میرنیوز

هفت سین مشهوری که سین هایش شد؛ سیم تله، سیم چین...

هفت سین مشهوری که سین هایش شد؛ سیم تله، سیم چین... 2021-03-21T08:36:44+03:30

آنکه بالای سفره معروف هفت سین رزمندگان نشسته و نگاهش به نقطه ثقل سرنیزه ها گره خورده و با امید به دوربین تاریخ می نگرد، اگر این روزها بود ۵۴ امین نوروز زندگیش را در کنار خانواده جشن می گرفت.

محافظت از آیت الله خامنه ای در ترور نافرجام در مسجد ابوذر

روز ترور نافرجام آیت الله خامنه ای، امام جمعه پیشین تهران در تیرماه سال ۱۳۶۰ در منطقه فلاح تهران، میزبان و محافظ مسجد بود؛ بسیجی نوجوانی که آن روز از انفجار بمب گذاری گروه فرقان در مسجد ابوذر جان سالم به در برد  اما انگار سرنوشتش با شهادت گره خورده بود.

 ولی محمدخانی در حالی که در جریان عملیات والفجر ۸ در اسفند ماه  ۱۳۶۴ مجروح شده بود و باید برای درمان به مرخصی می رفت، با شنیدن کمبود نیرو برای ادامه عملیات، دوباره سوار اتوبوسی می شود که رزمندگان را از پادگان های دزفول به خط مقدم باز می گرداند؛ شجاعانه، فداکارانه و تنها با یک دست و آرپیچی به گردن در خط مقدم پیش رفت تا مهمات و آذوقه به سربازان برساند.

با یک دست هر کاری می توانست انجام داد؛ از مهمات رساندن به تیربارچی تا کمک به مجروحان و غذا رساندن به خط مقدم؛ پاسخ آن همه رشادت هایش را هم از خدا گرفت و ۲ اسفند سال ۶۴ به شهادت رسید.

هفت سین مشهوری که سین هایش شد؛ سیم تله، سیم چین...

دست کاری کپی شناسنامه برای حضور در جبهه های جنگ

ولی الله تازه وارد نوجوانی شده بود و شوق زندگی داشت؛ درس می خواند، کار می کرد و هم به عنوان بسیجی در مسجد خدمت می کرد. ۱۴ ساله بود که با فراخوان بسیجی ها برای حضور در جبهه های جنگ، کپی شناسنامه اش را دستکاری کرد تا یک سال خود را بزرگتر نشان داده و مجوز حضور در جبهه را بگیرد.

از آنجا که ولی الله پدرش را در ۹ سالگی از دست داده بود به علی محمدخانی، برادر می گوید که می خواهد با بچه های مسجد به قم برای زیارت برود  و شب بر می گردد اما در نهایت دوباره تماس می گیرد که می خواهد شب در جمکران قم بماند؛ فردای آن روز با خانواده ارتباط برقرار می کند اما از راه دور و آن زمان بود که خانواده دریافت، او برای حضور در جبهه جنگ به کردستان رفته است.

ولی الله به برادرش گفت، "نگران نباش، من در سنندج هستم" و در نهایت خانواده راضی شدند که او به ادامه خدمت بپردازد و تنها کسی که نمی توانست دوری ولی الله را بپذیرد مادر دل نگرانش بود که سختی کشیده روزگار بود. ولی الله در هر بار مرخصی اش مادرش را راضی به ادامه خدمت می کرد و می رفت.

ابتدا به جبهه کردستان و پس از ۳ ماه به جبهه جنوب اعزام شد و خدمتش را در گردان حضرت علی‌اصغر (ع)  لشکر۱۰ حضرت سیدالشهدا آغاز کرد؛ یکی از گردان‌های بنام و خط‌شکن که آوازه نبردشان در والفجر۸ زبان زد عام و خاص شد.

ولی الله به گردانی می پیوندد که  برای سر و سامان دادن به نیروهای بسیجی استان تهران توسط سپاه در تاریخ ۱۵ فروردین ۶۱ با حکم داود کریمی به فرماندهی محسن وزوایی تشکیل شده بود. او در پیش عملیات والفجر ۸، یکی از رزمنده هایی بود که تلاش می کرد با غافلگیری نیروهای عراقی و با عبور از اروندرود شبه جزیره فاو در جنوب عراق را تصرف کنند. در جریان این عملیات، او و همرزمانش  در لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) در جزیره ام‌الرصاص عملیات موفقیت‌آمیزی انجام داده بودند.

اما ماجرای چگونگی و علت آغاز این عملیات تاریخ ساز که از بزرگترین عملیات های جنگی ایران محسوب می شود و اینکه ولی الله چگونه مثل دیگر همرزمانش در عملیات فریب دشمن به شهادت رسید، شنیدنی و البته دانستن آن برای ملتی که با رشادت های این شهیدان مظلوم، هم اینک آرام زندی می کنند، دردناک است.

هفت سین مشهوری که سین هایش شد؛ سیم تله، سیم چین...

جزییاتی بیشتر از عملیات والفجر 8

روز یکشنبه ۲۰ بهمن ۶۴  محسن رضایی، فرمانده وقت کل سپاه  رمز یا فاطمه الزهرا(س) عملیات الفجر ۸  را مخابره و پس از آن عملیات با عبور موفقیت‌آمیز غواصان از رودخروشان اروند آغاز شد. عملیات والفجر ۸ یا نبرد اول فاو، عملیات آبی خاکی تهاجمی نیروهای مسلح ایران، در جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران بود که به فرماندهی مشترک سپاه پاسداران و ارتش، به مدت ۷۵ روز انجام شد. رزمندگان در این عملیات، با غافلگیری نیروهای عراقی، از اروندرود عبور کردند و شبه‌جزیره فاو در جنوب عراق را به اشغال خود درآوردند.

در والفجر ۸ کار جدیدی انجام و به نوعی عراقی‌ها را گمراه کردند؛ ایرانی ها به بعثی‌ها نشان دادند که می‌خواهند در هورالعظیم عملیات انجام دهند اما به نیروهای ارتش هم گفته شد که در شلمچه عملیات انجام دهند تا عراقی‌ها فکرشان درگیر این دو منطقه شود. عملیات والفجر ۸، در ساعت ۲۲:۱۰ در منطقه خسروآباد تا راس‌البیشه آغاز گردید و 75 روز بعد با پیروزی نیروهای ایرانی، به پایان رسید. شبه جزیره استراتژیک فاو تا پایان نبرد دوم فاو در دست نیروهای ایرانی باقی ماند.

روز چهارشنبه ۲۳ بهمن سال ۱۳۶۴  حملات شیمیایی عراق با گازهای اعصاب و به مقدار کمتری با خردل و سیانید به صورت بمباران هوایی آغاز شد و سپس توپخانه عراق در حملات شیمیایی فعال شد. مهمترین بمباران ها حدود ساعت پنج بعد از ظهر انجام شد که یکی از طولانی ترین بمبارانهای شیمیایی در تاریخ جنگ به شمار آمده است.


حدود ۳۲ فروند هواپیما به صورت گروه های کوچک و هماهنگ منطقه را به مدت یک ساعت مورد بمباران شیمیایی قرار دادند. پس از گذشت مدت کوتاهی، غلظت سموم شیمیایی و خصوصا گازهای اعصاب در منطقه بالا رفت؛ بعضی از رزمندگان به دلیل نزدیکی به محل بمباران توسط ترکش بمب های شیمیایی و همچنین بمب های عادی زخمی شدند و از این راه سموم وارد بدنشان شد.

در عملیات والفجر هشت، نزدیک به ۸۰۰ کیلومتر مربع از خاک عراق، آزاد و تلفات و خسارات سنگینی بر دشمن وارد شد. در بیش از ۷۵ روز نبرد گسترده که صحنه واقعی رویارویی نیروی نظامی و ماشین جنگی حزب بعث عراق با توان قوای ایرانی بود، ایران بر سواحل شمالی خورعبدالله در شبه جزیزه، مسلط و راه ورود عراق به خلیج فارس بسته شد.

ایرانی ها در این عملیات چند هدف عمده داشتند؛ شهر فاو را تصرف کنند، بر اروندرود مسلط شوند، بندر أم‌القصر تهدید شود،  با کویت هم مرز شوند، راه ورود عراق به خلیج‌فارس بسته شود، و امکان تردد کشتی‌ها به بندر امام خمینی برقرار و درنهایت سکوهای پرتاب موشک عراق در منطقه فاو منهدم شود.

آنقدر عملیات ایرانی ها موفقیت آمیز بود و برای صدام گران تمام شد که امیر کویت خطاب به صدام گفت" ایرانی ها تنها راه آب کشورت را از تو گرفتند. آنقدر بی‌عرضه‌ای که ایران را همسایه ما کردی. "

در پی عملیات والفجر ۸ و حرکت نیروها در عبور و سرپل گیری از دشمن تا دریاچه نمک که آخرین نبرد فاو بود، سبب شد،  شهر فاو، راس‌البیشه، جاده فاو - بصره، پایگاه‌های موشکی، منابع نفتی، اسکله البکر والامیه و محورهای ام‌القصر، جاده البحار – بصره، نخلستان‌های حاشیه اروند، کارخانه نمک و دریاچه نمک  تصرف شود و مقاومت در فاو مقابل هجوم تانک‌ها، هواپیماهای بی‌شمار و پاتک‌های گسترده عراق توانست توانمندی رزمندگان را به جهانیان نشان دهد.

و البته گرچه عملیات والفجر ۸ تاریخ ساز شد اما جانبازان و شهدای زیادی از ایرانی ها گرفت و  عراقی های زیادی هم کشته شدند.

هفت سین مشهوری که سین هایش شد؛ سیم تله، سیم چین...

نبرد ولی الله محمدخانی با یک دست در خط مقدم عملیات والفجر 8

ولی الله هم از همین رزمنده های عملیات بود که حدود ۱۷ بهمن ۱۳۶۴ در جریان عملیات ایذایی در منطقه ام الرصاص در خاک دشمن پیشروی کردند تا عراقی تصور کنند عملیات ایرانی ها در این منطقه در حال انجام است؛ خیلی ها شهید می شوند اما ولی الله از ناحیه دست مجروح می شود و به اردوگاه کوثر در دزفول منتقل می شود.

به منزل خواهرش در پایگاه چهارم شکاری دزفول می رود تا تجدید قوا کند؛ صدیقه محمدخانی، خواهر شهید برای خبرنگار ایسنا، ماجرا را اینطور تعریف می کند: "لباس هایش را شستم و متوجه شدم هیچ پولی به همراه ندارد. خیلی ناراحت شدم و گفتم برادر چگونه در جنگ روزگار می گذرانی در حالیکه هیچ پولی در جیبت نیست؛ در پاسخ گفت، خواهر نگران نباش؛ سربازان نیاز به پول ندارند و هر چه نیاز باشد در اختیار سربازان قرار می گیرد."

صدیقه ادامه داد: " برادر جان، ۵ سال است که از جنگ گذشته و تو هنوز در حال خدمتی؛ مادر تنهاست، خواهر و برادرانت ازدواج کرده اند و تو تنها امید مادر هستی؛ دیگر بس است و به تهران برگرد و تحصیلاتت را ادامه بده؛ ولی الله در پاسخ گفت، خواهر به اردوگاه می روم و برای مرخصی به تهران بر می گردم؛ قول می دهم آخرین باری باشد که به جبهه می روم."

ولی الله به اردوگاه کوثر برگشت و وقتی دید  برای ادامه عملیات ولفجر ۸ و کمبود سرباز از داوطلبان کمک می خواهند با دست مجروحش، سوار اتوبوس حامل رزمندگان شد و دوباره به خط مقدم برگشت.

دو روز بعد، پیشروی سربازان ایران از منطقه شمال جبهه و در منطقه فاو آغاز می شود؛ فاوی که به نخلستان‌های بسیار گسترده، پایگاه‌های عظیم نفت، شاهرگ ارتباطی اسکله‌های البکر و الامیه و به شهر خرما، نمک و نفت معروف است.

از داوطلبان خواسته شد خاکریز دریاچه نمک را منفجر کنند تا آب منطقه را فرا بگیرد و تانک های عراقی نتوانند پیشروی کنند؛ ولی الله یکی از ۴۰ نفری بود که با ارپیچی به گردن و با یک دست سالم با کمک یک تیربارچی به جلو پیشروی می کنند و یک تنه زیر آتش دشمن، مهمات و آذوقه به خط مقدم می رساند و مجروحان را جابه جا می کند تا در نهایت خود هدف گلوله های دشمن قرار می گیرد.

 با اصابت تیربار دشمن به شکمش، نقش بر زمین می شود؛ سه همرزمش شهادت او را تایید می کنند؛ یکی تیربارچی همراهش، شهید آجرلو، فرمانده گردان مطهری و دیگری فرزند امام جمعه وقت شهریار که از دوستان و نزدیکان به او بودند.

هفت سین مشهوری که سین هایش شد؛ سیم تله، سیم چین...

ولی الله شهید شد اما مجبور شدند پیکرش را در منطقه عملیاتی جا بگذارند

 او در حال برگشتن از خط مقدم و در حال جابه جایی مجروحان به عقب، ولی الله را در کنار جاده می بیند؛ زیر سرش را می گیرد و می خواهد او را بلند کند که متوجه می شود دستش تا آرنج در شکم شهید فرو رفته و احشام از بدن جدا شده است؛ وقتی می بیند امکان جابه جایی اش وجود ندارد او را در همان شرایط رها می کند.

و اخرین نفری که ولی الله را سالم دید، تیربارچی همرزمش در عملیات والفجر ۸ بود. تیربارچی و فرمانده یک گردان مطهری به عنوان دو نفری که گواهی دادند ولی الله در عملیات شهید شده است، هر دو در عملیات بعدی شهید شدند.

فردای همان روز عراقی ها پاتک زدند و شهدای ایرانی جامانده در منطقه را در یک گور دسته جمعی حوالی دریاچه نمک در منطقه فاو به خاک سپردند و اجساد عراقی را به عراق بردند.  پسر برادر شهید هم که در عملیات مختلفی حضور داشت، ار اسیر جنگی که در عملیات والفجر ۸ حضور داشت می پرسد، شهدای ما کجا دفن شده اند که او نیز محل دقیق دفن رزمنده ها را می گوید.

خواستگاری ولی الله در پیشگاه خداوند مورد قبول قرار گرفت و او به آرزویش رسید؛ به مادرش می گفت "چند بار خواستگاری رفتم اما نمی دانم چرا خدا قبول نمی کند؟ مادر ساده دلش هم می گفت پسر جانم اگر می خواهی ازدواج کنی چرا به من نمی گویی؟ ولی الله با لبخند می گفت" خدا باید قبول کند".

هفت سین مشهوری که سین هایش شد؛ سیم تله، سیم چین...

ولی الله محمدخانی فرزند محمد، ۱۲ آذرماه سال ۱۳۴۶، در منطقه ملارد (مارلیک ) از توابع کرج در استان البرز در خانواده  ای مذهبی به دنیا آمد. تا اول دبیرستان در این شهر تحصیل کرد و با مهاجرت خانواده به تهران در منطقه فلاح ادامه تحصیل داد و همزمان به عنوان بسیجی در مسجد ابوذر مشغول به خدمت شد.

خدمت او به عنوان نگهبان بسیجی در این مسجد همزمان می شود با سخنرانی هفتگی آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب در مسجد ابوذر؛ منافقان در ضبط صوت مقابل بلندگوی سخنران، بمب گذاری می کنند اما به دلیل اختلال در عملکرد بلندگوها ضبط صوت حاوی مواد منفجره جابه جا می شود که خوشبختانه ترور نافرجام می ماند. آیت الله خامنه ای بلافاصله به بیمارستان بهارلو منتقل می شود و مجروحان و از جمله ولی الله را به بیمارستان های دیگر تهران منتقل می کنند.

 ۱۷ ساله بود که جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران آغاز شد و طبق وظیفه ای که در خود می دید و با وجود آنکه به سن قانونی نرسیده بود، با ترفند بسیار، رضایت خانواده اش را جلب کرد تا به جبهه برود.

زهرا محمد خانی، خواهر شهید روایت می کند از مادر همیشه نگرانش که از ولی الله می پرسید،" پسر جان کجا می روی؟ که پاسخ می داد، می روم لوله بکارم تا آب به منطقه های جنگی برسد و مادر باز می پرسید، تو تنها این کار را می کنی؟ می گفت، ما یک کشور هستیم. یا می گفت در آشپزخانه برای رزمندگان سیب زمینی پوست می گیرم؛ دل مادر آرام می شد در صورتیکه ولی الله به علت قد بلندش مسئول تیربار و کاتیوشا بود."

خواهر شهید به خبرنگار ایسنا می گوید " وقتی ولی به مرخصی می آمد دستهایش می لرزید و همیشه دست هایش را پنهان می کرد. از او می پرسیدم چرا دستانت می لرزد و پنهان می کنی؟ در پاسخ می گفت، گونی سیب زمینی در آشپزخانه زیاد  بلند کردم."

هفت سین مشهوری که سین هایش شد؛ سیم تله، سیم چین...

مفقود بودن 14 ساله پیکر ولی الله محمدخانی

ولی الله در سال ۱۳۶۴ و در عملیات والفجر ۸ شهید شد اما جسدش ۱۴ سال مفقود بود و مادری که هنوز فکر می کرد پسرش بر می گردد و باور نداشت پسرش شهید شده است. برادرانش و همرزمانش چه پس از پایان عملیات و چه پس از پایان جنگ و انجام عملیات های متعدد تفحص شهدا، بارها در معراج های شهدا به دنبال اثر و یا نشانه ای از جسد ولی الله بودند.

علی برادر شهید یاد می کند از یک جمعه ای در سال ۷۷ که به همراه خانواده برای زیارت اهل قبور به بهشت زهرا و سپس شاه عبدالعظیم در شهر ری رفته بود؛ همان وقت دراخبار تلویزیون می بیند که شهدا را به تهران آورده اند و بعد از برگزاری نماز جمعه در حال تشییع آنها هستند.

فرزندش نام ولی الله را بر روی یکی از تابوت ها می بیند و همین می شود که برادر شهید به معراج شهدا می رود تا شاید اثری از پیکر برادر پیدا کند اما در انبوه پیکر شهدا، نام برادرش را نمی یابد و بی نتیجه به خانه باز می گردند؛ تا اینکه جسد او پس از تفحص در تابستان سال ۷۷ تحویل خانواده اش شد.

آدرس خانه مادر شهید تغییر کرده و از تهران به فردیس در استان البرز منتقل شده بود و به همین دلیل  ۲ ماه طول کشید تا بنیاد شهید، آدرس خانه شهید را پیدا کند. شهید سه بار در بین تهران و کرج جابه جا می شود چرا که بنیاد شهید نه آدرس جدید خانه را داشت و پلاک که زنگ زده بود و به جای ولی الله، ذبیح الله خوانده می شد؛ عجیب است که در همین فاصله شهید در چندین مرحله به خواب اقوام، دوست و خانواده اش آمد و برگشتنش به وطن را خبر داد.

دختر کوچک خواهر شهید در سه شب متوالی خواب می بیند سربازی به منزل مادر شهید می آید اما وارد منزل نمی شود اما در نهایت به داخل خانه آمده است و یا پدری که خواب پسرش و همرزم ولی الله را می بیند که به او خبر برگشتن دوستش را می دهد. فردای آن روز پدر شهید به قطعه ۵۳ بهشت زهرا می رود و می بیند همرزم پسرش در عملیات در حال تشییع شدن در کنار مزار پسرش است.

هفت سین مشهوری که سین هایش شد؛ سیم تله، سیم چین...

تشییع باقیمانده پیکر شهید ولی الله محمدخانی در قطعه ۵۳ بهشت زهرا

ولی الله به خواب اقوام دور می آید و به آنها می گوید برای تشییع به تهران بیایند چرا که مادرش تنهاست و به دلداری آنها نیاز دارد؛  اقوام با اتوبوسی از مازندران بدون اطلاع، به خانه شهید می آیند و با تعجب تشییع کنندگان از نحوه مطلع شدن شان مواجه می شوند. مراسم با شکوه تشییع در ظهر روز وفات حضرت زهرا (س) برگزار و باقیمانده پیکر پاکش در قطعه ۵۳ بهشت زهرا و در جایی که به نامش سالها قبل رزرو شده بود به خاک سپرده شد.

ولی الله فکر همه جا را کرده بود؛ در وصیت نامه اش آورد:" ای مسلمانان، ای خانواده ام و ای دوستان از شما خواستارم که برایم گریه نکنید بلکه آنچنان که حسین علیه السلام به خواهرش گفت  آنچنان برایم گریه کن که دشمنان ما خوشحال نشوند؛ برادران اما بیشتر برای خود گریه کنید که ما رفتیم اما این شما مانده اید که امتحان بدهید، سعی کنید امتحان تان مورد قبول باری تعالی قرار بگیرد"

ولی الله: در مجلسم، نقل و شیرینی و میوه و خرما و حلوا پخش کنید و خانواده برایم حلالیت بطلبد

"درخواستی که از خانواده ام دارم این است که در مجلسم، نقل و شیرینی و میوه و خرما و حلوا پخش کنید زیرا این مجلس، مجلس عزایم نیست بلکه مجلس عروسی هم است؛ در آخر از خانواده ام و دوستان و از افرادی که مرا می شناسند و از طرف من به آنها بدی شده است می خواهم این بنده حقیر رو حلال کنید. خانواده برایم حلالیت بطلبد و خود نیز مرا حلال کنید؛ برایم سه ماه نماز و۱۵ روز، روزه بگیرید و ۱۰۰ تومان به مستحق بدهید"

به گفته زهرا، خواهر شهید، ولی الله پسری بسیار باوفا بود؛ به همه کمک می کرد و اگر هدیه ای دریافت می کرد بلافاصله بین همه تقسیم می کرد.

هفت سین مشهوری که سین هایش شد؛ سیم تله، سیم چین...

خصلتهای بارز شهید محمدخانی

شایسته، زن برادر شهید به یاد می آورد زمانی که برای حضور در نماز جماعت به مسجد ابوذر در نزدیکی خانه اش رفته بود که در هنگام بازگشت به خانه و در تاریکی شب متوجه می شود فردی سایه به سایه و در فاصله با او دنبالش می آید؛ "به در خانه که رسیدم متوجه شدم ولی الله برای محافظت از من بدون آنکه متوجه او شوم پشت سرم حرکت کرده است. "

همیشه صبح خیلی زود از خواب بیدار می شد و برای خانواده برادرش و دیگر اعضای خانواده نان می خرید و بدون آنکه وارد خانه برادر شود، نان را جلوی در خانه شان می گذاشت.

ولی الله بچه بسیار آرامی بود و باعث اذیت و آزاری کسی نمی شد. صدیقه یادش می آید زمانی که اولین حقوقش را از آموزش و پرورش گرفته بود و به اجبار، ولی الله را برای خرید به بازار برده بود؛ خواهر شهید می گفت، "ولی" هیچگاه دنبال مادیات نبود و تقاضایی نداشت.

همیشه صدیقه، خواهر شهید از ولی الله می پرسید چرا به جنگ می روی؟ فکر مادر تنهایت نیستی؟ او در پاسخ می گفت: "خدا هست و مراقب مادرم."

ولی الله محمدخانی در بخشی از وصیت نامه اش خطاب به مادرش می نویسد: "اما چند کلمه با تو ای مادر که چهره رئوف و نورانیت از دیدگانم نارفتنی است؛  امیدوارم که در شهادت من هیچ گونه خللی در اراده آهنین شما وارد نشود. به هیچگونه بی تابی نکنید و الا فردای قیامت نمی توانید جواب زینب که تحمل ۷۲ شهید را داشت، بدهید."

مادر، دقیقا در نخستین سالگرد شهادت ولی الله محمدخانی و پس از به پایان رسیدن انتظار برگشتن پسرش و ناامید شدن از زنده بودن او از دنیا رفت و همزمان با مراسم سالگرد پسرش در بهشت زهرا و در نزدیکی پسرش در قطعه خانواده های شهدا به خاک سپرده شد.

هفت سین مشهوری که سین هایش شد؛ سیم تله، سیم چین...

ولی الله پیش مرگ سربازان جنگ شد و تا پایان جنگ نماند و یا حتی نتیجه فتوحاتش را در عملیات والفجر ۸ ندید اما برایش خواندند:

 " ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته

خون یارانت پر ثمر گشته

 آه و اویــــلا... کو جهان آرا


نور دوچشمان تر ما"

 ولی الله به  دنیا آمد تا ماموریش را در درگاه الهی به انجام برساند؛ ماموریتی الهی برای دفاع از ناموس ایران، خاک وطن و ادامه زندگی ایرانی ها حتی زیر سایه کرونا، تحریم و فساد اقتصادی...

هفت سین مشهوری که سین هایش شد؛ سیم تله، سیم چین...

وصیت ولی الله محمدخانی به مردم

او در وصیت نامه اش به مردم ایران گفته است" شهید کسی است که راه حسین گونه او را ادامه دهد؛ برادران و خواهران نباید در مقابل دشمن و تجاوزکاران سکوت کرد.  برادران، عشق الله من را به سوی جبهه کشاند؛ من نمی‌خواستم مانند مردگان متحرک فقط زمانی برای انتقاد داشته باشم و خود در برابر تمام مسائل، بی تفاوت.

 امروز سفره ای است که معلوم نیست دیگر پهن شود یا نه و یا به فرض هم پهن شود ، دنیا بهتر است یا آخرت؟ اوج گرفتن یا سقوط کردن؟ راه را باید رفت، پس چه بهتر، راهی رفت که آخرت داشته باشد.

پس راهی برویم که برسیم نه راهی برویم، هم زحمت بکشیم و هم تلاش می کنیم و خدای نکرده آخرش  هم راه شیطان باشد و بفهمیم که شیطان را ولی خود قرار داده‌ایم؛ خلاصه کلام از دری باید رفت که مخصوص خواسته اولیای خداست.

 این دنیا برای کسی باقی نمانده و برای ما هم همین طور خواهد بود؛  به جهاد رفتن من نه تنها  به خاطر هوای نفس نبوده بلکه هر کس که ندای حسین زمان را بشنود برایش واجب است که جهاد کند و به جبهه حق علیه باطل برود ."

تلخ است اما ولی الله شهید شد برای آنکه من و تو در کنار سفره هفت سین بنشینیم و بخوانیم " یا مُقلّبَ القلوبِ و الأبصار، یا مُدبِّرَ اللیلِ و النَّهار، یا مُحوِّلَ الحَولِ و الأحوال، حوِّل حالَنا إلی أحسنِ الحال"

لازم به ذکر است اطلاعات مرتبط با عملیات والفجر 8 از خبرگزاری های تسنیم، ایرنا، ایسنا، صدا و سیما و ویکی پدیا برداشت شده است.

انتهای پیام

هفت سین مشهوری که سین هایش شد؛ سیم تله، سیم چین...

هفت سین مشهوری که سین هایش شد؛ سیم تله، سیم چین...

هفت سین مشهوری که سین هایش شد؛ سیم تله، سیم چین...

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)