میرنیوز
روستای سیاه رودبار از توابع شهرستان علیآبادکتول و در ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان در بخش مرکزی دهستان زرین گل در ارتفاعات شرقی البرز قرار دارد. مردم روستای سیاه رودبار از قوم تات و قزلباش بوده و به لحاظ فرهنگی، زبان، پوشش و آدابورسوم تا حد زیادی از فرهنگ علیآبادکتول و رامیان تأثیر گرفتهاند.
در این روستا رشتههای صنایعدستی شامل قالیبافی، پارچهبافی، خراطی، توف بافی (نوار بافی کتول)، سوزن دوزی، نمدمالی، چادرشب بافی و عروسک محلی رواج دارد.
«عاروس کله» یک عروسک پارچهای چوبی است که ساخت آن در بین مردم روستای سیاه رودبار مرسوم است. این عروسک بنا به شرایط با چند حالت مختلف ساخته میشود که در شب عروسی دارای روبند بوده و بعد از عروسی و قبل از بچهدار شدن، دارای تکبند (دستمالی برای بستن جلوی دهان) و بعد از بچهدار شدن هم شکل آن تغییر کرده و به پشت مادر، کودکی بسته میشود که به آن ماروچه میگویند.
عاروس کله به معنی عروس کوچک، عروسکی پارچهای با بدنی چوبی و بدون دست بوده که صورت آن را با پنبه سفید درست میکردند و برای نمایش چشم و دهان، یک مثلث با نخ مشکی بر روی صورت میدوختند.
این عروسک با توجه به شرایط عروس، با حالتهای مختلف ساخته میشود که دارای تکبند و چارشو (چادرشب) بوده و در شب عروسی دارای روبند توری است.
در میان مردم روستا رسم است که عروس بعد از شب عروسی و قبل از بچهدار شدن، جلوی دهانش را با پارچهای عموماً دستبافت میبسته که به این پارچه تِکبند میگفتند و عروس تا قبل از بچهدار شدن به حرمت پدرشوهر، برادرشوهر، مادر شوهر و ... سکوت میکرده و سلام و احترام را با تکان دادن سر، به بزرگترها انتقال میداده است.
عروس روستای سیاه رودبار در صورت به دنیا آوردن اولاد پسر اجازه داشت تا تکبند را از جلوی دهانش باز کند و با برادرشوهر و پدرشوهر صحبت کند ولی اگر فرزندش دختر بود همچنان تکبند بر روی دهانش باقی میماند. ولی عروسکی که بعد از بچهدار شدن عروس ساخته میشد با همان شرایط ساخت عاروس کله بدون تکبند بوده که یک عروسک نوزاد هم با چادرشب به پشتش بسته میشد و این عروسک به نام ماروچه نامیده میشد.
در زمانهای گذشته ساخت این نوع عروسک رواج بیشتری داشته اما امروزه تنها تعداد انگشتشماری از خانوادهها این نوع عروسک را برای دختران خود میسازند. با توجه به گسترش روزافزون تکنولوژی و محدود شدن ارتباطات جوامع شهری و روستایی در قاب تکنولوژی فراگیر امروزی، متأسفانه خطر انحراف از اصالت، فرهنگ و آئینهای کهن گذشتگان بیشتر شده است و بیم آن است که با درگذشت آخرین نسل باقیمانده از فرهنگ گذشته، شاید برای همیشه برخی رسوم کهن، رو به انزوا و فراموشی رود.
عروسک سیاه رودبار با توجه به داشتن اصالت بومی-محلی، داستان و قدمت آن در منطقه و استفاده از مواد اولیه بومی برای ساخت آن، با ارزش غنی فرهنگی ثبت ملی شده است.
زهرا مهدی زاده، کارشناس صنایعدستی و هنرهای سنتی گلستان
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
افتتاح پروژه نوسازی باند فرودگاه کرمانشاه در هفته آینده
حریق جنگلهای رودبار مهار شد
راهبرد دشمن در جنگ نرم ترویج ناامیدی در بین مردم است
هدیه رهبر معظم انقلاب به ملیپوش والیبال نشسته قم اهدا شد
فعالیتهای تجاری و مسافری در مرز خسروی با حالت عادی دنبال میشود
تعبیر الهامی از مربی های دوشنبه ای؛ نساجی خوب بازی کرد
استاندار جدید قزوین را بیشتر بشناسید
مداحان در ایجاد پیوند میان مردم و مکتب اهل بیت(ع) وظیفه مهمی دارند
حضرت فاطمه(س) از یک افق علمی بسیار والایی برخوردار است
استاندار جدید مازندران را بیشتر بشناسیم
«کولیوند» استاندار سمنان شد
استاندار جدید سمنان را بیشتر بشناسید
تصادف زنجیرهای در قشم ۹ مصدوم برجا گذاشت
صادرات محصولات دانش بنیان به اروپا از کریدور کشورهای حاشیه خزر
۹۱۰۰ مترمربع اراضی کشاورزی در محمودآباد آزادسازی شد
پلمب ۷ واحد صنفی کرمان به دلیل استفاده از اتباع بیگانه غیرمجاز
تشییع پنج شهید گمنام در استان مرکزی
بیش از ۴۰۰ واحد تولیدی راکد و نیمه راکد در آذربایجان غربی احیا شد
هشدار مدیریت بحران خوزستان برای تقویت سامانه بارشی
آغاز عملیات آسفالت پروژه تعریض محور آریاشهر به کمربندی کرمانشاه
۶۰ انشعاب غیرمجاز آب در روستای گمیزدر مشهد قطع شد
۱۴۰ طرح عمرانی و اجتماعی در قالب قرارگاه کوثر در ارومیه اجرا شد
مقاومت و اربعین به گفتمان تبدیل شود
کیفیت هوای استان البرز به وضع اضطرار رسید
طرح مردمیاری ارتش برای دانشآموزان بجستانی آغاز شد
بازگشایی راه ۶۵ روستای پشتکوه فریدونشهر در اصفهان
دو قلاده پلنگ در قاب دوربین محیط بانان طالقان ثبت شد
۱۶ مسیر آسفالت بین مزارع در ارومیه اجرا شد
زندان مرکزی اصفهان به «قارنه» منتقل میشود
جنایت پاراچنار ریشه در تحت الشعاع قرار دادن حکم نتانیاهو دارد