میرنیوز

عدم نظارت بر خرده‌فروشان؛ مشکلات معیشتی کرمانشاهی‌ها را پررنگ‌تر کرده است

 عدم نظارت بر خرده‌فروشان؛ مشکلات معیشتی کرمانشاهی‌ها را پررنگ‌تر کرده است 2021-06-07T09:02:36+04:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه ، براساس گزارش مرکز آمار از نرخ تورم 12 ماهه منتهی به فروردین 1400، کرمانشاه در صدر جدول تورم قرار گرفت و در حالی که این نرخ برای خانوارهای کشور به عدد 38/9 درصد رسید برای استان کرمانشاه 42/9 درصد گزارش شد.

رتبه نخست نرخ تورم و گرانی افسار گسیخته در استان کرمانشاه بدون اعلام آمار نیز برای مردم به ویژه اقشار ضعیف استان کاملاً محسوس است به طوری که سفره‌های بیشتر مردم هر روز از روز قبل بی‌رونق‌تر می‌شود.

از نظر بسیاری از کارشناسان عدم نظارت بر خرده‌فروشان یکی از عوامل اساسی افزایش قیمت‌ها، تورم و گرانی در استان است که با وجود اینکه مسئولان نظارتی تأکید بر نظارت مستمر دارند اما برای مردم چندان محسوس نیست.

این افزایش نرخ تورم در حالی است که محسن دارابی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفت‌وگویی افزایش نرخ تورم استان در پایان سال گذشته و ابتدای امسال را نتیجه قیمت‌گذاری اجباری در برخی سبدهای کالایی می‌داند.

وی گفت: نمی‌شود نرخ تورم استان طی 15 ماهی که کمتر از میانگین کشور بودیم را ندید و سایر ماه‌ها را مبنای قضاوت قرار داد.

دارابی افزود: بدیهی است که تورم در استان کرمانشاه متأثر از تورم کشوری است؛ در سطح کشور هم به دلیل تحریم‌های ظالمانه دشمنان، افزایش نرخ ارز ، رشد نقدینگی و شیوع ویروس کرونا وضعیت قیمت‌ها دچار افت‌ و خیز شد.

وی افزود: استان کرمانشاه در فصل بهار سال 1397 رتبه اول تورم کشور را داشت اما با تلاش‌های مجموعه مدیریتی استان به ‌ویژه استاندار کرمانشاه، موفق به کنترل نرخ تورم استان شدیم به ‌طوری‌که در خرداد 1398 رتبه تورمی استان به هفدهم کشور ارتقا پیدا کرد.

دارابی گفت: از بهار 97 تا شهریور 99 رتبه تورمی استان کرمانشاه بین نهم تا بیست و هفتم کشور بوده و طی این مدت در همین محدوده در نوسان بوده‌ است.

وی عنوان کرد: نکته‌ اساسی و مهم در این مدت این بوده که طی این 15 ماه رتبه تورمی استان پایین‌تر از نرخ میانگین تورم کشور قرار داشته به ‌طوری‌که در شهریور 99 نرخ تورم استان 25.2 درصد بود درحالی‌که نرخ تورم میانگین کشوری 26 درصد بوده ‌است.

به گفته‌ او در نیمه دوم سال گذشته به دلیل اتفاقاتی از جمله افزایش فشارهای تحریمی، وقوع پیک سوم کرونا و فشار به کسب‌ و کارها، نرخ تورم در کشور و به ‌ویژه استان کرمانشاه افزایش یافت.

وی افزود: در نتیجه این اتفاقات از مهر سال گذشته جایگاهی که طی 15 ماه موفق به کسب آن شده بودیم، به تدریج از دست دادیم به ‌طوری‌که در اسفند سال گذشته و فروردین و اردیبهشت امسال به رتبه اول تورم کشور رسیدیم.

دارابی گفت: با این حال اگر هم اکنون هم بررسی شود، قدر مطلق قیمت‌های استان از قدر مطلق قیمت‌های سایر استان‌ها کمتر است اما به دلایلی که اشاره شد به‌ویژه قیمت‌گذاری جدید در برخی سبدهای کالایی، تورم استان کرمانشاه بالاتر است.

وی افزود: سبدهایی که نرخ تورم آن‌ها نسبت ‌به نرخ تورم میانگین کشور بالاتر است، شناسایی و مشخص کرده‌ایم و هر کدام از این سبدها را از اتحادیه‌های آن‌ها پیگیری کرده‌ایم و با اتاق اصناف در حال بررسی و رایزنی هستیم؛ کار بازرسی‌ها را بیشتر و قوی‌تر کرده‌ایم و در جلسات ستاد تنظیم بازار، رئیس اتحادیه مربوطه را دعوت می‌کنیم و مسائل و مشکلات آن‌ها را به بحث و بررسی می‌گذاریم تا با تعامل و نظارت جدی‌تر بر صنوف زیرمجموعه، اقدام به کنترل قیمت‌ها کمک کنند.

استان کرمانشاه از رتبه یک تورم خارج شد

باباخانی سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: گزارش مرکز آمار از نرخ تورم 12 ماهه منتهی به اردیبهشت 1400 حاکی‌ است که نرخ تورم استان کرمانشاه با بهبود یک رتبه‌ای در جایگاه دوم کشور قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: نرخ تورم استان کرمانشاه در اسفند 99 و فروردین 1400 در جایگاه اول کشور قرار داشت که با تاکید استاندار محترم بلافاصله آسیب شناسی دلایل افزایش نرخ تورم و موضوع کاهش آن در دستور کار ستاد تنظیم بازار استان قرار گرفت و جلسات ویژه‌ای بصورت منظم و هفتگی برای کاهش نرخ تورم با پیگیری و‌ تشدید نظارت‌ها برگزار شد.

باباخانی افزود: در تحلیل و آسیب شناسی دلایل افزایش نرخ تورم مشخص شد که 10 اتحادیه صنفی تورمی بالاتر از میانگین کشوری دارند و بر این اساس نظارت بیشتر بر این اتحادیه ها در اولویت فعالیت‌های ستاد تنظیم بازار استان قرار گرفته است.

وی افزود: افزایش نظارت بر بازار تا بهبود جایگاه استان و قرار گرفتن در رتبه‌های بهتر از میانگین کشور ادامه خواهد داشت.

نرخ بالای تورم قابل قبول نیست

کیوان کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه معتقد است می‌توان با برنامه‌ریزی درست نرخ تورم کرمانشاه را در مدت مشخصی تعدیل کرد و گفت: این نرخ بالای تورم برای مردم قابل قبول نیست زیرا توقع ندارند قیمت کالاها در کرمانشاه با این ابعاد اقتصادی، نسبت به سایر استان‌ها بیشتر باشد.

وی گفت: از سوی دیگر تجمیع نرخ تورم با نرخ بیکاری که بیانگر شاخص فلاکت است، بعد منفی در اذهان عمومی ایجاد می‌کند.

کاشفی از بررسی دقیق و علمی دلایل بالا بودن تورم کرمانشاه توسط کارشناسان اتاق بازرگانی استان یاد کرد و با اشاره به چند دلیل عمده که برای این امر مشخص شده است افزود: با توجه به دلایلی که پیدا کردیم می‌توان با برنامه‌ریزی درست و با تدوین فرمول مشخص، نرخ تورم کرمانشاه را کاهش داد.

کاشفی مسائل فرهنگی را یکی از مهمترین دلایل بالا بودن نرخ تورم کرمانشاه دانست و عنوان کرد: متأسفانه در استان ما به دلیل مسائلی از جمله ساعت کار محدود، متخصص نبودن نیروی کار و غیره هزینه تولید و خدمات گران است و بر نرخ تورم تأثیر مستقیم دارد.

وی عدم نظارت مناسب بر سیستم خرده‌فروشی را از دیگر دلایل بالا بودن نرخ تورم استان اعلام کرد و گفت: طی چند سال گذشته بازرسی اصناف به دلیل مسائل مالی تضعیف شده و بر نظارت‌ها اثر گذاشته است.

رئیس اتاق کرمانشاه اظهار کرد: به علاوه، جای بازارها و میادین تحت نظارت شهرداری و سایر دستگاه‌ها که در بسیاری از شهرهای دیگر کشور برای استفاده اقشار با سطح اقتصادی پایین وجود دارد نیز در کرمانشاه خالی است و بر بالا بودن نرخ تورم اثرگذار است.

کاشفی خاطرنشان کرد: در کرمانشاه روزبازارها برای عرضه کالاها از تولید به مصرف نیز جا نیفتاده است.

وی از سهم حوزه لجستیک بر نرخ تورم بالا در کرمانشاه هم یاد کرد و گفت: راه‌اندازی حمل و نقل ریلی می‌تواند به کاهش هزینه‌های تولید و خدمات کمک کند.

انتهای پیام/832/ح

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)