میرنیوز

برج‌ها در چشم پایتخت معنوی ایران/ مشهد در سیطره معماری بی‌هویت!

برج‌ها در چشم پایتخت معنوی ایران/ مشهد در سیطره معماری بی‌هویت! 2021-07-20T17:43:45+04:30

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ملیحه زرین‌پور: این روزها پایتخت معنوی ایران در حصاری از برج‌ها و ساختمان‌های مدرن و بلندمرتبه قرارگرفته است، ساختمان‌هایی که هرروز، گاه در قالب هتل و گاه در قالب آپارتمان‌های اقامتی سازمان‌های مختلف در گوشه گوشه بافت اطراف حرم مطهر رضوی سر از خاک برمی‌آورند و این شهر مذهبی را بیش از گذشته از هویت دینی و معماری اسلامی که روزگاری در این شهر موج می‌زد، دور می‌کند.

امروز دیگر خبری از روح معماری اسلامی در کوچه‌پس‌کوچه‌های این شهر مقدس نیست و از عباس قلی‌خان و نوغان تا خسروی و گنبد سبز پر است از ساختمان‌هایی که بیشتر از هویت دینی نمادی از معماری نامأنوس و وارداتی هستند.

بافت فرسوده منطقه ثامن هرچند در مسیر نوسازی است اما در مسیر نوسازی‌های ناهمخوان با هویت دینی قرار دارد و شاید یکی از معضلات آن‌هم واگذاری املاک این بافت به بسازوبفروش‌هایی است که بیشتر از توجه به هویت مذهبی حرم مطهر رضوی، به دنبال سودهای کلان و ساخت‌وسازهای مدرن هستند.

تصویر ناهمخوان با هویت اسلامی

این موضوع در کنار تصویر ناهمخوان از شهری که نماد مذهب و هویت اسلامی است، سبب رانده شدن افراد بومی این محلات به دیگر نقاط شهری شده است، امری که هر روز آسیب‌های بیشتری بر پیکره هویت دینی شهر وارد می‌کند چنانچه عنوان می‌شود جمعیت ساکن بافت از حدود ۵۵ هزار نفر در ابتدای دهه ۷۰ شمسی، به حدود ۱۳ هزار نفر رسیده است، یعنی کاهش ۴۰ هزارنفری جمعیت در بافت اطراف حرم که خود تبعات اجتماعی و امنیتی زیادی برای منطقه به بار آورده است.

مطالعات نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد از مجتمع‌های اقامتی منطقه ثامن برای ۲۰ درصد از دهک‌های درآمدی قابل استفاده است، امری که حرف‌های ناگفته بسیاری در خود دارد

حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس پیش‌ازاین گفته بود: «ما منطقه اطراف حرم امام رضا (ع) را سلب هویت کرده‌ایم به‌طوری‌که منطقه تاریخی در نزدیکی حرم امام رضا (ع) به یک منطقه توریستی بی‌هویت تبدیل‌شده که این بزرگ‌ترین خطر است».

مطالعات نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد از مجتمع‌های اقامتی منطقه ثامن برای ۲۰ درصد از دهک‌های درآمدی قابل‌استفاده است، امری که حرف‌های ناگفته بسیاری در خود دارد و این همان آسیبی است که کارشناسان و محققان بافت شهری بارها نسبت به آن هشدار دادند.

طرح‌های نامناسب و آسیب به هویت تاریخی

بااین‌حال، سال‌هاست که مسئولان شهری مشهد در پی راه‌حلی برای حفظ هویت دینی شهر و طرح‌ها و لوایح قانونی نه‌تنها در مقیاس بافت شهری بلکه در مقیاسی فراملی هستند و در این میان، کش‌وقوس‌های بسیاری در مدیریت‌های مختلف شهری با اعضای شورای شهر و دیگر دغدغه‌مندان هویت شهری وجود داشته است.

برج‌ها در چشم پایتخت معنوی ایران/ مشهد در سیطره معماری بی‌هویت!

هرچند برخی از این طرح‌ها، بیشتر از آنکه قدمی در این مسیر بردارند، با برخی اشتباهات محاسباتی و در نظر نگرفتن بلندمرتبه‌سازی‌های متناسب با منطقه، بیشتر از کمک به نوسازی‌های اسلامی، به محلات تاریخی آسیب‌زده است.

به گفته برخی کارشناسان طرح «طاش»، یکی از همین موارد بود که به دلیل برخی مطالعات نادرست، در هویت شهری خلل‌های بسیاری وارد کرد، طرحی که علی‌رغم نواقص بسیار ولی با اصرار شهرداری ادامه یافت.

سعید شعرباف تبریزی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) و محقق پرونده بافت اطراف حرم چندی پیش در اینستاگرام خود به برخی آسیب‌ها چنین اشاره‌کرده بود: «بااینکه نقشه ترافیکی شارستان در طرح طاش با مطالعات جدید کاملاً زیر سوال رفته و بااینکه هنوز در بخش باقیمانده از انتهای نوغان، می‌توان از هویت و حقیقت این معبر تاریخی و تاریخ‌ساز با قدمت بیش از ۱۰۰۰ سال محافظت کرد و بااینکه باید تا تصویب و ابلاغ طرح جدید مشاور، مسئولان در ادامه پروژه درنگ داشته باشند اما متأسفانه ماشین حضرات به‌سرعت در حال کار است و دارد سر نوغان را از بیخ می‌برد.»

کور سوی امید به اصلاح چشم‌انداز شهری مشهد

اواخر سال ۱۳۹۹، طرح دیگری با عنوان «طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم رضوی» به‌منظور اصلاح روند ساخت‌وسازها، لزوم بازنگری در طرح بافت پیرامون حرم و همچنین ادامه نیافتن آسیب‌هایی که پیش‌ازاین به بخشی از آن اشاره شد، با اجماع همه اعضای کمیسیون ماده پنج و موافقت شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شد.

برای این طرح مصوبات هفت‌گانه‌ای مطرح شد که «حفاظت از ارزش‌های ملموس و معنوی»، «کاهش حجم مداخله مستقیم و تقویت نقش و سهم ساکنان و مالکان و همچنین بخش خصوصی»، «ارتقای کیفیت ساخت‌وساز و توجه به هویت مکان»، «کارآمدسازی نظام حمل‌ونقل و یکپارچه‌سازی شبکه برون و درون‌شهری»، «پیوند همه‌جانبه بافت پیرامون حرم مطهر و شهر»، «ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی به‌ویژه فضای سبز» و «ارتقا و توسعه فضاهای عمومی، زیرساخت‌های شهری و تجهیز قلمرو عمومی» هستند.

برج‌ها در چشم پایتخت معنوی ایران/ مشهد در سیطره معماری بی‌هویت!

برای بررسی بیشتر موضوع نوسازی متناسب با هویت دینی و طرح جدید نوسازی، خبرنگار مهر به سراغ سعید شعرباف یزدی، استاد دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) و محقق طرح‌های مختلف نوسازی بافت اطراف حرم رفته است.

شعرباف با تأیید ناهمخوانی روند ساخت‌وسازهای پیرامون حرم مطهر رضوی و با بیان این‌که نیاز به نوسازی بافت اطراف حرم به ۲۵ سال قبل برمی‌گردد، می‌گوید: از ابتدای سال‌های ۱۳۷۱ یا ۱۳۷۲ با دغدغه وزیر مسکن وقت، اصل نیاز به نوسازی بافت حرم تشخیص داده شد.

وی افزود: اما متأسفانه باوجود نیت اولیه تغییر در این بافت که نیتی سالم، معقول و منطقی بود، از همان ابتدا طرحی که قرار بود به‌طور علمی پایه‌های این تغییر را ایجاد کند با حذف تمامی عناصر متعلق به این بافت و حتی مردم ساکن، کار خود را آغاز کرد.

وقتی میراث تاریخی زیر سوال می‌رود

طرح طاش بافت اطراف حرم را همانند زمینی بایر تصور کرده و به راحتی دستور داده که تمام زیرساخت‌ها و خانه‌های مردم و میراث معنوی ملموس و ناملموس منطقه تخریب شود و به جای آن ساختمان‌های جدید و به روزی ساخته شود

شعرباف می‌گوید: جالب است وقتی اسناد طرح طاش یعنی طرح اولیه اقدام به نوسازی را مطالعه می‌کنید، در بررسی‌های اجتماعی بافت به‌صراحت عنوان می‌کند چه به لحاظ اجتماعی و چه به لحاظ کاربری، نکته ارزشمند و قابل قبولی که نیاز باشد بخشی از بافت باقی بماند، پیدا نکردیم. یعنی ادعا می‌کند ما تمام بافت را گشته‌ایم، نه در مردم و نه در کالبد بافت نکته خاصی پیدا نکردیم به عبارتی، طرح طاش بافت اطراف حرم را همانند زمینی بایر تصور کرده و به‌راحتی دستور داده که تمام زیرساخت‌ها و خانه‌های مردم و میراث معنوی ملموس و ناملموس منطقه تخریب شود و به‌جای آن ساختمان‌های جدید و به روزی ساخته شود که این اولین اشتباه راهبردی در مسیر نوسازی بوده است.

وی با تأکید بر این‌که کار نوسازی بافت با نیت سالم آغاز می‌شود ولی طرحی اشتباه و بسیار مسئله‌دار وارد کار می‌شود، می‌افزاید: ۲۵ سال آنچه در این بافت اجرا می‌شود چون مردم و ساختار اجتماعی را در نظر نمی‌گیرد، نتیجه‌اش راندن مردم از منطقه است و هم با هویت، هم زیبایی و هم حضور طبقه معمولی زائران در تناقض قرار می‌گیرد.

وی عنوان می‌کند: قرار بود پروژه بهسازی و نوسازی این بافت در یک بازه ۱۰ ساله تمام شود ولی بعد از ۲۵ سال هنوز به نتیجه نرسیده است، از طرف دیگر جمعیتی برابر ۵۳ هزار نفر در سال ۷۱ در این بافت زندگی می‌کردند ولی امروز تنها ۱۲ هزار نفر در این منطقه ساکن هستند و مجبور به مهاجرت از آن شده‌اند.

بافتی برای ۲۰ درصد زائران!

وی ادامه می‌دهد: مطالعات نشان می‌دهد بیش از ۸۷ درصد فضاهای اقامتی و هتل‌های اطراف حرم فقط مناسب دو دهک بالای جامعه است یعنی متناسب با ۲۰ درصد از زائران علی ابن موسی‌الرضا است و ۸۰ درصد طبقه زائران متوسط و محروم جایی برای اقامت به‌صورت قابل‌توجه ندارند.

شعرباف ابراز می‌کند: هم در جذب زائر متوسط و محروم، هم در سکونت و هم در تناسب ساختمان‌ها با هویت رضوی و معماری ایرانی و اسلامی شکست‌خورده‌ایم و این اتفاقات سبب شد از ابتدای دهه ۹۰ یعنی سال‌های ۸۸ و ۸۹، صدای دغدغه‌مندان، علما و فعالان اجتماعی بلند شود که نیاز به تدبیر داریم و نمی‌توان طرح گذشته را با آن مشخصات ادامه داد.

وی اضافه می‌کند: نزدیک به ۱۰ سال تلاش در این زمینه با همسو کردن نخبگان، نمایندگان مجلس و فعالین فرهنگی و اجتماعی، این دغدغه همگانی را تبدیل به یک قانون کرد و دستور برای تدوین و نگارش طرح تفصیلی جدید در بافت اطراف حرم توسط شورای عالی شهرسازی صادر شد.

برج‌ها در چشم پایتخت معنوی ایران/ مشهد در سیطره معماری بی‌هویت!

وی با اشاره به تصویب طرح حریم رضوی در اواخر سال ۹۹، می‌گوید: قرار است این طرح بسیاری از اشکالات ماهیتی طرح گذشته را به نفع مردم تغییر دهد و این روزها منتظر ابلاغ و اجرای آن هستیم تا مردم اثر آن را در سفره زندگی خود ببینند، هرچند نزدیک به ۵۵ درصد بافت را طی اجراییات طرح قبل ازدست‌داده‌ایم اما در این ۴۵ درصد باقی‌مانده با اعمال این طرح، بخش زیادی از نارضایتی‌ها و عدم تناسب نوسازی‌ها با هویت دینی شهر برطرف می‌شود و خیلی از کاربری‌های نامتناسب، لوکس و بی‌ربط در بافت حرم و زیارت را نخواهیم دید.

این استاد دانشگاه می‌گوید: هرچند ممکن است ایراداتی به طرح وارد باشد و نمی‌توان ادعا کرد که طرح تفصیلی بدون اشکال است اما حداقل بنده که از نزدیک با طرح‌های نوسازی آشنا بودم، می‌توانم ادعا کنم ازآنجایی‌که طرح جدید داده‌های خود را پلاک به پلاک و به‌صورت کاملاً نقطه‌ای جمع‌آوری کرده، تیمی خوب و دغدغه‌مند ماه‌ها روی آن تحقیق کرده‌اند و از منظر جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و اقتصادی در کنار شهرسازی استفاده کرده‌اند، از کم اشکال‌ترین طرح‌های تفصیلی در کل کشور است و اشکالات غالباً بعد از اجرا با سیستم نظارتی و پایشی به دست می‌آید.

همراهی مسئولان شهری

خبرنگار مهر برای بررسی بیشتر و لزوم ایجاد اصلاح در بافت ثامن و عمل به دغدغه‌های هویتی شهر زیارتی، به سراغ منتخبان شورای ششم شهر مشهد رفته تا از آنان به‌عنوان مدیران آینده شهری، پیگیری اجرای آنچه از آن به طرح تفصیلی بافت رضوی نام برده می‌شود، جویا شود.

بافت اطراف حرم بایستی به کاربری خود برگردد و نگاه صِرف بهره‌وری اقتصادی، از آن برداشته شود به گونه‌ای که هم شرایط مناسب برای زیارت را فراهم کند هم شرایط را برای بازگشت جمعیت مهاجرت کرده از آن فراهم کند

مهدی ناصحی، منتخب شورای ششم شهر مشهد به مهر می‌گوید: موضوع بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در طول زمان تغییرات متنوعی با نگاه‌های متنوعی داشته است اما نکته مهم این است که بافت اطراف حرم نیز بایستی به کاربری خود به‌عنوان بافت رسمی و هویت‌دار، پر سابقه و تاریخی برگردد و نگاه صِرف بهره‌وری اقتصادی، از آن برداشته شود به‌گونه‌ای که هم شرایط مناسب برای زیارت را فراهم کند هم شرایط را برای بازگشت جمعیت مهاجرت کرده از آن فراهم کند تا مردم بتوانند با نگاهی هویتی در آنجا زندگی کنند.

وی با تأکید بر این‌که نوسازی و بهسازی متناسب با هویت زیارتی و دینی شهر و بازگشت جمعیت به آن می‌تواند بسیاری از آسیب‌هایی که پیش این متوجه بافت تاریخی کرده بود را کاهش دهد، می‌افزاید: این همه ماجرا نیست، به‌هرحال اصلاح و بازگشت به شرایط گذشته و یک شرایط آرمانی، مشارکت همه دستگاه‌های مسئول و مرتبط و مشارکت مردم را می‌طلبد.

ناصحی ابراز می‌کند: بدون این مشارکت‌ها، اصلاح وضعیت گذشته امکان‌پذیر نیست و ما باید شرایط را تسهیل و پشتیبانی کنیم تا مردم بتوانند به شرایط عادی و هویت گذشته در اطراف حرم بازگردند.

بازگشت جریان زندگی به بافت اطراف حرم

حمید ضمیری، دیگر منتخب شورای ششم شهر مشهد نیز به مهر می‌گوید: بحث بافت پیرامونی حرم مطهر با یک رویکرد بازنگری شده و قرار است طرح جدید تفصیلی انجام شود، لازم است ما نیز از این طرح با عنوان یک طرح فرادستی تبعیت کنیم.

برج‌ها در چشم پایتخت معنوی ایران/ مشهد در سیطره معماری بی‌هویت!

وی توضیح داد: در این طرح رویکرد بر این مبنا گذاشته‌شده که مداخلات در بحث پیرامونی به حداقل برسد و قسمت‌های باقی‌مانده از بافت را به همان شکل نگه دارد، مداخله‌ای در آن نشود و بیشتر به بحث توانمندسازی بافت پرداخته‌شده است و درعین‌حال، حقوق مکتسبه‌ای برای مردم و سرمایه‌گذاران ایجادشده که قابل‌احترام و قانونی است، باید آن‌ها نیز در نظر گرفته شود و راهنما هم در این مسیر، همین طرح جدید خواهد بود.

وی تأکید کرد: به‌عنوان یکی از اعضای شورای ششم، تمام تلاش خود را برای احیای بافت پیرامونی حرم متناسب با هویت رضوی چه در قالب طرح جدید و چه موارد دیگر خواهیم کرد و رویکردمان این است که جریان زندگی و سکونت در بافت پیرامونی تقویت شود.

به نظر می‌رسد این طرح اگر به‌خوبی اجرا شود، بسیاری از دغدغه‌های هویت دینی شهر مشهد، بازگشت ساکنان بومی منطقه و ارائه خدمات متناسب با همه دهک‌های جامعه با رویکرد حفاظت از بافت تاریخی، ارتقای کیفیت ساخت‌وسازها، افزایش نقش ساکنان و هم پیوندی با شهر را برطرف خواهد کرد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...

تخریب یادگار ساسانیان در فسا/ نابودی تلِ قلعۀ پل فَسای شیراز همچنان دنباله دارد! + تصاویر‌

 تخریب یادگار ساسانیان در فسا/ نابودی تلِ قلعۀ پل فَسای شیراز همچنان دنباله دارد! + تصاویر‌
2024-02-24T08:28:10+03:30
کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی و تاریخ ایران به حفاری‌های غیرمجاز گسترده و جاده کشی بر بلندای بر روی تلِ قلعۀ پل فَسا انتقاد کرده است.

گلایه کاندیداهای زنجان از تخلف تبلیغاتی برخی نامزدها

 گلایه کاندیداهای زنجان از تخلف تبلیغاتی برخی نامزدها
2024-02-23T21:21:23+03:30
از روز گذشته، برخی کاندیداها در زنجان، اقدام به نصب بنرهای خود در نقاطی غیر از محل‌های تعیین‌شده برای تبلیغات، اقدام به نصب بنر و پوستر کردند که این کار گلا...

وزیر اقتصاد: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم/ سرمایه‌گذاری خارجی ‌به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

 وزیر اقتصاد: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم/ سرمایه‌گذاری خارجی ‌به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
2024-02-23T17:08:31+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم و هدف دولت همان روش های توافقی است و از همه ابزارها باید در این ارتباط استفاده ...

۲۱ تروریست و عناصر معاند در اصفهان دستگیر شدند/ ‌کشف ۵۵ بمب دست‌ساز/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس

 ۲۱ تروریست و عناصر معاند در اصفهان دستگیر شدند/ ‌کشف ۵۵ بمب دست‌ساز/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس
2024-02-23T15:48:08+03:30
رئیس کل دادگستری اصفهان گفت: با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) در استان اصفهان، طی ماه‌های گذشته تعدادی تروریست و عناصر معاند ‌در سطح استان ‌دستگیر شدند.

۸ تروریست در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان دستگیر شدند/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس

 ۸ تروریست در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان دستگیر شدند/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس
2024-02-23T15:34:58+03:30
رئیس کل دادگستری اصفهان از بازداشت هشت تروریست در ‌آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال در اصفهان خبر داد.

امام جمعه موقت بوشهر: چرا دشمنان ‌مردم را از مشارکت گسترده در انتخابات منع می‌کنند؟

 امام جمعه موقت بوشهر: چرا دشمنان ‌مردم را از مشارکت گسترده در انتخابات منع می‌کنند؟
2024-02-23T15:01:28+03:30
امام جمعه موقت بوشهر گفت: اگر انتخابات خوب نبود و اثر نداشت چرا دشمنان با راه‌اندازی تبلیغات گسترده مردم را در عرصه مشارکت در انتخابات منع می‌کند، پس معلوم ...

اهمیت حضور در انتخابات از زبان امام جمعه زاهدان/ نگذارید دیگران جای شما تصمیم غلط بگیرند

 اهمیت حضور در انتخابات از زبان امام جمعه زاهدان/ نگذارید دیگران جای شما تصمیم غلط بگیرند
2024-02-23T15:01:28+03:30
امام جمعه زاهدان با اشاره به اینکه مشارکت در انتخابات و انتخاب اصلح به سرنوشت روز‌مره ما ارتباط دارد، گفت: شرکت در انتخابات و انتخاب با بصیرت و چشم باز بهتر...

عیدی سپاه به مردم فارس در عید بزرگ نیمه شعبان/ افتتاح طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی‌

 عیدی سپاه به مردم فارس در عید بزرگ نیمه شعبان/ افتتاح طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی‌
2024-02-23T14:08:18+03:30
آیین افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی سپاه فجر فارس با حضور سرلشکر پاسدار حسین سلامی در شیراز برگزار شد.

امام جمعه موقت سنندج‌: همه اقشار پای صندوق بیایند/ مطالبه کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس

 امام جمعه موقت سنندج‌: همه اقشار پای صندوق بیایند/ مطالبه کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس
2024-02-23T14:08:18+03:30
امام جمعه موقت سنندج گفت: اشتغال، اقتصاد قوی و رفع معضل بیکاری مطالبه اصلی کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس است.

فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در بوشهر اعلام شد

 فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در بوشهر اعلام شد
2024-02-23T14:08:17+03:30
رئیس هیئت نظارت شورای نگهبان در استان بوشهر با بیان اینکه فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شده است گفت: ملاک عمل آگهی صادره از فرماندار...

مهدی طغیانی: مجلس یازدهم نمایشی نبود/ اصفهان از فضای کنونی متضرر خواهد شد

 مهدی طغیانی: مجلس یازدهم نمایشی نبود/ اصفهان از فضای کنونی متضرر خواهد شد
2024-02-23T14:08:17+03:30
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اصفهان گفت: اقتصاد ایران به خاطر فشار ناشی از تحریم‌ها با مشکل جهش ارزی مواجه است و باید ساز و کاری ایجاد شو...

جانشین فرمانده کل سپاه: اجازه نمی‌دهیم ‌آمریکا و دشمنان ‌اشتباه محاسباتی دیگری علیه ایران انجام دهند

 جانشین فرمانده کل سپاه: اجازه نمی‌دهیم ‌آمریکا و دشمنان ‌اشتباه محاسباتی دیگری علیه ایران انجام دهند
2024-02-23T13:41:39+03:30
جانشین فرمانده سپاه پاسداران گفت: ‌با شرکت در انتخابات اجازه نمی‌دهیم که آمریکا و دشمنان نظام اشتباه محاسباتی دیگری انجام دهند.

سرلشکر سلامی: ۱۱ اسفند با دشمنان اتمام حجت ‌می‌کنیم/ مردم در انتخابات مشت محکم دیگری به دهان معاندان می‌زنند

 سرلشکر سلامی: ۱۱ اسفند با دشمنان اتمام حجت ‌می‌کنیم/ مردم در انتخابات مشت محکم دیگری به دهان معاندان می‌زنند
2024-02-23T13:41:39+03:30
فرمانده کل سپاه گفت: جمعه ۱۱ اسفندماه، یک اتمام حجت دیگر با دشمن داریم و همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن، حضور ملت پای صندوق‌های رای، مشت محکم دیگری به دهان دشمن می...

دادستان کل کشور: رویکرد قضات در صدور رأی "اصلاحی و تربیتی" باشد

 دادستان کل کشور: رویکرد قضات در صدور رأی "اصلاحی و تربیتی" باشد
2024-02-23T13:14:36+03:30
دادستان کل کشور گفت: رویکرد قضات در صدور آرا و سایر تصمیمات قضایی باید رویکردی اصلاحی و تربیتی و در همین راستا باشد تا شاهد بازپروری و بازگشت دوباره زندانی ...

وزیر اقتصاد: بر خروج از چالش ‌رکود تورمی دهه ۹۰ متمرکز شده‌ایم/ ورود ایران به مرحله جدید‌ رشد تولید ‌

 وزیر اقتصاد: بر خروج از چالش ‌رکود تورمی دهه ۹۰ متمرکز شده‌ایم/ ورود ایران به مرحله جدید‌ رشد تولید ‌
2024-02-23T13:14:36+03:30
وزیر اقتصاد با بیان اینکه سیاست دولت برون رفت از رکود تورمی حاکم بر دهه ۹۰ کشور است، گفت: به مرحله جدیدی از رشد تولید ناخالص داخلی کشور وارد شده‌ایم.

حال و هوای "منتظران مهدی" در قم و ‌جمکران‌/ همه برای "حضرت صاحب‌الزمان (عج)" به خط شده‌اند

 حال و هوای "منتظران مهدی" در قم و ‌جمکران‌/ همه برای "حضرت صاحب‌الزمان (عج)" به خط شده‌اند
2024-02-23T13:01:24+03:30
شهر مقدس قم و مسجد مقدس جمکران آماده برپایی جشن های نیمه شعبان است و دستگاه های استان با همکاری و هماهنگی های لازم آماده میزبانی از زائران و مسافران نیمه شع...

سرلشکر سلامی: پاسخ توطئه‌های دشمن را در پای صندوق‌های رأی می‌دهیم

 سرلشکر سلامی: پاسخ توطئه‌های دشمن را در پای صندوق‌های رأی می‌دهیم
2024-02-23T13:01:24+03:30
فرمانده کل سپاه گفت: تک مردم برای ما به اندازه همه ملت ارزشمند هستند. برای یک نفر اینها ما همه وجودمان را می گذاریم.

آیت‌الله ‌حسینی‌بوشهری: مردم ایران با مشارکت گسترده مطمئناً پشتیبان ‌انقلاب ‌خواهند بود‌

 آیت‌الله ‌حسینی‌بوشهری: مردم ایران با مشارکت گسترده مطمئناً پشتیبان ‌انقلاب ‌خواهند بود‌
2024-02-23T12:21:30+03:30
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مردم با آگاهی در انتخابات جمعه هفته آینده ۱۱ اسفند با حضور باشکوه در پای صندوق‌های اخذ رأی یک بار دیگر حماسه وفاداری خو...

خلبان واحدی: نیروی هوایی ارتش روزآمد شد/ باید بیش از پیش هوشیار، آماده و آگاه باشیم

 خلبان واحدی: نیروی هوایی ارتش روزآمد شد/ باید بیش از پیش هوشیار، آماده و آگاه باشیم
2024-02-23T09:28:09+03:30
فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: نیروی هوایی با روزآمد شدن در حال حراست از گذشته افتخارآمیز خود است و باور داریم که وعده نصرت‌الهی بی‌شک محقق خواهد شد.

علی سعیدی: انتخابات زمان تسویه حساب نیست/ ایرانی‌ها مصالح شخصی را به مصالح عالی انقلاب گره نمی‌زنند

 علی سعیدی: انتخابات زمان تسویه حساب نیست/ ایرانی‌ها مصالح شخصی را به مصالح عالی انقلاب گره نمی‌زنند
2024-02-23T09:28:08+03:30
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: مردم باید بدانند میانه راه زمان تسویه حساب نیست، مشکلات معیشتی را می‌بینیم و مردم را درک می‌کنیم اما این مس...

روایت تسنیم از نخستین روز انتخاباتی اصفهان/ از تأخیر شانا در اعلام لیست تا حضور حداکثر بانوان کاندیدا

 روایت تسنیم از نخستین روز انتخاباتی اصفهان/ از تأخیر شانا در اعلام لیست تا حضور حداکثر بانوان کاندیدا
2024-02-23T08:48:01+03:30
در نخستین روز فعالیت‌های انتخاباتی دوزادهمین مجلس شورای اسلامی با اعلام لیست کامل کاندیداها شاهد حضور قابل توجه بانوان در حوزه‌های مختلف انتخاباتی اصفهان هس...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)