میرنیوز

افزایش آلاینده‌ها از تهران تا نصف جهان/ نفسِ کلان‌شهرها گرفت!

افزایش آلاینده‌ها از تهران تا نصف جهان/ نفسِ کلان‌شهرها گرفت! 2021-11-20T15:29:14+03:30

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: امروز بازهم کلان‌شهرهای مختلف کشورمان از تبریز و کرج گرفته تا تهران و اصفهان و اراک شاهد افزایش غلظت آلاینده‌ها بود تا هشدار سطح زرد هواشناسی نسبت به استمرار این روند اعلام شود.

با اعلام هشدار زردرنگ سازمان هواشناسی، ادامه پایداری در هوا طی روزهای شنبه (۲۹ آبان ماه) تا دوشنبه (اول آذرماه) پیش‌بینی می‌شود. براثر این پدیده مخاطراتی همچون افزایش غلطت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا به‌ویژه در ساعات صبحگاهی پیش‌بینی‌شده است.

افزایش آلاینده‌ها از تهران تا نصف جهان/ نفسِ کلان‌شهرها گرفت!

شنبه (۲۹ آبان ماه) شهرهای تهران، اراک، اصفهان، تبریز، کرج و مشهد درگیر این پدیده هستند. یک‌شنبه (۳۰ آبان ماه) تهران، کرج، تبریز و مشهد این شرایط را تجربه خواهند کرد. دوشنبه (اول آذرماه) نیز این شرایط برای شهرهای تبریز و مشهد پیش‌بینی‌شده است.

حاکمیت این شرایط جوی می‌تواند باعث افزایش شاخص کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و احتمال رشد آن تا ناسالم برای تمام گروه‌ها در مناطق صنعتی و پرتردد در صورت عدم کنترل منابع آلاینده ثابت و متحرک شود.

افزایش آلاینده‌ها از تهران تا نصف جهان/ نفسِ کلان‌شهرها گرفت!

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی پرهیز از ترددهای غیرضروری به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری، تا حد امکان عدم فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز، مدیریت سوخت و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلان‌شهرها در دستور کار قرار گیرد.

وارونگی هوا چرا و چگونه؟

وجود هوای سرد و خشک، آسمان صاف، هوای آرام و بدون باد باعث نبود تداخل هوای سرد و گرم و درنتیجه به دام افتادن آلودگی هوا در سطح زمین می‌شود. شرایط بحران زمانی رخ می‌دهد که در مدت کوتاهی غلظت آلاینده‌های خاص و یا گروهی از آلاینده‌ها افزایش یابد و از حد مجاز و حتی مخاطره‌آمیز هم بیشتر شود. سؤال این است که آیا می‌توان راهکارهایی برای جلوگیری از کاهش اثرات شرایط بحران یافت؟

افزایش آلاینده‌ها از تهران تا نصف جهان/ نفسِ کلان‌شهرها گرفت!

وارونگی را نمی‌توان از بین برد، بلکه باید با مدیریت هوشمندانه، خود را از اثرات ناگوار آن خارج کنیم. این آلودگی‌ها ماحصل فعالیت مداوم وسایل نقلیه و صنایع است که درنتیجه تعداد بحران‌ها را افزایش داده است. به‌عبارت‌دیگر آلودگی هوا یک مسئله کوتاه‌مدت نیست که راهکار کوتاه‌مدت برای آن داشته باشیم. بااین‌وجود نمی‌توان دست روی دست گذاشت و اقدامی نکرد.

دانشیار گروه مکانیک و عضو گروه پژوهش آلودگی هوا پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان می‌گوید: هرچند صنایع نقش قابل‌توجهی در آلودگی هوای اصفهان دارند اما باید توجه کرد که تأثیرات آلایندگی خودروها در سطح شهر بسیار بیشتر است؛ ازاین‌رو نباید با صِرف متهم دانستن صنایع، بهانه‌ای برای تردد با خودرو در سطح شهر بیاوریم. کاهش تردد وسایل نقلیه مهم‌ترین تأثیر را دارد. طرح زوج و فرد در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته منسوخ‌شده است زیرا هدفمند نیست. یک خودروی فرسوده و غیراستاندارد می‌تواند حتی بیش از ۱۰ برابر آلودگی ایجاد کند.

حسین احمدی‌کیا ادامه می‌دهد: میانگین ضریب انتشار ذرات وسایل نقلیه اصفهان برحسب سرعت در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان شبیه‌سازی‌شده و در شکل زیر داده‌شده است. مشاهده می‌شود که ضریب انتشار یک خودروی سواری و موتورسیکلت در سرعت‌های کم (شرایط ترافیکی) چند برابر سرعت‌های متوسط (شرایط روان) است. همچنین افزایش زمان ماندگاری خودرو در خیابان، انتشار آلاینده‌های آن‌ها را تشدید می‌کند، لذا درصورتی‌که با کاهش تردد خودروها و اعمال سیاست‌های ترافیکی هوشمند مسیرها روان شوند، می‌توان انتظار داشت که انتشار آلاینده‌ها کاهش زیادی خواهند یافت.

افزایش آلاینده‌ها از تهران تا نصف جهان؛ نفس کلان‌شهرها گرفت!

وی معتقد است: محاسبات نشان می‌دهند که با روان شدن همه مسیرها در کل شهر اصفهان، انواع آلاینده به میزان ۴۰ درصد کاهش می‌یابند. یک اتوبوس و کامیون در سرعت‌های متوسط حدود ۱۰ برابر یک خودروی سواری آلودگی دارند. با توجه به تأثیر زیاد کامیون‌ها باید از تردد آن‌ها در سطح شهر جلوگیری شود. هرچند اتوبوس‌ها انتشار زیادی دارند اما باید توجه داشت که یک اتوبوس به طور متوسط بیش از ۲۰ برابر خودروی سواری مسافر جابجا می‌کند و باعث کاهش ترافیک نیز می‌شود. شهرداری نیز باید از تردد اتوبوس‌های دودزا و فرسوده جلوگیری کرده و یا حداقل از آن‌ها در مسیرهای روان حاشیه شهر استفاده کند.

احمدی‌کیا یادآور می شود: نیروگاه‌ها در حاشیه شهر اصفهان قرار دارند. با توجه به کاهش برق در زمستان باید تا حد امکان تولید را پایین آورده و بخشی از برق تولیدی را به نیروگاه‌های خارج شهر محول کرد. صنایع آلاینده باید تا جایی که خسارت جدی به تجهیزات وارد نشود فعالیت خود را تعطیل کنند. آن‌ها باید بخش‌های آلاینده خود را شناسایی کرده و فعالیت آن‌ها را متوقف کنند. فرآیندهای بارگیری و تخلیه مواد اولیه در کوره‌های آجرپزی و کارخانه‌های سیمان، تولید کک و گندله‌های سنگ آهن در صنایع تولید آهن و فولاد و غیره از این نمونه هستند. پالایشگاه و پتروشیمی که در حاشیه شهر اصفهان قرار دارند و انتشار اکسیدهای گوگرد و نیتروژن آن‌ها زیاد است باید فعالیت خود را به حداقل برسانند. سوخت با کیفیت بالا در مخازن ذخیره شده و قبل از وقوع شرایط بحران توزیع شوند. فعالیت زباله‌سوزها و سوزاندن ضایعات کشاورزی، خاکبرداری‌ها، تخلیه شن و ماسه، ریخته گری‌ها، تولید آجر و سرامیک و شیشه، سنگبری‌ها و دیگر مولدهای آلاینده متوقف شوند.


جزئیات وضعیت آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور


هوای تهران در ۱۶ ایستگاه «ناسالم» است / هشدار به شهروندان

افزایش آلاینده‌ها از تهران تا نصف جهان؛ نفس کلان‌شهرها گرفت!

عباس شاهسونی با بیان اینکه ۱۶ ایستگاه در تهران در وضعیت «ناسالم برای همه گروه‌ها» قرار دارد، اظهار کرد: این مناطق با شاخص بالای ١۵٠ هستند؛ در منطقه ۲ شدیدترین وضعیت آلودگی را شاهد هستیم و کیفیت هوا در این منطقه بسیار ناسالم است.

وی ادامه داد: آلودگی هوا به معضل جدی پایتخت تبدیل شده است در همین راستا کارگروه شرایط اضطرار استان تهران باید نسبت به تصمیم عاجل اقدام کند.

شاهسونی با اشاره به اینکه گروه‌های حساس همچون سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند، تاکید کرد: همچنین ورزشکاران از ورزش در فضای باز پرهیز کرده و افرادی که در محل کار حاضر می‌شوند کمتر در فضای باز حضور داشته باشند.


هوای کرمانشاه در وضعیت ناسالم قرار گرفت

افزایش آلاینده‌ها از تهران تا نصف جهان؛ نفس کلان‌شهرها گرفت!

فریدون یاوری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شاخص کیفی ای. کیو. آی هوای ۲۴ ساعته اظهار کرد: این شاخص تا ساعت یازده صبح امروز در هر ۲ ایستگاه کرمانشاه و کنگاور عدد ۱۰۵ را نشان داده است.

وی افزود: شاخص کیفی ۱۰۵، در ایستگاه‌های شهرستان‌های کرمانشاه و کنگاور بیانگر هوای ناسالم برای گروه‌های حساس است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: هوای ناسالم برای گروه‌های حساس از جمله افراد مسن، اطفال، بیماران قلبی و افراد دارای بیماری زمینه‌ای خطرناک است.

یاوری با توجه به هوای ناسالم شهرستان‌های کرمانشاه و کنگاور توصیه کرد: گروه‌های حساس در صورت امکان از منازل خارج نشوند و افراد فعالیت‌های ورزشی خود را محدود کنند.


هوای تبریز برای گروه‌های حساس ناسالم است

افزایش آلاینده‌ها از تهران تا نصف جهان؛ نفس کلان‌شهرها گرفت!

حسن عباس نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: شاخص کیفیت هوای تبریز میانگین ۲۴ ساعته گذشته از ساعت ۹ روز جمعه تا ساعت ۹ امروز شنبه روی عدد ۱۲۴ واحد است و هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی توصیه کرد شهروندان با مشارکت عمومی از هرگونه فعالیت منجر به افزایش آلودگی هوا، خودداری کرده و بیماران قلبی و ریوی و سالمندان و کودکان در فضای باز حضور پیدا نکنند.

شاخص آلودگی از صفر تا ۵۰ هوای پاک، از ۵۰ تا ۱۰۰ هوای سالم، از ۱۰۰ الی ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس بوده و هم‌چنین از ۱۵۰ الی ۲۰۰ نیز بیانگر ناسالم بودن هوا برای تمامی گروه‌ها و شاخص آلودگی بیش از ۲۰۰ نیز وضعیت بحرانی آلودگی هوا را نشان می‌دهد.


شاخص کیفی هوای اصفهان قرمز شد / مُسکِن کارگروه اضطرار آلودگی هوا

افزایش آلاینده‌ها از تهران تا نصف جهان؛ نفس کلان‌شهرها گرفت!

محمود مزارع در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کیفیت هوا بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های پایش آنلاین در خیابان احمدآباد با شاخص ۱۷۱، استانداری با شاخص ۱۷۳، انقلاب با شاخص ۱۶۰، پروین و فرشادی با شاخص ۱۹۲، بزرگراه خرازی با شاخص ۱۸۹، رودکی با شاخص ۱۷۷، رهنان و فیض با شاخص ۱۸۶ و کاوه با شاخص ۱۹۰ ناسالم برای عموم شهروندان (قرمز) است.

وی ادامه داد: کیفیت هوا در ایستگاه خیابان باهنر با شاخص ۲۱۴ و ورزشگاه میثاق با شاخص ۲۱۵ وضعیت بسیار ناسالم را نشان می‌دهد و اطلاعات چهار ایستگاه پایش در خیابان‌های جِی، باغ غدیر، دانشگاه و میرزا طاهر در دسترس نیست.

کارشناس امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: امروز شاخص هوای شهر سگزی با شاخص ۱۶۲، شاهین شهر با شاخص ۱۵۲ ناسالم برای عموم شهروندان و مبارکه با شاخص ۱۲۸ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده ضمن اینکه ایستگاه‌های دولت آباد، خمینی‌شهر، نجف آباد و کاشان همچنان قطع است.

بنا به اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان به سبب استقرار جوی به نسبت پایدار در سطح استان و کاهش محسوس دما، مه آلودگی و غبار صبحگاهی غلظت آلاینده‌های جوی به ویژه در مناطق مرکزی و صنعتی از جمله کلانشهر اصفهان افزایش یافته و هوا بشدت آلوده است.

روز گذشته کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا به ریاست معاون عمرانی استاندار اصفهان تشکیل شد. در همین ارتباط ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به مصوبات این جلسه اظهار داشت: با توجه به ورود سامانه جوی پایدار به منطقه و روند افزایشی غلظت آلاینده‌های جوی طی روز جاری و پیش بینی استمرار شرایط مزبور تا ساعات میانی روز یکشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰ مقرر شد بر اساس توصیه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گروه‌های حساس از جمله کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و عروقی از ترددهای غیر ضرور در فضای باز بویژه نقاط پرترافیک خودداری کنند.

وی افزود: مقرر شد پایش واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی بالقوه آلاینده تشدید و با واحدهای آلوده کننده هوا برخورد قانونی شود و پلیس راهور نسبت به اعمال قانون و برخورد جدی با خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا و همچنین وسایل نقلیه بدون معاینه فنی اقدام کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: همچنین شهرداری اصفهان ضمن نظارت جدی بر نحوه کار اتوبوس‌های شرکت واحد مقرر شد نسبت به کاهش فعالیت‌های عمرانی توأم با آلودگی و ممانعت از سوزاندن بقایای گیاهی در پارک‌ها و بوستان‌ها و سوزاندن پسماندهای شهری و صنفی در داخل و پیرامون شهر اقدام کند.


تداوم آلودگی هوای البرز

افزایش آلاینده‌ها از تهران تا نصف جهان؛ نفس کلان‌شهرها گرفت!

آرش بهارونداحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به پیش‌بینی شرایط جوی استان البرز پرداخت و اظهار کرد: استقرار جوی پایدار در منطقه البرز مرکزی و ماندگاری دمای کمینه زیر ۵ درجه سانتیگراد به ویژه در ارتفاعات استان مخاطره یخ زدگی را به همراه دارد.

وی بیان کرد: روند افزایش آلاینده‌ها که از امروز جمعه شدت گرفته است تا عصر یکشنبه هفته آینده در استان تداوم دارد.

مدیرکل هواشناسی البرز با بیان اینکه آسمان امروز البرز صاف تا قسمتی ابری بوده و هوا ناسالم است، تصریح کرد: امروز بیشترین دمای هوا در این استان ۱۰ درجه سانتی‌گراد و کمترین دمای هوا ۳ درجه سانتی‌گراد بوده و بیشینه باد ۵ متر بر ثانیه است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی و تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی و تصاویر ماهواره‌های هواشناسی، فردا آسمان صاف تا قسمتی ابری همراه با مه رقیق است و هوا نیز ناسالم خواهد بود.

بهارونداحمدی به پیش‌بینی دمای هوای فردا پرداخت و متذکر شد: فردا بیشینه دما ۱۲ درجه سانتی‌گراد و کمینه دما ۵ درجه سانتی‌گراد بوده و بیشینه باد ۵ متر بر ثانیه است.


هوای اراک همچنان بر روی مدار آلودگی

افزایش آلاینده‌ها از تهران تا نصف جهان/ نفسِ کلان‌شهرها گرفت!

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: شاخص کیفی هوای اراک امروز هم (شنبه) برای همه گروه‌های سنی در وضعیت ناسالم است.

علیرضا محرابیان افزود: براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان، شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا ساعت ۹ صبح امروز به عدد ۱۵۸ رسید که نشان دهنده وضعیت ناسالم برای همه گروهها است.

وی اظهار داشت: آلاینده مسئول در هوای اراک ذرات کمتر از ۲ و نیم میکرون و علت آلودگی پدیده وارونگی دما و افزایش آلاینده های جوی است.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که تا به امروز صد و یازده روز آلوده را در کارنامه خود ثبت کرده و تاکنون ۲ طرح جامع کاهش آلودگی هوا برای آن در هیات دولت مصوب شده است.


بنابراین گزارش، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

افزایش آلاینده‌ها از تهران تا نصف جهان/ نفسِ کلان‌شهرها گرفت!

کارگروه شرایط اضطراری هوا شامل محیط زیست، هواشناسی، شهرداری، پلیس و استانداری، برای تصمیم‌گیری در مورد اعمال محدودیت‌ها نباید فقط به اندازه‌گیری‌های ایستگاه‌های سنجش اکتفا کنند. حتی اگر آلودگی مشخص و یا چند آلاینده به غلظت حاد برسند، معلوم نیست که در ساعت‌های بعد غلظت بیشتر یا کمتر شود؛ زیرا اندازه‌گیر، اطلاعات لازم برای پیش‌بینی را نمی‌دهد. این امکان در هواشناسی وجود دارد که از یک هفته قبل با اطمینان از بروز پایداری هوا مطلع شد. هواشناسی شدت و مدت شرایط پایداری از قبل تعیین شود و کارشناسان محیط زیست تراکم آلودگی در ساعت‌ها یا روزهای آینده را محاسبه کرده و کارگروه بسته به شدت آن، محدویت‌ها را از قبل از وقوع به تدریج اجرایی کند.

همچنین از طریق صداوسیما، روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی باید وضعیت را به صورت شفاف برای مردم روش کرده و اهمیت محدویت‌ها را بیان کرد. اگر کارگروه محدودیت‌هایی را برقرار کند ولی رویداد محقق نشود، مثلاً باد مساعدی بوزد و آلودگی‌ها را پراکنده کند در این صورت هزینه‌ای برای هیچ تحمیل شده و فعالیت روزمره جامعه مختل شده است. به علاوه اعتماد جامعه مخدوش می‌شود.

مسئولان باید با نظارت دقیق بر مولدهای انتشار آلاینده‌های هوا و اجرای قانون هوای پاک نسبت به کنترل انتشار آلاینده‌ها در طول سال اقدام کنند تا تعداد روزهای بحرانی را کاهش دهند زیرا تداوم روزهای بحرانی، اعتبار اجرای محدویت‌ها را کاهش می‌دهد. مردم نیز باید به تصمیمات کارگروه کنترل آلودگی هوا اعتماد داشته و خود را نیز مسئول بدانند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)