میرنیوز
یک سلبریتی را میتوان فردی دانست که از طریق رسانههای جمعی یا فعالیتهای دیگر در میان توده مردم شناخته شده باشد. این فعالیتها میتواند بازیگری، ورزشی، موسیقی، مدلینگ (مدل لباس) و غیره باشد. در ارتباطات بازاریابی، تبلیغکنندگان، افراد مشهور را یک راهبرد عالی برای جلب توجه مردم و افزایش فراخوانی مخاطبان میدانند. بنابراین، آنان با پیشنهاد قراردادهایی برای تایید محصولاتشان، از افراد مشهور استفاده میکنند. بااینحال، کالاها و خدمات تنها مواردی نیستند که توسط افراد مشهور تایید میشوند بلکه بسیاری از افراد مشهور جنبشهایی مانند گرم شدن کره زمین، ایمنی حیوانات نادر، اهداف خیرخواهانه و غیره را نیز تبلیغ و هدایت میکنند.
تایید افراد مشهور را میتوان شکلی از راهبرد بازاریابی مورد استفاده برندها و شرکتها دانست که شامل افراد مشهور یا شخص شناخته شدهای است که از شهرت خود برای کمک به ارتقاء خدمات، محصول یا حتی افزایش آگاهی از موضوعات زیستمحیطی یا مرتبط با جامعه استفاده میکند (فرهنگ لغت تجارت). حوزه مهم دیگری که از تایید مشاهیر استفاده میکند، حوزه سیاست است. برخی عوامل میتوانند اثربخشی حمایت افراد مشهور در بخش سیاسی، بهویژه انتخابات بین نامزدها را بهبود بخشند و راهحلی شایسته و مناسب فراهم کنند که اثربخشی تایید افراد مشهور سیاسی و نیز مخالفت با آنان را افزایش دهد.
افراد مشهور ایالاتمتحده هم مواضع عقیدتی / عملکردی و هم نامزدهای ریاستجمهوری را تایید میکنند. به احتمال زیاد، آنان این کار را انجام میدهند تا طرفداران خود را تحت تاثیر قرار دهند تا با مواضع آنان موافقت و از نامزدهای مورد نظر خود حمایت کنند. با استفاده از نتایج حاصل از دو نمونه غیرمحتمل از رأیدهندگان انتخابات عمومی ۲۰۱۶ در اوهایو، نتایج مقاله ارائه شده در این مورد نشان داد که آشنایی و محبوبیت برای تایید افراد مشهور جهت تاثیرگذاری ضروری است. سلبریتیهایی که عموم مردم با آنان فقط آشنا هستند اما برای آنان محبوب نیستند، ممکن است تاثیر منفی داشته باشند، در حالی که افراد مشهوری که بهطور مداوم مورد توجه قرار میگیرند، تاثیرات مثبتی دارند. شواهد نشان میدهد، افراد مشهور بهطور معمول خود را وارد حوزه سیاسی کردهاند، بااینحال، تحقیقات تجربی در مورد تایید مشاهیر بسیار کم بوده است.
آیا افراد مشهور بر نتیجه انتخابات تاثیر دارند؟
طی قرن گذشته، حمایتهای افراد مشهور بهطور فزایندهای صحنه مبارزات سیاسی را اشباع کرده است. مورخان نقش افراد مشهور در سیاست را تا زمان مبارزات انتخاباتی ریاستجمهوری وارن جی هاردینگ در سال ۱۹۲۰ دنبال کردند، وی توسط ستارههای فیلم مانند آل جولسون و مری پیکفورد مورد تایید قرار گرفت. در دهه گذشته (با توجه به ماهیت سیاست در آمریکا)، بسیاری از افراد مشهور از محبوبیت خود برای بیان عقاید سیاسی خود استفاده کردهاند. اگرچه تاییدهای قابلتوجه میتواند به انگیزه دادن به طرفداران برای اقدام کمک کند اما آیا افراد مشهور بهراستی بر رفتار رأیدهندگان تاثیر میگذارند؟
نتایج مطالعات آکادمیک ارتباط واضحی بین تایید افراد مشهور و رفتار رأیدهندگان را به اثبات رساندهاند به این معنی که تایید افراد مشهور در نتیجه انتخابات موثر است. نشان داده شده است که افراد مشهور توجه مردم را به نامزدها جلب و مردم را برای رأی دادن هیجانزده میکنند و در جذب حمایت مالی مفید هستند. این نوع تبلیغات برای نامزدهای محلی و ایالتی بسیار عالی است و حمایت عمومی یک شخصیت محبوب به آنان کمک میکند تا مبارزات انتخاباتی آنان گستردهتر شود.
بااینحال، برای نامزد ریاستجمهوری که از قبل مورد توجه ملی قرار گرفته است، چندان مفید نیست. همچنین ثابت شده است که جمعیتهای مختلف به تایید افراد مشهور پاسخ مثبت یا منفی میدهند و غربیها نسبت به متقاضیان پستهای دولتی که مورد توجه افراد مشهور قرار گرفتهاند، انزجار نشان میدهند.
بسیاری از آمریکاییها فکر میکنند که افراد مشهور با آنان تحقیرآمیز صحبت میکنند و به جای اینکه به آنان اجازه دهند نظرات خود را شکل دهند، به آنان میگویند به چه کسی رأی دهند. همچنین موجب میشوند که آنان احساس کنند که نامزدها از افرادی که نماینده آنان شدند، جدا هستند.
بهترین راهی که افراد مشهور میتوانند از محبوبیت خود استفاده کنند تشویق مردم به رأی دادن است با ارائه اطلاعات مفید در مورد ثبت نام رأیدهندگان، برنامهریزی برای رأی دادن و نشان دادن به مخاطبان خود که آنان نیز همین کار را میکنند. آنان همچنین میتوانند از نفوذ خود برای جلب مخاطبان مقامات دولتی استفاده کنند.
عوامل مهم در تایید افراد مشهور
جذابیت
طبق گفته ارسطو «جذابیت، توصیه نامهای بزرگتر از هر معرفینامه است». جذابیت عامل بسیار مهمی است که در صورت استفاده صحیح، میتواند منجر به موفقیت تاییدیههای افراد مشهور شود.
همانند سازی
هنگامی که مخاطب شروع به انطباق با نگرش یا رفتار منبع (فرد مشهور) میکند، این امر همانندسازی نامیده میشود و زمانی رخ میدهد که مخاطب معتقد باشد که وی مشابه منبع است که میتواند رضایت درونی برای مخاطب ایجاد کند.
درونی کردن
این امر به دلیل ارزشهای شخصی خود مخاطبان رخ میدهد. در درونی کردن، فرد به دلیل اعتقاد به ذات رفتار یا نگرش جدید، با آن نگرش یا رفتار همنوایی خواهد کرد.
اعتبار
اکنون میتوان فهمید که تناسب مناسب بین محصول و تصویر افراد مشهور مهم است. بااینحال، نکته مهم دیگر نحوه ارسال پیام از منبع (تایید کننده مشهور) به گیرنده (مخاطب) است.
محبوبیت
محبوبیت حتی در چشمانداز محصول نیز عامل مهمی است. وقتی افراد پس از همانندسازی، به یک فرد مشهور وابسته میشوند، برای نزدیک شدن به الگوی خود شروع به تغییر ارزشها و شکل ظاهری میکنند. حال اگر به زمینه سیاسی محبوبیت نگاه کنیم، از همان اهمیت برخوردار است. آستین و همکاران (۲۰۰۸) تحقیقی انجام دادند که هدف اصلی آن جذب مخاطب مورد نظر در جهت سیاست بود زیرا به نظر میرسد امروزه جوانان از سیاست و امور عمومی فاصله دارند.
تبلیغات افراد مشهور و انتخاب رایدهندگان جوان از نامزدهای سیاسی
به نظر میرسد بزرگسالان جوان رغبتی در مشارکت سیاسی ندارند، اما این جوانان به شدت با فرهنگ رسانهای در ارتباط هستند که میتواند به یک منبع قوی برای ایجاد انگیزه برای مشارکت در سیاست تبدیل شود.
تلاش برای پیروزی در انتخابات توسط نامزدهای سیاسی منجر به استفاده از ابزارهای بازاریابی مانند تبلیغات افراد مشهور شده است. افراد مشهور در تایید نامزدهای مختلف سیاسی مشارکت دارند و محققان در کشور غنا به دنبال بررسی تاثیر تبلیغات افراد مشهور بر انتخاب رأیدهندگان جوان از نامزدهای سیاسی بودند. در این تحقیق برای تعیین تاثیر از روش کمی آمار رگرسیون استفاده شد و حدود ۴۰۰ دانشجو (پاسخدهندگان) شرکت کردند. نتایج نشان داد که تاثیر مثبت و در عین حال قابلتوجهی در تبلیغات افراد مشهور در انتخاب نامزدهای سیاسی رأیدهندگان جوان وجود دارد.
این امر نشان میدهد که احزاب سیاسی که افراد مشهور را درگیر تبلیغات برای نامزدهای خود و نام تجاری خود میکنند، شانس پیروزی بر رأیدهندگان جوان را دارند تا به نامزدهای خود رأی دهند. توصیه میشود که تبلیغات افراد مشهور بهگونهای طراحی شود که بتواند ظرفیت ایجاد تاثیر طولانیمدت در ذهن رأیدهندگان جوان، تاثیرگذاری بر رأیدهندگان جوان برای شناخت بهتر نامزدهای سیاسی در نقاط رأیگیری و همچنین تاثیر در یادآوری نامزدهای سیاسی در طول انتخابات ملی را بهبود بخشد.
لازم بهذکر است، سیاستگذاران باید تدابیری را برای تنظیم محتوا و نوع آگهیهای قابل اجرا توسط افراد مشهور برای احزاب سیاسی در نظر بگیرند، زیرا بیشتر این آگهیها توسط رأیدهندگان جوان هدایت و مورد استفاده قرار میگیرد.
منابع
journalair.com
ukdiss.com
researchgate.net
digitalcommons.lsu.edu
thescarlet.org
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
۹۵۰ گروه جهادی در هفته بسیج به مناطق محروم خدمت رسانی کردند
۳ کارگر جوان حین لایروبی در مشهد جان باختند
بسیج تبدیل به حرکتی جهانی شده است
ورزشکاران ناشنوا در استان تهران صاحب سالن تخصصی می شوند
فعالیت سامانه بارشی در کرمانشاه شدت می گیرد
فعالیت معدن گنجه رودبار تا اطلاع ثانوی متوقف شد
کشف یک میلیون قرص چاقی و لاغری و هورمونی غیرمجاز در ورامین
ورود دستگاه قضائی به آلودگی مزارع پرورش میگوی هرمزگان
دستگاه قضایی به حادثه فوت کارگر کارخانه قند مغان ورود کرد
انبارهای اموال تملیکی کردستان تعیین تکلیف شوند
انفجار در معدن گنجه رودبار مصدومی نداشته است
کشف کارگاهی با یک میلیون قرص چاقی و لاغری و هورمونی غیرمجاز در ور
دشمنان از اشاعه تفکر بسیجی به سایر کشورها هراس دارند
۱۲۰ هزار دست لباس گرم و ۵ هزار پتو در پویش ملی «هبه» جمع آوری شد
رئیس هیئت گلف استان خراسان رضوی انتخاب شد
جبهه مقاومت ناحیه امنی برای کشور ایجاد کرده است
ترویج تفکر شهید فخری زاده برای کشور سازنده است
حضور ۱۰۰ مهمان رسمی و خارجی در اجلاس وزرای خارجه اکو
حضرت زهرا (س) نمونه بارز تبیین مقام الهی و ارتباط با خداوند است
۳۶ قطعه سکه بهار آزادی در هنگ مرزی تایباد کشف شد
کوهنوردان از صعود به ارتفاعات پایتخت اجتناب کنند
امام جمعه قم: بانوان در اسلام از جایگاه والایی برخوردار هستند
علت مسمومیت اهالی و دانش آموزان دهستان ویژنان در دست بررسی است
تفکر بسیجی گرهگشای مشکلات است
بوشهر پایلوت پژوهش اقتصادکرانه و پسکرانه شد
خبرنگاران مهر در اختتامیه جشنواره ۳۵ تئاتر کردستان تجلیل شدند
تولید انرژی برق در نیروگاه نکا از ۶.۷ میلیارد کیلووات گذشت
کاروان ترویج بهره وری ویژه الگوی کشت ملی به آذربایجان غربی رسید
محور اصلی طرح جامع زیارت باید مشهد و حرم امام رضا(ع) باشد
ساخت پروژه پل زیرگذر نواب چالوس ۶۰ درصد پیشرفت کرد