میرنیوز

هزینه ناکارآمدی شهرداری قزوین چند صد میلیارد است؟

هزینه ناکارآمدی شهرداری قزوین چند صد میلیارد است؟ 2021-07-12T09:31:31+04:30

این روزها با روی کار آمدن شورای ششم، مشکلات شهر و مدیریت شهری بیش از گذشته بیان می‌شود، مشکلاتی که از ابتدای شورای پنجم وعده حل آن را داده بودند اما در روزهای آخر شورای پنجم همچنان پابرجاست، بدهی شهرداری قزوین به بانک شهر یکی از مسائلی است که نظر بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کرده است، بدهی که در دوره سوم شورای شهر ۱۳۶ میلیارد تومان بوده و حالا این بدهی چند برابر گذشته به شورای ششم به ارث رسیده است.

داستان بدهی شهرداری به بانک شهر داستان طویل و عریضی است که هر کس با نگاه خودش آن را بیان می‌کند، مبلغ دقیق آن در هاله‌ای از ابهام است و هرکسی با توجه به اسناد و مدارک خود این مبلغ را بیان می‌کند.

در این میان در روزهای پایان شورای پنجم موضوع تازه‌ای در شورا به تصویب رسید، دریافت وام ۵۰ میلیاردی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام! مصوبه‌ای که بهانه نگارش این گزارش شد.

بدهی شهرداری به بانک شهر ۴۰۰ میلیارد تومان است

سیاوش طاهرخانی، شهردار قزوین در این خصوص می‌گوید: مبلغ بدهی شهرداری قزوین به بانک شهر حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است و هرماه مبلغی به‌عنوان دیرکرد به آن اضافه می‌شود، با توجه به بدهی شهرداری، شورای شهر پیشنهاد دریافت تسهیلات با مبلغ ۵۰ میلیارد تومان را به شهرداری ارائه کرده است.

وی ادامه می‌دهد: پیش‌ازاین نیز یک مصوبه داشتیم اما مصوبه جدید منوط بر این است که بدهی شهرداری را تسویه کنیم و شرط و شروط دارد، فرایندی را برای پرداخت بدهی شروع کردیم که این امر ابتدای فرایند است و تا تسویه کامل صورت نگیرد وام بعدی را دریافت نمی‌کنم، درواقع تسویه و دریافت وام جدید همزمان صورت می‌گیرد و برای این کار از واگذاری برج پونک استفاده خواهیم کرد اقدامات لازم برای واگذاری انجام‌شده است و مبلغ آن در حال کارشناسی است.

شهردار قزوین تصریح کرد: در  واقع آن‌ها به شهرداری پیشنهاد دادند که با دریافت تسهیلات بخشی از بدهی به بانک شهر و بخشی از پروژه‌های عمرانی را به سرانجام برسانیم، این مصوبه در دست بررسی است اگر ببینیم این تسهیلات بار اضافی بر دوش مدیریت شهری است آن را دریافت نمی‌کنیم باید ببینیم نظر کارشناسان در این حوزه چیست.

بدهی شهرداری به بانک شهر ۷۰۰ میلیارد تومان است

سیده منیره قوامی، سخنگوی شورای شهر قزوین در این خصوص می‌گوید: در جلسه اخیر شورای شهر، اعضای شورا مصوب کردند که ۵۰ میلیارد تومان از سهام بانک شهر فروخته شود تا شهرداری بتواند استمهال تسهیلات بانک شهر را پرداخت کند و بخشی از پروژه‌های عمرانی را پیش ببریم اما فروش سهام به مشکل برخورد، از طرفی در حال حاضر زمان استمهال بدهی است و شهرداری نمی‌تواند کارهای مالی را پیگیری کند.

وی ادامه می‌دهد: وقتی سررسید وام فرامی‌رسد باید مبلغ وام پرداخت یا استمهال شود، بانک برای استمهال سه تا ۱۰ درصد اصل وامی که سررسید آن رسیده است را به‌صورت نقد دریافت می‌کند، شهرداری در حال حاضر مشکل مالی دارد و نمی‌تواند این مبلغ را پرداخت کند بنابراین مجبوریم که تصمیمی بگیریم.

قوامی خاطرنشان می‌کند: درواقع دریافت این وام توسط شهرداری پیشنهاد شورای شهر به شهرداری است چراکه چاره دیگری وجود ندارد، مبلغ دقیق بدهی را نمی‌دانم چقدر است چراکه هرماه به مبلغ آن اضافه می‌شود زمانی که شورای پنجم آغاز به کارکرد مبلغ بدهی ۲۴۷ میلیارد تومان و تا ۲ ماه پیش آخرین میزان بدهی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بود، در این ۲ ماه باید دید چه میزان اضافه‌شده و احتمال می‌دهم مبلغ این بدهی به ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده باشد.

وی یادآور شد: شهرداری در حال حاضر به دلیل این بدهی نمی‌تواند کارهای مالی را پیگیری کند و حتی چک بکشد بنابراین تنها راه استمهال است وقتی شهرداری نتواند کار مالی انجام دهد کارهای شهر زمین می‌ماند، درآمد شهرداری در حدی است که حقوق پرسنل را پرداخت کند بنابراین برای استمهال بدهی‌ها و اجرای بخشی از پروژه‌های عمرانی با دریافت این تسهیلات موافقت کردیم؛ همچنین برای پرداخت این بدهی برج ستاره پونک را نیز با مبلغ حدوداً ۳۴۷ میلیارد تومان واگذار کردیم اما هنوز کارهایش انجام‌ نشده است.

مبلغ وام در شورای سوم ۱۷۰ میلیارد تومان بود

فرج‌الله فصیحی رامندی رئیس کمیسیون مالی، اقتصادی و برنامه‌ریزی شورای شهر قزوین نیز در این خصوص می‌گوید: سال ۸۸ شورای سوم ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق و ۷۰ میلیارد تومان برای سازمان و پیمانکاران از بانک شهر تسهیلات دریافت کرده است، در حال حاضر نیز بین شهرداری و بانک شهر ازنظر میران بدهی اختلاف وجود دارد، شهرداری معتقد است مبلغ بدهی ۴۸۰ میلیارد و بانک معتقد است مبلغ بدهی ۷۰۰ میلیارد تومان است که شهرداری آن را قبول ندارد.

وی ادامه می‌دهد: تسهیلات دریافتی با سود ۱۸ درصد است، این در حالی است که اگر ۱۸ درصد را در پروژه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کردیم ممکن بود ۵۰ درصد سود کنیم اما با دریافت این تسهیلات صرفاً ضرر کردیم، در حال حاضر نیز شهرداری چندین پروژه نیمه‌کاره دارد که باید به سرانجام برسد بنابراین شورای شهر با مصوبه دریافت تسهیلات ۵۰ میلیارد تومانی شهرداری موافقت کرده است.

رئیس کمیسیون مالی، اقتصادی و برنامه‌ریزی شورای شهر قزوین اظهار می‌کند: با دریافت این تسهیلات قرار است پروژه‌هایی ازجمله خانه تئاتر، خانه فرهنگ، پارک بانوان و نسیم شمال تکمیل شود، همچنین بخشی برای پرداخت بدهی به بانک شهر پرداخت شود؛ در ابتدا تصمیم بر فروش سهام بانک شهر بود که محقق نشد.

وی یادآور می‌شود: از زمان دریافت تسهیلات تاکنون شهرداری زمین‌هایی در هفت‌سنگان و ملاصدرا به بانک شهر واگذار کرده است اگر این املاک آن زمان واگذار نمی‌شد در حال حاضر ارزش آن بیشتر از مبلغ تسهیلات دریافتی بود، هم‌اکنون نیز قرار است برج ستاره پونک با مبلغ ۳۳۱ میلیارد تومان واگذار شود که شورا آن را تأیید کرده است اما فرمانداری از آن مغایرت گرفته و عملاً کاری پیش نرفته است.

با فروش دارایی شهرداری می‌توانیم وام را تسویه کنیم

فصیحی تأکید می‌کند: من معتقدم که شهرداری دارایی‌هایی دارد که اگر به‌صورت واقعی ارزیابی شود می‌توانیم بدهی بانک شهر را به‌صورت کامل پرداخت کنیم، پروژه‌هایی مانند الهیه، برج‌های پونک و حکم‌آباد با همین تسهیلات ساخته‌شده است هم‌اکنون نیز با واگذاری آن‌های می‌توانیم تسهیلات را پرداخت کنیم، این پروژه‌ها اگر در زمان درست تکمیل می‌شد مدیریت شهری از آن سود می‌کرد اما به خاطر طولانی شدن پروژه سودی باقی نمانده است و اگر برگردانیم جلوی ضرر بیشتر را می‌گیریم.

وی خاطرنشان می‌کند: در شورای چهارم شهردار اسبق مهارتی داشت که با جابه‌جا کردن بدهی و پروژه‌ها می‌توانست با بانک تعامل کند و اگر این موضوع کار می‌شد و تعاملی صورت می‌گرفت بدهی تسویه می‌شد، اما این بدهی میلیاردی از زمانی که شورای پنجم آمده است تاکنون ۲ برابر شده است، در ابتدای شورای پنجم مبلغ بدهی ۲۷۰ میلیارد تومان بوده است.

رئیس کمیسیون مالی، اقتصادی و برنامه‌ریزی شورای شهر قزوین یادآور می‌شود: در شورای پنجم اقدامی برای پرداخت تسهیلات صورت نگرفته است چون آقایان به امور روزمره پرداختند و سرمایه‌گذاری نکردند، درواقع شورای پنجم به فکر پروژه‌های سرمایه‌ای نبودند؛ شورای پنجم شهامت نداشت که پروژه‌ها را تعیین تکلیف کند و این امر به شورای ششم رسید.

شهرداری در سال ۹۳ برخی از زمین‌های خود را با بانک تهاتر کرد

فرشاد فصاحت، کارشناس رسمی دادگستری در امور سرمایه‌گذاری و بانکی و بورس در این خصوص می‌گوید: بدهی‌های شهرداری قزوین به سال ۸۹ برمی‌گردد، در آن سال شهرداری قزوین برای تأمین مالی پروژه‌های برج ستاره پونک، سرای حاج چروک، برج حکم‌آباد، الهیه و بادامستان؛ از طریق انتشار اوراق مشارکت هزار میلیارد ریال تسهیلات از بانک شهر دریافت کرده است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به افزایش هزینه تمام‌شده ساختمان در ابتدای سال ۹۰ و پس‌ازآن، برنامه‌هایی که برای ساخت پروژه‌ها تدوین‌شده است به واقعیت نمی‌پیوندد و اجرایی نمی‌شود، درواقع این پروژه‌ها مقداری پیشرفت فیزیکی می‌کنند و منابع مالی موجود کفاف ادامه مخارج را نمی‌دهد بنابراین عملیات عمرانی هر ۴ پروژه متوقف می‌شود. در سال‌های بعدی نیز مجدداً افزایش قیمت مصالح ساختمانی اتفاق می‌افتد و عملیات عمرانی پروژه‌ها ادامه پیدا نمی‌کنند.

این کارشناس اقتصادی اظهار می‌کند: سال ۹۳ اوراق مشارکت که در ابتدا با نرخ ۲۰ درصد منتشرشده بوده و بعداً به ۱۷ و نیم درصد کاهش یافت سررسید می‌شود، در بهمن سال ۹۳ طبق نامه بانک شهر ۱۳۶ میلیارد تومان بدهی اعلام می‌شود، سپس بانک در سرفصل تسهیلات ۶۰ ماهه با نرخ سود ۲۴ درصدی تقسیط می‌کند و شهرداری قزوین طی سال‌های ۹۳ تا ۹۶ املاکی ازجمله زمین‌های موصوف پنبه ریسه، زمین‌های کارخانه آسفالت هفت‌سنگان، تعدادی از بلوک‌های مجموعه اداری تجاری شهید انصاری و زمین یک هکتاری موسوم به شرق ملاصدرا با کاربری تجاری و اداری برای تهاتر به بانک شهر واگذار می‌کند.

فصاحت خاطرنشان می‌کند: فرایند کارشناسی و انعقاد قرارداد این املاک از سال ۹۴ تا ۹۶ انجام و قسمتی از بدهی تسویه می‌شود، بخشی از این قراردادها به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که شهرداری مسئولیت فروش املاک را بر عهده می‌گیرد اما به علت نبود تخصص بازاریابی، ناموفق عمل کرده است و بانک تمام مبلغ حاصل از تهاتر را در حساب‌های فی‌مابین کارسازی نمی‌کند و درخواست بازگشت املاک مذکور و بازگشت بدهی به وضع قبل از تهاتر را می‌کند.

تفکرات شورای پنجم توانایی تسویه بدهی شهرداری را نداشته است

وی اظهار می‌کند: از سال ۹۶ به بعد نیز شورای پنجم روی کار می‌آید، در این دوره تفکرات حاکم تفکراتی نبوده که توانایی تسویه شهرداری را داشته باشد بنابراین در دوره پنجم عملاً اتفاق خاصی در حوزه تسویه بدهی اوراق مشارکت نمی‌افتد، یکسری مذاکرات بر روی قرارداد قبلی موجود، تسهیلگری برای فروش املاک و کارسازی مبالغ در حساب شهرداری نیز اتفاق می‌افتد که ناموفق بوده است، درنهایت می‌توان گفت در این چهار سال هیچ اقدام مثبتی در جهت تسویه بدهی اوراق مشارکت صورت نگرفته است.

این کارشناس دادگستری خاطرنشان می‌کند: شهرداری قزوین ۶.۶۶۷ درصد سهامدار بانک شهر را دارد و به‌واسطه این مسئله یک جایگاه با عنوان ریاست هیئت عامل بانک شهر در شهرداری وجود دارد که هماهنگ‌کننده امور بانک شهر در استان قزوین، عضو غیرموظف هیئت‌مدیره بانک شهر در تهران و نماینده شهرداری در هیئت‌مدیره بانک شهر است.

وی بیان می‌کند: با توجه به سهامداری شهرداری در بانک، بانک شهر سقف اعتباری برای شهرداری قزوین تعیین می‌کند، سقف اعتباری باید حداقل برابر باارزش سهام در زمان خودش باشد، درواقع سهام به‌عنوان پشتوانه این‌گونه تسهیلات قرار می‌گیرد، همچنین شهرداری می‌تواند از همین محل تا سقف اعتبارش تسهیلات دریافت کند، سقفی که شهرداری قزوین در دوره چهارم شورا از کل آن استفاده کرد.

فصاحت تأکید می‌کند: شهرداری برای پروژه‌های عمرانی و جاری از بانک شهر تسهیلات می‌گیرد اما بعد از سررسید اقدامی صورت نمی‌گیرد، شهرداری قزوین در دوره چهارم شورا به نام سازمان عمران، سازمان همیاری‌ها، سازمان پسماند و برخی از دستگاه‌های اجرایی شهرداری ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است چراکه سقف اعتباری آن دوره به همین میزان بوده است.

سود در نظر گرفته‌شده در قرارداد بانک شهر وجاهت قانونی ندارد

وی اظهار می‌کند: سال ۹۳ تسهیلات دریافتی از بانک شهر به یک قرارداد ۵ ساله با نرخ سود ۲۴ درصد تبدیل می‌شود، شهرداری در این قرارداد هیچ ضمانت و تقاضایی نداده بنابراین قرارداد خارج از ضوابط قانونی توسط بانک شهر تهیه‌شده است و اگر بنا باشد کار به مراجع قضایی کشیده شود قرارداد مذکور وجاهت قانونی ندارد، همچنین نرخ سود مصوب بخش‌نامه‌های بانک مرکزی در آن سال نیز در قرارداد رعایت نشده است. نرخ سودی که برای تسهیلات در نظر گرفته‌شده است با نرخ سود مصوب بانک مرکزی همخوانی ندارد و سود در نظر گرفته‌شده بر اساس دستورالعمل داخلی بانک بوده است، لذا باید این قرارداد را با نظر کارشناسی و بررسی بخشنامه‌های بانک مرکزی و قوانین شورای پول و اعتبار در سال دریافت تسهیلات بررسی کنیم.

این کارشناس دادگستری تأکید می‌کند: درواقع اگر تضمین وجود نداشته باشد ازنظر اجرایی شهرداری را متعهد به بازپرداخت نکرده است و از طرفی شهرداری ضمانتی نزد بانک نداشته است فقط بانک شهر به خاطر تنظیم ترازنامه و عدم نشان دادن تسهیلات معوق اقدام به انعقاد قرارداد جدید به‌صورت یک‌جانبه کرده است.

وی یادآور می‌شود: در بین شورای شهر و شهرداری بنای غلطی نهاده شده است که می‌گویند ماهانه ۷ تا ۱۰ میلیارد تومان به بانک شهر جهت جریمه دیرکرد پرداخت می‌کنیم که اگر این اتفاق افتاده باشد هدر رفت بزرگی از بودجه شهرداری قزوین صورت گرفته است. چون بانک ابتدا پول را از جرائم کسر می‌کند و تسهیم بالنسبه صورت نمی‌گیرد. درواقع ما مبلغی ریالی به بانک شهر پرداخت نمی‌کنیم و به همین دلیل است که بدهی ما افزوده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید شهرداری در هزینه کرد مختار نیست و باید بر اساس بودجه مصوب هزینه کند درحالی‌که در بودجه سنواتی هیچ ردیفی برای اقساط دیده نشده است.

فصاحت با اشاره به مصوبه اخیر شورای شهر مبنی بر دریافت تسهیلات شهرداری از بانک شهر، خاطرنشان می‌کند: برای اینکه وام را تسویه کنیم ما به پول نیاز داریم و در این میان گرفتن تسهیلات گران برای شهرداری فایده ندارد و ممکن است آورده‌ای که بابت این سرمایه گذاری انجام می‌شود شهرداری را با بدهی اضافه روبه‌رو کند، این به‌جز فشار مضاعف مالی روی شهرداری نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.

انتشار اوراق و اخذ تسهیلات جزو درآمدهای پایدار شهری نیست

وی اظهار می‌کند: شهرداری برای پرداخت بدهی نیاز به ایجاد درآمد دارد، درآمدهایی مانند عوارض نوسازی و پسماند جزو درآمد پایدار شهری هستند اما انتشار اوراق و اخذ تسهیلات جزو درآمدهای پایدار نیست چراکه موقتی و مقطعی وارد سیستم مالی می‌شوند، لذا عدم برنامه‌ریزی دقیق اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای محل هزینه کرد و چگونگی بازپرداخت این منابع باعث شده است بدهی بعد از چندین سال روی‌هم انباشته شود و عدم پرداخت، سود بیشتری را نصیب بانک می‌کند. درنهایت شاهد هستیم که شهرداری و شورای شهر هم‌اکنون با بدهی بالای ۴۰۰ میلیارد تومان روبه‌رو هستند، مبلغی که به اذعان بانک شهر بیشتر از این است.

این کارشناس اقتصادی یادآور می‌شود: یکی از روش‌های تأمین مالی شهرداری روش استقراض است که کاملاً بر پایه علمی است، درصورتی‌که منابع حاصل از محل استقراض در پروژه‌های دارای نرخ بازدهی بالا سرمایه‌گذاری شود تا از آن محل به بازپرداخت بدهی‌ها اقدام شود؛ اما استقراض صرفاً برای تسویه بدهی کار غیرعلمی و غیر کارشناسی است.

وی تأکید می‌کند: بانک مرکزی جهت تشویق مؤدیان جهت تسویه دیون خود یک سری بخشنامه مبنی بر بخشیدگی جرائم دیرکرد و سودهای ناشی از تأخیر در پرداخت دارد که با استفاده از این بخشنامه‌ها قادر به پرداخت اصل بدهی هستیم و در صورت صدور و ابلاغ این‌گونه قوانین و بخشنامه‌، شهرداری نیازمند استفاده از کارشناس خبره پولی و اعتباری برای تعیین دقیق میزان بدهی و تسویه آن در بدنه خود است.

پیشنهادی برای تسویه بدهی‌های شهرداری قزوین

فصاحت تصریح می‌کند: یکی از روش‌های پرداخت تسهیلات انتشار اوراق صکوک اجاره برای شهرداری است که بر اساس آن می‌توانستیم تأمین مالی را با نرخ پایین‌تری از نرخ‌های مصوب بانک مرکزی انجام دهیم و طی دوره قرارداد متعهد به پرداخت اجاره ملکی بودیم که به خریداران اوراق پرداخت می‌کردیم، شهرداری املاک بسیاری دارد که از طریق اوراق صکوک اجاره و ارزیابی قیمت کارشناسی می‌توانستیم طی سه الی چهار سال بدهی را تسویه کنیم.

وی یادآور می‌شود: پیشنهاد می‌شود برای تسویه بدهی‌های شهرداری از روش انتشار صکوک استفاده شود، همچنین باید پروژه‌های نیمه‌کاره شهرداری به نتیجه رسیده باشد و پروژه نیمه‌کاره نداشته باشیم تا بتوانیم بخشی از بدهی شهر قزوین را به سرانجام برسانیم، از طرف دیگر تهیه و تدوین برنامه جامع و کاربردی اجرایی برای تسویه دیون شهرداری قزوین با استفاده از ظرفیت‌های موجود کارشناسان حوزه پولی و اعتباری با بهره‌گیری از تخصص خود در امور بانکی و بهره‌گیری از متخصصین اقتصادی ضروری است.

فصاحت خاطرنشان می‌کند: یکی از اقداماتی که باید موردتوجه قرار بگیرد استفاده از توانمندی‌های اساتید حوزه سرمایه‌گذاری و اقتصادی است که در چهار سال اخیر مغفول باقی‌مانده است، همان‌طور که می‌دانید شهرداری قزوین قرارداد شاخص سرمایه‌گذاری در این چهار سال منعقد نکرده و نمی‌توانیم بگوییم صرفاً شرایط اقتصادی کشور و رکود حاکم بر بخش‌های مختلف دلیل این اتفاق بوده است چراکه در چنین شرایطی شاهد هستیم که بسیاری از شهرداری‌ها سرمایه‌گذاری‌های موفقی داشته‌اند، درنهایت شهرداری زمانی می‌تواند موفق عمل کند که منابع پایدار درآمدی موفق برای خود ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، شورای ششم مدیریت شهری را با کوله باری از بدهی و پروژه نیمه‌تمام تحویل می‌گیرد، در سال‌های گذشته عدم استفاده از نیروهای کارشناس، متخصص و متعهد در حوزه مالی و عمرانی سبب ایجاد مشکلات فراوانی در حوزه مدیریت شهری شده است، بنابراین انتظار می‌رود شورای ششم در گام نخست با استفاده از ظرفیت نخبگان اقتصادی گامی درست در جهت تسویه بدهی شهرداری به بانک شهر بردارد تا شاهد بزرگ‌ترین دستاورد شورای ششم در سال نخست کار باشیم.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)