میرنیوز
سرگرد مهدی افتاده در گفتوگو با ایسنا به وضعیت محور کاشمر به خلیلآباد اشاره کرد و افزود: با توجه به ترافیک بالای محور خلیلآباد طی سالهای گذشته این جاده از ۲ طرفه به یک طرفه ارتقا یافت و از محور فرعی به محور بزرگراهی تبدیل شد که تأثیر بهسزایی در کاهش تصادفات و افزایش ایمنی محور داشت.
وی با بیان اینکه مراودات زیاد مردم خلیلآباد با کاشمر روز به روز بر ترافیک و تردد این محور میافزاید، عنوان کرد: استقرار واحدهای صنعتی و کشاورزی و همچنین فعالیت کشتارگاه دام و طیور به خصوص امامزاده سید محمد(ع) در این محور موجب شده جاده کاشمر به خلیلآباد به یکی از پرترافیکترین محورهای منطقه تبدیل شود.
وی فعالیت این تأسیسات و اماکن را عاملی برای بروز تصادفات در محور خلیلآباد دانست و افزود: هر چند در آن زمان از جدولهای ۵۰ سانتی برای جدا کننده فیزیکی ۲ لاین استفاده شده اما این اقدام مخاطراتی برای محور در پی دارد؛ به طوری که نور وسیله نقلیه مقابل موجب کاهش دید راننده و در نهایت منجر به برخورد با احشام، حیوانات و بعضا افراد میشود.
فرمانده پلیسراه کاشمر مطرح کرد: هرچند به خاطر تردد و تصادفات بسیار و همچنین دسترسیهای غیرمجاز به این محور محدودیت سرعت ایجاد شد و با ۱۰ کیلومتر کاهش به ۹۵ کیلومتر در ساعت رسید اما همچنان شاهد تصادفات شدیدی در این محور هستیم.
وی دور برگردانهای این محور را استاندارد ندانست و عنوان کرد: علاوه بر غیراستاندارد بودن دور برگردانها محور از روشنایی لازم برخوردار نیست.
این فرمانده پلیسراه اظهار کرد: اگر چه برای مدتی روشنایی دور برگردانهای این محور تأمین و ایمنسازی خوبی صورت گرفت که تاثیر بسیاری در کاهش تصادفات داشت اما اکنون روشنایی ندارند.
۸۰ درصد تصادفات در شب اتفاق میافتد
وی با بیان اینکه بیشترین تصادفات محور خلیلآباد در تقاطع دوربرگردانها اتفاق میافتد، بر تأمین روشنایی این محور توسط اداره راهداری و حمل و نقل جادهای تأکید و عنوان کرد: بالغ بر ۸۰ درصد تصادفات و حوادث محور خلیلآباد در شب اتفاق افتاده است.
افتاده گفت: از ابتدای امسال پنج نفر به علت تصادف در این محور جان خود را از دست دادهاند که چهار نفر در شب بوده و این به خاطر عدم روشنایی مورد نیاز جاده نیاز است.
فرمانده پلیسراه کاشمر افزود: علیرغم اینکه رفت و برگشت کاشمر به خلیلآباد ۲۸ کیلومتر بیشتر نیست اما بیش از ۳۳ درصد تصادفات فوتی محورهای مواصلاتی منطقه مربوط به این محور بوده و این رقم بالایی است.
وی با بیان اینکه تأمین روشنایی محور خلیلآباد تأثیر بهسزایی در کاهش تصادفات دارد، ادامه داد: به رغم اینکه استاندارد استفاده از جداکننده و حفاظت فیزیکی بین ۲ لاین یک تا ۱.۲۰ متر است اما نمیدانم چرا آن زمان اداره راهداری و حمل و نقل جادهای از جداول ۵۰ سانتی استفاده نموده و همین اتفاق اکنون در محور شادمهر دارد میافتد که مشکلاتی از نظر انعکاس نور وسیله نقلیه مقابل و کاهش دید راننده به همراه دارد اما با تأمین روشنایی بین ۲ لاین میتوان این نقص را برطرف نمود و آثار مخرب جداول کوتاه به حداقل خود خواهد رسید.
افتاده همچنین اجرای شیار لرزاننده طولی را برای هوشیاری رانندهای که به هر دلیل حواسش پرت میشود را بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: اکثر تصادفاتی که گفته میشود به دلیل عدم توجه به جلو بوده به دلیل استفاده از موبایل در حین رانندگی است، حتی رانندگانی هم که خواب بیفتند، مقداری هوشیار خواهند شد تا اتفاق خاصی نیفتد.
۳۰ درصد ترددهای منطقه در محور خلیلآباد
وی در ادامه همچنین نصب سرعت سنجهای ثابت را در این محور ضروری دانست و گفت: با نصب دوربینهای سرعت سنج ثابت به راحتی سرعت متوسط قابل کنترل است و نیازی به حضور پلیس و کنترل سرعت نیست چون اگر خودرویی بین ۲ دوربین سرعت داشته باشد، اعمال قانون میشود.
فرمانده پلیسراه کاشمر بیان کرد: اگر چه در محور خلیلآباد و هیچ کدام از دیگر محورها نقاط حادثهخیز نداریم اما همه مستعد حادثه هستند، از سویی دسترسیهای غیرمجاز در محور خلیلآباد دردسرساز شده است. به رغم اینکه در بزرگراه میشود هر چند کیلومتر یک راه دسترسی داشت اما در این محور به وفور دسترسی وجود دارد و آماری نمیشود ارائه داد.
افتاده یادآور شد: حدود ۳۰ درصد تردد جادههای برونشهری منطقه در محور خلیلآباد اتفاق میافتد.
خطر در محور کاشمر به شادمهر
وی در ادامه بر ضرورت دوبانده شدن محور کاشمر به شادمهر تأکید کرد و گفت: در برخی مواقع حتی خود من که در این محور گشت میزنم احساس خطر میکنم و برای رانندگان دعا میکنم تا به سلامت برسند.
فرمانده پلیسراه کاشمر افزود: اگر یک خودرو در محور شادمهر خوابش بگیرد برخوردش با وسیله مقابل حتمی است، اگر مقداری حواس رانندگان پرت شود واقعاً جاده شادمهر میتواند منجر به مرگ بسیاری از افراد شود.
وی بیان کرد: چون باند دوم محور کاشمر به شادمهر فقط تا روبروی پمپ بنزین انجام شده اکنون دسترسیهای شهرک صنعتی به باند محور شمالی محور شادمهر از دوربرگردان غیراستاندارد موجود انجام میشود و این بسیار حادثهآفرین است.
افتاده تصریح کرد: متأسفانه در هیچ کجای این محور حتی برای برگشت از سمت شهرک صنعتی به کاشمر پیشبینی دوربرگردان نشده است.
وی در همین خصوص از متولیان خواست؛ اگر اعتباری برای اتمام باند دوم این محور نیست لااقل از پمپ بنزین تا قبل از بهاریه جاده اصلاح و ۲ بانده شود تا مخاطرات پمپ بنزین و شهرک صنعتی حذف شوند.
این فرمانده پلیسراه گفت: متأسفانه از سمت شادمهر به کاشمر برای دسترسی به روستاهای جردوی، فرحآباد و پیشبینی دوربرگردان استاندارد نشده است البته زیرگذری در روستای فرگ احداث شده که برای عبور احشام بوده و قابلیت استفاده وسایل نقلیه را ندارد.
۷۰ روستا تحت حفاظت
وی در ادامه به پراکندگی محورهای روستایی به خصوص در منطقه کوهسرخ اشاره کرد و افزود: پراکندگی بسیار زیاد روستاها به خصوص در شهرستان کوهسرخ بعضاً دسترسی به آنها را بسیار سخت کرده است.
افتاده تعداد روستاهای حوزه استحفاظی را ۷۰ روستا و کل محورهای روستایی را ۵۰۸ کیلومتر اعلام نمود و گفت: محورهای روستایی زنده جان، قوژد و کسرینه از شهرستان کاشمر بیشترین تصادفات را داشته که آرامسازی ترافیک صورت گرفت و روشنایی و سرعتگیر نیز نصب شد.
وی با بیان اینکه ۴۳ درصد تصادفات در محورهای روستایی اتفاق میافتد، مطرح کرد: در شهریور و مهرماه کاهش تصادفات را در محورهای روستایی شاهد بودیم.
مهمترین علت تصادفات در محورها
این فرمانده پلیسراه در ادامه گفت: علیرغم اینکه تصادفات فوتی امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته اما در تصادفات جرحی کاهش داشتهایم.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۴ تصادف جرحی داشتهایم که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۱۰۹ مورد بوده، عنوان کرد: تصادفات فوتی فقط یک مورد داشتهایم که با سال قبل برابر بوده همچنین در مجموع تصادفات خسارتی ۱۷ درصد افزایش داشته است.
افتاده بیشترین علت تصادفات در محور کوهسرخ را عدم توجه به جلو و عدم رعایت حق تقدم دانست و گفت: عدم توجه به جلو عامل تصادفات در همه محورها است.
وی با اشاره به اینکه آنچه در شدت وقوع تصادفات تأثیر بسیاری دارد انحراف به چپ است، سرعت غیرمجاز را جزء عوامل تشدید کننده در تصادفات دانست و عنوان کرد: عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم، انحراف به چپ و سرعت غیرمجاز عامل ۸۵ درصد تصادفات در منطقه هستند.
عامل انسانی علت ۸۰ درصد تصادفات
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در بیش از ۸۰ درصد تصادفات عامل انسانی دخیل است سپس راه و وسیله نقلیه ایمن به همین خاطر فرهنگسازی را از مدتها قبل در دستور کار قرار دادهایم.
فرمانده پلیسراه کاشمر عنوان کرد: بارها از راهداری و حمل و نقل جادهای درخواست کردهایم که در ایمنسازی راهها و تأمین روشنایی محورها اقدامات لازم را انجام دهد.
افتاده در ادامه خط قرمز پلیس را برخورد با تخلفات حادثهساز دانست و گفت: یک راننده مقصر علاوه بر خود چندین نفر دیگر را هم به کشتن میدهد.
وی بیان کرد: رانندهای که با سرعت بالا حرکت کند ضمن اینکه خودرو تا ۱۴ روز توقیف خواهد شد راننده به کمیته پیشگیری از تصادفات معرفی و نمره منفی لحاظ و در سوابق راننده درج و همچنین سه نوبت آموزش اجباری در نظر گرفته میشود.
فرمانده پلیسراه کاشمر با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان در تصادفات حادثهساز اغماض نخواهیم کرد و با متخلفان و کسانی که امنیت مردم را برهم میزند برخورد جدی داریم، تصریح کرد: جان حتی یک نفر برای ما ارزشمند است و برای کاهش حتی یک تصادف شب و روز تلاش میکنیم.
وی با بیان اینکه قرار نیست با متخلف سازش و یا مدارا و مماشات کنیم، گفت: پلیس همیشه همراه مردم است هیچگاه رانندهای که مقررات را رعایت کند توسط پلیس جریمه و یا توقیف نخواهد شد. تمام کسانی که میگویند پلیس برای جریمه کردن کمین میکند، خودشان متخلف هستند.
افتاده بیان کرد: موضوع کمین نیروهای پلیسراه شایعهای است که متخلفان علیه پلیسراه انداختهاند هدف ما مچگیری نیست برخورد با متخلفان است، رانندهای که بخواهد به حقوق مردم تعدی کند پلیس در برابرش خواهد ایستاد و برخورد قاطع میکند.
فرمانده پلیسراه کاشمر از شهروندان خواست؛ مردم خودشان عامل به رعایت قوانین باشند و از حرکات حادثهساز پرهیز کنند تا برای نسل آینده فرهنگسازی شود، متأسفانه تمام تصادفات منجر به فوت محور شادمهر ناشی از انحراف و تجاوز به چپ و سرعت غیرمجاز بوده است.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
کاشت ۲۷ هزار اصله نهال در قم
بیش از ۵۴۰ هزار تن کالا از پایانه مرزی ماهیرود صادر شد
مجازی شدن برخی از مدارس سنندج
کارگران معادن استان سمنان شرایط کار ناایمن را گزارش کنند
آغاز بارش برف در جادههای اراک و شازند
آماده باش اورژانس ۱۱۵ استان مرکزی به دنبال وقوع زمین لرزه در اراک
لنج صیادی متخلف ترالر در آبهای بوشهر توقیف شد
۱۲۰ رأس دام سبک قاچاق در قروه کشف شد
اعلام آمادهباش به دستگاههای امدادی پس از زلزله در حسینیه خوزستان
اعزام ۴ تیم امداد ونجات هلالاحمر به منظور ارزیابی مناطق متأثر از زمین لرزه
نبود خسارت در زلزله حسینیه بر اساس گزارشهای اولیه
هشدار یک کارشناس در مورد میزان لرزه خیزی حسینیه
واژگونی پراید وانت منجر به فوت راننده شد
وقوع دو زلزله شدید در حسینیه خوزستان؛ خسارتی گزارش نشده است
اعزام تیمهای اورژانس به منطقه زلزلهزده حسینیه
مسئله اصلی در سازمان فنی و حرفه ای موضوع مهارت است
دومین زلزله شدید «حسینیه» را لرزاند
اعزام تیمهای ارزیاب اورژانس به منطقه زلزلهزده حسینیه
حسینیه بازهم به شدت لرزید
زلزله شدید حسینیه در اهواز هم احساس شد
آغاز ساعت کاری گمرک دوغارون از ۷ صبح خواهد شد
طرحهای پدافند غیرعامل باید بومی سازی و عملیاتی شوند
دستگیری دومین باند کلاهبرداری از پزشکان کشور در البرز
چگونگی انتخاب کرمانشاه به عنوان پایتخت فرهنگی آسیا
آغاز کاری گمرک دوغارون از ۷ صبح خواهد شد
نماز طلب باران در حرم مطهر رضوی اقامه میشود
بازداشت ۳ پیمانکار دیگر شهرداری خرمآباد به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع
تمام دانش آموزان مسموم شده شاهین دژی از بیمارستان مرخص شدند
چگونگی انتخاب کرمانشاه به عنوان پایتخت فرهنگی شهرهای آسیایی در سال ۲۰۲۵