میرنیوز

کاهش اتکای درآمد شهرداری ساوه به ارزش افزوده/ ضرورت بازنگری در شکل‌گیری سکونتگاه‌های غیررسمی

کاهش اتکای درآمد شهرداری ساوه به ارزش افزوده/ ضرورت بازنگری در شکل‌گیری سکونتگاه‌های غیررسمی 2021-05-27T09:31:44+04:30

سیدمهدی حسینی روز گذشته، چهارشنبه پنجم خرداد ماه در نشستی با خبرنگاران با اشاره به اینکه تصمیمات مدیریت شهری باید براساس تخصص، تعهد و دانش کافی صورت گیرد، اظهار کرد: در چهار سال اخیر بحران‌های متاثر از تشدید تحریم‌ها در سطح ملی یا بحران‌های طبیعی نظیر سیل در سال‌های ۹۸ و ۹۹ و  نیز شیوع بیماری کرونا و از طرفی بالا رفتن نرخ تورم عرصه را بر مدیریت شهری تنگ کرد، اما خوشبختانه با مدیریت و تلاش صحیح با وجود محدودیت منابع حجم خدمات ارائه شده افزایش چشمگیری داشته و روند توسعه با شتاب بیشتر ادامه یافت و شهر هم به بهترین نحو ممکن مدیریت شد و اهتمام جدی مجموعه مدیریت شهری تزریق امید و شادابی به کالبد شهری بود.

وی بیان کرد: در دوره چهارم شوراها حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار با شرایط اقتصادی مناسب و ثبات ارزی برای حوزه مدیریت شهری ساوه هزینه شد و در دوره پنجم نیز به همین میزان اعتبار تا پایان دوره هزینه می شود ولی در قیاس با دوره گذشته با توجه به نرخ بالای تورم، افزایش هزینه‌های جاری و انسانی، کاهش ارزش ملی پول و نوسانات ارزی، بطور میانگین قدرت اقتصادی به یک پنجم دوره قبل کاهش یافت.

وی با تاکید بر نیازسنجی و اولویت بندی در اجرای پروژه های مدیریت شهری گفت: پروژه هایی که برای اجرا در شهر ساوه انتخاب شد بیشتر پروژه های استراتژیک شهری بود که بر پایه طرح جامع  تفصیلی مطالعات لازم انجام شد و اجرای آن ضرورت داشت و در راس پروژه ها کمربندی‌ها و رینگ دور شهر بود که به عنوان اولویت نخست بطول حدودا ۱۷ کیلومتر اجرا شود تا ترافیک داخل شهر واقعی شود.

شهردار ساوه با اشاره به اجرای طرح کمربندی شمال شهر ساوه گفت: ادامه این طرح در رینگ شرقی بطول حدودا ۱۰ کیلومتر در حال اجراست و در عملیاتی شدن پروژه رینگ دور شهر، نحوه تملک و آزادسازی و نیز نحوه اجرا به عنوان دو اولویت مهم در دستور کار مدیریت شهری بود که نحوه اجرا با مدیریت شهرداری و با حذف سود پیمانکاری به همت همکاران شهرداری و حوزه عمران و پتانسیل معاونت خدمات شهری صورت گرفت.

وی، ایجاد دسترسی برای ۷۰ هزار نفر از شهروندان ساوجی، زنده کردن مناطق محروم شمال شهر، کاهش ترافیک در میادین آزادی و شهرداری، بهره مندی عادلانه ساکنین شمال شهر از این مسیر دسترسی را از جمله مزایای اجرای کمربندی شمالی بیان کرد و افزود: با اجرای این طرح ترافیک میدان آزادی تا ۵۰ درصد کاهش یافت و با بهره برداری از رینگ شرقی نیز با مشخص شدن جهت های توسعه شهری، ایجاد و احیای مشاغل پایدار در مسیر کمربندی و از همه مهمتر حفظ زیرساخت‌های داخل شهری با مشارکت قرارگاه خاتم دیده شده است.

وی به گام شهرداری در جهت کاهش ترافیک ساوه با اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: قرارداد و تفاهم نامه بین شهرداری ساوه با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) جهت تکمیل ۱۷ کیلومتر کمربندی و احداث چهار تقاطع غیر همسطح از خردادماه سال جاری وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

او با اشاره به اینکه در این قرارداد مقرر شده است تا عملیات اجرایی احداث ۹ کیلومتر کمربندی طی فاز نخست این تفاهم نامه در خرداد ماه جاری وارد مرحله اجرایی شود، افزود: مبلغ توافقنامه بین شهرداری ساوه با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) سه هزار میلیارد ریال  است که  فاز نخست آن یک هزار ۵۰۰ میلیارد ریال و نحوه پرداخت آن مطابق با قراردادهای اصلی تهاتر و نقدی است و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

حسینی افزود: در توافق نامه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) با شهرداری ساوه طراحی و ساخت پروژه‌هایی شامل اجرای زیرسازی و روسازی کمربندی های ساوه به طول ۱۷ کیلومتر، تقاطع غیرهمسطح کمربندی شرق و بلوار سید جمال الدین اسد آبادی، تقاطع غیر همسطح کمربندی شمال و بلوار آزادی (میدان سردار شهید سلیمانی)، تقاطع غیر همسطح کمربندی جنوب و بلوار معصومیه (س)   و سایر پروژه های مورد توافق طرفین در طول مدت این توافقنامه پیش بینی شده است.

وی افزود: در شهری با شرایط خاص و ویژه مانند ساوه به لحاظ مهاجرپذیری و رشد جمعیت در استان باید مطالبات و خواسته های شهروندان با دقت بیشتر شنیده شود و مدیریت شهری تمام تلاش خود را  برای حل مشکلات مردم و توسعه شهر بکار گیرد.

وی ادامه داد: جلوگیری از ورود وسایط نقلیه سنگین و کاهش ترافیک شهری یکی از خواسته های چندین ساله شهروندان ساوجی است که با تکمیل کمربندی جنوب و شرق بخش قابل توجهی از مطالبه مردم ساوه محقق خواهد شد و با کاهش ورود خودروهای سنگین به شهر ساوه  نفس تازه‌ای کشید.

حسینی گفت: هم اینک بخش عمده ای از توان و تجهیزات نیروهای عمرانی شهرداری ساوه در احداث و تکمیل کمربندی های شهر متمرکز شده که با ورود مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در این پروژه ها، حوزه عمران شهرداری در دیگر پروژه ها و نیازهای شهر فعالیت خواهد کرد.

وی عقد قرارداد و تفاهم نامه بین شهرداری با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) را اقدامامی بزرگ و ماندگار در اجرای پروژه‌های مدیریت شهری ساوه عنوان کرد و افزود: هم اینک اغلب پیمانکاران بخش خصوصی به دلیل مشکلات اقتصادی توان اجرای اینگونه پروژه های بزرگ را ندارند و ما امیدواریم تا با استفاده از ظرفیت و توانمندی مجموعه قرارگاه سازندگی بتوانیم این پروژهای ماندگار  را به سرانجام و تقدیم مردم ساوه کنیم.

شهردار ساوه در بخش دیگری از سخنان خود با معضل شهر ساوه با سکونتگاه های غیررسمی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه اساس شکل گیری سکونت‌گاه‌های غیررسمی باید بازنگری شود تا شاهد تشکیل چنین نقاطی در شهر نباشیم، گفت: ساماندهی وضعیت موجود سکونتگاه های غیررسمی در ۱۲ محله شهر ساوه در سال‌های اخیر با آماده سازی ۷۰ کیلومتر معابر خاکی و ایجاد بلوار و دسترسی های مناسب بطول هشت کیلومتر و اتصال آن به کمربندی  شمالی از جمله اقداماتی است که به سرانجام رسیده است.

وی افزود: با توجه به اینکه سیاست اجرای طرح بازآفرینی شهری، توانمندسازی کالبدی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی و همچنین توانمند سازی بخش‌های فرهنگی و اجتماعی این محلات بود، شهرداری ساوه در راستای اجرای این طرح طی سه سال گذشته با اقتدار ظاهر شد و توانست گام های بلندی را در راستای تحقق این امر بردارد. طی این مدت در راستای اجرای طرح ستاد بازآفرینی شهری علاوه بر احداث بوستانها و دیگر خدمات در سکونت گاههای غیر رسمی ساوه حدود  ۷۰ کیلومتر از معابر این مناطق با صرف ۱۵ میلیارد تومان اعتبار جدول گذاری، زیرسازی و آسفالت شد.

وی با تاکید بر اینکه لازمه ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی تامین زیرساخت‌های مورد نیاز است، بافت‌های ناکارآمد شهری با مسائل و مشکلات زیادی برای مدیریت شهری همراه هستند و هم اینک این شهر دارای حدود ۷۰۰ هکتار بافت ناکارآمد است. سکونتگاه‌های غیررسمی به مناطقی گفته می‌شود که طبقه محروم جامعه شهری را در خود جای داده یا خارج از برنامه‌ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری، عمدتا بدون مجوز در درون یا خارج از محدوده قانونی شهرها به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه فقدان سند مالکیت رسمی و محرومیت از خدمات و زیرساخت‌های شهری از شاخص‌های این سکونتگاه‌ها به شمار می رود، افزود: بافت های فرسوده نیز علاوه بر مغایرت با ضوابط و معیارهای شهرسازی و معماری امروز به مرور زمان فرسوده‌ شده و با فرسودگی ابنیه و شبکه تاسیسات شهری در حال از دست دادن کارکردهای شهری خود هستند.

شهردار ساوه در ادامه، درخصوص تامین مسکن ارزان قیمت برای شهروندان با یادآوری اقدام شهرداری برای تامین مسکن در سال ۱۳۹۸ گفت: نیاز ساوه به مسکن جدی است و باید به صورت مشارکتی و اجتماعی مسکن مورد نیاز مردم تامین شود. مدیریت بخش مسکن یک اقدام ناتمام مدیریت شهری بود که در آن مقطع زمانی به خوبی تببین نشد که باید به صورت اجتماعی و با مشارکت راه و شهرسازی عملیاتی شود.

وی تصریح کرد: سیاست خانه دار شدن مردم به ویژه قشر متوسط جامعه باید با تخصیص زمین و اعطای تسهیلات ارزان قیمت پیش رود تا با شناسایی و پایش واجدین شرایط مسکن منطبق بر اصول شهرسازی احداث و توسط خود مردم ساخته شود.

او در ادامه به فرسودگی و افسردگی شهر ساوه اشاره کرد و با بیان اینکه در طول ۳۰ سال گذشته کالبد شهری تغییری نداشته است، گفت: با مصوباتی که از شورای پنجم گرفته شد اتفاقات خوبی در نوسازی مبلمان و فضای شهری صورت گرفت که در قالب محرک توسعه به صدور پروانه‌های نوسازی انجامیده و موجب افزایش مشارکت مردم و درآمدشهرداری شده است.

حسینی افزود: احداث فضای سبز و نصب روشنایی در معابر شهری موجب پویایی و سرزندگی شهر شده و شاخص های امنیتی را افزایش می‌دهد چرا که امنیت یکی از شاخص های توسعه است و با روشنایی شهر و پایش تصویری ضریب امنیتی افزایش و دغدغه ای برای تردد در شب وجود نداشته باشد.

وی در ادامه به عملکرد شهرداری در حوزه مالی اشاره کرد و افزود: درآمد ثابت و افزایش زیاد هزینه ها به دلیل تورم، شهرداری را به سمت بحران مالی پیش می برد و تصمیمات درست و اثربخش شورای اسلامی شهر و مدیران شهری در این شرایط توانست راهگشا باشد. در دوره پنجم اتفاقات نادری در مدیریت شهری ساوه رخ داد  که اگر حمایت شورا در این شرایط نبود قطعا  وضعیت اداره شهر در این وضعیت بسیار سخت تر می شد.

وی تصریح کرد: اجرای قانون تجمیع مالیات بر ارزش افزوده در سال ۹۶  تمامی معادلات مدیریتی را در آن مقطع زمانی به هم ریخت و لازم بود که در آن مقطع تصمیمات خاص و ویژه ای جهت  مدیریت بحران گرفته شود. در آن شرایط بحرانی با تلاش هم فکری توانستیم ضمن مدیریت بحران و ترمیم مدیریت شهری بهترین و بی سابقه ترین پروژه‌هایی مانند احداث کمربندی، ساماندهی سکونت گاههای غیررسمی  و زیباسازی مبلمان شهری را شروع کنیم که مردم در شهر تاکنون آنها تجربه نکرده بودند.

شهردار ساوه به شوک مالی متاثر از کاهش درآمد شهرداری از محل ارزش افزوده اشاره کرد و با تاکید بر اینکه تحریم‌ها، افزایش شدید قیمت و کاهش درآمد شهرداری عرصه را برای اجرای پروژه های عمرانی تنگ کرده بود، گفت: در بحران های دوره پنجم فعالیت مدیریت شهری ساوه، اتفاقات خوبی نیز رقم خورد که مهمترین آن بازنگری در منابع درآمدی شهرداری بود زیرا توانستیم از وابستگی حدود ۷۰ درصدی  بودجه شهرداری به ارزش افزوده، هم اینک این میزان وابستگی را به حدود ۳۳ درصد با تعریف منابع درآمدی جدید که از موهبت‌های اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در برنامه ششم به شمار می‌رود، کاهش دهیم.

وی ادامه داد: بودجه شهرداری ساوه در سال ۱۴۰۰ با افزایش حدود ۸۰ درصدی به ۴۶۰ میلیارد تومان رسید و پیش بینی شده که امیداریم با فعال سازی کدهای درآمدی در بخش های مختلف، فرهنگ سازی شهروندان برای مشارکت در اداره شهر و استفاده از اهرم های تشویقی بتوانیم به این رقم بودجه دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه بودجه ۴۶۰ میلیاردی بودجه شهرداری در سال جاری با هدف گذاری و سیاست‌گذاری دست یافتنی است، گفت: برای تحقق این بودجه نیازمند ماهانه حدود ۳۸ میلیارد تومان درآمد هستیم و با توجه به اقداماتی زیرساختی شهرداری ساوه طی چهارسال گذشته مانند شهرک صنوف مزاحم و توافق با سرمایه گذارها، رسیدن به این بودجه امکانپذیر است.

وی با اشاره به بودجه پیش بینی شده ۲۴۸ میلیاردی در سال گذشته گفت: خوشبختانه در سال گذشته ۲۷۰ میلیارد تومان بودجه محقق شد و به عبارتی ۱۱۰ درصد بودجه هدفگذاری شده تحقق یافت. بودجه شهرداری ساوه از ابتدای فعالیت دوره پنجم از ۱۱۰ میلیارد تومان آغاز شد و در سال ۱۴۰۰ به ۴۶۰ میلیارد تومان رسید، لذا از ابتدای امسال با تعریف کدهای درآمدی به دنبال جذب منابع و درآمدها و استفاده از ظرفیت های موجود هستیم.

 وی در ادامه به تشریح وظایف حوزه های مختلف شامل شهرسازی، املاک، حقوقی، عمران، خدمات شهری و سرمایه گذاری پرداخت و گفت: باید در تدوین برنامه‌ها مشارکت مردم مورد توجه قرار گیرد زیرا اگر بتوانیم مشارکت شهروندان را در اداره شهر افزایش دهیم، شاهد توسعه شهری خواهیم بود.

حسینی با بیان اینکه اگر شهرداری در اداره شهر تنها و شهروندان نظاره‌گر باشند، قطعا موفق نخواهیم بود، تصریح کرد: حوزه سرمایه‌گذاری در شهر نیازمند توجه بیشتر است زیرا توجه به این بخش علاوه بر ایجاد درآمد برای سرمایه گذار و شهرداری، موجب خواهد شد شهروندان از خدمات آن بهره‌مند شوند.

 وی یادآور شد: باید به سمتی حرکت کنیم که جهت کاهش بار مالی شهرداری، احداث پارک ها را نیز با تعریف منابع درآمدی برای سرمایه گذار به بخش خصوصی واگذار کنیم تا بتوانیم با این جهش خدمات بیشتری به شهروندان عزیز ارائه دهیم.

شهردار ساوه در ادامه با تاکید بر توجه بیشتر در ارائه خدمات به نقاط مختلف شهر گفت: رفع نابرابری‌ها در توزیع امکانات شهری و رفاهی در مناطق مختلف و توزیع عادلانه و مناسب امکانات، اعتبارات و فعالیت ها، عامل مهمی در توسعه متوازن شهری محسوب می شود.

وی گفت: اجرای طرح‌ها و پروژه های عمرانی، خدماتی و رفاهی در مناطق محروم و کم برخوردار در اولویت کارها و فعالیت‌های شهرداری است و تلاش می‌کنیم تا با توزیع عادلانه خدمات و امکانات در تمامی مناطق، گام بلندی در راستای رفع مشکلات شهروندان برداریم.

او با بیان اینکه احداث پارک های محله ای پیش بینی شده در نقاط حاشیه نشین شهر تا پایان دوره پنجم باید انجام شود، افزود: پروژه ها در مناطق حاشیه ای و کم برخوردار شهر باید با هماهنگی بین حوزه های مختلف شهرداری در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسند و از زمان بر شدن طرح‌ها جلوگیری شود.

به گفته شهردار ساوه‌ هم اکنون ۳۳ درصد بودجه متکی به درآمد حاصله از ارزش افزوده است در حالیکه در برنامه پنجم توسعه این میزان ۷۰ درصد بود و مابقی بودجه به میزان ۶۷ درصد وابسته به منابع محلی و مردم است و قطعا بدون مشارکت مردم بودجه امسال شکننده خواهد بود و امیدواریم شاهد جهش ۸۰ درصدی در میزان بودجه هدفگذاری شده باشیم.

وی به انجام مطالعات در اجرای پروژه ها اشاره کرد و گفت: اجرای رینگ های دور شهر با وجود تغییر دو طرح تفصیلی در ۲۰ سال گذشته و عدم اجرایی شدن رینگ دور شهر، احداث شهرک صنوف مزاحم که از ۲۰ سال گذشته مطرح شده و در فاز اجرایی قرار نگرفته بود که خوشبختانه در این دوره با اختصاص ۵۰ هکتار برای استقرار مشاغل آلاینده بستری برای تعریف یک منبع درآمدی برای شهرداری و مردم خواهد شد که ظرف دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و از نیمه دوم امسال از طریق فراخوان فاز نخست آن واگذار خواهد شد. این پروژه در سه فاز خودرویی، ساختمانی و سایر صنوف آلاینده مزاحم احداث خواهد شد.

او ساماندهی بافت فرسوده و تاریخی شهر ساوه را از دیگر فعالیت های مدیریت شهری برشمرد و افزود: ساوه یکی از شهرهای با قدمت تاریخی هزارساله کشور و برخوردار از عناصر تاریخی مهمی همچون مسجدجامع، مسجد سرخ، بنای چهارسوق و ... است که در کانون توجه قرار نداشت. ساوه به لحاظ صنعتی از کانون توجهات خارج شده بود و به عبارتی قربانی صنعت شده است اما در این دوره با حمایت استانداری و سایر مراجع ذیربط تا حدودی رنگ و بوی شهر تغییر یافت و سیاست‌هایی تدوین و تصویب شد تا بناهای تاریخی در منظر توجه قرار گیرند. طرح از مسجد تا مسجد ۹ سال بود که بلاتکلیف بود و با از سرگیری اجرای این طرح و نیز مرمت گذر عباسیه و میدان عاشورا، این محور (از مسجد تا مسجد) به عنوان محور تاریخی پیاده فرهنگی در اختیار توریسم  و شهروندان قرار گیرد.

وی با اشاره به سیاست هایی که شهرداری باید ادامه دهد نیز گفت: شهرداری باید روند درآمدی را ادامه دهد. شهر ساوه با تغییر قانون ارزش افزوده باید در تعریف کدهای درآمدی واقع بین باشد  چرا که این نوع درآمد شکننده است و هرگونه غفلت در درآمدهای شهرداری اثرات جبران ناپذیری برجای خواهد گذاشت. باید تعصب و حس تعلق مکان در بین شهروندان افزایش یابد و با تقویت مشارکت مردم و سپردن مدیریت شهری به افراد اهل فن و متعهد با برخورداری از دانش فنی لازم به دنبال ارائه خدمات موثر به مردم باشند و از پیگیری منافع و مطامع شخصی پرهیز کنند.

شهردار ساوه در خصوص ساماندهی پیاده راه امام خمینی (ره) نیز گفت: این پیاده راه در سال ۱۳۹۴ در بافت مرکزی شهر اجرایی شد اما بخشی از مطالعات صورت گرفته در آن مقطع زمانی در فاز اجرایی قرار نگرفته و صرفا مطالعات مربوط به زیباسازی و روبنایی در مدار اجرا قرا گرفت و مهمترین موضوع که در اجرای پروژه دیده نشد انجام امور زیربنایی بود. همچنین ایجاد یک مسیر موازی پیاده راه برای جلوگیری از مشکلات تردد شهروندان در مطالعات مشاور تاکید شده بود که در آن مقطع اجرایی نشده بود.

وی با اشاره به اینکه دستگاه های خدمات رسان در آن مقطع زمانی اعتبار لازم برای انجام امور زیربنایی را نداشتند، گفت: درخواست های مکرر مردمی و کسبه در اعتراض به نحوه اجرای پیاده راه، نحوه استقرار المان های پیاده راه و نیز تبدیل شده به برخی اتفاقات نامناسب اجتماعی و با تاکید شورای تامین مبنی بر بازنگری در پیاده راه مجموعه مدیریت شهری تصمیم به اصلاح و بازنگری در اجرای این طرح با هدف انجام امور زیربنایی شد.

او بیان کرد: خوشبختانه تقارن اصلاح پیاده راه با طرح بازآفرینی ادارات خدمات رسان مصادف شد و ستاد ملی بازآفرینی اعتبارات خوبی را برای اجرای امور زیربنایی در بافت مرکزی شهر اختصاص داد چرا که در زمان اجرای این پروژه به انجام برخی زیرساخت های اساسی و زیرساختی از جمله اجرای شبکه فاضلاب، برق، مخابرات و گاز توجه لازم نشده بود و هم اینک اجرای این شبکه ها در حال انجام است و امیدواریم تا پایان نیمه نخست سالجاری این پروژه با اصلاحاتی که صورت می گیرد به عنوان زیباترین پیاده راه کشور به بهره برداری برسد و تا ۵۰ سال آینده نیازی به اصلاح زیرساختی نخواهد داشت.

حسینی به بزرگترین تملک قرن شهر ساوه نیز اشاره کرد و افزود: تملک بلدیه شهر ساوه در زمینی به وسعت ۳۲۰۰ متر مربع در میدان امام و در مجاورت پیاده راه به عنوان بزرگترین تملک شهر صورت گرفته است که علاوه بر حفظ این بنای تاریخی به یک مجموعه چندمنظوره با کمک سرمایه گذار تبدیل شده و به عنوان مولد درآمد پایدار برای شهر و شهرداری خواهد بود.

وی افزود: تبدیل میدان عاشورا با ۷۲ رواق پیش بینی شده به کانون عزاداران حسینی، نصب المان های میدان امام و شهر متناسب با پیاده راه، بافت مرکزی را به یک فضای زیبا و با نشاط تبدیل خواهد کرد. از اواخر خردادماه عملیات زیباسازی پیاده راه با تعریف فضای جدید آغاز و شهروندان با امنیت کامل در این مسیر تردد خواهند کرد و به عنوان یک پروژه ملی و شاخص در کشور تبدیل خواهد شد.

وی در خصوص تعلل در اجرای پردیس سینمایی ساوه نیز گفت: نوسانات قیمتی اجرای طرح پردیس سینمایی را با وقفه مواجه کرده است که مقرر شد از طریق سرمایه گذاری و انجام فراخوان عمومی بک یک پروژه محرک توسعه و ارزش آفرین تبدیل شود.

شهردار ساوه در خصوص ساماندهی ناوگان اتوبوسرانی نیز گفت: هم اکنون متوسط میزان انتظار مردم در ایستگاه اتوبوس به ۲۰ دقیقه رسیده است که برای رسیدن این میزان به ۵ دقیقه نیاز به افزودن ۱۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم.

وی در ادامه گفت: با بیان اینکه این شهر شرایط اقلیمی خاصی دارد، تصریح کرد: اما با این وجود ساوه دارای ۴۰۰ هکتار فضای سبز است و سرانه فضای سبز برای هر شهروند ساوجی ۱۲.۸ متر مربع است  که با توجه به مشکلات مالی شهرداری این سازمان باید در جهت ایجاد درآمد در جهت حفظ و توسعه فضای سبز بیشتر تلاش کند.

مهندس حسینی افزود: در سالهای گذشته ساوه دارای صدها هکتار باغات انار و فضای سبز  طبیعی بوده اما امروز این باغات به سکونت گاههای غیررسمی و خیابان‌های عریض تبدیل شده است. بر این اساس در نظر داریم تا ۴۰۰ هکتار دیگر فضای سبز به مجموعه فضای سبز شهری به ویژه در رینگ های دور شهر تا سال ۱۴۰۵ اضافه کنیم تا به نرم استاندارد کشوری دست یابیم.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)