم، چند ساعتی سر خیابان می مانیم، ماشین را تمیز و ضدعفونی می کنیم یا گپی می زنیم و قبل از ظهر هم به خانه بر می گردیم!

آقای احمدلو که کارمند شرکتی یکی از ادارات اصفهان است هم درباره تاثیر کرونا بر روند زندگی اش در یکی دو هفته اخیر گفت: ما که طبق معمول سر کار می رویم، البته مردم خیلی حساس شده اند و مراجعات هم کمتر شده، با این حال سعی می کنیم با استفاده از ماسک و دست کش پلاستیکی و شستشوی مداوم دست و ضد عفونی محیط با الکل، مبتلا نشویم، بعد هم که به خانه می رویم، همسرم لباس ها را در ماشین لباسشویی می اندازد و بلافاصله به حمام می روم.

دو هفته است از خانه بیرون نیامدیم

این پرسش را در چند گروه اجتماعی هم مطرح کردم از جمله گروه مادران همکلاسی های فرزندم. خانم محمودی در پاسخ گفت: در این دو هفته که با پسرم از خانه بیرون نیامدیم، یا شوهرم صبح قبل از این که سرکار برود، خرید می کند و یا پدرم در طول روز هر چه بخواهم برایم می خرد و می آورد. شکر خدا اصلا مشکلی برایم پیش نیامده چون خانه نشین شده ایم.

خانم براتی نیز با اشاره به این که خریدهای ضروری را شوهرش انجام می دهد، گفت: دو هفته است که بیماری شیوع پیدا کرده از خانه بیرون نرفته ایم، فکر می کنم وسواس شدید گرفته ام، به خصوص شوهرم از سر کار که به خانه می آید، اول باید برود دست هایش را بشوید و بعد موبایل و کیفش را با الکل ضد عفونی کند، بعد هم دوش بگیرد.

زیاد حساس نشدم

یکی دیگر از مادرها هم از ادامه زندگی عادی گفت و توضیح داد: من همه خریدهای عید را انجام دادم، شوهرم از صبح تا شب، بیرون و سرکار است و خودم باید برای خانه خرید کنم، بانک ... نانوایی، بازار، خرید برای خانه و ... را انجام می دهیم، با این حال اصلا احساس سرماخوردگی نداشتیم، چون لباس گرم می پوشیم و همه توصیه های بهداشتی را رعایت می کنیم.

او با اشاره به اینکه به این روزها به خبرهای بدی که درباره ویروس کرونا وجود دارد زیاد توجهی نکرده و حساس نشده، ادامه می دهد: خودم فکر می کنم وسواس نگرفته ام، ولی در کل همیشه خیلی تمیز هستم.

دائم در حال شستن دست هستیم

پریسا که مادر دو فرزند ۶ و ۲ ساله است نیز می گوید: همه خریدهای خانه را شوهرم انجام می دهد، سرماخوردگی را هم درمان خانگی می کنیم، البته اگر خیلی وخیم نباشد. بیرون از خانه هم فقط به پدر و مادرم سر می زنم، آن هم با رعایت بهداشت چون اگر نروم دق می کنم!

او که معتقد است رعایت بهداشت به معنای وسواس نیست، افزود: وسواس نگرفتم ولی تمام موارد بهداشتی را رعایت می کنم و دائم در حال شستن دست هستیم، چه با الکل و چه با مایع دستشویی. ضمن اینکه جاهایی که شلوغ است اصلا نمی رویم، البته یکبار با همسر و فرزندم به دیدن مادر شوهر و پدر شوهر رفتیم، بدون دست دادن و روبوسی و با فاصله نشستیم، دیدارها تازه شد و دوباره به خانه برگشتیم.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)