میرنیوز

فرشته‌هایی که واژه "مادر" را شرمنده خود کردند

فرشته‌هایی که واژه "مادر" را شرمنده خود کردند 2020-02-15T13:43:59+03:30

 فرزندش چنگ می‌اندازد، مشت میزند، هر چه در دست دارد پرتاب می‌کند، ولی او بازهم با تمام عشق او را در آغوش می‌کشد، آری این مادر است ولی مادری متفاوت... مادر یک کودک اوتیسم ...

او در حسرت شنیدن کلمه "مامان" است ، حاضر است دار و ندارش را ببخشد امام کودکش یک بار با شیرین زبانی او را "مامان " صدا بزند، از او آب بخواهد، دردهایش را به او بگوید و از او کمک بخواهد. از سه سالگی به جای این‌که شاهد پیشرفت فرزندش باشد پسرفتش را نظاره گر است، با لحظه به لحظه و ثانیه به ثانیه‌اش می‌سوزد و جگرش آتش می‌گیرد، اولین بار که پزشک به او گفت فرزندش مبتلا به اختلال اوتیسم است تصور می‎کرد فقط در یک کابوس وحشتناک به سر می‌برد، حتما بیدار می‌شود و می‌بیند که فقط یک کابوس بوده، اما چنین نشد، این کابوس تمام زندگیش را فرا گرفت، با کودکی روبرو شد که کل زندگیش را دگرگون کرد، تمام برنامه‌ها و آرزوهایش را تحت تاثیر قرار داد، کودکی که آینده‌ای مبهم در انتظارش است، نمی‌داند اگر روزی او نباشد کودکش چه خواهد شد؟ چه کسی می‌تواند همچون او، ناز فرزند اوتیسمش را بکشد؟ چه کسی او را تر و خشک می‌کند؟ اصلا آیا کسی به جز یک مادر حوصله این کار را خواهد داشت؟ او بیشتر از گذشته از مرگ می‌ترسد از اینکه مبدا فرزندش بی‌مادر بماند...

مقام مادر تا جایی والاست که خداوند بهشت را به آن‌ها هدیه کرده است، اما مادرانی هستند که واژه "مادر" را جور دیگری معنی کرده‌اند، اینها مادران کودکان معلول و استثنایی از جمله مادران کودکان اوتیسم هستند.

شاید برای خیلی‌ها قابل درک نباشد که زندگی با یک کودک اوتیسم چه سختی‌هایی دارد ولی لحظه به لحظه مادرانه‌های آن‌ها پر است از رنج و عذاب توام با عشق بی پایان. 

و این قدرت عشق است که مادران کودکان اوتیسم را سرپا نگه می‌دارد، آن‌ها باید قوی باشند که بتوانند با فرشته‌ی اوتیسم همراه بوده و آن‌ها را یار و یاور باشند. این مادران بهشتی با تحمل سختی‌های فراوان همواره و در همه حال در کنار فرزندان خود تا ابد خواهند بود. 

بودن با یک فرزند اوتیسم شیرینی خاص خود را دارد

زهرا سادات مهاجری، مدیر شعب و دفاتر نمایندگی انجمن اوتیسم ایران که خود مادر یک کودک اوتیسمی ( امین ۱۴ ساله ) است، به ایسنا می‌گوید: کمی دیرتر از سایر مادران به اوتیسم بودن پسرم پی بردم؛ در طول این مدت فرزند اوتیسمی‌ام سختی‌های خاص خود را داشته اما در کنار یک اوتیسم بودن شیرینی‌های خاص دارد که آن سختی‌ها را قابل تحمل می‌کند.

وی می‌افزاید: فرزندان اوتیسم، نعمت‌های الهی در کنار ما هستند که می‌توانیم به آن‌ها در زندگی خود کمک‌ کرده و قدرشان را بدانیم تا امانت‌داران خوب این بچه‌های دردانه باشیم.

وی با تاکید بر این‌که آمادگی جامعه برای مواجهه با اوتیسم، بزرگترین مشکل خانواده‌های اوتیسمی است، بیان می‌کند: جامعه، اوتیسم را نمی‌شناسد و این عدم آشنایی برای مادران و پدران فرزندان اوتیسمی بسیار سخت بوده و خانواده‌ها بیشتر عذاب می‌کشند؛ یک مادر زمانی که نگاه مردم و نوع رفتار آن‌ها در مواجهه با کودکان اوتیسمی را  می‌بیند داغی بر دلش می‌نشیند که کسی جز او نمی‌تواند آن را حس کند.

مهاجری با بیان این‌که هدف خانواده‌های اوتیسمی باید ورود فرزندان اوتیسم به  جامعه باشد، اظهار می‌کند: تلاش ما باید این باشد که بچه‌ها را از خانه بیرون آوریم و وارد جامعه کنیم تا جامعه با این بچه‌ها آشنا شود؛ خواهیم دید که این امر برای خانواده و فرزند اوتیسم چقدر خوب است

فقط خدا می‌داند که چه کشیده ام

مادر سالار (کودک اوتیسم) نیز به ایسنا می‌گوید: در هشت ماهگی سالار متوجه اوتیسم بودنش شدیم، فقط خدا می‌داند و من، که در چه وضعیتی با پسرم زندگی کردیم و چه سختی‌هایی را باهم کشیدیم اما با این حال هر روزی که با پسرم سپری شده برایم شیرین است.

وی می‌افزاید: خداوند لایق دانسته و سالار را به من عطا کرده و اگر خدا بخواهد تا آخر عمر به او خدمت می‌کنم. 

وی در خصوص مشکلات خانواده‌های داریا فرزند اوتیسم، اظهار می‌کند: یک کودک اوتیسم به تنهایی قادر به انجام اعمال شخصی خود نیست؛ در هر محیطی که وارد می‌شود ممکن است به صورت ناخواسته حرکت‌هایی انجام دهد که برای دیگران قابل درک نیست؛ حتی ممکن است بدون این‌که بداند کارهای خطرناکی انجام دهد به همین دلایل باید همیشه در کنار فرزند اوتیسم‌ام باشم تا خدای نکرده بلایی بر سرش نیاید.

این مادر در خاتمه می‌گوید: خانواده‌های اوتیسمی ‌با داشتن حوصله و یاری مربی‌های آموزشی می‌توانند تا حدی به زندگی فرزندان خود کمک کنند.

هیچ‌گاه از بودن فرزندم خجالت نکشیدم

یکی مادر دیگر به ایسنا می‌گوید: هادی (فرزند اوتیسمی من) در ابتدای کودکی مشکل ذهنی داشت و نمی‌توانست راه برود و تشنج می‌کرد اما بعدها با انجام کاردرمانی و فیزیوتراپی توانست راه برود ولی از لحاظ ذهنی تاکنون فرقی نکرده است.

وی با بیان این‌که فرزندم از ابتدای کودکی در مراکز اوتیسم آموزش می‌بیند، اظهار کرد: هادی با بهره مندی از آموزش‌هایی چون کاردرمانی، گفتاردرمانی و آموزش‌های ذهنی در طی این سال‌ها پیشرفت بالایی داشته است و اکنون نیز در مرکز انجمن اوتیسم آذربایجان که برای فرزندان بالای ۱۴ سال است آموزش می‌بیند.

وی ادامه می‌دهد: ۲۰ سالم بود که هادی را به دنیا آوردم؛ از آن موقع تاکنون در تمامی مراحل زندگی فرزندم در کنارش بودم و تا جایی که در توانم بوده کمکش کردم و تا زمانی که جان در بدن دارم تلاش می‌کنم تا فرزندم بهتر شود .

مادر هادی متذکر می‌شود: هیچ‌گاه از بودن فرزندم خجالت نکشیدم و فرزندم را همراه خود به بیرون و اماکن و محیط‌های مختلف می‌برم؛ خانواده‌های کودکان اوتیسم نباید فرزندان خود را مخفی کنند بلکه فرزندان ما باید وارد جامعه شوند.

جامعه با فرزندم رفتار خوبی ندارد

مادر دیگری نیز به ایسنا می‌گوید: ۱۷ سال است که با اوتیسم درگیر هستم، مشکلات فرزندم به مرور بیشتر می‌شود اکنون هم که به سن بلوغ رسیده است مشکلات خاص خود را دارد.

وی می‌افزاید: خانواده در بعضی مواقع می‌ماند که چه کند؛ باید حداقل مکانی باشد تا بتوانم دو ساعت فرزندم را به دست آن‌ها بسپارم تا با خیال راحت به کارهای خودم برسم اما مراکز اوتیسم فقط سه ساعت در روز عهده دار مسئولیت نگه داری هستند که آن هم کافی نیست.

وی با بیان این‌که جامعه با فرزندم رفتار خوبی ندارد، ادامه می‌دهد: جامعه باید اوتیسم را بشناسد تا فرزندم با خیال راحت در خیابان‌ها و اماکن مختلف شهر بتواند قدم بزند.

بر اساس این گزارش، این مادران رنج و سختی‌های زیادی را متحمل می‌شوند اما لحظه ای از عشق ورزی به فرزندشان دریغ نمی‌کنند، با تمام سختی‌ها حاضر نیستند حتی یک لحظه، بودن با فرزندشان را از دست دهند، اینجاست که وظیفه همسران این مادران سخت‌تر می شود، آنها باید بیشتر از سایر مردان همسران خود را درک کنند، انتظارات کمتری از آنها داشته باشند و  با حمایت ها و پشتیبانی های معنوی اجازه ندهند سنگینی بار نگهداری از کودک اوتیسم توان زنان آنها را ببرد.

بزرگترین مشکل این مادران بهشتی که سال‌ها جان بر کف در کنار فرزندان خود مانده و امید به بهبودی آن‌ها دارند فقط رفتار جامعه و نوع نگاه‌های مردم به این فرزندان معصوم است. اگر آگاهی ما نسبت به این اختلال رفتاری (نه بیماری) افزایش یابد و بتوانیم ابن مشکل را درک کنیم فرشته‌های اوتیسم نیز می‌توانند بدون عذاب و اذیت از سوی دیگران در این جامعه و در کنار ما راحت زندگی کنند.

انتهای پیام   

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)