میرنیوز

دل‌گویه‌هایی از آخرین حضور

دل‌گویه‌هایی از آخرین حضور 2021-09-28T15:12:09+03:30

البته امسال با وجود شرایط سخت سفر به عراق، حدودا ۸۰ هزار ایرانی خود رابه پیاده‌روی اربعین رساندند و جاماندگان در حسرت آن‌ها به حضوری مجازی در این سفر اکتفا کردند.تنها این کرونا بود که مانع سفر بسیاری از عاشقان کربلا شد؛ چراکه آن‌ها هر سال قبل از شیوع بیماری چند روزی کار و زندگی را متوقف کرده و در پیاده‌روی اربعین حضور بهم‌ می‌رساندند.

حس سفر اربعین فرق دارد و هستند افرادی که در دیگر ایام سال نیز برای زیارت اباعبدالله(ع) به کربلا سفر می‌کنند، اما این سفر کجا و سفر در اربعین به کربلا کجا. سفر آن هم در اربعین سخت است، پیاده‌روی مسیری ۶ ساعته از لب مرز برای رسیدن به اولین شهر در عراق و پس از آن سه روز پیاده‌روی در جاده‌ای خاکی و شلوغ بدون استراحت و خوابی کافی قطعا افراد را از سفر منصرف خواهد کرد، اما سفر اربعین در عین سخت بودن شیرینی‌هایی به همراه دارد که پس از بازگشت از آن دوباره برای تجربه‌اش لحظه‌شماری می‌کنی.

حوالی نماز صبح به حرم رضوی رفتم و عده‌ای را در راه دیدم که باوجود برگزاری مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین در ساعات اولیه صبح پیاده‌روی خود را آغاز کرده برای زیارت امام‌رضا(ع) رهسپار شده بودند.

دل‌گویه‌هایی از آخرین حضور

کاظم جوانی حدودا ۳۰ ساله است که در گوشه‌ای از صحن قدس تنها نشسته و به فکر فرو رفته است. می‌گوید تا کنون ۵ بار به پیاده‌روی اربعین رفته اما آخرین بار اتفاقات عجیب‌تری برایش رخ داده است، او می‌گوید: سال ۹۸ شرایط مالی خوبی نداشتم و فکر نمی‌کردم بتوانم راهی کربلا شوم. برای سفر خارجه باید پاسپورت حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد که پاسپورت من فقط ۲ ماه اعتبار داشت. یکی از دوستانم که عازم شده بود، خبر داد که شرایط مهیا است و می‌توانی با همان پاسپورت از مرز عبور کنی. تقریبا ۲۰۰ هزار تومان از کسی طلب داشتم که با همان پول هزینه بلیت قطارم تا تهران فراهم شد. باقی هزینه‌ها هم با قرض و قوله جور شد. از تهران به کرمانشاه و از آنجا به مهران رفتم. هزینه ون‌هایی که زائران را از مرز مهران تا کربلا می‌رساندند ۳۰۰ هزار تومان بود که برایم سنگین بود و در واقع چنین پولی نداشتم. نمی‌دانم یک راننده عراقی از کجا پیدا شد که کرایه‌اش تا نجف ۳۰ هزار تومان بود.

وی ادامه می‌دهد: حدود ساعت ۲ بامداد به نجف رسیدم. با چند جوان شمالی که از مرز تا نجف همسفر بودیم به دنبال مکانی برای استراحت بودیم. تمام خانه‌ها پر بود و تقریبا کسی جای خالی نداشت. همسفرانم خسته شده و چون مشکل مالی نداشتند از من جدا شده و شب را در یک هتل گذارندند. شاید ۵ دقیقه هم از جدایی آنان نگذشته بود که دیدم درِ یکی از خانه‌ها باز است. در زدم و آقای جوانی که تقریبا فارسی را هم به خوبی حرف می‌زد دم در آمد. می‌گفت که در خانه‌اش‌ فقط جای خواب دارد و توان پذیرایی ندارد. عراقی‌ها معتقدند اگر سالی یک خانه بدون زائر بماند، حتما اشتباه یا خطائی مرتکب شده‌اند که نتوانسته‌اند به زائر امام حسین(ع) خدمت کنند. وقتی سفره پهن می‌کنند، کمک ما ایرانی‌ها را توهین به خود می‌دانستند و خدمت به زوار اباعبدالله را شرف خود می‌دانند. از یک دانه خرما گرفته تا چند گوسفند بدون ریا و هیچ چشم‌داشتی پذیرایی می‌کنند. باوری میان ایرانیان افتاده بود که پذیرایی عراقی‌ها فقط مختص زمان اربعین است اما اینگونه نیست و آدم‌های دست‌ودل باز و مهربانی هستند.

کاظم بیان می‌کند: در ابتدا پولی برای این سفر نداشتم، اما سفر اربعین اینگونه است که اگر یک بار آن را تجربه کنی، حرارت این سفر در وجودت بیشتر می‌شود و هرسال مشتاقی که در اربعین شرکت کنی. اگر یک سال نتوانی در پیاده‌روی شرکت کنی، فکر می‌کنی از یک غافله میلیونی جا مانده‌ای. برگزاری مراسم‌های پیاده‌روی جاماندگان اربعین در ایران نیز به همین دلیل است. کیفیت برگزاری این سفر شاید متفاوت باشد، اما در ذهن آدم هیچ وقت تکراری نمی‌شود که از آن خسته شود. در هر سفر اتفاقات جدیدی رخ می‌دهد که شاید خیلی قابل درک نباشد.

علیرضا یک جوان ۳۵ ساله که تا کنون ۴ بار به کربلا رفته از بی‌انصافی برخی از هم‌وطنانش در مهمان‌نوازی عراقی‌ها می‌گوید: برخی از ایرانیان در مسیر پیاده‌روی و یا حتی در نجف و یا کربلا بیشترین خدمات را از عراقیان دریافت می‌کنند، اما در مسیر بازگشت به جای تشکر از مهمان‌نوازی عراقیان گلایه دارند که جای خواب راحتی نداشته و یا شام و ناهار خوبی نخورده‌اند. در حالی که اگر عراقیان چنین سطحی از میزبانی و پذیرایی نداشتند قطعا خیلی‌ها نمی‌توانستند سختی‌های این سفر را تحمل کنند. عراقیان خانه و کاشانه خود را در اختیار ما قرار می‌دهند، بی انصافی است که بخواهیم از شام و ناهار آنان گلایه کنیم و یا مدام از آنان ایراد بگیریم.

وی اضافه می‌کند: سفر اولم به کربلا به همراه کاروان و با خانواده بود. مشکلی که در سفر با کاروان وجود دارد این است که در اختیار خودت قرار نداری و مدام در حرکت هستی. در سفر دوم به کربلا در سال ۹۵ کاملا تنها بودم. با اتوبوس به تهران و از آنجا با اتوبوس دیگری به سمت اهواز حرکت کردم. حدود ساعت ۳ بامداد در مسیر بستان، اتوبوس در یک جاده خاکی که به مرز چذابه راه داشت، توقف کرد و از آنجا با یک تاکسی خودم را به مرز رساندم. از چذابه به همراه یک مینی‌بوس به کاظمین و پس از آن به سامرا رفتم. آن سال نیروهای داعش تا ۵۰ کیلیومتری سامرا نزدیک شده و در یکی از پارکینگ‌های شهر سامرا هم بمب‌گذاری کردند که منجر به کشته شدن بیش از ۵۰ ایرانی شده بود.

دل‌گویه‌هایی از آخرین حضور

علیرضا اضافه می‌کند: ورودی‌های سامرا را از ۱۲ کیلومتری بسته بودند و اگر کسی قصد ورود به شهر را داشت باید این مسیر را پیاده طی می‌کرد. با وجود اینکه ورودی‌ها را بسته بودند اما ایرانی‌ها میل بیشتری برای زیارت امام هادی(ع) و امام حسن‌ عسکری(ع) داشته و هجمه ایرانی‌ها بیشتر شده بود. غالب جمعیت سامرا اهل تسنن هستند و در این مسیر ۱۲ کیلومتری باوجود شهرهای نجف و کربلا که امکانات و موکب‌های خوبی قرار دارد، هیچ امکاناتی فراهم نبود. حرم امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) در منطقه‌ای نظامی قرار دارد که تقریبا غالب مردم آن را اهل تشیع تشکیل می‌دادند. اطراف حرم تمام ساختمان‌ها تخریب و به خرابه تبدیل شده بود. هیچ مغازه و سوپر مارکتی در آن اطراف وجود نداشت. که حتی بتوانیم یک بطری آب معدنی تهیه کنیم. بالای ساختمان تیربار و نیروهای نظامی مستقر شده بودند. هلی‌کوپترها هم مدام در آن منطقه در رفت‌وآمد بودند. به دلیل نزدک شدن داعش، سامرا جو امنیتی پیدا کرده بود.

وی می‌گوید: سختی‌های سفر کربلا و عراق از دور سخت است. وقتی در میدان قرار می‌گیری هیچ سختی در آن نمی‌بینی. طبیعتا درک این موضوعات برای هر فردی که این مطلب را می‌خواند سخت است. وقتی یک زائر از چنین سفر معنوی بازمی‌گردد پر از شور و شعف برای حرف زدن از آن مــکان و انتقال آن به خانواده، دوســتان و اطرافیان اســت و دوســت دارد اتفاقات متعــدد آن را بازگو و منتقل کند. من نیز پس از ســفر، پر از شور و شــعف بودم و دوســت داشتم احساســاتم و اتفاقات آن سفر را به مــردم منتقل کنم. هنوز حس و شور و شعف آن ســفر در من وجود دارد. دوست داشتم امسال هم عازم عراق شوم اما به دلیل شرایط سخت‌گیرانه جاماندم. امیدوارم امسال دیگر آخرین سالی باشد که کرونا در محرم و صفر اذیت‌مان می‌کند.

مرتضی جوانی ۱۹ ساله که تا کنون ۲ بار در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده است. یک بار با خانواده و یک بار از طریق مدرسه حوزه علمیه عازم عراق شده است. او درباره جزئیات آخرین سفر خود به کربلا اظهار می‌کند: در سال ۹۸ با اتوبوس به همراه مدرسه تا مرز مهران و از آنجا تا کوفه نیز با اتوبوس رفتیم. خدمات رفاهی در ایران خوب است اما خدمات رفاهی جاده‌ای در عراق وضعیت خوبی ندارد. ساعت ۲ بامداد به مرز رسیدیم. به دلیل اینکه فعالیت پایانه مرزی از ۵ صبح آغاز به کار می‌کرد چند ساعتی معطل ماندیم. از پایانه مرزی که رد شدیم، حدود یک ساعت پیاده روی داشتیم تا به اتوبوس‌های کوفه برسیم. کوفه چند کیلومتری نجف قرار دارد اما به دلایل امنیتی اتوبوس‌ها از کوفه جلوتر نمی‌رفتند. مسیر کوفه تا نجف را پیاده طی کردیم و سه شب در نجف و حسینیه شاهرودی‌ها اقامت داشتیم. پس از سه روز حضور در نجف، پیاده روی خود به سمت کربلا را آغاز کردیم. مسیر نجف تا کربلا حدود ۸۰ کیلومتر است که پیاده‌روی این مسیر حدودا سه روز زمان می‌برد، اما تصمیم داشتیم از مسیر پیاده‌روی استفاده بیشتری ببریم تا اینکه زودتر به کربلا برسیم.

وی می‌گوید: در پیاده‌روی اربعین، مسیر نجف تا کربلا مملو از موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی است. به گونه‌ای که شهر نجف و کربلا به یکدیگر متصل شده و در این مسیر بیابانی هیچ نقطه‌ خلوتی پیدا نمی‌شود. سال قبل از آن که به پیاده‌روی آمده بودیم مسیر را سریع طی کردیم تا به کربلا برسیم اما امسال قصد داشتیم از برنامه‌ها، سخرانی‌ها و عزاداری‌های پیاده‌روی استفاده کنیم. تقریبا پیاده‌روی آن سال ۵ روز زمان برد.

دل‌گویه‌هایی از آخرین حضور

مرتضی با اشاره به نحوه عزاداری‌های مختلفی که در مسیر پیاده‌روی به چشمش خورده عنوان می‌کند: عزاداری هندی‌ها یکی از عجیب‌ترین صحنه‌هایی بود که در این مدت می‌دیدم. هندی‌ها لباس‌های سفید بلندی داشتند که پاهایشان را تا زانو می‌پوشاند. در یک مسیر چند کیلومتری دستان خود را بالا می‌گیرند و با ذکر یا حسین فقط پیاده‌روی می‌کنند. عزاداری اصلی عراقی‌ها قمه‌زنی است. برای قمه‌زنی سبک مخصوصی در طبل‌زنی دارند که ما از سبک طبل‌زنی آنان متوجه می‌شدیم برنامه قمه‌زنی دارند. هنگام قمه‌زنی، لباس سفید یا کفن می‌پوشند و هر فردی به یک نیتی تعدادی ضربه بر سر خود وارد می‌کند. پس از قمه‌زنی به خاطر افت فشاری که پیدا می‌کنند، حلوای عراقی که بسیار شیرین است و شهد زیادی دارد، می‌خورند.

او ضمن اشاره به غذاهای مختلف و متفاوتی که در این مسیر وجود دارد، تصریح می‌کند: عراقی‌ها به گوشت بره کبابی علاقه زیادی دارند. هنگام ناهار گوسفند را سر می‌بریدند، همانجا گوشتش را آماده کرده و به سیخ کشیده و کباب درست می‌کردند. اینگونه نیست که کباب و گوشت آن را از قبل آماده کنند. غالب غذاهای عراقی گوشتی و به شدت چرب است. البته موکب و ایستگاه‌های خدماتی ایرانی در مسیر زیاد است و غذاهای ایرانی هم به وفور پیدا می‌شود. آذربایجانی‌ها و افغانستانی‌ها نیز غذاهای لذیذ و شیکی داشتند که هرکسی دوست داشت می‌توانست آن را امتحان کند. اگر از بحث‌های عقیدتی و مذهبی پیاده‌روی اربعین کمی فاصله بگیریم، نکته‌های زیادی وجود دارد که به چشم می‌آید. در مسیر نجف تا کربلا از هر شهر و دیاری و حزبی آمده‌اند تا خدمت‌رسانی کنند. هرکسی هم با فرهنگ و رسم و رسومات خود خدمت می‌کند. از نحوه پذیرایی‌ها گرفته تا انواع غذاهایی که پخت می‌شود و در اختیار زائران قرار می‌گیرد. در واقع شما زمانی که به پیاده‌روی می‌روید، انگار به تک تک شهرهای ایران و یا کشورهای همسایه مانند عراق، ترکیه، آذربایجان و افغانستان نیز سفر کرده‌اید و با غذاهای آنان آشنا می‌شوید.

مرتضی در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: این سفر طبیعتا خاطره‌انگیز است و جذابیت‌های خود را دارد. چون فضای دوستانه و راحتی در این سفر حاکم است و مشکل خاصی وجود ندارد. به شخصه اگر در این ایام درگیر کاری نباشم، دوست دارم باز هم چنین تجربه خوبی در این کاروان داشته باشم. امیدوارم چنین حرکت‌هایی باعث تعمق و دقت بیشــتر ما به فلسفه عاشورا و تفکر حسینی شــود. امیدوارم هرچه زودتر از شر کرونا خلاص شویم و ایرانی‌ها دوباره بتوانند با دوستان خود در این مسیر قرار بگیرند.

روح‌الله مرد میانسالی است که کاری نظامی دارد. تا کنون پیاده‌روی اربعین را نتوانسته تجربه کند. از شرایط سفت و سخت ایران و عراق برای سفر به کربلا گلایه دارد و می‌گوید: اعتبار پاسپورتم تمام شده و دولت ایران با تمدید و صدور پاسپورت هیچ یک از کارکنان ارگان‌های دولتی موافقت نکرد. دوز دوم واکسنم را هم نزده‌ام اما با موکبی که قرار بود عازم عراق شویم، مشکلی به وجود نمی‌آمد. در نجف و کربلا در موکب کار می‌کردم و کل هزینه سفرم ۷۰۰ هزار تومان می‌شد. دولت ایران برای اینکه همه را مجبور به تزریق واکسن کند، سخت‌گیری کرده و چنین قانونی گذاشته‌ است. یکی از دوستانم پاسپورت داشته و شبانه از مرز مهران عبور کرده و هم اکنون نیز در کربلا است. اگر با تمدید پاسپورتم نیز موافقت می‌شد، می‌توانستم من هم عازم کربلا شوم.

حمید جوانی ۳۰ ساله است که نخستین تجربه زیارت کربلای خود در پیاده‌روی اربعین سال ۹۸ را تجربه کرده است. او درباره سفر خود به عراق می‌گوید: به همراه خواهر و شوهرخواهرم با ماشین شخصی عازم کربلا شدیم. البته فقط تا مرزمهران با ماشین شخصی بودیم. از قم به سمت کرمانشاه و ایلام که حرکت می‌کردیم، غالب مسافران جاده عازم مهران و کربلا بودند. مسیر حال و هوای عجیبی داشت و گویی همه مسافران از یک خانواده بودند. اوایل شب به مهران رسیدیم و همکار شوهرخواهرم برای شام از ما دعوت کرد. قرار شد ماشین هم تا زمانی که از کربلا بازمی‌گردیم در حیاط آن‌ها پارک باشد. شهر مهران در آستانه اربعین کاملا به پارکینگ ماشین تبدیل می‌شود. برای زائران پارکینگ اختصاصی احداث کرده‌اند، اما جمعیت آنقدر زیاد است که باز هم جواب نمی‌دهد و مردم در کوچه پس کوچه‌ها ماشین خود را پارک کرده و به سمت عراق حرکت می‌کنند. 

دل‌گویه‌هایی از آخرین حضور

وی ادامه می‌دهد: باوجود اینکه می‌گویند فقط عراقی‌ها در مهمان‌نوازی زبانزد هستند، اما همکار شوهرخواهرم از خجالتمان در آمد. از زندگی‌شان مشخص بود وضع مالی خوبی ندارند، اما همان شب پذیرایی مفصلی از ما داشتند و خیلی اصرار داشتند که شب را مهمان آن‌ها باشیم. به خاطر شلوغی و گرمای هوا تصمیم داشتیم شب از پایانه مرزی عبوری کنیم. حوالی ساعت ۲ از مرز رد شده و با مینی‌بوس‌های عراقی به سمت کربلا راه افتادیم. یک مسیر ۶ ساعته سختی را در مینی‌بوس گذراندیم. مسیر هیچ‌گونه خدمات رفاهی نداشت و گرمای هوا هم قوز بالا قوز شده بود، در حدی که وقتی به کربلا رسیدیم از شدت گرمازدگی و خستگی در حال بیهوش شدن بودیم.

حمید خاطرنشان می‌کند: وقتی به بین‌الحرمین رسیدیم، این جمله که می‌گویند جنس غم حسین فرق دارد، برایم محرز شد. آدم وقتی نگاهش به گنبد طلایی می‌افتد منقلب می‌شود. تمام خستگی سفرش از بین می‌رود. همین که در لابه‌لای جمعیت چشمت به بارگاه ملکوتی امام حسین(ع) می‌افتاد، در وهله اول خوشحال می‌شوی و به خودت افتخار می‌کنی که شیعه‌ هستی. وقتی عظمت حضرت اباعبدالله(ع) و این جمعیت را می‌بینی که به عشق امام حسین(ع) به پیاده‌روی اربعین آمده‌اند، حس وصف ناشدنی تمام وجودت را فرا می‌گیرد. برخی‌ها می‌گویند این اعتقادها کمرنگ شده، اما کسی نمی‌تواند حب اهل بیت‌(ع) را از ما بگیرد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)