میرنیوز

هنوز کل واکسن‌های تولید داخلی به یک میلیون دز هم نرسیده است

هنوز کل واکسن‌های تولید داخلی به یک میلیون دز هم نرسیده است 2021-08-03T15:33:17+04:30

دکتر محمدحسین فلاح مهرآبادی در وبینار واکسن های ایرانی کرونا: ضرورت های، چالش ها و مسیر پیش رو که با حضور نمایندگان ارشد پروژه‌های تولید واکسن داخلی کرونا و صاحب‌نظران حوزه سلامت و سیاستگذاری عمومی کشور برگزار شد گفت: دولت و حاکمیت باید حمایت قاطعانه بر اساس میزان پیشرفت علمی و زیرساخت‌ها داشته باشند و از سوی دیگر آنان را موظف کند تا حداقل تولید را باتوجه به نیازهای موجود تحویل دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از موسسه رازی، مهرآبادی با اشاره به میزان حمایت دولتی از واکسن های تولید شده کرونا در کشور اظهار کرد: شورای امنیت اواخر سال گذشته پس از اینکه چهار شرکت به فاز اول مطالعات بالینی واکسن رسیدند مبلغی را برای ایجاد زیرساخت های تولید و واردات تجهیزات به صورت ارز دولتی در اختیار شرکت‌ها قرار داد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه حمایت از سرمایه های در گردش و تامین مواد اولیه چند نکته قابل توجه است، افزود: اول آنکه با توجه به شیوع کرونا در دنیا میزان نیاز به مواد اولیه و حتی تجهیزات ساده مانند سرنگ و سر سوزن در تمام دنیا افزایش یافت که به تبع آن قیمت مواد اولیه افزایش یافته و دسترسی به آن دشوار می شود، این در حالی است که با توجه به تحریم ها، این مشکلات در کشور ایران چند برابر وجود دارد و دولت نیز برای این موضوع و همچنین برای رویارویی با شرکت هایی که در این حوزه وارد می شوند برنامه ای نداشت.

معاون تحقیقات و فناوری موسسه رازی تصریح کرد: در صورتی که از ابتدا دولت برنامه ریزی شده پیش می رفت و در بخش دولتی و خصوصی، شرکت هایی را منتخب و حمایت می کرد بهتر بود، مانند کشور چین که دو شرکت بزرگ تولید کننده واکسن دارد (سینوفارم خصوصی و سینووک دولتی) و بیشترین حمایت از این دو شرکت انجام شد که این سبب شد با برنامه ریزی علاوه بر تامین نیاز داخل، صادرات به سایر کشورها را نیز انجام دهد.

وی ادامه داد: اما در ایران چنین اتفاقی نیفتاد که البته از جهاتی خوب است و پلتفرم ها و زیرساخت های مختلفی توسعه می یابد اما نتیجه نهایی این امر بسیار مهم است.

فلاح افکار عمومی و فضای مجازی را موضوعات بسیار مهمی عنوان کرد و گفت: مردم می‌بینند شرکت‌های زیادی وارد فاز کلینیکال ترایال(مطالعات بالینی) شده‌اند اما هنوز کمتر از یک میلیون دز واکسن در داخل کشور تولید شده است؛ این تعدد واکسن سازان انتظاراتی ایجاد می‌کند ضمن اینکه در کشور نخستین مجوز کارآزمایی بالینی در دی ماه صادر شد و واکسن رازی کووپارس در اسفند ماه دومین دریافت کننده این مجوز بود، در حالی که در دنیا فاز ۳ را در آن زمان گذرانده بودند و برخی مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده بودند.

سخنگوی پروژه تولید واکسن رازی کووپارس بیان کرد: این موضوع باید برای مردم جا بیفتد که هر واکسن تا رسیدن به مصرف اضطراری باید سه فاز را پشت سربگذارد که هرفاز حداقل دو ماه زمان می برد، این در حالی است که هیچ مشکلی در واکسن و روند کارآزمایی وجود نداشته باشد.

وی تعدد شرکت‌های واکسن سازی را شمشیر دو لبه‌ای دانست که در صورت موفقیت نیاز کشور را تامین می‌کند اما در غیر این صورت علاوه بر خسارت و هدر رفت سرمایه شرکت و از بین رفتن اعتماد دولت به آن، اعتماد عمومی مردم را نیز از بین می برد.

فلاح با تاکید بر اینکه هنوز برای پیشگیری از ضررهای مربوط به این حوزه دیر نشده، گفت: دولت باید حمایت قاطعانه بر اساس میزان پیشرفت علمی و زیرساخت ها داشته باشد و از سوی دیگر آنان را موظف کند تا حداقل تولید را باتوجه به نیازهای موجود تحویل دهند.

وی با تاکید بر اینکه فرآیند تولید واکسن ساده نیست، بیان کرد: موسسه رازی در حال حاضر شش واکسن از ۹ واکسن اجباری انسانی را تولید می‌کند که شامل ۱۸ میلیون دز واکسن فلج اطفال، سه گانه سرخک، سرخجه، اوریون(MMR)، ۳.۵ میلیون، دوگانه دیفتری و کزاز خردسال و بزرگسال به طور متوسط ۸ تا ۱۰ میلیون دز به صورت سالانه است که در مجموع به حدود ۲۵ میلیون دز می‌رسد.

معاون تحقیقات وفناوری موسسه رازی با اشاره به اینکه احتمالا واکسن‌های هپاتیت ب، سل، پنتاوالان هم به همین میزان در کشور تولید و مصرف شود، افزود: بر این اساس مجموع واکسن‌های انسانی تولید شده در کشور به حدود ۵۰ میلیون دز می‌رسد. این امر علاوه بر اینکه ظرفیت تولید را نشان می‌دهد، گواه توان و تجربه کشور در حوزه واکسن سازی است.

وی خاطرنشان کرد: اما زمانی که وارد مقیاس بزرگی از جمعیت می‌شویم و واکسیناسیون باید در حداقل دو دز برای جمعیت واجد شرایط در نظر گرفته شود، به عددی قریب به ۱۵۰ میلیون دز می‌رسیم و در این راستا شرکت ها باید تلاش زیادی علاوه بر تامین مواد اولیه و زیرساخت ها، در فرآیند صنعتی سازی، تایید تست های اولیه تا زمان ورود واکسن به بازار انجام دهند تا محصول نهایی تایید شده و قابل مصرف برای جامعه باشد.

فلاح با بیان اینکه مجموع این عوامل نشان می دهد شرکت های سازنده واکسن راه سختی را پیش رو دارند و باید به این نکته توجه کرد که تلاش های انجام شده شبانه روزی بوده، از تمامی شرکت از جمله شفافارمد، سیناژن، پاستور و رازی و فخرا تشکر کرد و گفت: رسیدن به این جایگاه ریسک بزرگی بود تا به دانش فنی دست یابند.

وی با اشاره به اینکه معمولا کشورها به راحتی تمامی تکنولوژی را واگذار نمی کنند و قسمتی از تکنولوژی که مربوط به انتقال فناوری هست واگذار می کنند و ادامه آن باید داخل کشور انجام شود، افزود: بر همین اساس هر قسمتی که توسط خود کشور انجام شود ارزشمند است و دانش فنی بسیار ارزشمندی پیاده سازی می شود که قطعا به نفع کشور خواهد بود.

سخنگوی پروژه تولید واکسن رازی کووپارس تاکید کرد: این انتظار از سیاستگذاران کشور می رود با توجه به اینکه موضوع کرونا به عنوان مسئله روز و در تمامی ابعاد زندگی مردم به ویژه بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی مشکلاتی ایجاد کرده، با نگاه ویژه تر و برنامه ریزی بهتر و نیز مشخص کردن سهم شرکت ها و حمایت مالی در زمینه سرمایه در گردش، تامین مواد اولیه و پیش خرید از شرکت های سازنده واکسن بتوانند به تولید صنعتی واکسن کووید۱۹ دست یابند.

وی تصریح کرد: بحث حمایت از تولید واکسن کرونا موضوعی حاکمیتی است و تنها به دولت ختم نمی شود و مجلس شورای اسلامی و تمامی نهادهایی که در این زمینه مسئولیت دارند را شامل می شود تا با برنامه ریزی بهتر و مشخص تر آینده روشنی را ترسیم کنند.

فلاح با اشاره به اینکه شرکت ها بر اساس زیرساخت ها و توان علمی و اجرایی برنامه ریزی کردند، خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو در هفته های گذشته نیز به صورت مکتوب میزان تولید هر شرکت تا انتهای سال را استعلام کرده که امید است با توجه به ظرفیت های موجود، حمایت های لازم انجام گیرد و در کوتاه ترین زمان به نیازهای لازم برای پوشش هرچه بیشتر واکسیناسیون در کشور دست یابیم تا این بیماری را در کشور کنترل کنیم.

رازی کووپارس واکسنی در تراز جهانی است

دکتر سید رضا بنی هاشمی مدیر تحقیق و توسعه و محقق موسسه رازی درباره وبینار بین المللی "واکسن های کووید – ۱۹؛ چالش ها و فرصت ها" که به میزبانی موسسه رازی برگزار شد، گفت: این وبینار با دعوت از محققان برتر جهان با این شرط که حتما ایرانی و در حوزه های مختلف واکسن فعالیت داشته باشند، برگزار شد.

وی افزود: در این نشست سعی شد محققان حوزه های مختلف واکسن سازی حضور داشته باشند تا بتوانند علاوه بر سخنرانی در مورد روند تولید واکسن های کرونا در دنیا و مقایسه آنها، به سوالات شرکت کنندگان نیز پاسخ دهند.

بنی هاشمی با بیان این که تا کنون نظرات متفاوت و در موارد زیادی غیرعلمی در شبکه های اجتماعی در مورد واکسن های کووید – ۱۹ مطرح شده است، تاکید کرد: بحث در مورد کارایی واکسن های کووید ۱۹ ساخت کشورهای مختلف و تاثیر این واکسن در کاهش مرگ و میر، از موضوعات مهم این نشست بود تا اطلاعاتی خالص در دسترس مردم به ویژه افراد تحصیلکرده علاقه مند به این موضوع قرار گیرد.

مدیر تحقیق و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان این که واکسن هایی که تا کنون در جهان در مورد کووید ۱۹ ساخته شده اند، می توانند جلوی مرگ و میر را بگیرند، یادآور شد: آمارها نشان می دهد در کشورهایی که واکسیناسیون انجام شده، افراد در صورت ابتلا، علائمی بسیار خفیف از بیماری بروز داده اند و میزان مرگ و میر در این کشورها تا حد قابل ملاحظه ای کمتر از کشورهایی است که واکسیناسیون نکرده اند یا درصد واکسیناسیون در این کشورها پایین است.

وی افزود: این رقم در آمریکا نشان می دهد بیشتر افراد فوت شده بر اثر کرونا، جزء افراد واکسینه نشده هستند و افرادی که واکسن دریافت کرده اند یک صدم درصد فوت شدگان بر اثر کرونا را در این کشور تشکیل می دهند.

دکتر بنی هاشمی افزود: حتی در این نشست خانم دکتر آذری که مسئول فنی محصول علمی واکسن شرکت مدرنا هستند، اعلام کردند با وجود دریافت هر دو دوز واکسن مدرنا، در حال حاضر به کرونا همراه با علائمی خفیف مبتلا شده اند اما مشکلی پیش نیامده است.

مدیر تحقیق و توسعه موسسه رازی، بررسی عوارض جانبی واکسن های کرونا را از دیگر موضوعات این نشست برشمرد و گفت: واقعیت این است تمام واکسن ها با درصدهای متفاوت، دارای عوارضی هر چند مختصر هستند و علائمی پس از زدن واکسن مشاهده خواهد شد. براساس گزارش ها و تحقیقات علمی مطرح شده در این وبینار، واکسن های غیرفعال یا کُشته ایمنی زایی پایین تری دارند و در واکسن های با پلتفرم بر پایه وکتور عوارض بیشتری مشاهده شده است و واکسن های بر پایه پروتئین می توانند واکسن هایی خوب باشند.

 وی ادامه داد: نمونه واکسن کرونای ساخته شده بر پایه پروتئین، واکسن شرکت نواوکس است که طبق صحبت های الکس قاسمی، نماینده حاضر در وبینار این شرکت، "رازی کووپارس" از جمله واکسن هایی است که بیشترین شباهت را به واکسن نووکس دارد.

مدیر تحقیق و توسعه موسسه رازی، با اشاره به جزئیات بیان شده در مورد روند ساخت واکسن "کووپارس" اظهار کرد: اطلاعاتی که در این نشست در مورد واکسن کووپارس ارائه شد، اظهار تعجب محققان مدعو را در پی داشت و این واکسن را در تراز واکسن هایی مانند نووکس برشمردند.

 بنی هاشمی تصریح کرد: واکسن رازی کووپارس نیز جدا از واکسن های ساخته شده در جهان نیست و در این مورد نیز همانند آن ها باید باعث کاهش مرگ و میر و فرم حاد بیماری شود.

 مدیر تحقیق و توسعه موسسه رازی، از برگزاری وبیناری دیگر با همین موضوع به زبان انگلیسی و پس از استخراج داده های جدید، به زودی خبر داد.

واکسن "رازی کووپارس" در دو دوز تزریقی و یک دوز استنشاقی ساخته شده و آخرین مراحل فاز دوم کارآزمایی بالینی این واکسن در حال سپری شدن است.

دکتر سید رضا بنی هاشمی مدیر تحقیق و توسعه موسسه رازی، دکتر نیما طائفه شکر، دکترای ایمونولوژی از انگلستان و فوق دکترای ایمونولوژی از کانادا، محقق ایرانی در زمینه مکانیسیم های کووید۱۹ در سیستم ایمنی بدن، پروفسور علیرضا رنجبر، فوق تخصص حساسیت های مولکولی و ایمونولوژی، بنیانگذار بنیاد جهانی آکادمیک پروفسور یلدا در دانش پزشکی، دکتر هرندی متخصص ایمونولوژی و فوق تخصص واکسینولوژی از دانشگاه بریتیش کلمبیا و رئیس بخش واکسن دانشگاه گوتنبرگ سوئد، دکتر نرگس آذری تکمی فارغ التحصیل داروسازی از دانشگاه تهران دانشگاه بریتیش کلمبیا و موسس و مشاور علمی شرکت مشاوره تکمی دپارتمان امور علمی مدرنای غرب کانادا، الکس قاسمی مشاور علمی شرکت نواوکس در موزه QA شرکت نوواوکس مریلند ایالت متحده سخنرانان وبینار تخصصی «واکسن های کووید -۱۹، چالش ها و فرصت ها» بودند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...

تخریب یادگار ساسانیان در فسا/ نابودی تلِ قلعۀ پل فَسای شیراز همچنان دنباله دارد! + تصاویر‌

 تخریب یادگار ساسانیان در فسا/ نابودی تلِ قلعۀ پل فَسای شیراز همچنان دنباله دارد! + تصاویر‌
2024-02-24T08:28:10+03:30
کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی و تاریخ ایران به حفاری‌های غیرمجاز گسترده و جاده کشی بر بلندای بر روی تلِ قلعۀ پل فَسا انتقاد کرده است.

گلایه کاندیداهای زنجان از تخلف تبلیغاتی برخی نامزدها

 گلایه کاندیداهای زنجان از تخلف تبلیغاتی برخی نامزدها
2024-02-23T21:21:23+03:30
از روز گذشته، برخی کاندیداها در زنجان، اقدام به نصب بنرهای خود در نقاطی غیر از محل‌های تعیین‌شده برای تبلیغات، اقدام به نصب بنر و پوستر کردند که این کار گلا...

وزیر اقتصاد: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم/ سرمایه‌گذاری خارجی ‌به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

 وزیر اقتصاد: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم/ سرمایه‌گذاری خارجی ‌به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
2024-02-23T17:08:31+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم و هدف دولت همان روش های توافقی است و از همه ابزارها باید در این ارتباط استفاده ...

۲۱ تروریست و عناصر معاند در اصفهان دستگیر شدند/ ‌کشف ۵۵ بمب دست‌ساز/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس

 ۲۱ تروریست و عناصر معاند در اصفهان دستگیر شدند/ ‌کشف ۵۵ بمب دست‌ساز/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس
2024-02-23T15:48:08+03:30
رئیس کل دادگستری اصفهان گفت: با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) در استان اصفهان، طی ماه‌های گذشته تعدادی تروریست و عناصر معاند ‌در سطح استان ‌دستگیر شدند.

۸ تروریست در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان دستگیر شدند/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس

 ۸ تروریست در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان دستگیر شدند/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس
2024-02-23T15:34:58+03:30
رئیس کل دادگستری اصفهان از بازداشت هشت تروریست در ‌آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال در اصفهان خبر داد.

امام جمعه موقت بوشهر: چرا دشمنان ‌مردم را از مشارکت گسترده در انتخابات منع می‌کنند؟

 امام جمعه موقت بوشهر: چرا دشمنان ‌مردم را از مشارکت گسترده در انتخابات منع می‌کنند؟
2024-02-23T15:01:28+03:30
امام جمعه موقت بوشهر گفت: اگر انتخابات خوب نبود و اثر نداشت چرا دشمنان با راه‌اندازی تبلیغات گسترده مردم را در عرصه مشارکت در انتخابات منع می‌کند، پس معلوم ...

اهمیت حضور در انتخابات از زبان امام جمعه زاهدان/ نگذارید دیگران جای شما تصمیم غلط بگیرند

 اهمیت حضور در انتخابات از زبان امام جمعه زاهدان/ نگذارید دیگران جای شما تصمیم غلط بگیرند
2024-02-23T15:01:28+03:30
امام جمعه زاهدان با اشاره به اینکه مشارکت در انتخابات و انتخاب اصلح به سرنوشت روز‌مره ما ارتباط دارد، گفت: شرکت در انتخابات و انتخاب با بصیرت و چشم باز بهتر...

عیدی سپاه به مردم فارس در عید بزرگ نیمه شعبان/ افتتاح طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی‌

 عیدی سپاه به مردم فارس در عید بزرگ نیمه شعبان/ افتتاح طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی‌
2024-02-23T14:08:18+03:30
آیین افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی سپاه فجر فارس با حضور سرلشکر پاسدار حسین سلامی در شیراز برگزار شد.

امام جمعه موقت سنندج‌: همه اقشار پای صندوق بیایند/ مطالبه کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس

 امام جمعه موقت سنندج‌: همه اقشار پای صندوق بیایند/ مطالبه کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس
2024-02-23T14:08:18+03:30
امام جمعه موقت سنندج گفت: اشتغال، اقتصاد قوی و رفع معضل بیکاری مطالبه اصلی کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس است.

فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در بوشهر اعلام شد

 فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در بوشهر اعلام شد
2024-02-23T14:08:17+03:30
رئیس هیئت نظارت شورای نگهبان در استان بوشهر با بیان اینکه فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شده است گفت: ملاک عمل آگهی صادره از فرماندار...

مهدی طغیانی: مجلس یازدهم نمایشی نبود/ اصفهان از فضای کنونی متضرر خواهد شد

 مهدی طغیانی: مجلس یازدهم نمایشی نبود/ اصفهان از فضای کنونی متضرر خواهد شد
2024-02-23T14:08:17+03:30
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اصفهان گفت: اقتصاد ایران به خاطر فشار ناشی از تحریم‌ها با مشکل جهش ارزی مواجه است و باید ساز و کاری ایجاد شو...

جانشین فرمانده کل سپاه: اجازه نمی‌دهیم ‌آمریکا و دشمنان ‌اشتباه محاسباتی دیگری علیه ایران انجام دهند

 جانشین فرمانده کل سپاه: اجازه نمی‌دهیم ‌آمریکا و دشمنان ‌اشتباه محاسباتی دیگری علیه ایران انجام دهند
2024-02-23T13:41:39+03:30
جانشین فرمانده سپاه پاسداران گفت: ‌با شرکت در انتخابات اجازه نمی‌دهیم که آمریکا و دشمنان نظام اشتباه محاسباتی دیگری انجام دهند.

سرلشکر سلامی: ۱۱ اسفند با دشمنان اتمام حجت ‌می‌کنیم/ مردم در انتخابات مشت محکم دیگری به دهان معاندان می‌زنند

 سرلشکر سلامی: ۱۱ اسفند با دشمنان اتمام حجت ‌می‌کنیم/ مردم در انتخابات مشت محکم دیگری به دهان معاندان می‌زنند
2024-02-23T13:41:39+03:30
فرمانده کل سپاه گفت: جمعه ۱۱ اسفندماه، یک اتمام حجت دیگر با دشمن داریم و همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن، حضور ملت پای صندوق‌های رای، مشت محکم دیگری به دهان دشمن می...

دادستان کل کشور: رویکرد قضات در صدور رأی "اصلاحی و تربیتی" باشد

 دادستان کل کشور: رویکرد قضات در صدور رأی "اصلاحی و تربیتی" باشد
2024-02-23T13:14:36+03:30
دادستان کل کشور گفت: رویکرد قضات در صدور آرا و سایر تصمیمات قضایی باید رویکردی اصلاحی و تربیتی و در همین راستا باشد تا شاهد بازپروری و بازگشت دوباره زندانی ...

وزیر اقتصاد: بر خروج از چالش ‌رکود تورمی دهه ۹۰ متمرکز شده‌ایم/ ورود ایران به مرحله جدید‌ رشد تولید ‌

 وزیر اقتصاد: بر خروج از چالش ‌رکود تورمی دهه ۹۰ متمرکز شده‌ایم/ ورود ایران به مرحله جدید‌ رشد تولید ‌
2024-02-23T13:14:36+03:30
وزیر اقتصاد با بیان اینکه سیاست دولت برون رفت از رکود تورمی حاکم بر دهه ۹۰ کشور است، گفت: به مرحله جدیدی از رشد تولید ناخالص داخلی کشور وارد شده‌ایم.

حال و هوای "منتظران مهدی" در قم و ‌جمکران‌/ همه برای "حضرت صاحب‌الزمان (عج)" به خط شده‌اند

 حال و هوای "منتظران مهدی" در قم و ‌جمکران‌/ همه برای "حضرت صاحب‌الزمان (عج)" به خط شده‌اند
2024-02-23T13:01:24+03:30
شهر مقدس قم و مسجد مقدس جمکران آماده برپایی جشن های نیمه شعبان است و دستگاه های استان با همکاری و هماهنگی های لازم آماده میزبانی از زائران و مسافران نیمه شع...

سرلشکر سلامی: پاسخ توطئه‌های دشمن را در پای صندوق‌های رأی می‌دهیم

 سرلشکر سلامی: پاسخ توطئه‌های دشمن را در پای صندوق‌های رأی می‌دهیم
2024-02-23T13:01:24+03:30
فرمانده کل سپاه گفت: تک مردم برای ما به اندازه همه ملت ارزشمند هستند. برای یک نفر اینها ما همه وجودمان را می گذاریم.

آیت‌الله ‌حسینی‌بوشهری: مردم ایران با مشارکت گسترده مطمئناً پشتیبان ‌انقلاب ‌خواهند بود‌

 آیت‌الله ‌حسینی‌بوشهری: مردم ایران با مشارکت گسترده مطمئناً پشتیبان ‌انقلاب ‌خواهند بود‌
2024-02-23T12:21:30+03:30
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مردم با آگاهی در انتخابات جمعه هفته آینده ۱۱ اسفند با حضور باشکوه در پای صندوق‌های اخذ رأی یک بار دیگر حماسه وفاداری خو...

خلبان واحدی: نیروی هوایی ارتش روزآمد شد/ باید بیش از پیش هوشیار، آماده و آگاه باشیم

 خلبان واحدی: نیروی هوایی ارتش روزآمد شد/ باید بیش از پیش هوشیار، آماده و آگاه باشیم
2024-02-23T09:28:09+03:30
فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: نیروی هوایی با روزآمد شدن در حال حراست از گذشته افتخارآمیز خود است و باور داریم که وعده نصرت‌الهی بی‌شک محقق خواهد شد.

علی سعیدی: انتخابات زمان تسویه حساب نیست/ ایرانی‌ها مصالح شخصی را به مصالح عالی انقلاب گره نمی‌زنند

 علی سعیدی: انتخابات زمان تسویه حساب نیست/ ایرانی‌ها مصالح شخصی را به مصالح عالی انقلاب گره نمی‌زنند
2024-02-23T09:28:08+03:30
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: مردم باید بدانند میانه راه زمان تسویه حساب نیست، مشکلات معیشتی را می‌بینیم و مردم را درک می‌کنیم اما این مس...

روایت تسنیم از نخستین روز انتخاباتی اصفهان/ از تأخیر شانا در اعلام لیست تا حضور حداکثر بانوان کاندیدا

 روایت تسنیم از نخستین روز انتخاباتی اصفهان/ از تأخیر شانا در اعلام لیست تا حضور حداکثر بانوان کاندیدا
2024-02-23T08:48:01+03:30
در نخستین روز فعالیت‌های انتخاباتی دوزادهمین مجلس شورای اسلامی با اعلام لیست کامل کاندیداها شاهد حضور قابل توجه بانوان در حوزه‌های مختلف انتخاباتی اصفهان هس...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)