میرنیوز

درددل صادرکنندگانی که عطای صادرات را به لقایش بخشیدند

درددل صادرکنندگانی که عطای صادرات را به لقایش بخشیدند 2021-10-30T10:19:13+03:30

اصغر آهنی‌ها در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای فعالیت‌های اقتصادی باید درون‌زایی و برون‌گرایی را مدنظر قرار دهیم، برای برون‌گرایی در کشور باید تولیدات خود را به سمتی ببریم که صادرات‌محور باشند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته تکیه‌گاه اصلی ما نفت بود اما امروز به‌خاطر تحریم توجه دولتمردان به سمت صادرات معطوف شده است تا ارز مصرفی خود را خودمان تأمین کنیم بنابراین صادرات غیرنفتی مدنظر قرار گرفت.

عضو اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین تصریح کرد: برای صادرات باید در مقررات ثبات داشته باشیم در غیراین صورت نمی‌توانیم با بی‌ثباتی بازاری پایدار برای کشور ایجاد کنیم؛ از سال ۹۷ که مقوله صادرات جدی‌تر شد تا امروز بخشنامه و دستورالعمل و قوانین مختلف برای بخش صادرات وارد شد که بسیاری از آنان با یکدیگر در تناقض بودند.

صادرکنندگان در خط مقدم جبهه اقتصاد هستند

وی اشاره کرد: صادرکنندگان در خط مقدم جبهه اقتصاد هستند ولی مسئولان آنان را به رانت‌خواران تشبیه می‌کنند، افرادی که تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی می‌کنند نتوانستند به‌اندازه یک‌ قلم خودکار صادرات داشته باشند و در حقیقت از صادرات چیزی نمی‌دانند اما متأسفانه برای این بخش تصمیم‌گیری می‌کنند.

آهنی‌ها بیان کرد: مسئولین برای تدوین بخشنامه و قوانین باید نشستی با فعالان آن بخش برگزار کنند تا ضمن آشنایی و دریافت مشاوره آئین‌نامه و دستورالعمل بنویسند.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌هایی که ایجاد شد میزان صادرات ۲۰ درصد افت پیدا کرده است اگر بخواهیم این مسیر را طی کنیم باید دولت برای مسیر صادرات ریل‌گذاری کند تا به نتیجه برسیم اگر این کار صورت نگیرد قطعاً به نتیجه نخواهیم رسید.

عضو اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین گفت: پس از اعمال تحریم‌ها و ایجاد محدودیت از جانب دشمنان باید این محدودیت را به‌گونه‌ای دیگر جبران می‌کردیم اما متأسفانه دولت قبل با آیین‌نامه‌ها متفرقه و متضاد و برخوردهای چکشی موجب شد تا صادرکنندگان عطای صادرات را به لقایش ببخشند.

وی اظهار کرد: باید بخش صادرات را تسهیل کنیم که دراین‌بین نیاز است سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه وارد میدان شوند تا ضمن تسهیل روند صادرات برای کشور نیز ارزآوری داشته باشیم.

آهنی‌ها اظهار کرد: وقتی‌که به کشورهای منطقه مانند عراق و افغانستان صادرات داریم بازگشت ارز به‌صورت سنتی و ریالی انجام می‌شود؛ اگر با ریال گردش داشته باشیم قدرت پول افزایش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: خسارت‌های سنگینی به بسیاری از تولیدکنندگان وارد شده درحالی‌که وظیفه دستگاه دولتی تسهیلگری است و اگر دولت از صادرکنندگان ارز می‌خواهد باید مکانی برای انتقال داشته باشد چون با مشکلات موجود نمی‌توانیم ارز منتقل کنیم.

تصمیمات یک‌شبه مسئولان...

عضو اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین اشاره کرد: در بازار بی‌ثباتی در قوانین وجود دارد و گاهی مسئولین به‌یک‌باره صبح از خواب بیدار می‌شوند و یک‌شبه جلوی صادرات را می‌بندند درحالی‌که صادرکنندگان قرارداد امضا کردند و باید به تعهد خود پای‌بند باشند.

وی با بیان اینکه باید در تصمیم‌گیری‌ها ثبات رویه داشته باشیم، ادامه داد: بسیاری از کشورها برای همکاری با ایران علاقه‌مند هستند ولی تصمیمات یک‌باره و نقض قراردادها موجب می‌شود از همکاری منصرف شوند.

آهنی‌ها اشاره کرد: تولیدکنندگان با سختی ارز را تأمین می‌کنند؛ تا نیازهای اساسی کشور وارد شود، به تولیدکننده می‌گویند ارز خود را بیاورد و در سامانه نیما ۲۰ درصد ارزان‌تر به واردکننده بفروشد.

وی بیان کرد: اما برای صادرکننده جایزه صادراتی اختصاص نمی‌دهند، صادرکنندگان ارز را با قیمت پایین‌تر به واردکننده می‌فروشند تا واردکننده کالاهایی که در کشور بدان نیاز نداریم را وارد کنند؛ البته این رویه به تولیدکنندگان داخلی هم آسیب وارد می‌کند و هیچ سودی برای اقتصاد کشور ندارد.

صادرکنندگان از دولت انتظاری ندارند

عضو اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین اظهار کرد: در شرایط کنونی در بخش واردات باید تصمیمات جدیدی گرفته شود و علاوه بر آن باید برای صادرات برنامه با ثباتی تعریف کنیم، صادرکنندگان می‌گویند دولت سنگ‌اندازی نکند ما هیچ نمی‌خواهیم و این به یک ضرب‌المثل در بین تولیدکنندگان تبدیل شده است.

وی مطرح کرد: باید نیازهای داخلی تأمین و تولید سهل شود تا تولیدکننده ارز وارد کشور کند و از سویی دیگر اشتغال پایدار ایجاد شود. اگر کالا صادر نکنیم اشتغال کاهش پیدا خواهد کرد و تنها راه برای افزایش اشتغال این است که صادرکننده به‌صورت تخصصی در بازارهای بین‌المللی ورود پیدا کند.

آهنی‌ها خاطرنشان کرد: متاسفانه در هیچ زمینه‌ای برای صادرکنندگان سیستم تشویقی وجود ندارد؛ از طرفی تا به امروز دیپلماسی اقتصادی وجود نداشته است و اقدامات اولیه دولت سیزدهم نشان می‌دهد حرکت جدی در دیپلماسی اقتصادی شکل‌گرفته است.

عضو اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین اظهار کرد: دولت قبل نتوانست برای صادرکنندگان انگیزه ایجاد کند اما تولیدکنندگان در تلاش هستند در فشار اقتصادی ناجوانمردانه که به کشور وارد می‌شود اقتصاد کشور را حفظ کنند.

وی گفت: بازارهای منطقه‌ای مانند افغانستان، پاکستان، آذربایجان و عراق بازارهایی هستند که ضریب نفوذ خوبی دارند و برای حمایت از بازرگانان باید مراکزی در کشورهای هدف ایجاد شود تا بازارهای دائمی داشته باشیم؛ البته نباید از بازارهای فرامنطقه‌ای غفلت کنیم چون زمینه توسعه در این بخش نیز وجود دارد.

آهنی‌ها بیان کرد: بعد از شیوع کرونا محدودیت‌هایی در رفت‌وآمد بین کشورهای هدف صادرات داشتیم اما صادرکنندگان سعی کردند تا حدودی این بازارها را حفظ کنند، پیش از این بیش از ۴۰ میلیارد دلار صادرات داشتیم که امروز این میزان به ۳۴ میلیارد دلار رسیده است، البته بخشی از کاهش صادرات به دلیل اعمال برخی از مقررات و آئین‌نامه‌هایی است که برای صادرکنندگان گذاشتند.

مسئولان برای صادرات تسهیل‌گری کنند

وی ادامه داد: قابلیت صادرات بیش از این ارقام را داریم که می‌تواند مشکل جدی کشور را در بخش نقدینگی، ارز و حتی اشتغال حل کند؛ لذا مسئولان تصمیم‌گیر باید در بخش صادرات تسهیلگری داشته باشند.

عضو اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین متذکر شد: دستگاه‌های اجرایی کشور در دهه‌های گذشته به‌صورت جزیره‌ای اداره شدند و منافع کشور را در نظر نگرفته و تنها به منافع دستگاه خود فکر کردند؛ بسیاری از صادرکنندگان از نحوه برگشت ارزش‌افزوده و محاسبات مالیاتی ناراضی هستند.

وی اشاره کرد: به عنوان مثال قرار بود کالاهای گیاهی و صنایع غذایی را به‌وسیله هواپیما با سرعت بالا و هزینه کم صادر کنیم ولی عملاً این اتفاق نیفتاد و صادرکنندگان هزینه‌های حمل‌ونقل بسیاری را متحمل شدند.

چالش حمل و نقل

آهنی‌ها گفت: یکی از چالش‌های ما در صادرات موضوع حمل‌ونقل است، سیستم حمل‌ونقل دولتی به‌یک‌باره هزینه‌ها را افزایش داد و صادرکنندگان خسارت‌های سنگینی متحمل شدند و این موضوع گاهاً موجب عدم تعهد صادرکنندگان نسبت به خریداران شده است.

وی افزود: نحوه انتقال ارز برای ما بسیار مهم است و برای وارد کردن ارز وارد سیکل پیچیده‌ای می‌شویم؛ یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان این است که قیمت‌های پایه کالاهای صادراتی به‌روز نیستند.

عضو اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین مطرح کرد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما تحریم است که باعث شده نقل‌وانتقال ارز با مشکل مواجه شود البته حمل‌ونقل کالا به‌صورت دریایی و هوایی کار را برای صادرکنندگان دشوار کرده و باعث بروز مشکل برای صادرکنندگان شده است.

وی تصریح کرد: دولت پس از بررسی می‌تواند سیاست‌های یک سال آینده را اعلام کند تا صادرکنندگان انگیزه پیدا کنند؛ اگر بخواهیم برنامه‌ریزی دقیقی برای بازارهای دنیا داشته باشیم حداقل به سه سال برنامه‌ریزی نیاز داریم. بهتر است دولت با نمایندگان بخش خصوصی سیاست‌های کلان بخش صادرات را برای سه سال آینده تدوین کنند.

آهنی‌ها یادآور شد: واردات بی‌رویه باعث شده است ارزهای حاصل از صادرات بخار شود؛ البته قیمت‌گذاری دستوری نیز موجب متضرر شدن صادرکنندگان و منتفع شدن واردکنندگان می‌شود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)