میرنیوز
ابراهیم گلسرخی در گفت وگو با ایسنا، جمعیت طرفداران ایمنی راه ها را یک نهاد مردمی دانست که در عرصه افزایش ایمنی حمل و نقل و سفر و کاهش سوانح رانندگی در کشور فعالیت می کند و گفت: این جمعیت دو هدف مهم یعنی اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را دنبال می کند.
وی اطلاع رسانی و فرهنگ سازی ترافیکی را در گرو عزم ملی و مشارکت همه نهادها و دستگاه های موثر در ایمنی راه ها و استفاده از ظرفیت های دولتی و مردمی دانست و اظهار کرد: سال گذشته با وجود شرایط کرونایی و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی شاهد کاهش نسبی سفرها در کشور بودیم، اما ۱۵ هزار و ۴۰۰ نفر از هموطنان در گروه های جمعیتی مختلف جان خود را در سوانح رانندگی از دست دادند.
مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه ها در گیلان، با بیان اینکه طی مدت مذکور بالغ بر ۲۷۰ هزار نفر در سوانح رانندگی مجروح و مصدوم شدند، تصریح کرد: همچنین ۲۷ هزار نفر با معلولیت دائمی و از کار افتادگی تا پایان عمر مواجه شدند.
گلسرخی، سوانح رانندگی را به معنی سال های از دست رفته زندگی به دلیل مرگ و ناتوانی جسمی تا پایان عمر دانست و اضافه کرد: تصادفات جاده ای هزینه های بسیار زیاد درمانی و خودرویی به دنبال دارد و بخش عمده ای از هزینه ها غیر قابل محاسبه هستند و آن بی سرپرست شدن خانواده ها و افسردگی و استرس ها و نگرانی هاست که فرصت های زندگی را نابود و هزینه های سرسام آوری را به جامعه تحمیل می کند.
وی مسئله قربانیان سوانح رانندگی و از بین رفتن حداقل چهار درصد از درآمد ناخالص ملی را یکی از بحران های جدی و حائز اهمیت دانست و متذکر شد: متاسفانه سوانح رانندگی جدی گرفته نمی شود و آمارهای آن به مثابه سوت قطاری است که ساکنان اطراف آن را به دلیل شنیدن های مکرر، بی تفاوت کرده است.
مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه ها در گیلان، با ابراز تاسف از عدم رشد درخور جامعه در حوزه فرهنگ ترافیکی، عنوان کرد: توجه جدی و گسترده همه دست اندرکاران و مسئولان ایمنی راه ها و آحاد جامعه به ویژه رسانه ها جهت شکل گیری عزم ملی برای غلبه بر این پدیده خانمان سوز امری ضروری است.
وی با بیان اینکه استان گیلان چهار درصد راه های کشور و شش درصد تصادفات کشور را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: در چهار ماهه نخست سال جاری شاهد جان باختن ۱۵۰ نفر در تصادفات برون شهری استان بودیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش هفت درصدی را نشان می دهد.
گلسرخی، از جان باختن ۴۰ نفر در تصادفات درون شهری استان نیز خبر داد و تاکید کرد: در مجموع ۱۹۰ نفر جان خود را در سوانح رانندگی استان گیلان از دست داده اند که موتورسواران با ۴۲ درصد بیشترین سهم را در فوتی ها دارند و پس از آن، عابرین پیاده با ۲۳ درصد، رانندگان با ۲۰ درصد و سرنشینان با ۱۵ درصد هستند.
وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد فوتی ها موتورسواران و عابرین پیاده هستند، اضافه کرد: در درجه نخست باید اقدام به برنامه ریزی با اولویت این دو قشر کنیم.
مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه ها در گیلان، برنامه های آگاهی بخشی، فعالیت های آموزشی، ترویجی و پیشگیری و توجه به اصل آشکارسازی و بهبود شرایط دیدن و دیده شدن در حریم معابر درون و برون شهری را از جمله اقدامات ارزان قیمت، اما موثر در کاهش سوانح رانندگی دانست و گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، ۹۰ درصد اطلاعات رانندگان دیداری است.
گلسرخی، موتورسواران، عابرین پیاده، دانش آموزان و رانندگان را نیازمند آموزش دانست و اظهار کرد: انسان، خودرو و جاده سه عامل اصلی در حوادث جاده ای هستند، اما نیروی انسانی بیشترین نقش را دارد، زیرا رانندگان راهبر خودرو و جاده هستند، یعنی باید خودرو و جاده را کنترل کنند و چنانچه تحت آموزش های اثربخش قرار گیرند، می توانند با رانندگی تدافعی همیشه به سلامت به مقصد برسند. همچنین نیازمند هوشیاری، مدیریت و نظارت فراگیر از سوی سازمان های دست اندرکار هستیم.
وی تصادف را یک انتخاب دانست؛ نه یک اتفاق و گفت: فردی که دچار سانحه رانندگی می شود را به خاطر اتفاق پیش آمده دلداری می دهیم، اما راننده می تواند با تصمیم خود رقم زننده یک سانحه باشد. در واقع در زمان تصادف زنجیره ای از علل مختلف اعم از انسان و وسیله نقلیه و جاده و... در کنار هم قرار می گیرند تا سانحه رخ دهد لذا این راننده است که با تصمیم گیری خود می تواند تکمیل کننده این زنجیره باشد و یا با انتخاب خود آن را بشکند.
مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه ها در گیلان، ایستادن پشت چراغ قرمز یا حرکت کردن، رعایت سرعت مجاز یا فشار دادن پدال گاز، استفاده از کلاه ایمنی یا بی مهابا وارد جاده شدن، استفاده از پل عابر پیاده و گذرگاه یا ورود ناگهانی به معابر، رانندگی نکردن با عجله و شتاب یا پشت فرمان نشستن با خواب آلودگی و... را بخشی از انتخاب های ما دانست و گفت: ما با انتخاب خود رقم زننده یک تصادف هستیم و آمارهای ترافیکی نشان می دهد که ۶۰ درصد تصادفات نتیجه مستقیم خطای انسانی بوده و این خطای انسانی در ۹۵ درصد تصادفات موثر است.
وی با اشاره به نقش کلیدی راننده در سوانج رانندگی، متذکر شد: رانندگان باید از همین امروز در انتخاب های خودشان دقت بیشتری داشته باشند و حتما در رانندگی صبور و با گذشت باشند و سرعت مطمئنه را رعایت کنند، زیرا اگر امروز با احتیاط رانندگی کنید فردا هم از رانندگی لذت خواهید برد و حافظ جان خود و دیگران خواهید بود.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
۹۵۰ گروه جهادی در هفته بسیج به مناطق محروم خدمت رسانی کردند
۳ کارگر جوان حین لایروبی در مشهد جان باختند
بسیج تبدیل به حرکتی جهانی شده است
ورزشکاران ناشنوا در استان تهران صاحب سالن تخصصی می شوند
فعالیت سامانه بارشی در کرمانشاه شدت می گیرد
فعالیت معدن گنجه رودبار تا اطلاع ثانوی متوقف شد
کشف یک میلیون قرص چاقی و لاغری و هورمونی غیرمجاز در ورامین
ورود دستگاه قضائی به آلودگی مزارع پرورش میگوی هرمزگان
دستگاه قضایی به حادثه فوت کارگر کارخانه قند مغان ورود کرد
انبارهای اموال تملیکی کردستان تعیین تکلیف شوند
انفجار در معدن گنجه رودبار مصدومی نداشته است
کشف کارگاهی با یک میلیون قرص چاقی و لاغری و هورمونی غیرمجاز در ور
دشمنان از اشاعه تفکر بسیجی به سایر کشورها هراس دارند
۱۲۰ هزار دست لباس گرم و ۵ هزار پتو در پویش ملی «هبه» جمع آوری شد
رئیس هیئت گلف استان خراسان رضوی انتخاب شد
جبهه مقاومت ناحیه امنی برای کشور ایجاد کرده است
ترویج تفکر شهید فخری زاده برای کشور سازنده است
حضور ۱۰۰ مهمان رسمی و خارجی در اجلاس وزرای خارجه اکو
حضرت زهرا (س) نمونه بارز تبیین مقام الهی و ارتباط با خداوند است
۳۶ قطعه سکه بهار آزادی در هنگ مرزی تایباد کشف شد
کوهنوردان از صعود به ارتفاعات پایتخت اجتناب کنند
امام جمعه قم: بانوان در اسلام از جایگاه والایی برخوردار هستند
علت مسمومیت اهالی و دانش آموزان دهستان ویژنان در دست بررسی است
تفکر بسیجی گرهگشای مشکلات است
بوشهر پایلوت پژوهش اقتصادکرانه و پسکرانه شد
خبرنگاران مهر در اختتامیه جشنواره ۳۵ تئاتر کردستان تجلیل شدند
تولید انرژی برق در نیروگاه نکا از ۶.۷ میلیارد کیلووات گذشت
کاروان ترویج بهره وری ویژه الگوی کشت ملی به آذربایجان غربی رسید
محور اصلی طرح جامع زیارت باید مشهد و حرم امام رضا(ع) باشد
ساخت پروژه پل زیرگذر نواب چالوس ۶۰ درصد پیشرفت کرد