میرنیوز

چنبره کرونا بر جان مردم در ایستگاه پنجم

چنبره کرونا بر جان مردم در ایستگاه پنجم 2021-08-18T07:18:55+04:30

به گزارش ایسنا، ویروس کرونای دلتا علاقه عجیبی به کودکان و نوجوانان دارد، در پیک پنجم برخلاف پیک‌های قبلی با افزایش آمار ابتلا در بین جوانان، نوجوانان و کودکان هستیم، سهل‌انگاری‌ها و عادی‌انگاری‌های مردم در هفته‌های گذشته این روزهای سیاه کرونایی را در چهارمحال و بختیاری رقم زده است، اگر روند تولید بیمار در استان قطع نشود، در هفته‌های آینده شاهد شرایط بحرانی‌تر خواهیم بود.

سیستم بهداشت و درمان خسته و فرسوده‌تر از همیشه در بیمارستان‌هایی چهارمحال و بختیاری مشغول خدمات‌رسانی به بیماران هستند، در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت و درمان جای سوزن انداختن نیست، دیگر شیفت کاری برای آن‌ها معنا ندارد، کمبود نیروی انسانی و افزایش بی‌رویه بیماران کرونایی این روزها نفس کادر درمان را بریده است، اگر سد کادر بهداشت و درمان شکسته شود، مشخص نیست چه در انتظارمان خواهد بود.

به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد روزانه بالغ بر ۳۰۰۰ بیمار مشکوک به کرونا برای انجام تست PCR به مراکز بهداشتی و درمانی استان مراجعه می‌کنند که از حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر بنا بر تشخیص پزشک معالج تست کرونا گرفته می‌شود و حدود ۴۰ درصد این تست‌ها مثبت می‌شود.

از ابتدای شیوع بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری ۶۳ هزار و ۹۱۴ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۲۹۵ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

با تشدید محدودیت‌های کرونایی از روز ۲۵ مردادماه از ورود خودروهای غیربومی به چهارمحال و بختیاری جلوگیری به‌عمل می‌آوردند و از ظهر روز یکشنبه ۲۴ مردادماه بیش از ۲۰۰ خودروی غیربومی به مبدا بازگشت داده شده است.

سویه‌ نوع دلتا بیشتر کودکان، نوجوانان و جوانان را گرفتار می‌کند

فریدون رحمانی- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین تمهیدات در نظر گرفته شده برای افزایش بیماران بدحال و بستری در روزهای آینده در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: درحال حاضر بیمارستان‌های‌ استان فراتر از ظرفیت خود به بیماران کرونایی خدمت‌رسانی‌ می‌کنند.

وی افزود: نزدیک‌ به ۸۰ درصد ظرفیت بیمارستان‌ هاجر شهرکرد و ۷۰ درصد بیمارستان‌ آیت‌الله‌ کاشانی شهرکرد به بیماران کرونایی‌ اختصاص دارد و سایر ظرفیت باقی‌مانده‌ این‌ مراکز به بیماران غیرکرونایی‌ خدمت‌رسانی می‌شود.

رحمانی بیان کرد: ۲۰ درصد باقی‌مانده تخت‌های بستری در بیمارستان هاجر مربوط به بخش‌های زنان و زایمان، اطفال، قلب و آنژیوگرافی و ۳۰ درصد باقی‌مانده در بیمارستان‌ آیت‌الله‌ کاشانی مربوط به بخش تصادفات و حوادث است، تخت‌های اضافه شده در بیمارستان‌ها در کمتر از چند ساعت پر می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: عادی‌انگاری‌ها، سهل انگاری‌ها، نادیده‌ گرفتن‌ شیوه نامه‌های بهداشتی، شرکت در تجمعات، دورهمی خانوادگی و دوستانه از جمله عوامل تولید بیمار کرونا در چهارمحال و بختیاری است‌، با برگزاری هرگونه‌ تجمع‌ و دورهمی‌ علاوه بر گسترش بخش‌های‌ بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها، تعداد تخت‌های بیمارستانی و بیماران نیز در چهارمحال و بختیاری افزایش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: در صورت افزایش تعداد نفرات مبتلا به کووید_۱۹ در چهارمحال و بختیاری، این احتمال وجود دارد که در مرکز استان یا یکی از شهرستان‌ها بیمارستان صحرایی ایجاد شود.

رحمانی در خصوص ابتلای کودکان به کرونا در پیک پنجم، توضیح داد: تعدادی کودک مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های‌ چهارمحال و بختیاری بستری هستند و سویه‌ نوع دلتا بیشتر کودکان، نوجوانان و جوانان را گرفتار می‌کند، این موضوع یک هشدار است که بیشتر از قبل شیوه‌نامه‌های‌ بهداشتی را رعایت کنیم.

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به ذخایر دارویی چهارمحال و بختیاری، گفت: داروهای‌ اساسی برای درمان بیماران در وضعیت قابل قبولی قرار دارد و طی روزهای‌ آینده در زمینه تامین داروهای‌ اصلی و اولیه مشکلی در استان وجود نخواهد داشت‌.

وی ادامه داد: با افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا و مصرف بالای داروهای‌ مورد نیاز ممکن است در زمینه تامین داروهایی‌ که در رده دوم درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند به‌صورت ادواری با کمبود مواجه شویم‌.

رحمانی خاطرنشان کرد: شهروندان این‌ نکته را مدنظر خود قراردهند که باید تمام‌ تلاش‌ خود را به‌کار گیرند تا تولید بیمار و ابتلا به کووید_۱۹ در چهارمحال و بختیاری کاهش پیدا کند، زیرا در شرایط کنونی‌ تنها راه مقابله با کرونا همین است‌.

فرآیند واکسیناسیون در چهارمحال و بختیاری سرعت می‌گیرد

سید راشد جزایری- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در شهرکرد در خصوص وضعیت واکسیناسیون در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: روز گذشته فرآیند واکسیناسیون‌ گروه های سنی اعلام شده انجام نشد و فقط گروه‌های اولویت‌دار علیه‌ کرونا در استان ایمن می‌شوند، این گروه‌های ‌اولویت‌دار شامل فرهنگیان، مادران باردار و... است.

وی بیان کرد: روز سه شنبه ۲۶ مردادماه‌۱۴۰۰ با اضافه شدن سه گروه سنی جدید یعنی متولدین ۱۳۴۸، ۱۳۴۹ و ۱۳۵۰، فرایند واکسیناسیون کرونا در چهارمحال و بختیاری سرعت‌ خواهد گرفت‌.

استفاده از ظرفیت سردخانه بقیه ارگان‌ها/ تعداد بیماران بدحال در حال افزایش است

بر اساس آخرین اطلاعیه کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیمارستان‌های استان در شبانه‌روز گذشته یکی از شلوغ‌ترین روزهای کرونایی را پشت سر گذاشتند. 

چند هفته است که روزانه حدود ۷۰۰، ۸۰۰ بیمار بستری دائم در بیمارستان های استان بستری هستند و حدود ۵۰۰ نفر نیز به‌صورت بستری موقت در این مراکز خدمات دریافت می‌کنند و این امر  موجب شده حجم بالایی از کار ، فشار و استرس به پرسنل حوزه درمان تحمیل شود و روزهای سختی را پشت سر بگذارند. 

 روزهای سخت کرونایی  ۱۸ ماه است که ادامه دارد و این روند برای پرسنل و کادر درمان استان کاملا فرسایشی است، در چند روز گذشته تعداد زیادی از پرسنل باوجود اینکه قبلا به کرونا مبتلا و واکسیناسیون آنها کامل انجام شده بود به این بیماری مبتلا شده‌اند که این امر موجب تشدید فشار کاری بر همکارانشان شده است، کادر درمان هم به لحاظ جسمی و هم روحی کاملا خسته‌اند اما فداکارانه، صبورانه پای کار هستند و به وظایف و تعهداتشان عمل می‌کنند.

کسانی که مبتلا به این بیماری می‌شوند و یا حتی مشکوک هستند باید یکسری اصول را رعایت کنند که حالشان بدتر نشود، مهمترین اصل در مورد بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا داشتن استراحت است. 

بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا باید ضمن جدا کردن خودشان از خانواده و جامعه به‌طور کامل استراحت داشته و به لحاظ جسمی و روحی از اضطراب و استرس به دور باشند تا بیماریشان تشدید نشود، آرامش روحی و روانی، تغذیه مناسب، مصرف مایعات کافی در کنار رعایت سایر اصول، فرد مشکوک و مبتلا به کرونا را از مراجعه به پزشک و حتی بستری شدن بی‌نیاز و ورودی بیمارستان‌ها را کاهش می‌دهد. 

 تعداد بیماران بدحال در بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری رو به افزایش است، انتظار می رود تا چند روز آینده همچنان تعداد موارد فوتی بالا باشد. 

اتفاقی که در دو روز گذشته در مرکز آموزشی درمانی هاجر (س) شهرکرد افتاد، فوت هشت بیمار در یک شیفت کاری بود که باتوجه به اینکه سردخانه این مرکز تنها ظرفیت پذیرش هشت فوتی دارد و تعدادی فوتی از قبل در سردخانه موجود بود، ظرفیت پذیرش فوتی ها را نداشت که از سردخانه سایر ارگان‌ها کمک گرفته شد.

 عموم مردم مطلع هستند این روزها در سخت ترین و بحرانی ترین شرایط در طول مدت شیوع بیماری کرونا قرار گرفته‌ایم، تعداد بیماران به‌ویژه بیماران بستری افزایشی است و روزانه بیش از ۸۰۰ بیمار خدمات بستری دائم و نزدیک به ۵۰۰ بیمار خدمات درمانی دو تا سه ساعته دریافت می‌کنند. 

مراجعه حدود ۱۳۰۰ بیمار تنفسی بدحال بار سنگینی بر کادر بهداشت و درمان تحمیل می‌کند، متاسفانه این روزها بیمارانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که طی ۱۰ تا ۱۵ روز گذشته درمان‌های متعدد را دریافت و پاسخی نگرفته‌اند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)