میرنیوز

دام های ساوه سالی چند میلیارد اسکناس می خورند؟

دام های ساوه سالی چند میلیارد اسکناس می خورند؟ 2021-11-14T10:45:50+03:30

هر 400 گرم پودر پوست انار نیز که مصارف غذایی و صنعتی دارد هم حدود 36 هزار تومان ارزش دارد و هر 100 گرم گل انار خشک شده حدود 26 هزار تومان می ارزد.

حالا به این فکر کنید که هر ساله در هر هکتار از 10 هزار هکتار باغ انار بارور ساوه حدود 15 تن انار با کیفیت تولید می شود، یک حساب سرانگشتی می توان به شما بگوید که هر ساله در این شهرستان چقدر روغن دانه انار یا پودر پوست انار تولید نشده و به خورد دام داده شده یا به شکل کود هدر رفته و البته دورریز شده است!

یک حساب و کتاب معمولی می تواند بگوید که در سایه بی توجهی به فراوری کامل و اصولی انار در قطب تولید انار کشور تاکنون چقدر ثروت از دست رفته و به زباله تبدیل شده یا در بهترین حالت، خوراک دام شده و می شود، حالا بگذریم از محصولاتی مثل رب انار و دانه خشک انار که ارزش آنها قطعا با ارزش پوست خشک شده این محصول قابل مقایسه نیست و این مقایسه هیچوقت برای هیچ مسئولی مهم نبوده است و همچنان نه از برندهای گوناگون خبری هست و نه از پایانه صادراتی و نه بسته بندی و نه ارتقا تولید محصول از سنتی به صنعتی و مدرن و نه بازاریابی داخلی و خارجی و نه ... !     

حالا اگر بخواهید باز هم سرانگشتی حساب کنید که در طول سال هایی که قطب تولید انار کشور، بهترین انار این مملکت را با صرف هزینه های بسیار تولید کرده چند میلیون یا حتی چند میلیارد دلار ثروت را در سایه بی توجهی به صنایع تبدیلی و فراوری این محصول، به کود یا خوراک دام تبدیل کرده مطمئنا انگشت کم می آورید، مخصوصا اگر بدانید که مثلا هر لیتر روغن هسته انار در فرانسه دو هزار یورو قیمت دارد.

محققان می گویند انار دارای خواص ادرارآور و ملین است، آب انار برای بیماری‌های مجاری ادراری، درمان اسهال، تصفیه خون، تقویت کبد، کلیه، قلب، معده مفید است و پوست و دانه و ریشه و تمام اجزای این درخت بهشتی دارای کاربردی فوق العاده در تقویت جسم و حتی روح آدمی است.

بر اساس آنچه گفته شد در واقع آنچه از ثروت آفرینی در خصوص انار مطرح است، فقط به دانه‌های یاقوتی آن محدود نمی شود و از این میوه بهشتی می‌توان محصولات متعددی را تولید و ثروت فراوانی را ایجاد کرد.

افراد کمی می دانند که پوست انار را نباید به عنوان یک ماده دورریختنی نگاه کرد چراکه با فرآوری آن می‌توان پودری تهیه کرد که و در صنایع آرایشی، بهداشتی و دارویی کاربرد دارد یا می توان با استفاده از آن الیاف را رنگ کرد و دانه خشک شده انار به عنوان چاشنی غذا استفاده می شود و روغن دانه انار خاصیت درمانی دارد، یا اینکه از مشتقات انار برای درمان بواسیر، زخم دهان و دندان درد، به عنوان ضد انگل و کرم‌های داخلی بدن، درمان سوختگی، ضد اگزما و خارش پوست، درمان گلودرد و تنظیم کننده قاعدگی بانوان استفاده می‌شود.

محصولات تولید شده از فرآوری انار تا چند برابر خود محصول برای تولید کننده ارزش اقتصادی به همراه دارند، اما متاسفانه فرآوری اصولی و گسترده این محصول، امری مغفول است و تاسف بارتر اینکه در قطب تولید انار، پوست و دانه‌های آن پس از استحصال آب انار دور ریخته می‌شود و بخشی از آن نیز به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که انار فقط همان دانه های قرمز نیست و حتی گل‌های این محصول در فصل بهار نیز کاربرد دارویی دارند و می‌توان آنها را فرآوری کرد و به قیمتی بیش از میوه فروخت، در واقع در اتمسفر تولید انار چیزی به عنوان ضایعات وجود ندارد.

ناتوانی کارگاه های کوچک در بازاریابی مشتقات انار

در همین رابطه مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساوه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: فرآوری محصولات باغی به ویژه انار به عنوان محصول شاخص ساوه چندان جدی گرفته نشده و علیرغم به ظرفیت بالای این شهرستان به عنوان قطب تولید انار جهان و ارزآوری بالایی که از این محصول وجود دارد، این بخش های جانبی مورد غفلت قرار گرفته است.

"حسن شریفی" با اشاره به اینکه از فراوری میوه انار می‌توان محصولات متعددی را بدست آورد، گفت: آبگیری یکی از شیوه‌های فرآوری انار است و بزرگترین صنعتی که در این حوزه می‌تواند فعالیت کند صنعت کنسانتره است که هم‌اکنون سه واحد تولیدی و صنعتی آب‌گیری انار با ظرفیت بالا در شهرستان فعال است و بخشی از انار تولیدی شهرستان را تبدیل به کنسانتره می‌کنند.

وی به تولید ناردونه به عنوانی یکی دیگر از محصولات فرآوری شده انار در ساوه اشاره کرد و گفت: با خشک کردن دانه‌های انار، از آن در مصرف خانگی یا صنایع تکمیلی استفاده می شود که این نوع فرآوری در ساوه با ظرفیت محدود صورت می‌گیرد. همچنین تنها یک واحد تولیدی از سال گذشته کار تولید سرکه انار را آغاز کرده که در صورت افزایش تقاضا در بازار مصرف، ظرفیت تولید آن افزایش خواهد یافت.

او در ادامه به روغن هسته انار به عنوان یک محصول فرآوری شده از این محصول اشاره کرد و افزود: می‌توان از این محصول در صنایع تکمیلی بویژه آرایشی و بهداشتی استفاده کرد که هم اکنون در این شهرستان دو واحد تولیدی کوچک و در ظرفیت بسیار محدود اقدام به روغن گیری هسته انار می‌کنند ولی با توجه به ظرفیت بالای این شهرستان در عرصه تولید انار، توسعه روغن گیری از هسته انار در این منطقه ضرورت دارد.

مدیر جهادکشاورزی ساوه در خصوص فرآوری پوست انار نیز گفت: پوست انار حاوی موادی است که در صنایع شیمیایی از آن استفاده می‌شود و باید پس از خشک شدن پوست انار در شرایط خاص توسط دستگاه آنرا پودر کرده و در صنعت شیمیایی و دارویی از آن استفاده کرد.

وی بیان کرد: در سنوات گذشته در قالب مشاغل خانگی و واحدهای کوچک روستایی اقدام به خشک کردن پوست انار می کردند اما به دلیل ناتوانی در عرضه آن به بازار مصرف و صادرات محصول، موفق نبودند. متاسفانه در حال حاضر پوست انار و دانه آن مستقیما به مصرف دام می‌رسد که ارزش افزوده آنچنانی ایجاد نمی کند.

او بیان کرد: طبیعی است که اگر بتوان پوست و دانه انار را در قالب ایجاد صنایع تکمیلی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وارد چرخه تولید کرد می توان با فرآوری آنها برای مصارف بهداشتی، دارویی و آرایشی، ارزآوری بالایی را فراهم کرد و با بازاریابی از طریق فعالان اقتصادی، از این مزیت بهره‌برداری اصولی کرد.

شریفی افزود: ضعف زیرساخت‌ها و عدم توانایی اقتصادی تولیدکنندگان و باغداران انار اجازه نمی‌دهد که بخواهند پس از برداشت محصول و آبگیری و رب‌گیری انار، پوست و دانه آن را فرآوری کنند. براین اساس لزوم ورود سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی با هدایت و راهبری تشکل های کشاورزی و باغداری نظیر تعاونی باغداران برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه انار در قطب تولید انار ضرورت دوچندان دارد.

وی بیان کرد: وقتی ظرفیت برای فرآوری انار در حوزه مشاغل خانگی و روستایی در سطح محدود وجود دارد باید صنایع تبدیلی و تکمیلی به کمک باغدار بیایند تا بتوان با بازاریابی و صادرات محصول، انگیزه تولیدکننده را دوچندان کرد و با ورود سرمایه گذاران علاوه بر تامین نیاز صنایع دارویی، بهداشتی و آرایشی به پوست و دانه انار، برای کشور ارزآوری و اشتغال جدید و پایدار ایجاد کرد.

مدیر جهادکشاورزی ساوه تصریح کرد: میوه انار یک محصول دارویی است و از تمام اجزای آن می‌توان برای مصارف دارویی استفاده کرد و فرآوری آن در برخی کشورهای توسعه یافته و حتی در برخی نقاط ایران انجام می شود، اما این مهم در قطب تولید انار مغفول واقع شده است.

وی بیان کرد: در فصل بهار بخشی از گلهای درخت انار بر زمین می‌ریزد و از بین می‌رود در حالیکه با خشک کردن گل های انار در فصل بهار و بسته بندی درست، می‌توان این بخش از محصول را نیز صادر کرد تا در مصارف دارویی و بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد. امیدواریم با بهبود روابط خارجی و برطرف شدن تحریم‌ها و تامین زیرساخت‌ها بتوان محصول انار را از مرحله گل دهی تا برداشت فرآوری کرده و در سایه ایجاد اشتغال جدید برای کشور ارزآوری کرد.

به گزارش ایسنا، همان طور که در این گزارش بدان اشاره شد، تشکل های باغداری و کشاورزی نقش موثری در راهبری و آگاهی بخشی لازم به باغداران به منظور فرآوری محصول انار دارند و باید از ظرفیت این تشکل ها بویژه تعاونی باغداران در راستای تحقق این مهم استفاده کرد، موضوعی که مدیرعامل تعاونی باغداران شهرستان ساوه نیز بدان تاکید دارد و ضعف برخی زیرساخت‌ها از جمله زمین مورد نیاز برای ایجاد صنایع تبدیلی انار و نبود نقدینگی را عامل مهمی در تحقق نیافتن این مزیت برای قطب تولید انار جهان می‌داند.

قطع دست دلالان از بازار انار اولویت نخست تعاونی باغداران ساوه

وی که حدود هفت ماه است به عنوان مدیرعامل این تعاونی انتخاب شده است در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در مدت زمان کوتاهی که مسئولیت تعاونی باغداران ساوه را پذیرفتم همواره یکی از دغدغه‌ها، ایجاد صنایع تبدیلی برای انار به عنوان محصول شاخص ساوه بوده است.

"راضیه کریمی" گفت: قطع دست واسطه ها و دلالان از بازار انار اولویت نخست تعاونی باغداران است تا بتوان سازوکاری فراهم کرد که تولیدکننده مستقیما و با قیمت بالا محصول تولیدی را به بازار مصرف عرضه کند و از محل آن درآمد بالایی کسب کرده و برای تولید انار در سال آینده بتواند با نقدینگی مناسب عملیات داشت را انجام داده و محصول با کیفیت وارد بازار مصرف کند.

کریمی فرآوری محصول انار از صفر تا صد را یکی دیگر از اولویت‌های تعاونی باغداران دانست و افزود: نباید مشتقات انار در قالب ضایعات دورریز شود چرا که در شرایط فعلی فروش انار با توجه به هزینه تمام شده بالا برای باغداران توجیه اقتصادی ندارد و اگر بتوان این محصول را فرآوری کرد قطعا شاهد درآمدزایی بالا و ایجاد اشتغال برای تولیدکننده خواهیم بود.

وی بیان کرد: با حمایت ادارات جهادکشاورزی و صمت و نیز مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می توان بستر ایجاد صنایع تبدیلی انار در این شهرستان را ایجاد کرد، اما در عین حال تعاونی باغداران این آمادگی را دارد تا با واگذاری زمین و اعطای تسهیلات با سود پائین و تنفس بالا نسبت به کمک به ایجاد صنایع تبدیلی برای فرآوری اقدام کند.

ساوه همچنان پایانه صادراتی انار ندارد

مدیر عامل تعاونی باغداران ساوه همچنین به نبود پایانه صادراتی انار در ساوه نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم با حمایت مسئولان پایانه صادراتی انار ساوه که هنوز به سرانجام نرسیده است فعالیت خود را آغاز کند و در کنار پایانه بتوان صنایع تبدیلی انار را نیز ایجاد کرد.

نبود نگاه توسعه ای به صنایع تبدیلی انار

یک باغدار نمونه و تولیدکننده انار در ساوه نیز در گفت‌وگو با ایسنا، نبود سرمایه‌گذار را دلیل اصلی نپرداختن به فرآوری محصول انار دانست و افزود: شاید یکی از دلایل نبود سرمایه‌گذار در این حوزه اطلاع نداشتن از مزیت فرآوری محصول انار و بکارگیری آنان در صنایع دارویی، بهداشتی و آرایشی است.

"علی یزدان‌پناه" افزود: از قدیم از پوست انار برای رنگ کردن پارچه و نخ استفاده می‌شد و دانه انار نیز به دلیل برخورداری از آنتی اکسیدان بالا کاربرد بسیاری در صنایع دارویی و بهداشتی دارد اما متاسفانه تنها بخش محدودی از ظرفیت محصول تولیدی شهرستان در این حوزه بکار گرفته می‌شود که آن هم میراث گذشته است و هیچ نگاه توسعه‌ای به صنایع تبدیلی محصول انار در این شهرستان وجود ندارد.

وی بیان کرد: جای سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی انار در ساوه که انار آن زبانزد عام و خاص است خالی بوده و خلاء بزرگی در این خصوص وجود دارد. مخصوصا روغن هسته انار و پوست خشک شده آن که درخصوص تولید آنها باید از ظرفیت شرکت‌هایی که در حوزه تولید آب انار فعالیت می‌کنند نیز استفاده کرد.

هر لیتر روغن هسته انار دو هزار یورو

یزدان‌پناه افزود: در کشور فرانسه هر لیتر روغن هسته انار حدود دو هزار یورو به فروش می‌رسد در حالیکه هسته انار در ایران پس از آب گیری دورریز می‌شود یا در بهترین حالت در قالب خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: اعلام نیاز صنایع بهداشتی، آرایشی و دارویی به محصولات فرآوری شده از انار و اطلاع رسانی به سرمایه‌گذاران می‌تواند انگیزه فعالان اقتصادی را برای راه اندازی صنایع تبدیلی این محصول تقویت کند.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد فرآوری محصول انار در قطب تولید این محصول با توجه به تجارب و دانش باغداران موضوع پیچیده‌ای نیست و علت مغفول ماندن آن کم توجهی و نبود عزم و اراده بین بخش دولتی، خصوصی و تشکل های کشاورزی است.

دولت، بخش خصوصی و باغدار سه ضلع مثلث ایجاد صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی هستند و در نقاطی از کشور که برخی محصولات شاخص مانند ساوه در تولید انار، زرندیه در حوزه پسته، شمال کشور در تولید انواع مرکبات فعالیت دارند ایجاد و راه اندازی صنایع تبدیلی ضرورت دو چندان دارد.

در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه که بزرگترین شهر صنعتی کشور است روزانه صنایع کوچک و بزرگ در حوزه تولیدات گوناگون احداث می‌شود علاوه بر آن در شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی واقع در منطقه احمدآباد ساوه نیز که یک منطقه صنعتی جدیدالتاسیس است شاهد ساخت و سازهای گوناگونی در حوزه صنایع غذایی، دارویی، فلزی، کاغذی، معدنی، شیشه، لوازم خانگی و... و هستیم، اما جای تعجب و البته تاسف است که در قطب صنعت و کشاورزی کشور خبری از احداث صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی به جز معدود واحدهای تولیدی که صرفا آب انار تولید می کنند، نیست.

باید منتظر ماند و دید آیا اراده‌ای برای احداث واحدهای تولیدی در حوزه فرآوری مشتقات انار بوجود خواهد آمد تا ضمن ایجاد اشتغال جدید، ارزآوری برای کشور و افزایش درآمد برای باغداران حاصل شده و پوست و دانه این محصول با ارزش دورریز نشود.

گفتنی است، که سطح زیر کشت باغات انار بارور انار در ساوه  افزون بر ۱۰ هزار هکتار است و  با گذشت پنج سال از خاطره تلخ سرمازدگی درختان انار در سال ۱۳۹۵ و با احیای باغات پس از کف بر کردن درختان، پیش بینی می‌شد که تولید انار در قطب انار جهان به وضعیت عادی همانند سال ۹۵ و قبل از سرمازدگی برگردد و امسال در هر هکتار ۱۵ تن و در مجموع ۱۵۰ هزار تن انار از باغات این شهرستان تولید شود.

اما شرایط دمایی که امسال در انارستان‌های ساوه حاکم شد و یاقوت سرخ ساوه روزهای گرم و شب‌های خنک را تجربه کرد موجب شد تا میزان برداشت از آنچه که پیش‌بینی شده بود فراتر رود و حدود ۱۶۰ هزار تن انار برداشت شود گرچه با بزرگتر شدن درختان پیش بینی می‌شود که در سال‌های آینده به شرط آنکه سرمازدگی یا اتفاق دیگری صورت نگیرد میزان برداشت به بیش از ۱۶۰ هزار تن برسد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)