میرنیوز

من از کتاب متنفرم!

من از کتاب متنفرم! 2021-07-06T08:44:44+04:30

قرن هجدهم میلادی، عصر ایده‌های جدید بود. آن زمان نه فقط در مباحث علمی، بلکه در موضوعات اجتماعی نیز تفکرات نوینی ظهور کرد. به طوری که آن دوران به عصر روشنگری معروف شد؛ زیرا بشریت از تاریکی جهل به سوی روشنایی خرد حرکت کرد.

ایمانوئل کانت، فیلسوف شهیر آلمانی، در اواخر قرن هجدهم میلادی، روشنگری را اینگونه تعریف کرد: "رهایی انسان از نابالغی خودخواسته. " کانت منظور خود از بالغ شدن را نیز به این طریق عنوان کرد: "توانایی به کار فهم خویشتن، بدون هدایت دیگری. " به طور خلاصه روشنگری یعنی "جرئت اندیشیدن داشته باش. "

ژان ژاک روسو، یکی از بحث‌برانگیزترین فیلسوفان روشنگری بود. در ژنو متولد شد، ولی وقتی ۱۶ سال داشت از آن شهر گریخت و پس از سال‌ها این‌طرف و آن طرف رفتن، عاقبت سر از پاریس درآورد. روسو در موضوعات مختلفی قلم زد و در بسیاری از آن‌ها نظریات بدیعی را عنوان کرد. امروز فعالین محیط زیست او را به دلیل به صدا درآوردن اولین زنگ خطر بحران زیست محیطی می‌ستایند، زیرا ژان ژاک روسو در یکی از رساله‌های خود در سال ۱۷۵۴ میلادی، نسبت به نابودی طبیعت به دست انسان‌ها، هشدار داده بود.

این فیلسوف نامی، همچنین به عنوان پیشگام مکتب رومانتیسم در ادبیات و فلسفه هم شناخته می‌شود و از این رو اهل ادب هم وی را تحسین می‌کنند. ولیکن در حوزه اندیشه سیاسی به این اندازه موفق نبود. کتاب قرارداد اجتماعی روسو، یکی از منابع الهام‌بخش انقلاب فرانسه و مورد تاکید تندروترین دسته انقلابیون بود؛ کسانی که مسئول اعدام هزاران بی‌گناه شناخته شدند. لذا چهره روسو برای سال‌ها در نزد اهل سیاست سیاه شد، و خصوصا در نوشته‌های قرن نوزدهم بیشتر لعن و نفرین ژان ژاک را می‌بینیم تا تمجید از او را.

با این همه شاید جالب‌ترین نوشته این متفکر ژنوی، کتابی باشد به نام امیل که در سال ۱۷۶۲ نوشت. رساله‌ای در باب تعلیم و تربیت که در آن نحوه آموزش شاگردی فرضی به نام امیل را با جزئیات کامل شرح می‌دهد. این کتاب به نوعی آغازگر فلسفه نوین اموزش و پرورش بود. روسو در امیل برای اولین بار ‌گفت: "صدها مزخرف را در ذهن کودک انبار می‌کنند. هنگام امتحان شاگرد بقچه خود را باز می‌کند و کالای خود (درس‌ها) را نشان می‌دهد، از کالای او ابراز رضایت می‌کنند. شاگرد سپس بقچه خود را می‌بندد و می‌رود. "

ژان ژاک روسو خودش مدتی به کار تدریس پرداخت که البته در آن ناموفق بود. همچنین او پنج فرزند داشت که وظیفه بزرگ کردن هیچ کدام از آنان را نیز برعهده نگرفت و همگی‌شان را به یتیم‌خانه سپرد! ولی با این وجود اندیشه‌های نوینی را در امر آموزش مطرح کرد که بر متفکران حوزه تعلیم و تربیت بعد از خودش بسیار اثرگذار بود. به هرحال لازم نیست که سازنده هواپیما حتما خلبان باشد!

 اکنون که بیش از دو قرن و نیم از انتشار امیل می‌گذرد، با دکتر بابک شمشیری، متخصص فلسفه تعلیم و تربیت و استاد دانشگاه شیراز، همراه شدیم تا ببینیم نظرات انقلابی ژان ژاک روسو در جهان امروز تعلیم و تربیت چه جایگاهی دارند و اساسا فلسفه آموزش در جهان به کدام سمت رفته است. شرح این مصاحبه را در این مجال می‌خوانید.

من از کتاب متنفرم!

روسو در امیل می‌گوید: "من از کتاب‌ها متنفرم، زیرا فقط به ما می‌آموزند که چگونه درباره چیزهایی که نمی‌دانیم صحبت کنیم". نظرات روسو چه تاثیری بر نظام آموزشی پس از خود گذاشت و امروزه تا چه حد گفتار روسو مورد قبول است؟

اگر روسو را به بعضی جملات کتاب امیل تقلیل بدهیم و از زاویه این جملات میزان تاثیرگذاری او را بررسی کنیم، خب این تک جمله‌ها چندان تاثیرگذار نبوده و اکنون شاهد شکلی از نظام آموزشی که مطابق با چنین جملاتی باشد نیستیم. ولی اگر بخواهیم روح کلی اندیشه‌های روسو را در نظر بگیریم، باید گفت که اندیشه‌های او تاثیر خود را گذاشته است.

سرشت پاک بشر

روسو چند نظریه تاثیرگذار را مطرح کرد. از جمله در همین کتاب امیل، پایه اندیشه‌های روسو بر مبنای احترام به سرشت کودک است. او معتقد بود که سرشت بشر پاک است و این نظریه پاکی ذات کودک در تقابل با پیش‌فرض‌های قرون وسطی و مرسوم در آن دوران قرار می‌گیرد، که متاثر از کلیسای قرون وسطی، سرشت بشر را گناهکار، پلید و شرور تلقی می‌کردند. در چنین تفکری وظیفه تعلیم و تربیت دفع شر از ذات انسان و پاکسازی روح پلید اوست؛ ولو با تنبیه و شدت عمل.

درحالی که دیدگاه اصلی روسو در تقابل با این دیدگاه، ذات کودک را پاک و معصوم و سالم می‌انگارد. او اعتقاد داشت که هیچ کودکی ذاتا شرور نیست و این ما هستیم که با سازمان‌ اجتماعی خود و روند زندگی شهری، و بعضا با وضع قوانین و حتی با تمدن‌سازی، باعث فاسد شدن سرشت پاک بشر می‌شویم.

بنابراین روسو می‌گوید برای حفاظت از این سرشت پاک، بهتر است که چیزی را به صورت تصنعی به کودک یاد ندهیم. چون همین آموزش‌های تصنعی عامل گمراهی کودکان هستند. ظاهر قضیه این است که داریم به بچه اخلاقیات را آموزش می‌دهیم، درحالی که کودک خودش خود به خود خوبی را می‌شناسد. ولی ما با شیوه برخوردمان و آموزش مطالبی که خودمان هم چیزی از آن نمی‌فهمیم، شیوه تربیتی اشتباهی را پیش گرفته‌ایم. در واقع تلاش روسو در امیل بر این است که نشان دهد چگونه از طبیعت پاک کودک مراقبت کنیم.

خواسته کودک، نه خواسته ما

این ایده اصلی روسو دو تاثیر بزرگ در فلسفه تعلیم و تربیت، و در روانشناسی تربیتی داشت. یک تاثیر امیل این بود که کودک در مرکز تعلیم و تربیت قرار گرفت. پیش از روسو دانش‌آموزان جایگاهی در نظام آموزشی نداشتند و تابعی از خواسته‌ها و تمایلات و دستورالعمل‌های بزرگسالان محسوب می‌شدند. ولی بعد از روسو رفته رفته دانش‌آموز در مرکز توجه قرار گرفت و اصطلاحا کودک‌محوری در نظام‌های آموزشی رواج یافت. کودک‌محوری به این معناست که برنامه تعلیم و تربیت باید بر مبنای نیازها و شرایط کودکان شکل بگیرد، نه خواسته‌های ما.

این امر یک تاثیر بسیار مهم، هم از نظر تربیتی و هم از منظر روانشناسی بود. اساسا ریشه روانشناسی کودک را باید در اندیشه‌های ژان ژاک روسو جستجو کرد. زیرا بعدها این اندیشه، بر شکل‌گیری رویکردهای نوین روانشناسی نیز اثرگذار بود؛ از جمله بر نظریات ژان پیاژه که خود اندیشمند بسیار مهمی در روانشناسی رشد و روانشناسی کودک به شمار می‌آید. پیاژه بیشتر از همه متاثر از کانت و روسو بود؛ و اتفاقا کانت نیز در فلسفه تحت تاثیر روسو قرار داشت.

مرحله آخر رشد اخلاقی

به دلیل اعتقاد روسو به پاکی ذاتی انسان، و پاکی کودک به عنوان انسانی که هنوز به فساد تمدن آلوده نشده است، وجدان اخلاقی در اندیشه او به رسمیت شناخته شده و عملکرد کودکان عمیقا اخلاقی تصور می‌شود. یعنی اگر کاری به کار کودکان نداشته باشیم، طبق وجدان عمل کرده و کاملا صادق و درستکار هستند. بچه‌ها دروغگویی بلد نیستند، بلکه ما به آن‌ها دروغگویی را یاد می‌دهیم. پس روسو به وجود وجدان اخلاقی در کودکان اعتقاد دارد و می‌خواهد که این وجدان در ادامه زندگی هم حفظ شود و محفوظ بماند. او انسان رشدیافته را انسانی می‌داند که مطابق با وجدان اخلاقی عمل می‌کند. الگوی تربیتی ترسیم شده در امیل هم مبتنی بر همین اصل است.

و تاکید کانت در حوزه فلسفه اخلاق نیز، بر وجدان اخلاقی است. او بر قانون‌های وجدان تاکید می‌کند و انسان رشدیافته را انسانی می‌داند که بر طبق ندای وجدان خودش زندگی می‌کند، نه کسی که صرفا براساس ملاک‌های تعیین شده توسط جامعه عمل می‌کند. زیرا هنجارهای اجتماعی و معیارهای جامعه انسانی، لزوما اخلاقی نیستند و خیلی اوقات تنها مصلحت‌اندیشانه هستند. بنابراین قوانین نیز لزوما با اخلاقیات تطابق ندارند و انسان رشدیافته هم انسانی نیست که تحت هرشرایطی از قوانین اجتماع پیروی کند. کانت به طبع روسو انسان متعالی و رشدیافته را دارای استقلال اخلاقی می‌داند. یعنی کسی که از اصول وجدان اخلاقی پیروی می‌کند، نه لزوما از قوانین جامعه.

ژان پیاژه نیز در تبیین روند رشد اخلاقی کودکان، تحت تاثیر روسو و کانت، مراحل پیش‌قراردادی، قراردادی و فراقراردادی را برمی‌شمرد. قوانین در اصل قرارداد هستند؛ ما قرارداد می‌کنیم که این کار قانونی است و آن کار خیر. پیاژه مرحله آخر رشد اخلاقی را فراتر رفتن از این قراردادها و تبعیت از اصول وجدان اخلاقی می‌داند.

سپس لارنس کلبرگ نیز در نوشتن نظریه مراحل رشد اخلاقی خود، تحت تاثیر عقاید روسو و کانت عمل کرد. پس روسو تاثیر خود را بر آیندگان گذاشت. هم با آوردن کودکان به مرکز توجه، که به ایجاد رشته روانشناسی کودک و روانشناسی رشد منجر شد. و هم با توجه به موضوع رشد و تربیت اخلاقی.

گویا اندیشه‌های ژان ژاک روسو بر شکل‌گیری مهدکودک‌ها نیز اثرگذار بوده است. لطفا درباره این موضوع توضیح بدهید.

یکی دیگر از موضوعات مورد تاکید روسو، طبیعت‌گرایی بود. طبیعت‌گرایی بعدها تبدیل به یک رویکرد عمده در تعلیم و تربیت شد و هنوز هم به شکل‌های گوناگون ادامه دارد. طبیعت‌گرایی بر روی فردریش فوربل، معلم آلمانی، نیز اثرگذار بود و او تحت تاثیر ژان ژاک روسو اولین مهدکودک (kindergarten یا باغ کودکان) را ایجاد کرد. از همین اسمی که فوربل انتخاب کرده مشخص است که نگاه طبیعت‌گرایانه به امر آموزش داشته و در معماری فضای مهدکودک هم طبیعت‌گرایی مشهود است؛ باغی که سرشت کودکان در آن در تعامل با طبیعت و به صورت طبیعی، پرورش یابند. اندیشه‌های روسو از این جهت بر این بخش از تعلیم و تربیت تاثیرگذار بوده است.

بیش از حد طبیعی

اما مدل تعلیم و تربیتی که روسو در کتاب امیل ارائه می‌کند بسیار رادیکال بوده و هرگونه ارتباط کودک با جامعه را منع می‌کند. او شرایطی را ترسیم می‌کند که کودک در فضایی کاملا طبیعی و روستایی، و دور از اجتماع و شهر بزرگ شود. امیل هیچ‌گونه آموزشی به صورت مستقیم نمی‌بیند و سعی می‌شود که فقط طبیعت آموزگار او باشد. هیچ کتابی نمی‌خواند و تنها از تجربه زیستی می‌آموزد. حداکثر کتابی که روسو برای کودکان توصیه می‌کند، رابینسون کروزو است! که آن هم شکلی از زندگی طبیعی و دور از جامعه بشری را نشان می‌دهد.

چنین مدل رادیکالی هیچگاه در هیچ نظام آموزشی به اجرا درنیامده است و کسی هم سعی در پیاده‌سازی آن نکرد. اما اندیشه‌های اصلی روسو بر آرای تربیتی متفکران پس از خودش تاثیر به سزایی داشت.

ژان ژاک روسو در امیل تاکید ویژه‌ای بر کاربردی و تجربی بودن آموزش دارد. مثلا امیل را تشویق به کاشت گیاهی در باغچه‌ای کنار خانه میکند، ولی آن باغچه متعلق به شخص دیگری است. لذا مالک باغچه جوانه‌های امیل را از خاک درمیاورد و به اعتقاد روسو امیل در اینجا یاد می‌گیرد که مالکیت یعنی چه. همچنین روسو می‌گوید تا زمانی که امیل واقعا نیازی به خواندن و نوشتن نداشته باشد، بهتر است که آن را یاد نگیرد! این بخش از تفکرات روسو امروز تا چه حد مورد قبول هستند؟ خصوصا که بحث لزوم کاربردی بودن دروس را از زبان صاحب نظران زیاد می‌شنویم.

این هم برمی‌گردد به اندیشه‌های محوری روسو و تاکید او بر آموزش همگام با طبیعت کودک و روند رشد طبیعی او. یعنی طبیعت خودش زمان آموزش هرچیزی را تعیین می‌کند. به عبارتی هرگاه که نیازی پیش بیاید، راه‌حل آن نیز نمایان خواهد شد. روسو می‌خواست بچه‌ها با روند طبیعی رشد کنند نه با مداخله بزرگسالان. این اندیشه متاثر از همان اصل طبیعت‌گرایی روسو است و به طبع آن بحث کاربردی بودن آموزش نیز مطرح می‌شود. کاربردی بودن یعنی پاسخگوی نیاز طبیعی بودن.

البته همانطور که پیش‌تر گفتم مدل رادیکال روسو بسیار آرمان‌گرایانه، و اجرای آن غیرممکن است. به نظرم اگر خود روسو هم زنده بود، چنین مدلی را به اجرا نمی‌گذاشت. شاید مقصود روسو از این مبالغه در بحث طبیعت‌گرایی، جلب توجه مخاطب به نقش طبیعت بوده است.

دوباره تجربه‌ها را به هم پیوند بده تا یاد بگیری

و اما درباره بحث کاربردی بودن که بسیار در نظام‌های اموزشی امروز مورد تاکید است. کودک، یا هر شخصی حتی، زمانی مطلبی را یاد می‌گیرد که در عمل نسبت به آن احساس نیاز کند. بنجامین بلوم، روانشناس آمریکایی، در سطح‌بندی یادگیری، کاربرد را در سطح بالاتری نسبت به یادگیری قرار می‌دهد و جان دیویی، فیلسوف آمریکایی، فلسفه عمل‌گرایانه‌ای مبتنی بر از عمل به نظر رسیدن را مطرح می‌کند. به عبارتی یادگیری مبتنی بر عمل است؛ یعنی مواجه شدن کودک با یک مسئله، باعث می‌شود که او، در هر سنی که باشد، تجربیات خود را بازسازی کرده و راه‌حل را پیدا کند. و معنای تعلیم و تربیت، و ایضا معنی رشد در حقیقت در همین بازسازی تجربیات نهفته است.

این اندیشه بنیادین جان دیویی که بسیار در تعلیم و تربیت نوین تاثیرگذار بود، به نوعی هم‌راستاست با تفکرات پیاژه و حتی تاثیرات اندیشه روسو را نیز می‌توان در آن دید. البته این را هم باید بگویم که دیدگاه‌های جدید فلسفه تعلیم و تربیت، برخلاف دیدگاه روسو که مخالف سرسخت مداخله تربیتی بزرگسالان بود، طرفدار مداخله صحیح بزرگسالان هستند. تمام اندیشه‌های روسو در حال‌ حاضر مورد قبول نیستند، ولی روسو همچنان زنده است و تاثیر خود را به عنوان یک اندیشمند کلاسیک تعلیم و تربیت دارد. همانطور که روان‌درمانی با نام فروید گره خورده است، نام روسو نیز از حوزه تعلیم و تربیت حذف شدنی نیست.

روسو خواندن زندگینامه‌ها را در سنین نوجوانان نوعی آموزش در نظر می‌گیرد. امروزه که بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها در واقع روایتگر زندگی افراد هستند، آیا می‌توان تماشای فیلم و سریال را نوعی آموزش تلقی کرد؟

هنرهای نمایشی همواره در تاریخ به شکل‌های مختلف و در فرهنگ‌های مختلف وجود داشته‌اند و همیشه موثر بوده‌اند. امروز نیز سینما و تلوزیون یک رسانه تربیتی هستند؛ ولی بستگی دارد که چگونه از این رسانه استفاده شود. در نگاه روسو تمام کتاب‌ها مفید نیستند و در سنین کودکی فقط رابینسون کروزو را پیشنهاد می‌کند و در نوجوانی زندگی‌نامه‌ها را تا شاگردش بتواند با آن‌ شخصیت‌های مختلف همزادپنداری کند.

 سینما هم می‌تواند چنین نقشی داشته باشد، به شرطی که از نظر محتوایی فرد بتواند با آن همزادپنداری کند و در او اثرات مثبت بگذارد، نه منفی. این رسانه اگر مروج مواردی مثل خشونت نباشد، بسیار موثر است؛ خصوصا اگر داستان‌هایی را روایت کند که فرد با آن همزادپنداری کند. شخصا معتقدم که فیلم و سریال و تئاتر می‌توانند امروزه بخشی از محتوای آموزشی باشند و ارزش آموزشی، حتی بیشتر از کتاب‌ها، دارند؛ چون جزو جهان جدید هستند و بچه‌ها بیشتر با آن‌ها انس دارند تا با کتاب‌ها.

روسو درباره قصه مشهور زاغ و روباه، که در اصل اثر ژان دولافونتن، نویسنده فرانسوی قرن ۱۷ است، می‌گوید که بچه‌ها پس از شنیدن این قصه رفتار روباه را تقلید کرده و گول زدن دیگران را یاد می‌گیرند، و آنگونه که تصور می‌شود از عاقبت زاغ عبرت نخواهند گرفت. آیا امروز در تهیه محتوای آموزشی این امر مورد توجه قرار می‌گیرد؟

در بحث برنامه درسی همیشه اشاره می‌کنیم که یک برنامه آشکار وجود دارد و یک برنامه پنهان. در برنامه درسی آشکار آگاهانه و با قصد و غرض مطالبی را آماده کرده‌ایم. ولی غافل هستیم از اینکه انچه کودک یاد می‌گیرد، لزوما مطابق هدف ما نیست. اگر حواسمان نباشد مطلب درسی ممکن است پیام دیگری را به کودک انتقال دهد.

 مثلا معلم به کودکی که در حاشیه دفترش گل و بلبل نقاشی کرده و جملات محبت‌آمیزی مثل "آقا یا خانم معلم، من شما را خیلی دوست دارم" نوشته باشد، نمره اضافی می‌دهد. خب در ظاهر این کودک بسیار مبادی آداب بوده و در فرهنگ عامه ما نیز مرسوم است. اما این کار یک یادگیری پنهان دارد؛ چاپلوسی و تملق‌گویی! روسو این را خوب متوجه شد.

روسو می‌خواست به ما بگوید که وقتی مستقیما فرهنگ و تعلمیات اجتماعی را مطابق با هنجارهای اجتماعی به بچه آموزش بدهیم، در حقیقت چیزهای منفی را به او می‌آموزیم. خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر بچه را ذره‌ای رها کردند وحشی  و بی‌ادب و غیراجتماعی بار می‌آید. روسو می‌گفت شاید غیراجتماعی بار بیاید، ولی در عوض از نظر اخلاقی سالم است. ما بچه را به خاطر آنکه اجتماعی و مبادی آداب شود، به گونه‌ای تربیت می‌کنیم که دروغ‌گویی و چاپلوسی را یاد می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)