میرنیوز

سخنگوهای خاموش!

سخنگوهای خاموش! 2021-05-17T08:30:02+04:30

۲۷ اردیبهشت را به نام "روز ارتباطات و روابط عمومی" نام‌گذاری کرده‌اند. شاید به این موضوع نیز دقت نکرده باشید که حتی در همین روز هم کارشناسان روابط عمومی باید پیام تبریک بنویسند. پیامی از طرف دیگران به خودشان! اما چرا این قشر تولیدکننده، همچنان از تعریف ظرفیت‌های شغلی خود بازمانده و نتوانسته اهمیت خود را تثبیت کند؟

آسیب‌های ساختاری زیادی به حوزه روابط عمومی وارد شده است. عدم اعتقاد مدیران به نقش روابط عمومی، به کارگیری نیروهای غیرمرتبط، تخصصی نبودن فعالیت‌ها، اعمال نشدن یک نظام سنجش کیفی مشخص و کهنگی مهارت‌های فعالان این رشته در بخش دولتی، بزرگترین علل عقب ماندگی روابط عمومی در ایران عنوان می‌شود.

روابط عمومیِ بروشور و بنر یا فضای مجازی

در تشریح این موضوع یک جامعه شناس و مدرس علوم ارتباط به خبرنگار ایسنا گفت: شرایط در روابط عمومی‌ها تغییر کرده و از "روابط عمومیِ بروشور و بنر"، به "روابط عمومی فضای مجازی و پاسخگویی افکار عمومی" رسیده ایم. 

مصدق کشاورزی افزود: به طور سنتی، افکار عمومی در کفِ جامعه رصد می‌شد اما امروزه باید مطالبات مردم را در بستر رسانه‌ها و فضای مجازی جستجو کرد. همان‌طور که مردم، مطالبات خود را در فضای مجازی مطرح می‌کنند.

سخنگوهای خاموش!

مسیر روابط عمومی از توصیف‌ تا تحلیل

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: رسالت روابط عمومی‌ها اطلاع‌رسانی و اطلاع یابی است. در حال حاضر روابط عمومی‌ها بیشتر به "توصیف‌گر" تبدیل شده‌اند و به اعلام اعداد و ارقام می‌پردازند و در آن سوی میدان نقش "تبیین‌گری و تحلیل‌گری" خالی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: جامعه در بستر فضای مجازی نیازمند این تحلیل‌ها است و اعداد و گزارش عملکردها به تنهایی مخاطبین را قانع نخواهد کرد.

کشاورزی روابط عمومی را شغلی چند بعدی دانست و گفت: روابط عمومی‌ها به صورت سنتی با فرم توصیف‌گری فعالیت می‌کنند و این موضوع باعث شده تا از دیگر جنبه‌های رسالت خود جا بمانند.

رسانه و روابط عمومی؛ دو قطب در کنار هم

این مدرس حوزه ارتباطات، رسانه‌ها را یکی از ابزارهای اصلی روابط عمومی برای تبیین و توصیف عملکرد سازمان‌ها دانست و گفت: نزدیکی رسانه و روابط عمومی کاملا مفید است. حتی خبرنگاران حرفه‌ای می‌توانند از دل گزارش‌های خبریِ روابط عمومی‌های توجیه‌گر، به مشکلات آن سازمان نیز پی برده و موجب مطالبه خواسته‌های مردم شود.

مصدق کشاورزی اظهار کرد: در چنین حالتی از حضور رسانه، روابط عمومی نیز به پختگی می‌رسد و از توجیه‌گری به مرحله تحلیل‌گر و تبیین‌گری سوق پیدا خواهد کرد.

وی افزود: از سوی دیگر روابط عمومی نیز منبع خوبی برای تغذیه رسانه‌ها محسوب می‌شود.

سخنگوهای خاموش!

یک حرفه رو به پیشرفت

مدیرگروه علوم ارتباطات در دانشگاه‌های بوشهر اظهار کرد: اگر به پیشینه حرفه روابط عمومی در استان بوشهر مراجعه کنیم، متوجه خواهیم شد که در سال‌های اخیر این واحدها نسبت به یک دهه پیش بسیار تخصصی تر عمل می‌کنند. در سال‌های اخیر به واسطه نقش فضای مجازی و تغییر نگرش مدیران، رشد بسیار خوبی در این حوزه اتفاق افتاده است.

کشاورزی اظهار کرد: اگر در سال‌ها پیش، حتی مطالبات کلان مردم نیز پاسخ داده نمی‌شد، اما امروزه حتی یک کامنت‌ در فضای مجازی نیز توسط روابط عمومی پاسخ داده می‌شود و البته این پاسخ‌ها نیز، پرسش‌های دیگری به همراه دارد. روابط عمومی‌ موفق، در برابر این پرسش ها به صورت تخصصی به پاسخگویی می‌پردازد.

شغلی که نیازمند چندین مهارت است

این جامعه شناس، روابط عمومی را شغلی چند مهارتی عنوان کرد و افزود: در کنار توانایی‌های فنی و تخصصی، مهارت‌های ارتباطی و ادراکی نیز در روابط عمومی نقش کلیدی دارد و موجب عملکرد حرفه‌ای تر آن‌ها در حوزه اطلاع رسانی و اطلاع یابی خواهد شد. در حال حاضر، در حوزه مهارت های ارتباطی و ادراکی نیاز به تلاش بیشتر داریم و باید این خلاء در روابط عمومی‌ها برطرف شود.

کشاورزی که به عنوان یک مدیر دولتی در جایگاه سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر مشغول به فعالیت است، عنوان کرد: در گذشته، دستگاه‌های دولتی باید به دنبال مخاطبین خود می‌رفتند و آن‌ها را پیدا می‌کردند. ادارات مختلف، گزارش عملکردهای مناسبتی خود در مطبوعات را ابتدا با یک عکس قدی در ابعاد نصف صفحه از مدیر آن سازمان شروع می‌کردند و بعد از آن به تشریح اقدمات می‌پرداختند. اما در حال حاضر دیدن چهره و فیزیک مدیران، در هیچ نقطه‌ای از خواست و مطالبه مردم جای ندارد.

سخنگوهای خاموش!

وی اضافه کرد: ادبیات سازمان در مواجهه با اقشار مختلف مخاطب باید متفاوت باشد و روابط عمومی موفق، با شناخت کامل از جامعه هدف می‌تواند این نیاز را پوشش دهد. این شناخت تنها با برقراری ارتباط دوسویه میان دستگاه دولتی و مخاطبین توسط روابط عمومی، عملی خواهد شد.

روابط عمومی کاتالیزور بومی‌سازی بخشنامه‌ها

مصدق کشاورزی معتقد است تحقق صددرصدی برنامه‌ها و اهداف ابلاغی سازمان‌های بالادستی نیز موجب جلب رضایت کامل مخاطبین دستگاه اجرایی نخواهد شد. این رضایتمندی تنها با لحاظ شرایط بومی و منطقه‌ای به دست خواهد آمد و روابط عمومی با اطلاع‌یابی و افکارسنجی باید به بومی‌سازی برنامه‌های کلان سازمان خود اقدام کند.

وی افزود: در موارد زیادی از گذشته تا به امروز، درگیر تحقق برنامه‌های نوشته شده از بالا به پایین بوده‌ایم. در حالی که هرگاه دیدگاه‌ها از پایین به بالا و از دل جامعه رشد پیدا کرده و در سطوح بالا برای آن آیین نامه و قانون تصویب شده باشد، موفق بوده‌ایم.

این مدرس علوم ارتباطات گفت: یافتن و احصاء این مطالبات از درون جامعه و ارجاع به دستگاه دولتی (که بخشی از وظابف روابط عمومی است)، منجر به ارائه پیشنهادات کارشناسی به دولت و نمایندگان مجلس و نهایتاً تصویب برنامه‌هایی به نفع عموم مردم می‌شود.

فضای مجازی، پر از فرصت و تهدید

به گفته کشاورزی چه بخواهیم و چه نخواهیم در عصر ارتباطات و اطلاعات هستیم و در این دوره با هیچ ابزاری نمی‌توانیم خود را محدود کنیم. رشد روابط عمومی در این سنوات نیز نه به واسطه‌ی چاپ بنر و بروشور، که صرفاً به واسطه رسانه‌های جمعی و فضای مجازی بوده است.

سخنگوهای خاموش!

این جامعه شناس بیان کرد: در این حوزه عملکرد روابط عمومی‌ها خوب بوده، اما هنوز هم فضا برای کارکرد بهتر وجود دارد؛ که البته بخشی از آن به دلیل ترسی است که در دل برخی مدیران وجود دارد. نگاه سنتی برخی از مدیران این‌گونه است که "کمتر در فضای مجازی حضور داریم تا کمتر در مظان اتهام قرار گیریم."

وی افزود: البته دست به عصا بودن برخی از مدیران در قبال فضای مجازی، به علت بداخلاقی‌هایی است که در این فضا وجود دارد و توسط بخش اندکی نه به قصد مطالبه‌گری، بلکه به منظور تخریب باعث کشیده شدن ترمز دستگاه اجرایی می‌شوند، رقم می‌خورد.

اصول اخلاقی رسانه‌ها را به فضای مجازی تعمیم دهیم

کشاورزی خاطرنشان کرد: انتشار یک مطلب نادرست در فضای مجازی که محل حضور انبوهی از انسان‌ها است، می‌تواند ماه‌ها وقت یک سازمان را برای پاسخگویی بگیرد. اگر اصول اخلاقی حاکم بر رسانه‌ها، در فضای مجازی نیز ایجاد شود، مدیران نیز به صورت هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌روز می‌توانند پاسخگوی مردم باشند.

این مدیر بخش دولتی گفت: البته مدیران نیز حتی به رغم دیدن بی‌اخلاقی، نباید از فضای رسانه‌ای دوری کنند چرا که رسانه‌ها زبان گویای دستگاه اجرایی و پاسخگوی مطالبات مردمی است.

وی تصریح کرد: ایجاد اصول اخلاقی در فضای مجازی و شناسنامه‌دار شدن فعالان فضای مجازی از یک سو و التزام به پاسخگویی از سوی روابط عمومی و مدیران سازمان‌ها می تواند منجر به بهبود این ارتباط دو سویه خواهد شد.

مصدق کشاورزی با عرض تبریک مجدد روز ارتباطات و روابط عمومی به فعالین این عرصه گفت: روابط عمومی‌ها از مرحله توجیه‌گری گذر کردند و به تبیین‌گری رسیده اند و حالا وقت آن رسیده که با عبور از این مرحله، به دوران تحلیل گری گام بردارند.

گزارش از: «حسین فیروزه»، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)