میرنیوز
محبوبه بزمآرا در گفتوگو با ایسنا در خصوص تأثیر و اهمیت کتابخوانی بر کودکان، اظهار کرد: کودکان دریافتهای خود را از شعرها و داستانها دارند، به گونهای که ممکن است آنها به چیزهایی توجه نشان دهند که از نظر ما کماهمیت است و یا برعکس آن رخ دهد. آنها ممکن است در جریان خوانش به کشفها و ادراکهایی برسند که شاید از نگاه بزرگسالی که آن کتاب را برای کودک نوشته هم مغفول مانده باشد. تنوع نگاه کودکان و بکر بودن نگاه کودکانهای که هنوز درگیر چارچوبها و کلیشههای دنیای بزرگترها نشده است، منجر به فهمهای گوناگون و تعبیرهای متفاوت از تولیداتی میشود که برای آنها صورت میگیرد.
وی ادامه داد: بنابراین گفتوگو با مخاطب اصلی این تولیدات یعنی کودکان و نوجوانان، میتواند در حوزه نیازسنجی و مخاطبشناسی و کشف دغدغههای این گروه از مخاطبان و در نتیجه نزدیکی ذهن نویسنده و هنرمند به دنیای کودکان و نوجوانان مؤثر و کارساز باشد. اتفاقی که سالها در برنامههای حوزه کتابخوانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جریان است به این صورت که در ویژه برنامهای با عنوان «دو پنجره» امکان گفتوگوی رو در رو و چهره به چهره نویسندگان و شاعران حوزه کودک و نوجوان با اعضای کتابخانههای سراسر کشور مهیا شده است.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی افزود: این جلسات بسیار مؤثر بوده و با خود دستاوردهای زیادی را همراه داشته و دارد که از جمله آنها میتوان به شناخت بهتر مخاطب و آشنایی بیواسطه با روحیات و ذائقه آنها توسط نویسندگان حوزه کودک و نوجوان و شنیدن نظرات و نقدهای بی پیرایه، صادقانه و به دور از جهت گیری خاص از سوی مخاطبان اصلی این آثار اشاره کرد. به این ترتیب نویسندهای که برای کودک و نوجوان امروز مینویسد باید درکی درست و روشن از سلایق مخاطب خود داشته باشد تا بتواند با آنها ارتباط بگیرد و این سلسله نشستها در رسیدن به شناخت عمیق و دقیق از مخاطب، کمک شایانی میکند.
بزمآرا در خصوص مهمترین دستاورد کتابخوانی در دوره کودکی، خاطرنشان کرد: کتابخوانی میتواند فرصتی برای رهایی کودک از اتفاقات بیشمار و خبرهای اغلب ناخوشایند دنیای امروز ایجاد کند. اینکه ادبیات بتواند گوشه دنجی برای کودک مهیا کند، برای بیرون کشیدن او از این فضای پرآسیب و پناه دادن او در دنیای شگفتانگیز و رازآلود داستانها، قدم بزرگی در حفظ سلامت روحی کودک به شمار میرود.
وی با بیان اینکه «لذتبخشی و سرگرمی حاصل از مطالعه، خیالپردازی و رویاپردازی کودک در همراهی با اتفاقات و حوادث داستانها تأثیر بهسزایی در ایجاد لحظاتی خوب و شیرین و به دنبال آن کاهش اضطراب و ناراحتی کودک دارد»، عنوان کرد: خصوصاً امروز با خانهنشینی بچهها و محرومیت آنها از فضاها و امکانات مختلف باید محلی برای شادی و نشاط آنها و پرکردن مناسب اوقاتشان فراهم سازیم، لذا کتاب میتواند به خوبی عهدهدار این نقش شود.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی بیان کرد: علاوه بر این برخی از کتابهای کودک میتواند به صورت گروهی خوانده شود و حلقه ارتباطی اعضای خانواده -به ویژه پدر و مادر- با کودک باشد. در واقع این کار راهی برای محکمتر کردن و تعمیق پیوند اعضای خانواده، همراه با بازی، سرگرمی و لذتبخش کردن این لحظات محسوب میشود. البته شکل اداره این فضا و نحوه تعامل بسیار اهمیت دارد، به طوری که بعد از کتابخوانی، فرصتی برای ارائه نظر و گفتوگوی کودکان ایجاد شود و به بچهها امکان حرف زدن، پرسشهای خلاقانه و اظهارنظر داده شود.
بزمآرا پیامدهای توجه نکردن به کتابخوانی در سنین کودکی را بسیار زیانبار برشمرد و عنوان کرد: با توجه به اهمیت دوران کودکی، باید برای مرحله به مرحله دوران رشد کودک برنامهریزی دقیق و حسابشده داشته باشیم، زیرا همواره در مواجهه با کودکان نسبت به کوچکترین عملکرد خویش مسئول هستیم.
وی تصریح کرد: در چاپ کتاب نیز تنها آمار انتشار کتاب مهم نیست، بلکه کیفیت و مناسب بودن محتوای ارائه شده در درجه اول اهمیت قرار دارد. وظیفه ادبیات، تنها منعکس کردن اتفاقات پیرامون و یا آموزش و تعلیم نیست -این اقدامات میتواند در لایههای زیرین این اتفاق انجام شود- بلکه باید دقت داشته باشیم که لذت کشف کردن در ادبیات بسیار مهم است. بنابراین لازم است اجازه دهیم بچهها یادگیری همراه با لذت را تجربه کنند.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان خاطرنشان کرد: ادبیات کودک و نوجوان در کنار ایجاد دنیایی سرشار از خیالپردازی، کشف و آفرینندگی که خود منجر به لذتی عمیق میشود، میتواند همدلی، دوستی، امید، قدرت تفکر و استدلال، مسئولیتپذیری، بسیاری از ویژگیهای انسانی و مهارتهای لازم برای زندگی اجتماعی و در امان ماندن از آسیبهای گوناگون را با بیانی هنرمندانه و جذاب به کودکان و نوجوانان بیاموزد.
وی اضافه کرد: از دیگر کارکردهای کتابخوانی میتوان زبانآموزی و آشنایی با ظرایف زبان مادری، گسترش دایره واژگانی و تقویت مهارتهای کلامی، پرورش حس زیباییشناسی، گسترش تفکر خلاق، تقویت خیالپردازی و به دنبال آن پرورش استعدادهای ادبی و هنری و بسیاری آثار مثبت دیگر را نام برد که قطعاً با بیتوجهی به کتاب و کتابخوانی، کودکانمان را از دستیابی به این تواناییها محروم خواهیم کرد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
زلزله شدید حسینیه در اهواز هم احساس شد
آغاز ساعت کاری گمرک دوغارون از ۷ صبح خواهد شد
طرحهای پدافند غیرعامل باید بومی سازی و عملیاتی شوند
دستگیری دومین باند کلاهبرداری از پزشکان کشور در البرز
چگونگی انتخاب کرمانشاه به عنوان پایتخت فرهنگی آسیا
آغاز کاری گمرک دوغارون از ۷ صبح خواهد شد
نماز طلب باران در حرم مطهر رضوی اقامه میشود
بازداشت ۳ پیمانکار دیگر شهرداری خرمآباد به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع
تمام دانش آموزان مسموم شده شاهین دژی از بیمارستان مرخص شدند
چگونگی انتخاب کرمانشاه به عنوان پایتخت فرهنگی شهرهای آسیایی در سال ۲۰۲۵
دیدار استاندار خراسان جنوبی با خانواده مرحوم «امیرمحمدخالقی»
استاندار خراسان جنوبی با خانواده مرحوم «امیرمحمدخالقی»
شکستگی خط انتقال آب شرق گیلان
احتمال سفر پزشکیان به اصفهان پیش از پایان سال
رئیس جمهور به اصفهان سفر میکند
مهارت آموزی دانش آموزان رویکرد محوری وزارت آموزش و پرورش است
ظرفیت تولید برق استان سمنان ۱۲۰۰ مگاوات است
افزایش مبادلات تجاری توسعه حمل و نقل ریلی ایران- آستانه در بندر شهید رجایی
۱۰ هزار مازندرانی به اردوی راهیان نور اعزام شدند
شیخ الاسلام: تغییر برنامه درسی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است
امنیت، زیربنای تمامی پیشرفتها و تحولات اجتماعی و اقتصادی است
اطفای حریق آپارتمان ۴ طبقه در شیراز
صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای استان فارس
جهادی بودن اساس رسالت طلبگی و اثرگذاری اجتماعی و فرهنگی است
کشف خط لوله ۷۰۰ متری انتقال سوخت قاچاق در سواحل قشم
اجرای طرح های آبرسانی در شهرستان عباس آباد
لیدر تجمعات دهدشت دستگیر شد
کاهش ۷۰ هزار تنی واردات موز به استان سیستان و بلوچستان
بیمارستان تخصصی درمان ناباروری مازندران لنگ اعتبار است