میرنیوز

77 درصد مردم کرمانشاه رضایت نسبی از کیفیت "نان" دارند/ 96 درصد آرد استان غنی شده است

77 درصد مردم کرمانشاه رضایت نسبی از کیفیت "نان" دارند/ 96 درصد آرد استان غنی شده است 2021-10-18T12:45:51+03:30

شهریار مستوفی در نشست خبری امروز (26 مهر) با اشاره به نامگذاری روز 16 اکتبر (24 مهر) به نام روز جهانی غذا گفت: برنامه های این روز بطور معمول چند روز در کشور پیگیری می شود و شعار امسال این روز در کشور آگاهی، مدیریت و اصلاح الگوی مصرف برای مبارزه با کرونا تعیین شده است.

وی با اشاره به اهمیت غذا در زندگی و سلامت انسانها گفت: غذا نقش مهمی در سلامت افراد یک جامعه دارد و اگر بتوانیم مواد غذایی سالم و ایمن تهیه کرده و با الگوی صحیح مصرف کنیم، تا حد زیادی از بروز بیماری های مختلف پیشگیری لازم صورت می گیرد.

مستوفی با اشاره به تاکیدات سازمان بهداشت جهانی در سالهای اخیر مبنی بر تامین امنیت غذایی گفت: این امنیت غذایی، دسترسی افراد به غذای کافی و ایمن توصیف می شود که متاسفانه این دسترسی برای بسیاری افراد در جهان فراهم نیست.

وی افزود: بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی در جهان دو میلیارد نفر گرسنگی پنهان داشته و 800 میلیون نفر گرسنگی آشکار دارند که حقیقتا نگران کننده است.

مستوفی گفت: این تعداد گرسنه در جهان در حالی است که تولیدات مواد غذایی در جهان به میزانی است که اگر درست نگهداری و توزیع شود می تواند تمام انسان های جهان را سیر کند.

وی افزود: در حال حاضر طبق آمار فائو، 35 درصد مواد غذایی در دنیا دورریز می شود و این درحالی است که با همین میزان می توان گرسنگان جهان را سیر کرد.

مستوفی با اشاره به روند رشد جمعیت جهان گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته جمعیت جهان تا سال 2050 به مرز 9 میلیارد نفر می رسد و اگر به همین میزان دور ریز مواد غذایی داشته باشیم، باید تا آن زمان میزان تولیدات مواد غذایی 60 درصد افزایش یابد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در بحث امنیت غذایی دستگاه های مختلفی باید پای کار آمده و در زمینه مقابله با آلودگی های زیست محیطی و خشکسالی و ... فعالیت کنند.

76 درصد مرگ و میرهای کشور ناشی از بیماریهای غیرواگیر است

وی در ادامه مهمترین چالش در حوزه ایمنی غذا را افزایش مصرف مواد زیان آور و به تبع آن افزایش بیماری های غیرواگیر عنوان کرد.

وی افزود: در حال حاضر 76 درصد مرگ و میر های کشور ناشی از بیماری های غیرواگیر و در راس آن بیماریهای قلبی و عروقی است و سالانه از 380 هزار مورد فوت در کشور حدود 300 هزار مورد آن ناشی از همین بیماریهای غیرواگیر است.

وی با بیان اینکه میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر 53 درصد از کل موارد فوت است، گفت: این آمار نشان میدهد که مرگ و میر ناشی از این بیماری ها در کشور ما نسبت به میانگین جهانی بالاست و باید راهکارهایی در این زمینه اندیشیده شود.

مستوفی از تدوین سند جامع پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در کشور خبر داد و افزود: بر اساس این سند میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری ها تا سال 1404 باید 25 درصد کاهش یابد.

وی افزود: برای این میزان کاهش مرگ و میر، راهکارهای مختلفی اندیشیده شده و وظایفی برای دستگاه های مختلف تعریف شده که در همین راستا سازمان غذا و دارو هم موظف است میزان نمک، قند و اسیدهای چرب ترانس در محصولات غذایی را کنترل کند.

مستوفی تصریح کرد: بر اساس این سند میزان نمک در محصولات غذایی باید 30 درصد و میزان قند 10 درصد کاهش یابد، همچنین اسیدهای چرب ترانس در روغن های خوراکی هم باید تا پایان اجرای سند به صفر برسد.

این مسئول افزود: خوشبختانه در استان این اقدامات به خوبی در حال انجام است و کاهش نمک و قند پیگیری شده و اسیدهای چرب ترانس هم در روغن های خوراکی به حدود 9 دهم درصد رسیده که امیدواریم تا پایان سال اجرای سند به صفر برسد.

میزان "نیترات" در محصولات کشاورزی بالاست/ 96 درصد آرد استان غنی شده است

مستوفی به اقدامات دیگر در بحث ارتقا ایمنی محصولات غذایی در استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بحث سلامت محصولات کشاورزی در اولویت است و با وجود کنترلی که روی این محصولات صورت گرفته متاسفانه هنوز میزان "نیترات" درآنها بالاست و این موضوع هم نشات گرفته از استفاده بسیار کشاورزان از کودهای کشاورزی است و در حال حاضر به دنبال طرحی جامع در کشور برای رفع این معضل هستیم.

این مسئول به محصولات تراریخته هم اشاره کرد و افزود: هنوز نگرانی های بسیاری در زمینه این محصولات وجود دارد و اختلاف نظرها در زمینه سلامت این محصولات بسیار است، بنابراین در حال حاضر برچسب تراریخته روی این دسته از محصولات نصب می شود تا مردم به اختیار خود انتخاب کنند.

مستوفی به اقدامات صورت گرفته در زمینه سلامت نان هم اشاره کرد و افزود: طبق تحقیق صورت گرفته در استان 23 درصد مردم استان از کیفیت نان های تولیدی به طور کامل ناراضی و 23 درصد دیگر هم بطور کامل راضی بودند و این میان 54 درصد مابقی رضایت متوسطی داشته اند و این آمار نشان می دهد که در مجموع بیش از 77 درصد مردم استان رضایت متوسط به بالایی از کیفیت نان داشته اند.

وی از تدوین سند راهبری ارتقا سلامت نان خبر داد و افزود: در تلاش هستیم تا با کنترل هرچه بیشتر نانوایی ها، سلامت و کیفیت نان را ارتقا دهیم.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر در هیچ نانوایی از جوهرقند استفاده نمی شود، اما موارد تخلفی در خصوص استفاده از جوش شیرین داشته ایم.

مستوفی به غنی سازی آرد استان با آهن و اسید فولیک هم اشاره کرد و افزود: این کار تا 96 درصد بصورت موفق در استان انجام شده است.

معدوم سازی 36 هزار کیلوگرم موادغذایی فاسد در سال جاری

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه واحدهای تحت رصد این مرکز را 427 واحد در سطح استان اعلام کرد و افزود: از این تعداد 239 واحد کارخانه، 188 واحد کارگاهی، 50 واحد سیلو و 90 واحد شرکت پخش مواد غذایی هستند.

وی افزود: در بازرسی های صورت گرفته از این تعداد واحد در سال جاری در مجموع بیش از 36 هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته کشف و معدوم شده است.

مستوفی در ادامه اشاره ای هم به کسب نشان ایمنی و سلامت توسط یکی از واحدهای تولید محصولات غذایی استان داشت و افزود: کسب این نشان به سختی صورت می گیرد و در سال تنها 10 تا 12 محصول موفق به کسب این نشان می شوند که خوشبختانه امسال کنسرو عدسی غنی شده با ویتامین D تولیدی شرکت کشت و صنعت زاگرس موفق به کسب این نشان شد.

در پایان این نشست وبینار تجلیل از واحدهای برتر صنایع غذایی استان و نیز مسئولین فنی برتر استان برگزار شد و در آن واحدهای مجتمع کشت و صنعت روغن نباتی ماهیدشت کرمانشاه، مجتمع کشت و صنعت روژین تاک، مجتمع کشت و صنعت گره بان، شرکت فانوس طلایی، شرکت زرین تاج غرب، شرکت نان آوران هیوای زاگرس، شرکت بهار دالاهو(مانیزان)، شرکت بهروز شکرریز، کارخانه آرد جعفر امیری و کارگاه روغن حیوانی اسکندر احمدی به عنوان واحدهای برتر استان معرفی شدند.

همچنین در این وبینار بهزاد فرخی، سارا فرزاد مهر، محمد فرخی، محسن چهارآیین، سهراب تافته، نظامعلی محمدی، مهسا صالحی، روناک رستمی و پانیذ پناهی به عنوان مسئولین فنی نمونه استان معرفی شدند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)