میرنیوز

چرا پیامدهای گرمایش جهانی بر دریای کاسپین بیشتر است؟

چرا پیامدهای گرمایش جهانی بر دریای کاسپین بیشتر است؟ 2021-08-11T08:25:59+04:30

افزایش دما، تغییر در الگوی آب و هوا، بارش های سیل آسا، کاهش تنوع گونه‌های گیاهی و افزایش طوفان‌های گرد و غبار از جمله تبعات تغییرات اقلیم در خشکی است، اما وقتی پای دریاها به میان می‌آید، اوضاع کمی پیچیده‌تر است؛ آن هم برای دریای کاسپین که به عنوان بزرگترین دریاچه جهان، یکی از ارزشمندترین مواهب طبیعی و گنجینه‌ای در شمال کشور به شمار می‌رود.

محصور شدن دریای کاسپین در پهنه‌های آبی و کوه‌ها و قرار گرفتن در معرض آب و هوای خاص، این منطقه را مستعد پدیده‌های خطرناک کرده است.

کاهش ذخایر ماهیان، تخریب سواحل، خطر کاهش تنوع زیستی، کاهش کیفیت محیط زیست و گونه های بیگانه مهاجم مهمترین تهدیدات برای دریای کاسپین هستند.

همچنین تغییر تراز آب دریا، تغییر مسیر جریانات دریایی،‌ گسترش بیابان‌زایی به ویژه در سواحل شرقی دریا، افزایش فراوانی طوفان‌های دریایی، افزایش دمای سطح آب، کاهش تنوع گونه‌ای نیز از جمله اثرات تغییر اقلیم بر دریای کاسپین محسوب می شوند که خسارت زیادی برای بوم سازگان ساحلی، صیادی و دریایی به همراه دارد.

چرا پیامدهای گرمایش جهانی بر دریای کاسپین بیشتر است؟

دکتر نیما فرید مجتهدی، دکترای آب و هواشناسی در گفت وگو با ایسنا، دریای کاسپین را یک پهنه آبی ۴۲۰ هزار کیلومترمربعی دانست که بزرگترین دریاچه جهان محسوب می شود و اظهار کرد: دریای کاسپین اثرات زیادی بر روی آب و هوای شمال کشور به ویژه گیلان و مازندران دارد.

وی تامین رطوبت موجود در منطقه شمال را به واسطه حضور دریای کاسپین دانست و افزود: شاکله محیط زیست منطقه شامل جنگل های هیرکانی، بارندگی فراوان، دمای معتدل و طبیعت سرسبز از دریای کاسپین نشات می گیرد، زیرا این پهنه آبی بزرگترین تامین کننده رطوبت برای بارش هاست، در حالی که بسیاری از استان های کشور جزو مناطق خشک و کم باران هستند.

این اقلیم شناس، بارش باران را عامل حیات گیاهی و جانوری در منطقه شمال دانست و تصریح کرد: وجود دریای کاسپین به عنوان منبع عظیم گرما و رطوبت یک اکوسیستم بی نظیر را ایجاد کرده و جنگل های هیرکانی در این اکوسیستم معنا پیدا می کنند.

مجتهدی، تعدیل آب و هوایی منطقه را از دیگر اثرات وجود دریای کاسپین دانست و عنوان کرد: آب و هوای معتدل موجب شده یخ بندان های شدید نداشته باشیم و هوای نه زیاد سرد و نه زیاد گرم، شرایط را برای ایجاد جنگل های معتدله فراهم کرده و امکان کشت محصولات مناطق حاره ای و گرم همچون چای و برنج و موز و مرکبات وجود دارد.

عقب نشینی کاسپین پدیده گرد و غبار را ایجاد کرده است

وی با بیان اینکه ذخیره گرمایی دریای کاسپین به تعدیل دما و بهبود آب و هوا کمک می کند، گفت: تامین رطوبت هوا برای بارش باران و برف و برقراری اعتدال دمایی دو کارکرد مهم دریای خزر در منطقه است که اثرات مثبت و منفی دارد، اما اثرات مثبت آن بسیار بیشتر از اثرات منفی آن بوده و موجب می شود که گیلان و مازندران و حتی گلستان را به عنوان منطقه معتدل بشناسیم.

این کارشناس جغرافیای طبیعی، در پاسخ به این سوال که «گرمایش جهانی چگونه دریای کاسپین را تهدید می کند؟» پهنه های آبی را یکی از اجزای مهم اقلیم دانست و خاطرنشان کرد: امروزه حوضه های دریایی در اثر پدیده گرمایش جهانی دستخوش تغییر شده اند و آب شدن یخ های قطبی سطح آب دریاها و اقیانوس ها را افزایش داده و شهرهای ساحلی را با مشکل پیش روی آب مواجه کرده است، اما دریای کاسپین یک حوضه دریایی آزاد نیست و لذا پیامد گرمایش جهانی در این پهنه آبی متفاوت از دریاهای آزاد است.

چرا پیامدهای گرمایش جهانی بر دریای کاسپین بیشتر است؟

مجتهدی، اثرات تغییر اقلیم بر منطقه کاسپین را بیشتر از سایر مناطق دانست و یادآور شد: افزایش دما، افزایش شدید تبخیر و کاهش میزان آب ورودی را به دنبال دارد که در نتیجه شاهد عقب نشینی در حوضه دریای کاسپین هستیم. در واقع یکی از اثرات اولیه تغییر اقلیم بر دریای کاسپین همین عقب نشینی آب است که سطح وسیعی از رسوبات را در معرض وزش باد قرار می دهد؛ البته به واسطه عمق زیاد دریا در مناطق جنوبی آن، بیشتر شاهد این عقب نشینی در نواحی شمالی دریا از قسمت روسیه و آذربایجان هستیم.

وی جابجایی حجم عظیم رسوبات دریا توسط باد را موجب شکل گیری پدیده گرد و غبار و ریزگردها دانست و اظهار کرد: پدیده ریزگردها در مناطق جنوبی کشور به واسط خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها و در معرض وزش باد قرار گرفتن رسوبات که غالبا ریزدانه(شن و ماسه) و شور هستند، به وجود آمده است و همین پدیده استان های شمالی کشور را نیز تهدید می کند.

این دکترای آب و هواشناسی، افزایش طوفان های شن و شکل گیری گرد و غبار را یکی از پیامدهای تغییر اقلیم در دریای کاسپین دانست و گفت: اراضی پدید آمده از رسوبات دریا که در اثر عقب نشینی ایجاد شده، غیر قابل رویش بوده و لذا به راحتی با وزش باد جابجا می شود و طوفان گرد و خاک ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه دریای کاسپین هم اکنون تحت تاثیر گرمایش جهانی قرار گرفته و طی سال های گذشته شاهد پدیده گرد و خاک در مناطق حاشیه دریا و گسیل آن به سمت گیلان و مازندران هستیم، تصریح کرد: آستاراخان و ماوراءالنهر جزو مناطق بحرانی حاشیه دریای کاسپین هستند.

درختکاری؛ راهکار مقابله با پیامدهای گرمایش جهانی

مجتهدی، یکی دیگر از پیامدهای گرمایش و افزایش تبخیر را وقوع بارندگی های سیل آسا در منطقه دانست و بیان کرد: هرچقدر آب دریا گرم تر شود، منبع عظیمی از انرژی در مواجهه با سامانه های جوی شکل می گیرد و در چند سال اخیر  شاهد شکستن رکوردهای بارش ایران هستیم. در واقع سامانه های بارش زایی که از دریای کاسپین عبور می کنند با حجم زیادی از رطوبت برخورد دارند و لذا بارش های ما به سمت حدی شدن پیش می رود که یکی از اثرات منفی تغییر اقلیم است.

چرا پیامدهای گرمایش جهانی بر دریای کاسپین بیشتر است؟

این اقلیم شناس، با بیان اینکه طی دهه اخیر هفت برف سنگین در گیلان باریده، در حالی که دهه های گذشته هر ۱۰ سال با یک یا دو برف سنگین مواجه بودیم، تصریح کرد: این پدیده ها نشان می دهد که دریای کاسپین با وجود همه موهبت هایی که دارد، می تواند در شرایط زیستی اثرات منفی ایجاد کند.

وی مهمترین راهکار برای مقابله با پیامدهای گرمایش جهانی و تغییر اقلیم را توسعه جنگل و درختکاری دانست و متذکر شد: حفاظت از جنگل های هیرکانی در کنار توسعه فضای سبز در سطح شهرها باید در دستور کار قرار گیرد.

مجتهدی، با بیان اینکه تغییر دما بر مولفه های زیستی دریای کاسپین نیز اثرگذار است، یادآور شد: افزایش دما و گرم شدن آب دریا منجر به از بین رفتن برخی از اجزای اکوسیستم شده و لذا نابودی گونه های ریزتر چرخه زیستی دریا را دچار مشکل می کند.

وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی جهت تغییر روش های کشاورزی منطبق با شرایط تغییر اقلیم، اظهار کرد: یکی از بزرگترین آسیب های تغییر اقلیم ناهنجار شدن وضعیت آب و هواست؛ این در حالی است که در گذشته شالیکاران منطقه گیلان در فصل بهار با بارش باران مواجه بودند، اما طی سه سال اخیر شاهد ثبت ۶۰ روز بدون باران در بهار بودیم.

این دکترای آب و هواشناسی، سازگاری با تغییر اقلیم را موجب کاهش خسارات و دور کردن مردم از مخاطرات دانست و اضافه کرد: بسیاری از سرمایه گذاری ها با یک سیل و طوفان از بین می رود و لذا باید از هم اکنون برای مقابله با اثرات تغییر اقلیم برنامه داشته باشیم تا هزینه ها را کاهش دهیم.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)