میرنیوز

جایگاه زن نویسنده در اردبیل امروز

جایگاه زن نویسنده در اردبیل امروز 2021-06-27T08:16:12+04:30

ساناز حاجی‌محمدحسینی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه رمان در حوزة ادبیات این امکان را به نویسنده می‌دهد که شخصیت‌های تخیّلی خلق کرده و آنرا درگیر موقعیت‌های دراماتیکی بکند که خود انتخاب کرده است، گفت: رمان زبان دموکراسی است، یعنی سعی می‌کند از استبداد تک‌صدایی شعر فاصله گرفته و با حق حرف‌زدن به شخصیت‌های مختلف که شهروندان یک جامعه را تداعی می‌کند، تمرینی برای یک جامعة مدنی باشد.

وی با بیان اینکه رمان برای من یک گفتگوی اجتماعی بلند با افرادی است که آنها را دوست داشتم، افزود: رمان پشت چلّه‌خانة شیخ‌صفی از لحاظ معنا و ساختار در تقسیم‌بندی جزو رمان‌های آداب و رسوم به شمار می‌آید. در این نوع، عادات و سنّت‌ها گروه معیّنی از جامعه مورد توجّه قرار می‌گیرد و این آداب و رسوم با جزئیات و دقایق آنها توصیف می‌شود.

حاجی‌محمدحسینی با بیان اینکه این آداب و عادات، شخصیّت‌های رمان را تحت سلطة خود می‌گیرند و نفوذ خود را بر آنها اعمال می‌کنند، ادامه داد: این رمان‌ها اغلب، با تاریخ آمیخته و اسلوبی واقع‌گرایانه دارد. علّت انتخاب من این بود که فرهنگ غنی عامیانة ما که میراث فرهنگی گذشتگان ماست کم‌کم در حال کمرنگ شدن است.

نویسنده رمان پشت چله‌خانه شیخ‌صفی با بیان اینکه با گسترش فرهنگ جهانی، بی‌تردید بسیاری از مراسم و سنن ما دستخوش دگرگونی شده و حتّی به دست فراموشی سپرده شده است، خاطرنشان کرد: به همین خاطر تصمیم گرفتم این آداب و سنّت‌ها را تا حدّ توانم در قالب رمان حفظ کنم.

وی در پاسخ به سئوال که با توجّه به اینکه این رمان در حوزة فرهنگ عامّه بوده، استقبال مخاطبان را از این رمان چگونه ارزیابی می‌کنید؟، گفت: به گمان من آنچه پیروز این میدان بود عاشقانه‌ای بومی و حقیقی بود که توانست پاسخی برای مطالبة ناخودآگاه جمعی مردمی باشد که طالب مهر ورزیدن و بازگشت به سنّت‌های اصیل گذشته بودند، نیازسنجی مخاطب امروز رمان این نکته را ثابت می‌کند که مردم برخلاف آنچه پیش‌بینی می‌شود طالب صلح و عشق‌ورزی هستند تا نفرت و جنگ.

این نویسنده اردبیلی با اشاره به جایگاه زن نویسنده در اردبیل امروز و تشویق زنان به نویسندگی و تاثیر آن در فضای فرهنگی اردبیل، تصریح کرد: هر زن ایرانی، هر زن اردبیلی، هر مادر ایرانی و هر مادر اردبیلی وقتی در مقام یک نویسنده ظاهر می‌شود یعنی چشم‌ باز وجدان عمومی یک سرزمین شاهد رویدادها با نگاهی عطوفت‌آمیز است.

وی افزود: نگاه زن یک نگاه جزئی‌گراست، موشکافی می‌کند، دردهای عمیق جامعه را با رنگ‌های واقعیشان می‌بیند و در بیان آنها آنگونه عمل می‌کند که یک مادر، یعنی در پی التیام بخشیدن است نه زخمی بر روی زخمی دیگر آوردن.

حاجی‌محمدحسینی تصریح کرد: اردبیل برای دیده‌شدن زیبایی‌هایش به زنان نویسندة زیادی نیاز دارد تا از درد و عشق توأماً بنویسند تا زیبایی‌ها، تاریخ و فرزندان نادیده گرفته شدة این شهر دوباره از دامن کتاب‌هایشان برخیزند.

وی در پاسخ به سئوال که یک نویسنده یا هنرمند در هویّت بخشیدن به مکان‌ها چقدر نقش دارد، گفت: پاریس شهر عاشقان جهان لقب‌گرفته، این نه به خاطر معماری و کلوب‌ها و زندگی مدرن در آن، که به واسطة داستان‌ها و رمان‌ها و فیلم‌هایی است که پاریس زیبا را جایگاه عشق در دنیا قلمداد کردند؛ یعنی فرهنگ‌سازی ادبی باعث شهرت جهانی شهری شده است که سالیان سال میلیون‌ها گردشگر می‌آیند تا پاریس را که پیشتر از قاب کلمات فلان رمان خوانده و در تخیّلشان دیده‌اند تجربه کنند.

حاجی‌محمدحسینی اضافه کرد: این فرهنگ‌سازی در برخی شهرهای ایران نیز تا حدودی انجام شده به خصوص شیراز. چقدر رمان و داستان عاشقانه داریم که مستقیم و غیرمستقیم به حافظیّه اشاره دارد و شعرهایی که از شیراز با نام شهر شعر یاد می‌کنند، من فکر می‌کنم اردبیل این پتانسیل را بیشتر دارد. اردبیل از دیرباز شهر شعر و شور و شمشیر بوده، یعنی شهر رزم و چکامه و شهود، پایگاه عارفان و عاشقان. چطور می‌شود با این همه طبیعت بکر و زیبا، عاشقانه‌هایی چون سارا و سوری نتوان مکان‌ها و محیط این شهر را توصیف ادبی نمود؛ طوریکه مشتاق دیدنش و تصوّر کردنش باشند.

این نویسنده اردبیلی تاکید کرد: کاری که به نظرم در رمان پشت چلّه‌خانة شیخ‌صفی اتّفاق افتاد، عاشقان‌هایی از روایی دور که اکنون مأمن عاشقان ادبیات شده است. دلدادگانی که با خواندن کتاب می‌خواهند تجربة این زیست عاشقانه را ببینند و در هوایش نفس بکشند.

وی افزود: اردبیل نخست باید در قلم نویسندگانش دوباره آباد شود، بعد به توسعه‌های دیگر برسد. این وظیفة منِ نویسنده است مخصوصاً منِ نویسندة زن که عاشقانه دیدن و مادرانه پروردن خصیصة من است.

حاجی‌محمدحسینی با اشاره به مکان چلّه‌خانه در بقعة شیخ‌صفی، گفت: چلّه‌خانه از واژة مقدّس چهل یا اربعین+ه گرفته شده است که اسرار مختلفی را در آیات و احادیث بسیاری بازگو می‌کند، به خصوص در فرهنگ عرفان اسلامی در ارتباط با کیفیّات مطرح می‌شود و تکرار عمل برای چهل مرتبه، ابعاد روحانی و عرفانی انسان را تکمیل می‌کند. چلّه نشینی یعنی چهل شبانه‌روز در خلوت نشستن و مشغول عبادت شدن است. در قدیم چلّه‌خانه دارای اتاق‌هایی به منظور اقامت صوفیانی بوده است که برای تزکیة نفس، چهل روز در آن روزه می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه در بقعة شیخ‌صفی‌الدین دو چلّه‌خانه جهت خلوت نشینی شیخ‌صفی‌الدّین و پسرش صدرالدّین موسی و مریدان آنها وجود داشته است، ادامه داد: این دو چلّه‌خانه با فاصلة زمانی از هم ساخته شده بود و غرب صحن اصلی به نام چلّه‌خانة قدیم و جدید قابل رؤیت بوده است، چلّه‌خانة قدیم که موضع جلوس شیخ‌صفی‌الدّین در سمت چپ حیاط کوچک قرار داشته است که با گذشت زمان بنای آن از بین رفته است. چلّه‌خانه جدید در سمت راست حیا کوچک قرار دارد.

این نویسنده اردبیلی در پایان با اشاره به فعالیت‌های خود حوزه‌های غیر از نویسندگی، گفت: به واسطه ارتباط رمان با مسائل اجتماعی و علاقمندی بر اساس فعالیت در حوزه‌های اجتماعی توانستم با تنی چند از نخبگان و فعالان اجتماعی و فرهنگی شهر، سازمان مردم‌نهادی تحت عنوان «ارمغان علم و خرد ساوالان اردبیل» تأسیس کنیم که  این موسسه حمایت از نخبگان، فرهیختگان، اختراعات، اکتشافات، کارآفرینان و حمایت از آثار آنان، همکاری با نهادهای علمی و صنعتی، فعالیّت در جهت توسعة اقتصادی و علمی استان، حمایت و معرّفی متفکّرین و دانشمندان و پرداختن به مسالة توسعه و تمدّن فعالیت می‌کند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)