میرنیوز

سرود غم‌انگیز ناصرخسرو

سرود غم‌انگیز ناصرخسرو 2021-05-11T12:06:46+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه رسالت نوشت: داستان واکسن، طولانی و پرسوزوگداز است. یک روز سوءاستفاده و بروز تخلف در این حوزه ما را متأثر می‌سازد و روز دیگر عدم ثبت شناسه‌های واکسن در سامانه تیتک و عرضه آن با مبالغ گزاف در بازار سیاه جانمان را به لب می‌رساند و از گوشه و کنار دسته‌گل‌هایی که بخش خصوصی هم به آب‌داده، نصف عمرمان می‌کند. ای‌کاش این داستان طولانی به صفحه پایانی برسد و مدام حکایت سودجویی و عدم نظارت، کابوس روزها و شب‌هایمان نباشد. در مورد هرکدام از این موارد حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم که هریک می‌تواند به‌صورت مجزا، موضوع گزارشی مفصل باشد اما ما همه این مسائل را درکنارهم مورد واکاوی قرار داده‌ایم تا با ارائه نقدی دلسوزانه، کاستی‌ها مرتفع شود.


عدم ثبت در سامانه تیتک و نشت به بازار غیررسمی
ابتدا با سخنان معصومه پاشایی بهرام، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی آغاز می‌کنیم که در گفت‌وگو با فارس روایت کرده است، تعدادی واکسن از زنجیره رسمی توزیع و فروش خارج و با مبالغ هنگفت در بازار سیاه عرضه‌شده و از واکسن آسترازنکایی گفته که در این بازار تا ۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد، درحالی‌که قیمت این واکسن نهایتاً ۳۰۰ هزار تومان است. ما از زبان «پاشایی» آنچه را بارها موردنقد بود، بازهم شنیدیم. مثلاً همین عدم استفاده از ظرفیت‌های سامانه‌ای برای رصد سیستمی واکسیناسیون و سامانه تیتکی که قرار بود در این فرآیند نقش داشته باشد اما این سامانه به‌صورت صحیح مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است و ثمره این بی‌مبالاتی به گفته «پاشایی»، بیش از ۵۰ درصد از شناسه‌های واکسن است که در سامانه تیتک ثبت نشده است و این موضوع احتمال تزریق واکسن‌های تقلبی را افزایش می‌دهد؛ چراکه تنها راه اصالت‌سنجی واکسن‌ها ثبت شناسه آن‌ها در سامانه نظارتی تیتک است.
صاحب‌نظران عرصه سلامت هم به ما می‌گویند، جای تعجب دارد که هیچ نظارتی در کار نیست و بیش از نیمی از واکسن‌های وارداتی در سامانه تیتک ثبت‌نشده، اگر یک سیستم نظارتی درست وجود داشته باشد، نباید چنین وقایعی رخ بدهد. این اتفاق به سهولت قابل وقوع نیست، چون ساختاربندی به‌گونه‌ای است که از زمان ثبت پروفرما در وزارت بهداشت، سامانه تیتک تعداد و موارد دیگر را کنترل می‌کند و این اتفاقی عجیب‌وغریب است که باید حتماً پیگیری شود.
پیش‌تر رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرده بود، همه محموله‌های واکسن که وارد کشور می‌شوند با برچسب‌گذاری کد خاصی روی آن الصاق می‌شود و در هنگام تزریق با کد ملی فرد، در سامانه تیتک تطبیق داده می‌شود که مثلاً چه کسی، کدام ویال واکسن از کدام کشور را دریافت کرده است. این اقدام علی‌الظاهر روی کاغذ مانده و اگر ثبت در سامانه تیتک جدی گرفته می‌شد، بسیاری از احتمالات در مورد قاچاق و تقلب به صفر می‌رسید و اطلاعات فردی و مشخصات واکسن قابلیت رصد داشت، اما چنین نشده و با آمدن بخش خصوصی این معضلات پررنگ‌تر شده است.


واکسن «گیت»
حتماً به یاد دارید که وقتی مقرر شد پای این بخش به معرکه خرید واکسن کرونا باز شود، خیلی موارد از رانت و فساد تا تبعیض و شکاف اجتماعی قابل حدس بود و منتقدین بارها تأکید کردند که ایران نباید نخستین کشوری باشد که واکسن را به مردم خود می‌فروشد اما تحریم‌ها در کنار سردرگمی و ناکارآمدی در تهیه بموقع و کافی واکسن بهانه‌ای شد تا ارز نیمایی در اختیار برخی شرکت‌های «خصوصی» گذاشته شود. در همین بین خبر رسید برای سه شرکت بخش خصوصی مجوز واردات واکسن صادر شده است و صدور این مجوز همانا و روایتی که اخیراً در کلاب هاوس از زبان سخنگوی سازمان غذا و دارو نقل‌شده همان. کیانوش جهانپور در جمع فعالان بخش خصوصی، نگرانی‌اش را از «واکسن گیت» عنوان کرده و گفته، سودجویان واکسن وارداتی کرونا را تا ۱۲ برابر قیمت خرید فاکتور کرده‌اند.


پورسانت‌های نجومی
بعد از تزریق بی‌نوبت واکسن به برخی مسئولان حالا قیمت کاذب آن است که تشویش تازه‌ای را رقم‌زده و قبل از آنکه جهانپور لب از لب باز کند و بگوید، واکسن ۱۰ دلاری به قیمت‌های ۲۵ تا ۷۰ دلار یا واکسن ۴ یا ۵ دلاری تا ۵۰ دلار در بهترین حالت مصداق «واکسن گیت» و «مسئله‌دار» است، بسیاری ازجمله رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در نامه‌ای به وزیر بهداشت، بر پرهیز از درگیر کردن بخش خصوصی، تأکید کرده بودند. علیرضا مرندی در این نامه خطر رانت‌خواری و سوءاستفاده‌های کلان را چه در امر خرید واکسن و چه در امر توزیع و حتی تزریق آن و فساد در حمل و نگهداری و نیز کیفیت واکسن خریداری‌شده گوشزد کرده بود. جهانپور، شامگاه ۱۳ اردیبهشت‌ماه در کلاب هاوس، سخنگوی سازمان غذا و دارو ایران با تأکید بر وجود «پورسانت‌های نجومی» برای واردات واکسن به ایران، از چند نکته پرده برداشته است، نخست آنکه «اگر بخش خصوصی بتواند مازاد بر تعامل دولتی و دیپلماسی واکسن وارد کند، باید دست او را بوسید و پولش را نقد داد و از بخش خصوصی خرید؛ ولی اگر قرار باشد نظام شبکه بهداشت را به هم بریزد، با این نوع فعالیت بخش خصوصی مخالفم.» موضوع دیگر هم پورسانت است که جهانپور به‌جای کلمه فساد از این عبارت شیک استفاده کرده است: «ما رستوران می‌رویم و به ما می‌گویند دوستی داریم که می‌خواهد ۴۰ میلیون واکسن «اسپوتنیک وی» بیاورد و وزارت بهداشت نمی‌گذارد. این تفاوت قیمت شاید در شیک‌ترین حالت اسمش «پورسانت» باشد. منطق حکم می‌کند، واکسنی که ارزش آن امروز حدود ۴ یا ۵ دلار است، اگر تا ۵۰ دلار فاکتور شده، مسئله‌دار است.»
پس‌ازآنکه دومین فراخوان عمومی واردات واکسن کرونا در نخستین فروردین ۱۴۰۰ منتشر شد، بسیاری از منتقدان این اقدام را زمینه‌سازی برای ورود دلال‌ها و واسطه‌های قدرتمند دارو به حوزه واکسن کرونا عنوان کردند اما اصرار «سیدحیدر محمدی»، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو این بود که بخش خصوصی محدودیت‌های بخش دولتی را ندارد و چابک‌تر است و بعضاً تبادلات مالی سریع‌تری هم دارد، کیانوش جهانپور این موضوع را رد کرد و گفت: «قسمت اعظم واکسن‌های دنیا، توسط مذاکرات دولت‌ها خریدوفروش می‌شود؛ بنابراین خیلی از ادعاها مبنی بر توانایی شرکت‌های خصوصی برای خرید واکسن درست نیست.»
اظهارات دیگر «سیدحیدر محمدی» هم مبنی بر استفاده از تجارب شرکت‌های خصوصی محل تردید بوده و هست. او که گفته بود، هر شرکت خصوصی مجاز وارداتی و مورد تأیید به‌شرط این‌که نامه تأیید نمایندگی مثل اسپوتنیک، بهارات هند و آسترازنکا را بیاورد و سفارت هم آن را تأیید کند اجازه پیدا می‌کند این واردات را به کشور انجام دهد، به این موضوع اشاره‌ای نداشت که ورود بخش خصوصی به عرصه واکسن، سبب خروج توزیع این کالای استراتژیک از روال عادی خواهد شد. او که تأکید کرده بود، «هیچ‌وقت واردات واکسن ما انحصاری نبوده است و بخشی از واکسن‌های مورداستفاده توسط دو مؤسسه رازی و پاستور ساخته می‌شود و بخشی از واردات واکسن هم توسط برخی شرکت‌های خصوصی انجام می‌گیرد و توسط وزارت بهداشت خریداری می‌شود»، به این مسئله اشاره نکرد که احتمال کلاهبرداری و دریافت کالای نامرغوب با این اقدام بیشتر می‌شود. ضمن آنکه هیچ کجای دنیا بخش خصوصی را در این موضوع دخالت نداده‌اند و وزارت بهداشت با امکانات و زیرساختی که دارد، توان و ظرفیت واردات را داراست، دیگر چه نیازی به ورود بخش خصوصی است؟ این بخش باتوجه به سخنان «جهانپور» مسئله تزریق واکسن را در کشور وارد مخمصه تازه‌ای کرده است.


بخش خصوصی مذاکره‌کننده موازی
سخنگوی سازمان غذا و دارو با انتقاد از این موضوع تشریح کرده است که اغلب موارد دوستان در دقیقه ۹۰ می‌گویند به ما نامه بدهید. ما در روسیه و چین و هند مذاکره‌کننده رسمی داریم و پیشانی مذاکرات سفیر ایران است و خرید درخواست‌شده را سفیر تأیید نمی‌کند؛ چرا باید به بخش خصوصی یا غیردولتی به‌موازات سفیر خودمان نامه یا مجوز واردات واکسن بدهیم. این در حالی است که به‌طور رسمی سفیر از طرف دولت یا وزارت بهداشت می‌خواهد مذاکره کند، استفاده از بخش خصوصی وقتی است که بخش دولتی نتواند آن ظرفیت را فعال کند. نامه‌ای می‌خواهند که بعدازآن می‌شوند مذاکره‌کننده موازی با سفیر ایران در روسیه و هند و چین.
سخنگوی سازمان غذا و دارو در ادامه، مراکش را مثال زده است و در مورد چگونگی واردات ۸ میلیون دوز واکسن توسط این کشور اذعان کرده که در مراکش از ظرفیت بخش خصوصی به‌جای بخش دولتی استفاده‌نشده. او الگوی غلبه بخش خصوصی بر بخش دولتی را ایالات‌متحده آمریکا دانسته و بیان کرده است: «در این کشور که حداقل ۳ واکسن تولید می‌شود. کدام شرکت آمریکایی آماده است بگوید که واکسن فایزر یا مدرنا را می‌خریم تا افراد ته صف نایستند. اولین اصل در مراقبت بهداشتی عدالت در دسترسی است و اگر واکسن در دسترس است، باید بر اساس اولویت‌بندی و الگوریتم منطقی توزیع و تزریق شود. در آمریکا وقتی ۲۵۰ میلیون دوز تزریق کرده‌اند، حداقل ۳۰۰ میلیون دوز دیگر در نوبت قرار دارند.»
هر طور که حساب کنید، ورود بخش خصوصی به این عرصه خطیر، صورت خوشی ندارد. همین مدتی قبل مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، اختیار دادن به بخش خصوصی در حوزه‌ای چنین پیچیده را با واقعیت‌های اقتصاد ایران ناسازگار دانسته بود، حریری در رابطه با اقتصادی صحبت کرده که در آن دولت در مورد مرغ و تخم‌مرغ و زولبیا و بامیه در بازار ورود کرده و با قیمت‌گذاری دستوری، اجازه فعالیت آزاد به اقتصاد را نمی‌دهد، آنگاه در حوزه‌ای مانند واکسن کرونا که در تمام جهان مدیریت دولتی انجام می‌شود، ناگهان می‌گویند که بخش خصوصی بیاید و واردات کند! به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، «این نه با منطق اقتصاد ما می‌خواند و نه با توجه به شرایط جهانی با واقعیت‌های بین‌المللی سازگار است. واکسن موضوعی تخصصی است که با سلامت مردم ارتباط دارد و شرکت‌ها و افرادی باید به آن ورود کنند که تجربه و صلاحیت علمی لازم را داشته باشند؛ در غیر این صورت احتمال کلاهبرداری و دریافت کالای نامرغوب وجود دارد و قطعاً در میان مشکلات فعلی ما دیگر به چنین مسائلی در ایران نیاز نداریم.»
سوای این اظهارات و انتقادهایی که وارد است، اول اردیبهشت‌ماه رئیس سازمان غذا و دارو گفته بود، هیچ واکسنی توسط بخش خصوصی و خارج از سیستم ثبت تیتک و برچسب‌گذاری اصالت کالا، وارد کشور نشده و این بدان معناست که هر محموله وارداتی باید در سامانه تیتک به ثبت برسد، اتفاقی که بعید است صورت بپذیرد. وقتی واکسن‌هایی که خود دولت وارد کرده سر از بازار سیاه درمی‌آورد وای به حال آنچه بخش خصوصی وارد می‌کند.
سیامک افاضلی، استراتژیست دارویی و از صاحب‌نظران حوزه سلامت دراین‌باره به ما می‌گوید: «هر واکسن وارداتی چه از سوی دولت و چه از جانب بخش خصوصی باید در سامانه تیتک ثبت شود. هرچند متوجه ورود بخش خصوصی به موضوع واکسن نمی‌شوم چون این بخش می‌تواند به حوزه‌های دیگر ورود کند، ما در حال حاضر بیش از ۴۰۰ قلم کمبود دارویی در کشور داریم و اگر بخش خصوصی می‌خواهد فعالیت کند و بحث انحصار در کار نیست، آن ۴۰۰ قلم دارو را بیاورد تا بیماران دچار مشکل نشوند. چرا در حوزه واکسن که ابداً به صلاح مملکت نیست، ورود کند. آیا غیرازاین است که بخش خصوصی صرفاً به‌واسطه انتفاع مالی می‌خواهد کاری را انجام دهد؟ ماهیت بخش خصوصی همین است اما ماهیت بیماری کرونا، حاکمیتی است، به این دلیل که تمامی شئونات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور را تهدید می‌کند و بخش خصوصی در این عرصه نباید ورود کند و هیچ کجای دنیا هم این بخش را دخالت نداده‌اند. در کشورهای بزرگ هم این بخش دولتی است که در حال مذاکره است. اما در ایران گویا نمی‌خواهیم در حوزه بهداشت و درمان، شفاف‌سازی صورت بگیرد. آیا می‌خواهیم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، رانتی برای قشر خاصی ایجاد کنیم؟ نمی‌دانم چه توجیه ای پشت این قضیه است که بخش خصوصی را دخالت داده‌اند. اگر دولت ناتوان در واردات واکسن بود، پس این واکسن‌هایی که تاکنون واردشده‌اند، چگونه به دستمان رسیده؟ اگر قرار بود صرفاً بخش خصوصی دخالت کند، این وظیفه را به دوش هلال‌احمر می‌گذاشتند که یک‌نهاد عمومی غیردولتی است.»


نباید واکسن را بدون کنترل توزیع کرد
افاضلی تأکید می‌کند: «بحث آزادسازی واردات واکسن توسط بخش خصوصی، اشتباه است و هیچ‌گونه خردی پشت این کار نیست و رئیس دولت نباید به‌هیچ‌عنوان اجازه می‌داد که چنین بابی باز شود. بی‌تردید تأمین واکسن همواره از وظایف دولت‌ها بوده و اگر پیش‌ازاین بخش خصوصی در واردات واکسن‌های دیگر نقش‌آفرینی کرده، خریدارش صرفاً دولت بوده است. نه این‌که شرکت‌های خصوصی بخواهند به‌صورت خودسر این واکسن را عرضه کنند و به فروش برسانند. به‌واسطه همین مسئله، واکسن‌هایی که در برنامه واکسیناسیون عمومی کشور داشته‌ایم، هیچ‌گاه خارج از خانه بهداشت و مراکز تزریق نبوده و تمام کسانی که باید واکسینه می‌شدند به خانه‌های بهداشت مراجعه می‌کردند و بخش خصوصی فقط برای واکسیناسیونی که کشوری نبود، می‌توانست ورود کند، مثل واکسن آنفلوآنزا که می‌شد در داروخانه‌ها نیز پیدا کرد. اما در مورد کرونا، بحث واکسیناسیون کشوری مطرح است و نمی‌توان آن را بدون کنترل توزیع کرد. ما هنوز نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم این واکسن درمان مسلم و ابزار پیشگیری قطعی از کروناست و چنین امری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و از سوی دیگر عوارض جانبی آن‌هم باید به‌صورت دقیق، رهگیری و پیگیری و ثبت شود و اگر بنا باشد واردات از جانب بخش خصوصی باشد، سازوکارش بسیار سخت می‌شود. از طرف دیگر چون این واکسن‌ها عمدتاً دو دوزی هستند و هنوز واکسن‌های تک‌دوز نیامده و احتمال دارد این دو دوز به سه تا چهار دوز برسد و مجبور شویم که دوز تقویتی واکسن را بزنیم، باید سامانه جامعی وجود داشته باشد تا مشخص شود چه کسانی دوز اول را با واکسن هندی یا سوئدی تزریق کرده‌اند تا در دوز دوم، به‌اشتباه واکسن اسپوتنیک دریافت نکنند، به خاطر همین است که درمجموع باید سیستم دولتی و وزارت بهداشت متولی کار باشد اما می‌بینیم که ازیک‌طرف، اشتیاق و ولع خاصی در بخش خصوصی برای تأمین واکسن ایجادشده و از طرف دیگر هم باعث تأسف است که به‌رغم هشدارهایی که داده‌ایم، واکسن از بازار آزاد سر درآورده و به اذعان سخنگوی سازمان غذا و دارو، قیمت‌ها بسیار افزایش پیداکرده و بخش خصوصی برای آنکه بتواند درآمدزایی بیشتری داشته باشد، قیمت‌های خرید بسیار بالاتری را پیشنهاد داده و این هم تبدیل به معضلی برای بخش دولتی شده و از دیگر آفت‌هایی است که این اقدام نسنجیده برای کشور به دنبال داشته است. به هر شکل برای تأمین واکسن، هزینه و ارز بیشتری از کشور خارج می‌شود، بنابراین با اتفاقی که افتاده ما نه توانسته‌ایم سلامت جامعه را تضمین بکنیم و نه بستر مناسبی ازلحاظ علمی و اپیدمیولوژی فراهم شده است. خواه‌ناخواه قشر مرفه ای از جامعه واکسن را به‌راحتی تهیه می‌کنند و این تزریق در هیچ کجا ثبت و ضبط نمی‌شود اما قشر آسیب‌پذیری که ازنظر ابتلا به کرونا مستعدتر هستند، چون تماس اجتماعی بیشتری دارند باید در صف بایستند و این ازنظر عدالت اجتماعی هم برخلاف آن چیزی است که ما باید در بحث درمان و رعایت عدالت داشته باشیم و تمام این‌ها به خاطر تصمیمات غلط است. یعنی ما باید بهای بیشتری بدهیم و ارز بیشتری از کشور خارج کنیم و به همان نسبت کنترلمان روی واکسن کمتر می‌شود و عوارض جانبی واکسن غیرقابل رهگیری خواهد شد و عدالت اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان به‌شدت آسیب می‌بیند. عجیب است که سازمان عریض و طویل وزارت بهداشت از یک شرکتی که کلاً ۲۰ تا ۳۰ نفر پرسنل دارد، برای تأمین واکسن موردنیاز کشور ناتوان‌تر است. یک‌زمانی بحث تحریم‌ها مطرح بود و درحال‌حاضر از منابع مالی خارج کشور می‌توان استفاده کرد تا تحریم‌ها بر تأمین واکسن سایه نیندازد و فرآیند را برای سیستم دولتی سخت نکند و به هیچ طریق نمی‌توان توجیه کرد که با چه انگیزه‌ای و چرا این رانت خاص ایجادشده و اصلاً و ابداً شفافیتی در کار نیست. همین مسائل باعث می‌شود که فساد در حوزه دارو شکل بگیرد و وزیر بهداشت از همان ابتدا که تصدی این سمت را برعهده گرفتند، مخالف مافیای دارو بودند اما این حرکت خودش ایجاد فساد و رانت می‌کند و از این آسیب نمی‌توان به سهولت رهایی پیدا کرد و سررشته امور وقتی از دست وزارت بهداشت خارج شود، دیگر قابل جبران نیست.»


سوءاستفاده از سهمیه واکسن
این روزها، سوء‌استفاده از سهمیه واکسن گروه‌های خاص نیز خبرساز شده و نشان می‌دهد سررشته امور از دست وزارت بهداشت خارج‌شده و این موضوع انتقادهای زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است. می‌توان در این مورد به‌خصوص از نمونه‌های فراوانی سخن گفت اما آن‌هایی که بیشتر در رسانه‌ها انعکاس یافته به تخلف رئیس بیمارستان مدرس تهران مربوط می‌شود که به‌این‌علت برکنار شد و گزارش‌هایی نیز مبنی بر تخلف رئیس بیمارستان ۱۵ خرداد نیز ارائه شد که طبق آخرین خبر ما، تخلف او محرز نشده است.
طی روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره تخلف در تزریق واکسن در استان خراسان رضوی منتشر شده و در همین حال حمیدرضا سلیمی، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان درگز، اعلام کرد که در جریان تزریق ۵۸ دوز واکسن کرونا به سالمندان این شهرستان دو واکسن به یک کارمند بهزیستی و یک فرد نامشخص تزریق‌شده است.
علی فراهی، فرماندار درگز، نیز گفت که دادستانی و اداره اطلاعات در حال تحقیق دراین‌باره هستند.
روز هشتم خرداد نیز حمیدرضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفته بود: «در موارد معدودی در خانه‌های سالمندان مشهد نیز تخلفاتی صورت گرفته بود که برخورد کردیم.»
شهرداری تهران نیز اعلام کرد که معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۶ و رئیس یک اداره این شهرداری پس از گزارش درباره سوءاستفاده در تزریق واکسن کرونا برکنار شده‌اند.
در اطلاعیه شهرداری تهران اعلام شده که یک نفر از مسئولان نواحی اقدام به تزریق واکسن از سهمیه پاکبانان کرده بود که «به همراه سه نفر از همکاران ذی‌ربط در ناحیه از سمت‌های خود عزل شدند».پیش از آن نیز گزارش‌هایی از سوءاستفاده مقامات از سهمیه واکسن پاکبانان در آبادان، علی آبادکتول، اسفراین و اهواز منتشر شده بود.
سیامک افاضلی، کارشناس حوزه سلامت در این رابطه هم به ما توضیح می‌دهد: «هنگامی‌که کنترل مرکزی برای سیستم واکسیناسیون نداشته باشید، این اتفاقات به‌آسانی رخ می‌دهد و آن بحثی که در رابطه با پایگاه‌های اطلاعاتی و مشکلاتی که سامانه تیتک دارد و قبلاً مطرح شد، برای همین موضوع بود، برای این‌که در یک سامانه جامع، اگر پایگاه‌های اطلاعاتی به یکدیگر متصل می‌شد، افراد براساس کدملی، واکسن را می‌گرفتند و به‌این‌ترتیب دیگر امکان سوءاستفاده هم فراهم نبود. اما اکنون چنین اقدامی صورت نگرفته و هر واحد و بخشی، تعداد افرادی که باید واکسن بزنند را اعلام می‌کند و دیگر نظارتی نیست که این واکسن به چه کسی تزریق‌شده است و بی‌شک محلی برای سوءاستفاده خواهد بود. واکسیناسیونی هم که تاکنون صورت گرفته، مکانیزه نبوده و اطلاعات افرادی که واکسن را گرفته‌اند در یک دیتابیس مکانیزه ثبت نشده است. تاکنون بیش از یک‌میلیون و۷۶۰ هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق‌شده و در شرایط فعلی دیگر نمی‌توان سامانه جامعی راه‌اندازی کرد و اطلاعات افراد را در آن درج نمود.»

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)