میرنیوز
دکتر افضل السادات حسینی دهشیری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به سالها فعالیت در این حوزه گفت: محتوای آموزشی ما تا حد زیادی مانع رشد خلاقیت است اگر چه در اواخر دهه ۷۰ سازمان پژوهش مصمم به اصلاحات آموزشی و تغییرات کتب درسی شد لذا رگه هایی از خلاقیت در محتوای آموزشی وارد شد امّا متاسفانه به دلیل عدم هماهنگی آموزش معلمان و برنامه های دیگری که باید با تغییرات کتب درسی همراه شود همچنان از اینکه سیستم آموزش و پرورش ما ضد خلاقیت است رنج میبریم.
وی با اشاره به افزایش آگاهی و تلاش برای وجود خلاقیت در محتوای آموزشی اظهار کرد: سوالاتی که به عنوان پژوهش در کتاب های درسی برای دانش آموزان طرح شده در راستای پرورش خلاقیت است امّا به سبب عدم هماهنگی بین شیوه های تدریس معلم و بینش و نگاه محتوا محور و کتاب محور بودن به جای برنامه محور بودن به آموزش و یادگیری، از موانع موجود است.
حسینی افزود: سیستم آموزشی ما در رابطه با برنامه درسی و کتاب های درسی یک سیستم ایستا و منفعل بوده و به تبع دانش آموز منفعل و پذیرا خودش یادگیری را رغم نمیزند بنابراین کمکی در راستای اینکه دانش آموز تفکر نقاد و خلاق را به دلیل ارتباط موضوع با حوزه علاقه مندی و دغدغه اش به کار بگیرد وجود ندارد بنابراین آموزش و پرورش ما بیشتر شعار خلاقیت میدهد و در عمل با خلاقیت بیگانه است مگر معلم هایی که با عشق به شغل آموزگاری می خواهند خلاقانه عمل کنند.
این دانشیار در خصوص آموزش های معلمان در جهت پرورش و توسعه نگاه خلاقانه در دانش آموزان یادآور شد: در نظام آموزش ما بحث خلاقیت محور نیست و در این زمینه ما برنامه جدی نداریم در حالی که رمز موفقیت نظامهای آموزشی پیشرفته مانند اسکاندیناوی و فنلاند تأکید ویژه بر بحث خلاقیت است لذا نه در نظام تربیت معلم و نه در برنامه های ضمن خدمت سر فصل هایی در راستای پرورش خلاقیت تنظیم نشده است.
وی ادامه داد: معلم قلب آموزش و پرورش است و با توجه به پروژههایی که انجام دادیم، باور دارم وقتی نگرش، دانش و مهارت معلم تغییر کند علی رغم همه مشکلات و محدودیت ها میتواند کلاسهای خلاق را رقم بزند.
حسینی با اشاره به شاخصههای خلاقیت یادآور شد: وجه شناختی خلاقیت که بیشتر بر آن تاکید میشود دارای شاخصه های سیالیت و انعطاف پذیری است به این معنا که سوالات درسی همگرا باشد که دانش آموز به جای فکر به یک پاسخ به پاسخ های متفاوت و متعدد بیاندیشد و شاخصه بعدی دیگر ابتکار، به این معنا که به دانش آموز این قدر اختیار بدهیم که بتواند پاسخ های غیر معمول و متفاوت از دیگران بدهد.
وی با اشاره به عدم وجود شاخصه های سیالیت، انعطاف و ابتکار در سیستم آموزشی گفت: واقعا چند درصد دانش آموزان ما اجازه طرح ایده های خلاقانه و ابتکاری خود را در کلاس دارند در حالی که معلمان ما بیشتر تبعیت و اطاعت دانش آموز را طلب میکنند و البته این شاخصه ها با وجه غیر شناختی مانند شاخصه انگیزشی بهم گره خورده و در کنار هم معنا پیدا میکنند.
حسینی با تأکید بر اینکه نظام های آموزشی فنلاند و ژاپن از دهه ۹۰ به بعد و در واقع کمتر از سه دهه توانستند تبدیل به یک غول جهانی در سیستم آموزشی بشوند اظهار کرد: ایجاد خلاقیت نیاز به تجهیزات کامپیوتری و امکانات لوکس ندارد بلکه به مدیران توانمند و با انگیزه اصلاح نیاز است تا گفته های کارشناسان این حوزه را اجرایی کنند.
وی ادامه داد: در خصوص یادگیری بازی محور سالها با معلمان کار کردیم و همین محتوا بسته کتاب ها را با انواع بازی ها و روش های تدریسی که ابداع میشد در کارگاه ها ارائه دادیم که اگر گسترده میشد واقعا شاهد یک تحول واقعی در امر آموزش و پرورش بودیم.
حسینی در انتها با اشاره به طراحی مدل خلاقیت در کلاس در دهه ۷۰ گفت: این مدل عملکرد معلم را از تنظیم ساختار فیزیکی کلاس درس تا ابعاد عاطفی، شناختی، فکری و شیوه های تدریس تنظیم میکند که همه اینها زمینه رشد خلاقیت در کودک را فراهم میکند و طبیعتا اگر معلمان و مدیران بخواهند که کلاس درس خلاق را ایجاد کنند با کمبود منابع مواجه نیستند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
هفته آینده مشهد میزبان رئیسجمهور خواهد بود
غیر حضوری شدن مدارس نوبت عصر هندیجان و ایذه
قم میزبان یک شهید گمنام دفاع مقدس خواهد بود
۱۳۰۰ پروژه محرومیت زدایی در مازندران بهره برداری رسید
آتش بس اسرائیل نتیجه پیروزیهای حزب الله در میدان جنگ و دیپلماسی بود
معاون اول دستگاه قضا: وجود دادگاههای برخط در جهت تسریع در روند رسیدگی پروندهها ضروری است
ستاد هماهنگی پشتیبانی از جبهههای مقاومت در استان سمنان تشکیل شد
درخواست تعطیلی ۹ معدن ذغال سنگ در مازندران
حریق گسترده انبار روغن در شیراز
محور ارتباطی سی سخت به پادنا مسدود شد؛ بارش سنگین برف ادامه دارد
فرودگاه مشهد تائیدیه «نظامنامه امنیتی» را دریافت کرد
تکمیل طرحهای آبرسانی هرمزگان ۲۹۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
مدارس گناوه و دیلم در نوبت بعدازظهر چهارشنبه تعطیل هستند
آماده باش ۱۲۰ امدادگر هلال احمر در جاده های البرز
۶۰ متر دیگر از محدوده کمرزرد کندوان نیازمند ایمن سازی است
تاکید رئیس جمهور بر پیگیری مباحث مرتبط با حادثه طبس
۴۴ حلقه چاه غیر مجاز در کلاله پلمب شد
ارتقای سرانه بهداشت و درمان در شهرستان ری کلید خورد
ارتقای ۲۰ درصدی توان جابهجایی کالا در بندر شهید رجایی
۸۰۰ تن برنج در بازار میناب توزیع شد
افزایش ۱۳۰ لیتربرثانیه آب در نوشهر و چالوس
۱۵۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی آذربایجان غربی برف روبی شد/۱۰ محور برفی است
افزایش 130 لیتربرثانیه آب در نوشهر و چالوس
۱۵۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی آذربایجان غربی برف روبی شد
تردد همه وسایل نقلیه در جاده تربت جام - باخرز ممنوع است
دادگاه صلح نگرشی نو در امر رسیدگی به دعاوی است
۲۲۰۰ فعالیت قرآنی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور اجرا شد
پیکر مطهر ۵ شهید گمنام وارد بوشهر شد
تولیدکنندگان افسران خط مقدم کارزار اقتصادی هستند
هشدار آبگرفتگی و وقوع سیلاب در مازندران