میرنیوز
سعید محسنی، دبیر علمی سومین جایزه جمالزاده در آیین اختتامیۀ این جایزه که فیلم آن شامگاه گذشته (دوشنبه_۱۴ تیرماه) در فضای مجازی برای مخاطبان پخش شد، گفت: جایزۀ ادبی جمالزاده به همت دوستان فرهیخته و نویسندگان نامدار ادبیات داستانی معاصر، برای کشف استعدادها و همچنین، حمایت از داستان کوتاه و گونۀ نوپای ناداستان آغاز به کار کرد.
وی افزود: در سومین دورۀ این جایزه شاهد استقبال چشمگیر شرکتکنندگان بودیم و بیش از ۱۴۰۰ اثر در مدت اعلام فراخوان تا پایان مهلت ارسال اثر، به دبیرخانۀ جایزۀ جمالزاده رسید که هیأت انتخاب و داوری، با دقت بسیار و سختگیرانه این آثار را مورد بررسی قرار دادند.
دبیر علمی سومین جایزه جمالزاده، با اشاره به اینکه آثار برگزیدگان این دوره از جایزه، در قالب کتابی منتشر خواهد شد، دربارۀ بخشهای مختلف آن توضیح داد: این جایزۀ ملی چهار بخش داشت؛ بخش داستان، شامل داستان آزاد و اصفهان و بخش زندگی نگاره، شامل زندگی نگارۀ کرونا و مدارس اصفهان.
محسنی خاطر نشان کرد: یکی از نقایص زندگی نگارههای ارسالی به دو دورۀ قبلی جایزۀ جمالزاده، نگاه کارتپستالی نویسندگان آن به اصفهان بود. اصفهان، در جهان این داستانها به میدان نقشجهان، چهارباغ، سیوسهپل و پل خواجو محدود میشد و عمدتاً نگاه توریستی بر آن حاکم بود. ما با اضافه کردن بخش زندگی نگارۀ مدارس اصفهان کوشیدیم به روایتها، افقی تازهتر را معرفی کنیم.
این نویسنده، یادآور شد که تداوم برگزاری این جایزه و فعالیت دائمی دبیرخانۀ آن میتواند، هدفهایی که سببساز ایجاد آن شده دستیافتنیتر کند.
وی ادامه داد: در بسیاری از جوایز ادبی، ما بیش از آن که با انشا سروکار داشته باشیم با املا سروکار داریم و به همین دلیل در جایزه جمالزاده، سوای امتیازاتی که داوران در جداول مربوطه برای هر اثر در نظر گرفته بودند، بحثهای اقناعی را نیز مورد توجه قرار دادیم و بهاینترتیب، به آثاری با انشای قابل دفاع نزدیکتر شدیم.
محسنی، خبر داد که دو داستان باکیفیت، به دلیل برگزیده شدن در یک جشنوارۀ داستانی دیگر، از مرحلۀ داوری جایزه جمالزاده حذف شدهاند.
دبیر علمی سومین جایزه جمالزاده، تأکید کرد که بودن جایزههای ادبی، نظیر جایزه جمالزاده، بهتر از نبودن آنهاست و از همۀ اهالی کلمه و روایت فارسی، دعوت کرد که انتقادها و پیشنهادات خود را برای هر چه بهتر برگزار شدن چهارمین دورۀ این جایزه بیان کنند تا در این روزگار نامهربان با داستان، بتوان این چراغ را کماکان پرفروغ نگه داشت.
پس از ایراد این سخنان از کتاب «درآمدی بر ادبیات داستانی اصفهان» نوشتۀ محمدرضا رهبری رونمایی شد و بهزاد دانشگر، عضو شورای سیاستگذاری سومین جایزه جمالزاده و مدیر مرکز ادبی روایتخانه، دربارۀ این کتاب گفت: صد سال از نوشته شدن «یکی بود یکی نبود» اثر جمالزاده میگذرد؛ اتفاقی که شروع مجددی بود بر فرم جدیدی از روایتگری زبان فارسی و به همین مناسبت، دوستان ما در مرکز ادبی روایت خانه و جایزه جمالزاده، به این نتیجه رسیدند که طرحی پژوهشی را برای بررسی این صد سال تعریف کنند.
وی تصریح کرد: حاصل این طرح، کتاب «درآمدی بر ادبیات داستانی اصفهان» شد؛ کتابی که شامل بخشهایی ازجمله مروری بر شیوههای روایت در زبان فارسی، تأثیر جمالزاده بر داستان فارسی و همچنین، معرفی ۱۰۳ نویسندۀ اصفهانی است.
در ادامۀ آیین اختتامیه، محمد عیدی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان و مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز گفت: اولین قانونی که برای شهرداریها نوشتهشده، قانون بلدیه است و در این قانون یکی از اجزای لایتجزی، پرداختن به وظایف فرهنگی نظیر آموزش مهارتهای بلدی، تکثیر معارف و سلامت است.
وی افزود: متأسفانه این وظیفه در سالهای بعد مغفول ماند و حتی در مقولۀ توسعه به فرهنگ، ابزار گونه نگاه شد. تو گویی فرهنگ باید چالشهای ناشی از توسعه را توجیه یا حل میکرد!
عیدی خاطر نشان کرد: امروزه بر همگان روشن است که لازمۀ هر توسعۀ پایداری، نگاه محوری داشتن به فرهنگ است و اینکه شهرها بتوانند روایتهای جدیدی را بهواسطه خلاقیتهای فرهنگی هنری به نمایش بگذارند، اساس توسعۀ آنهاست.
معاون فرهنگی شهردار اصفهان، یادآور شد: فرایندهای نااندیشیدۀ توسعۀ شهری موجب شده که ما در کشورمان با ظهور پدیدۀ جراحت فرهنگی مواجه باشیم.
وی تأکید کرد که هر شهری اگر روایت خود را نخواند و نداند نمیتواند در جهان پر گفتوگوی امروز، حرفی برای گفتن داشته باشد.
عیدی، با بیان اینکه ادبیات این ظرفیت را برای ما ایجاد میکند که در خود زیستن کنیم، به دیگری بنگریم و با او ارتباط برقرار کنیم، توضیح داد: یکی از بنیانهای اساسی در فرایند ارتباطات میان فرهنگی بیان روایت خود به زیباترین وجه است و اگر شهرهای جهان از هویت بومی خود بهره ببرند، در فرایندهای جهانیشدن، مستحیل نمیشوند.
مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، افزایش حس تعلق مردم به شهر را برکت برپایی جوایزی مثل جایزه جمالزاده دانست و گفت: این رویداد میتواند آغازگر یک فرایند روایی برای شهر اصفهان باشد.
وی، با اشاره به اینکه رویداد جایزه جمالزاده، رهیافتی استراتژیک برای توسعۀ فرهنگی شهر است، ادامه داد: اگر بخواهیم جهان شهر اصفهان را بازتولید کنیم باید روایت و داستان اصفهان بر سر زبانها باشد و در اندیشهها تکرار شود. جایزه جمالزاده نیز میتواند کانون میان فرهنگی اصفهان را که روزگاری به اعتبار جهانی اصفهان انجامید، بازتولید کند.
به باور عیدی، تفاهم بر سر تفاوتها رهاورد روایتهای مختلفی است که دربارۀ اصفهان خلق و به دبیرخانۀ این جایزه ارسال میشود؛ روایتهای مختلفی که موجب خیزش فرهنگی و خلاقیتهای متنوع میشود و از مرزهای جغرافیایی ایران فراتر میرود.
معرفی کتاب «روایتهایی از واقعیت دست اول» توسط پژمان نظر زاده آبکنار، از دیگر بخشهای اختتامیۀ جایزه ادبی جمالزاده بود؛ این کتاب شامل مجموعه مقالاتی دربارۀ جستار است و به سفارش جایزه جمالزاده توسط تعدادی از مدرسین، پژوهشگران و فعالان حوزۀ ناداستان تولیدشده.
در بخش پایانی آیین اختتامیه نیز، برگزیدگان بخشهای مختلف سومین جایزه جمالزاده به شرح زیر معرفی شدند:
بخش زندگی نگاره مدارس
هیأت انتخاب: مهرانگیز بیدمشکی، ندا تسلیمیان، شبنم غفاری.
هیأت داوران: بهزاد دانشگر، منصور ضابطیان، محمدرضا فرزاد.
رتبه اول: لیلا آصالح برای اثر «یاقوتهای ارغوانی»
رتبه دوم: مرضیه احمدی برای اثر «سهشنبهایها»
رتبه سوم، بهصورت مشترک: مسعود شیخ حسنی برای اثر «آن نوبتیها» و رضوان نیلی پور برای اثر «دبستان نوبهار»
بخش زندگی نگاره کرونا
هیأت انتخاب: مرثا صامتی، حامد علی بیگی، سمیه یوسفی.
هیأت داوران: حبیبه جعفریان، یاسین حجازی، الهام کامرانی.
رتبه اول: زهرا اظهری برای اثر «مردهها خطر انتقال ندارند»
رتبه دوم: مریم اخوان بزاز برای اثر «سه نما از کروناییها»
رتبه سوم : ریحانه شفیعی علویجه برای اثر «وصیت»
بخش داستان آزاد
هیأت انتخاب: مهدی باتقوا، سیاوش قربانی پور، مرضیه گلابگیر.
هیأت داوران: مهری بهرامی، مجید قیصری، حسن محمودی.
رتبه اول: عباس عظیمی برای اثر «عطا اینجا بود»
رتبه دوم : اسماعیل سالاری برای اثر «سور اسلحهها»
رتبه سوم بهصورت مشترک: احمد سوسرایی برای اثر «دومرگن» و مسعود ریاحی برای اثر «تفریق»
بخش داستان اصفهان
هیأت انتخاب: سارا خسروی، نسترن مکارمی، هادی منوچهری.
هیأت داوران: مهدی افروز منش، اسماعیل حاج علیان، بلقیس سلیمانی.
رتبه اول: مرتضی فرجی برای اثر «دالون»
رتبه دوم: زهرا شاهی برای اثر «اصفهان خود تامار است»
رتبه سوم، بهصورت مشترک: معصومه قدردان برای اثر «تیر قلق» و یگانه شیخالاسلامی برای اثر «ایوا از زایندهرود تا وستولا»
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
شهادت یک مرزبان در مسیر خاش - زاهدان
استاندار جدید مازندران: برنامه محور و میدانی هستم؛ بکارگیری نیروهای معتدل و کاردان
هوای اهواز برای گروههای حساس ناسالم شد
مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن نیازمند اقدام جهادی است
کنگره ۲۴ هزار شهید اصفهان احیاگر سبک زندگی شهدا است
استاندار جدید برنامه هایش را به مردم ارائه دهد
بسیجی عمل کردن لازمه پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است
رأی هیئت تطبیق ارومیه در مورد عزل شهردار ارومیه در هیئت حل اختلاف تأیید شد
ورود سامانه بارشی به خراسان رضوی پایان هفته جاری
تریلی حامل تجهیزات پزشکی قاچاق در «دشتستان» توقیف شد
تعطیلی ۵ واحد صنعتی به علت تخلفات زیست محیطی در میبد
ثبتنام اعتکاف رجبیه در حرم مطهر امام رضا(ع) آغاز شد
کمک به بخش خصوصی راهبردی مطمئن برای توسعه و اشتغالزایی است
استاندار با تفکیک استان کرمان به شمال و جنوب مخالف است
ایربریج چهارم فرودگاه مشهد به پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی رسید
همه ظرفیتهای استان سمنان در راستای توسعه بهکارگیری میشود
استاندار مازندران: تفکر راهبردی بسیج منظومه فراحکمرانی است
استاندار مازندران:تفکر راهبردی بسیج منظومه فراحکمرانی است
متخلفان حوزه دارو و اقلام پزشکی در کردستان محکوم شدند
استاندار جدید سمنان ظرفیتهای بومی را بکارگیری کند
طرح نظارتی ویژه برخورد با تخلفات نانواییهای خراسان رضوی آغاز شد
ترافیک در آزادراه های البرز به سمت تهران سنگین است
عامل شهادت جانشین پلیس اطلاعات خاش دستگیر شد
جزئیات فوت دلخراش ۴ مأمور نیروی انتظامی خراسانی اعلام شد
چند نفر از کارکنان شهرداری خرمآباد به اتهام ارتشا دستگیر شدند
کمک ۵۰ هزار میلیارد ریالی خیرین به بخش سلامت کشور
افزایش ۵۵ درصدی صید میگو در هرمزگان
اولین مرکز هوش مصنوعی در ایلام افتتاح شد
آئین استقبال از ۱۲ شهید گمنام در شیراز برگزار شد
جمع آوری زباله ها در ورامین از ساعت ۲۱ تا ۵ بامداد انجام می شود