میرنیوز

فینسک یک پروژه دانشجوییِ دورهمیِ خوابگاهی!

فینسک یک پروژه دانشجوییِ دورهمیِ خوابگاهی! 2021-09-07T11:25:19+04:30

چند سالی است که مباحثی نظیر انتقال آب به فلات مرکزی کشور، شیرین سازی آب دریاها، احداث سدها و تامین نیاز آبی مناطق خشک ایران مطرح می شود که در آن ها همواره نام یکی از استان های شمالی به ویژه مازندران به چشم می آید. اگر پیگیر این اخبار باشید حتما عباراتی مانند کارزار نه به انتقال آب دریای خزر و کارزار نه به احداث سد فینسک، به گوشتان نام آشناست و باز اگر اهل یکی از استان های هدف انتقال آب باشید اهمیت و دنبال کردن این موضوع برایتان دوچندان خواهد بود.

پروژه احداث سد فینسک یکی از همان موضوعات پر ماجرایی است که مطالعات احداث آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و تا سال ۹۱ به پایان رسید و توانست در سال ۱۳۸۹ مصوبه زیست محیطی را از سازمان حفاظت محیط زیست کشور اخذ کند که نهایتا پس از وقفه ای طولانی در روند ساخت، موفق شد تا در سال ۱۳۹۸ با بررسی در مجلس شورای اسلامی دوره دهم، ردیف بودجه اجرایی دریافت کند.

اما علت توقف این پروژه عظیم در یک بازه طولانی مدت مخالفت های کارشناسان و سازمان های مردم نهاد بود که اجرای سد فینسک را مغایر با اساس محافظت از محیط زیست و مغایر با اسناد بالادستی کشور عنوان کرده و معتقدند نه تنها پیوست های محیط زیستی و اجتماعی و اقتصادی این پروژه توجیه منطقی و عقلانی نداشته بلکه اجرای این پروژه با نقاط ضعف متعدد و نواقص موجود، بدون شک پیامدهای ناگوار و تبعات منفی بسیاری از جنبه های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی به کشور و استان های هدف وارد خواهد کرد.

*وجود نگاه های رادیکال در پروژه های سدسازی

استادیار گروه آموزشی محیط زیست دانشکده مهندسی عمران دانشگاه نوشیروانی بابل از وجود نگاه های رادیکال در پروژه های سدسازی سخن گفت و با بیان اینکه برخی به دنبال سدسازی در همه مکان ها حتی بدون مطالعه و محاسبه و فارغ از نیازسنجی هستند گفت: در کشور ما نیز به دلیل منافع اقتصادی زیاد و ورود شرکت های بزرگ در این حوزه که اغلب بازنشسته های وزارت نیرو، مدیران آن ها را تشکیل می دهند و همچنین تامین چرخه مالی این شرکت ها و روابط عجیب و غریب موجود در چنین پروژه هایی موجب می شود تا بی بهانه و بدون دلیل منطقی سدها ساخته شوند.

عزیـر عابسی در گفت و گو با ایسنا مصداق چنین پروژه های بی دلیل و بی هدفی را احداث سدهای متعدد در ارومیه جهت انتقال آب به بخش کشاورزی عنوان و تصریح کرد: کارشناسان احداث این سدها قدری تامل نکردند که وقتی آب وارد شده به دریاچه کمتر از تبخیر آن باشد نتیجه آن خشک شدن دریاچه ارومیه است.

عابسی، وقوع چنین حوادثی در تاریخ چند دهه اخیر کشور را بسیار معنادار خواند و تاکید کرد: اتفاقاتی نظیر اجرای سد گتوند که در پایین ترین سطح مطالعات علمی ساخته شد به هیچ عنوان توجیه منطقی ندارد و از آنجا که این دعاوی (سدسازی به هر بهانه) بر پایه مستند علمی نیست قطعا نمی تواند نتیجه مطلوب داشته باشد.

متخصص و کارشناس عمران در گرایش هیدولیک محیط زیست با تاکید بر اهمیت و حساسیت پروژه های بزرگ مهندسی در مناطق مورد اجرا گفت: اینکه توجیه کنیم هر پروژه مهندسی درصدی خطا دارد اصلا تعبیر مناسب و موجهی نیست همانند این است که بگوییم فاجعه چرنوبیل یک خطای مهندسی بود، بله حادثه چرنوبیل یک اشتباه بهره برداری و خطای ساخت بود اما اجازه نداریم خطایی را در چنین سطحی انجام دهیم.

عابسی با اشاره به اینکه منطقه مازندران از لحاظ آبی ناحیه تقریبا بهره بری نسبت به سایر نقاط کشور است و همین امر باعث قرار گرفتن در کانون توجه پروژه های انتقال آب می شود، هدف از احداث پروژه را این گونه معرفی کرد: سد فینسک ساخته می شود که ابتدا، هیجان سدسازی و موضوع درآمدزایی برای شرکت های فوق الذکر و سپس نیاز سیری ناپذیر استان سمنان برای آب را ارضا کند.

وی روال و روند معمول در اجرای چنین پروژه هایی را عجله ای، با دستور از بالا و نه به شکل علمی و نه با فرصت کافی دانست و با ذکر مثالی در انتقاد از این رویکرد در کشور تصریح کرد: پروژه تونل انتقال در کشور سوئیس ۱۴ سال به طول انجامید و این در حالیست که فاز مطالعاتی این پروژه ۱۲ سال و مدت ساخت آن تنها ۲ سال زمان برده است، آیا شما پروژه ای را در کشور سراغ دارید که مطالعات آن ۱۲ سال زمان برده باشد.

*پروژه هایی نظیر سد فینسک غالبا سیاسی است

استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با ابراز تاسف از وضعیت محتاج گونه بعضی از مهندسین در کشور که با اندک مبلغی می توان برای هر اشتباهی از آنان، خدمات مهندسی گرفت، اظهار کرد: پروژه هایی نظیر سد فینسک غالبا سیاسی و همیشه به شکل دستورات از بالا و مافوق هستند.

عابسی استان های کم آب کشور را بیماران چاق فقیری توصیف کرد که تنها خواستار غذای بیشتر یعنی آب بیشتر از هر جایی هستند و اضافه کرد: کشور ما به لحاظ منابع آبی آن اندازه فقیر است که نتواند خوراک تغذیه این استان ها را فرآهم کند که همین موضوع سرآغاز برنامه ریزی و طراحی احداث پروژه های اینچنینی است.

وی با انتقاد از تولید و صادرات محصولاتی نظیر گرمک و طالبی در استان سمنان و دلایل نیاز آب شرب در توجیه احداث سد فینسک خاطرنشان کرد: کافی است چندین مزرعه بزرگ را از کشت آبی به دیم تغییر دهند تا نیاز آبی این استان برآورده شود و یا برنامه های دیگری اختصاص دهند تا آب مورد نیاز تامین و تولید شود.

استادیار گروه آموزشی محیط زیست دانشکده مهندسی عمران دانشگاه نوشیروانی بابل درباره اثرات زیست محیطی اجرای این طرح اذعان کرد: قریب ۲۰ میلیون سال قدمت جنگل های هیرکانی مازندران در پایین دست محل احداث این سد است که اکنون حیات داشته و طبیعیت این مناطق به آن میزان آب انس گرفته است.

*برداشت آب باید به صوت محدود باشد

عابسی با بیان اینکه کسی مخالف برداشت نیست اما باید به صورت محدود از آب برداشت شود، تاکید کرد: برداشت بیش از اندازه و زیاد باعث شده تا مناطق پایین دست کمبود آب را حس کرده، متاثر شده و آسیب ببیند در نتیجه آبخوان های منطقه طی چندسال تخلیه خواهند شد زیرا برداشت بیشتر شده و جبران هم نمی شود.

وی محاسبه کارشناسان طرح برای پیش بینی رهاسازی درصدی از آب زیست محیطی به سمت پایین دست سد فینسک را به منزله یک شوخی تلقی کرد و افزود: برآورد کردند که پایین دست رود پس از احداث سد به سمت مازندران، ۱۰۰ لیتر بر ثانیه خروجی دارد، در حالی که این مقدار یعنی بازکردن یک شیر آب در داخل رودخانه که ممکن است اصلا به پایین دست هم نرسیده و در تابستان تبخیر شود.

این محقق، پژوهشگر و استاد محیط زیست افزود: با اقدام فوق در عمل از چند کیلومتری پایین دست سد تا سرشاخه بعدی هیچ آبی وجود نخواهد داشت و کشاورزان و روستائیان برای تامین نیازهای آبی خود از رودخانه با مشکل جدی مواجه می شوند.

عابسی با اشاره به اینکه قطعا درصدی از آب ورودی به سد سلیمان تنگه رودخانه تجن نیز کاهش یافته و شهرهای پایین دست آن ها مانند میاندرود و ساری دچار مشکل خواهند شد گفت: این اتفاق عوارض اجتماعی و کشاورزی به دنبال دارد به علاوه اینکه قطع آب در این میانه و گستره، زندگی موجودات زنده ای را که وابسته به آب هستند تحت تاثیر قرار می دهد و به تدریج اکوسیستم در این محدوده کاملا نابود خواهد شد.

وی از مخاطراتی نظیر تخلیه روستاهای پایین دست حجم مخزنی سد و به زیر آب رفتن ابنیه ساخته شده مانند مسجد، امامزاده، گوررستان، مدرسه، خانه های روستایی و همچنین حاشیه نشینی مردم آن مناطق در شهرهای مجاور سمنان سخن گفت و اظهار کرد: از چنین رویکردهایی با سطح نازل مطالعات، نتیجه می شود که این سدسازی اصلا توجهی به متاثران قبلی یعنی آن روستاهای پایین دست ندارد، بنابراین ضرر اجرا و احداث سدفینسک بیشتر از منفعت آن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل مشکل بنیادی موجود را نبود اطمینان و اعتماد به نهادها و دستگاه های اجرایی حتی نهادهای تخصصی در حوزه های مختلف کشور عنوان و تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته برای ساخت چنین سدی قاعده بر این اساس است که ابتدا از اهالی منطقه رای گیری و نظرخواهی کرده و برای این منظور تمام اطلاعات پروژه از طریق دانشگاه های منطقه در اختیار عموم قرار می گیرد چراکه آن ها معتقدند این رویکرد در نهایت به نفع آنان و کشورهای همسایه است.

*فینسک یک پروژه دانشجوییِ دورهمیِ خوابگاهی

عابسی اقدامات مطالعاتی طرح هایی از این دست در کشور را به یک پروژه دانشجوییِ دورهمیِ خوابگاهی تشبیه کرد و افزود: حتی در پروژه های بزرگتری مانند انتقال آب خزر شاهد هیچ اطلاعات درست و متقنی نیستیم و اساسا کار عمیقی هم انجام نشده است و متاسفانه چون نمی توان مشاورانی خارج از کشور برای پروژه گرفت، چنین طرح ناقصی، در معرض تبدیل شدن به بزرگترین پروژه کشور است که متاسفانه هیچ پشتوانه عمیق علمی ندارد.

وی با بیان اینکه بخشی از این اتفاق ضعف مهندسی و بخش دیگر آن ضعف مدیریت اجرایی کشور است، تصریح کرد: این مشکل در همه حوزه ها وجود دارد، وقتی در خودرو سازی تولید ما پراید است انتظار دارید در مطالعات سدسازیم کاری در حد کشور هلند یا سوئیس انجام گیرد.

استادیار گروه آموزشی محیط زیست دانشکده مهندسی عمران دانشگاه نوشیروانی بابل در پایان با یادآوری نبود اطمینان به نهادهای تخصصی و حتی برخی دانشگاه ها خاطرنشان کرد: فقدان ارتباط روشن و اعتماد باعث می شود که حتی اگر کار اصولی و درستی هم در شرف انجام باشد به نتیجه نرسد، در حقیقت می توان بخشی آب از مازندران را قرض گرفت اما چون اعتمادی وجود ندارد بحث کمیت و کیفیت اجرا زیر سوال قرار می گیرد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)