میرنیوز

روزهای سخت سی‌سخت

روزهای سخت سی‌سخت 2021-02-20T09:25:16+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، وطن امروز نوشت: ۶۳ مصدوم و ایجاد خسارت ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی به ساختمان‌های شهر «سی‌سخت» هدیه تلخ زمستانی زمین به مردم دیار کهگیلویه‌وبویراحمد بود. هر چند این حادثه تلخ و تاثربرانگیز بود اما خوشبختانه تلفات جانی نداشت. در آخرین ساعات پایان روز چهارشنبه (۲۹ اسفندماه) خبری مبنی بر وقوع زلزله ۶/۵ ریشتری در مرز استان‌های اصفهان و کهگیلویه‌وبویراحمد مخابره شد. این خبر با ورود سامانه جدید باراشی به کشور و موج جدید سرما، تن مردم را بشدت به لرزه انداخت. بر اساس نخستین آمار ارائه شده از این حادثه طبیعی، بیشترین سهم تخریب‌ها مربوط به شهر سی‌سخت در استان کهگیلویه‌وبویراحمد بوده است، هر چند به دلیل شدت این زلزله، بخش‌هایی از استان‌های فارس و اصفهان نیز به لرزه درآمد. قدرت این زلزله به حدی بود که بخش زیادی از مردم شهرهای سی‌سخت و یاسوج به خیابان‌ها آمدند. وقوع این زلزله در ساعات پایانی شب که عموماً تعداد زیادی از مردم بیدار هستند، باعث شد تا تلفات جانی از این حادثه ثبت نشود و هوطنان‌مان از این بلای طبیعی جان سالم به در ببرند.

امان‌الله جهانبین، مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر کهگیلویه‌وبویراحمد که با شبکه خبر گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «آب و برق منطقه در همان دقایق اولیه وقوع زلزله قطع شد». مشاهدات میدانی حکایت از آن دارد که تعداد زیادی از خانه‌های مسکونی در پی وقوع این زلزله تخریب شده یا آسیب جدی دیده است. تا ساعت ۲۳ شب چهارشنبه یعنی چیزی در حدود ۵۵ دقیقه پس از وقوع زلزله، گزارشی از تلفات جانی مخابره نشد و تا دقیقه ۲۵ بامداد روز پنجشنبه تعداد مصدومان این حادثه به ۲۵ نفر رسید. این در شرایطی بودکه بارش باران بر فراز شهر سی‌سخت شدت گرفت و مردم از هراس ویروس کرونا از حضور در محل‌های تجمعی از پیش تعیین شده مدیریت بحران خودداری کردند. با گذشت زمان، آمارها رنگ و رویی جدی‌تر به خود گرفت به‌طوری که تعداد مصدومان به ۳۶ نفر رسید و بر اساس آمار اولیه، ۴۷ واحد مسکونی آسیب دیدند. در همین رابطه پرویز یزدان‌پناه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج که در شهر سی‌سخت حضور یافته بود، از ارسال ۴ دستگاه آمبولانس جهت استقرار و ۳ دستگاه آمبولانس برای ارزیابی و آماده‌باش صددرصدی نیروهای عملیاتی اورژانس ۱۱۵ و نیز تیم‌های ارزیاب و واکنش سریع برای بررسی وضعیت خبر داد. یکی از خبرهای خوش پس از وقوع این زلزله، بازگشایی سریع مسیرهای ترددی به محل حادثه بود، هر چند که در ساعات اولیه بخشی از مسیرها به دلیل ریزش کوه مسدود و امکان امدادرسانی سریع را محدود کرده بود. بر همین اساس محمدحسین نصیری‌راد، مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره ریزش کوه و مسیرهای مسدود شده چنین گفت: «زلزله موجب ریزش در جاده یاسوج - اصفهان شده بود اما مشکل رفع شد و تردد در این جاده جریان دارد. ورودی یکی از تونل‌های این مسیر ریزش کرده بود که سریع اقدام شد، ضمن اینکه ریزش تونل شدید نبوده است».

اعزام گروه‌های جهادی ستاد اجرایی فرمان امام

در حالی که مردم سی‌سخت با وجود سرمای شدید و به دلیل احتمال وقوع پس‌لرزه، امکان حضور در منازل خود را نداشتند و ترس و واهمه از ویروس کرونا مانع از تجمع آنها در مراکز تجمعی جهت کنترل و مدیریت بحران می‌شد، گروه‌های جهادی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای اعزام به مناطق خود را آماده کردند.

در همین رابطه شایان نادی، مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: تعداد ۱۰۰ عدد چادر و ۵۰۰ تخته پتو به همراه اقلام غذایی مورد نیاز توسط گروه‌های جهادی این ستاد آماده اعزام به منطقه زلزله‌زده سی‌سخت است. بر اساس گفته نادی، قرارگاه جهادی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) آشپزخانه‌ای را راه‌اندازی کرده که روزانه بیش از ۱۰۰۰ وعده غذای گرم بین زلزله‌زدگان توزیع می‌کند. وی خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تا عادی شدن شرایط زندگی مردم در سی‌سخت، در کنارشان خواهد بود. همچنین به دستور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نخستین محموله امدادی شامل ۵۰۰۰ بسته غذایی و اضطراری و اقلام بهداشتی و ضدکرونایی به منطقه زلزله‌زده سی‌سخت ارسال و توزیع شد که این بسته امدادی شامل ۵۰۰ پتو، ۱۰۰ چادر، ۱۰۰۰ بسته خشکبار، ۳۰۰۰ بسته آب معدنی، ۵۰۰ غذای کنسروی و آماده و همچنین ۲۰۰۰ بسته اقلام بهداشتی و ضدکرونایی است.

سپاه پای کار خدمت به زلزله‌زدگان

به مانند سنوات قبل که وقتی بلایای طبیعی گریبان‌گیر مردم می‌شد و شرایط سختی را برای آنان فراهم می‌کرد سپاه به کمک‌شان می‌شتافت، این بار نیز سپاه به میدان آمد و خود را در شرایط سخت و بحرانی در کنار مردم قرار داد. در همین رابطه سردار حمید خرم‌دل، فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: بسیج و سپاه استان با تمام امکانات در نقاط زلزله‌زده مشغول امدادرسانی هستند. وی افزود: ظرفیت خودرویی سپاه برای هر گونه آواربرداری و نجات آسیب‌دیدگان در حالت آماده‌باش کامل است.

حضور تیم‌های واکنش سریع بسیج در مناطق زلزله‌زده

جهادگران بسیجی همچون گذشته پای کار آمده و به یاری زلزله‌زدگان پرداختند. سردار محمد زهرایی، رئیس بسیج سازندگی از فعالیت گروه‌های جهادی واکنش سریع بسیج در مناطق زلزله‌زده استان کهگیلویه‌وبویراحمد خبر داد. وی گفت: در مرحله اول این خدمت‌رسانی، جهادگران استان در عرصه‌های مختلف امداد و نجات انجام مأموریت خواهند داشت. زهرایی عنوان کرد: با توجه به هماهنگی به عمل آمده، گروه‌های جهادی بسیج سازندگی استان‌های اصفهان، فارس، چهارمحال‌وبختیاری، خوزستان و بوشهر خدمات‌رسانی خواهند داشت. وی سومین مرحله را کار قرارگاهی ملی دانست و افزود: با توجه به نیاز منطقه و اعلام اهالی و مسؤولان در صورت نیاز به فعالیت گسترده‌تر، قرارگاه ملی با حضور گروه‌های جهادی سراسر کشور تشکیل خواهد شد.

دستور آماده‌باش وزیر بهداشت

ساعاتی پس از وقوع زلزله در سی‌سخت، وزیر بهداشت دستور آماده‌باش را برای بخشی از زیر مجموعه این وزارتخانه صادر کرد. در این ابلاغیه، وزیر بهداشت به سازمان اورژانس کشور، دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مربوط و سازمان غذا و دارو، دستور آماده‌باش داد و خواستار بررسی عاجل ابعاد واقعه و تأمین نیازهای احتمالی امدادی، بهداشتی و درمانی مناطق آسیب‌دیده شد.

آسیب جدی زلزله به منازل مسکونی سی‌سخت

در حالی که آمارهای مصدومان حادثه به ۶۳ نفر رسید، جدیدترین اخبار از وضعیت منازل مسکونی سی‌سخت چندان خوب نیست به نحوی که حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد اظهار داشت: «خسارت زلزله در سی‌سخت بالاتر از حد تصور است». وی گفت: اسکان اضطراری و توزیع اقلام امدادی و مورد نیاز مردم در دستور کار قرار گرفته اما برودت هوا و شدت بارش برف و باران امدادرسانی را با کندی مواجه کرده است. این مقام مسؤول بیان کرد: ۲۰ تیم ارزیاب در منطقه حضور دارند و منازل از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند. از مجموع ۶۳ مصدوم، تاکنون ۲۵ نفر به بیمارستان منتقل شده‌اند و بقیه توسط کادر درمان در سی‌سخت مداوا شدند. این در حالی است که برخی آمار غیررسمی حکایت از آن دارد که ۳ هزار واحد مسکونی در سی‌سخت از ۶۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند.

تأکید روحانی بر حل سریع مشکلات زلزله‌زدگان

رئیس‌جمهور روز گذشته طی تماس تلفنی با استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد، ضمن پیگیری وضعیت امدادرسانی به زلزله‌زدگان این استان، از آخرین اقدامات انجام شده در این زمینه اطلاع یافت. روحانی در این تماس بر استفاده از همه ظرفیت‌های استان با استفاده از کمک همه دستگاه‌های ذی‌ربط برای حل مشکلات مردم منطقه زلزله‌زده و لزوم اسکان موقت سریع کسانی که منازل مسکونی آنها دچار مشکل شده است، تاکید کرد. رئیس‌جمهور با ابراز خرسندی از اینکه زلزله در این استان هیج تلفات جانی به همراه نداشته است، تصریح کرد: با توجه به فصل سرما، سرعت در امدادرسانی و حل مشکلات مردم زلزله‌زده از اهمیت بالایی برخوردار است.

توزیع ۱۸۰۰ چادر بین زلزله‌زدگان

۱۸۰۰ چادر و بیش از ۱۲۰۰ بسته غذایی یک‌ماهه میان زلزله‌زدگان سی‌سخت توزیع شد.

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین خواستار توزیع ۱۰۰۰ تخته چادر در منطقه شد و گفت: آسیب‌های برآورد شده به صورت گسترده بوده و اقداماتی تاکنون انجام شده و باید با قوت بیشتر و گستردگی بهتری ادامه پیدا کند. رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه اظهار کرد: مهم‌ترین کاری که باید در اولویت قرار گیرد، پوشش دوباره و کامل‌تر محله‌های ده‌گانه شهر سی‌سخت از نظر توزیع اقلام امدادی است که با توجه به درخواست‌های مکرر مردمی باید به سرعت انجام شود. در حالی که تمام نیروهای امدادی با آمادگی کامل در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند اما به دلیل گستردگی آسیب‌های وارده به سی‌سخت و ضرورت ایجاد یک حرکت جمعی برای کمک به مردم آسیب‌دیده، جمعیت هلال‌احمر شماره حساب ۵٢٢٣۵٢٢٣١٩ و شماره کارت ۶١٠۴٣٣٧۴٢٨۵٠٨٠٣٨ را جهت ارسال کمک‌های مردمی اعلام کرده و مردم می‌توانند کمک‌های نقدی خود را از این طریق واریز کنند. گفتنی است بر اساس گزارش‌های میدانی به دست آمده، تاکنون ۵ مورد پس‌لرزه در منطقه سی‌سخت به ثبت رسیده که برخی از آنها تا ۳ ریشتر قدرت داشته است. با وجود توزیع چادر در بین مردم، همچنان اسکان آن دسته از خانوارها که منزل مسکونی‌شان با آسیب جدی روبه‌رو شده با مشکل مواجه است، چرا که کوهپایه‌ای بودن منطقه و سرمای هوا باعث سخت شدن زندگی مردم در زیر چادر شده است و اسکان باید از طریق کانکس در شرایط فعلی انجام شود. با وجود خسارت‌های مالی سنگین وارد شده به ساختمان‌های شهر سی‌سخت اما مبلغ اختصاص‌یافته به بازسازی و مدیریت بحران در این شهر بسیار ناچیز است.

۳۰ تیم امدادی در حال خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان «سی‌سخت»

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گفت: این سازمان از ساعات اولیه وقوع زلزله در سی‌سخت کنار زلزله‌زدگان بوده و همچنان در حال خدمات‌دهی و امدادرسانی به آنهاست. محمدباقر محمدی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه زلزله ۶/۵ ریشتری سی‌سخت و حوالی این شهرستان خوشبختانه تلفات جانی نداشته است، افزود: تعدادی از ساکنان مناطق زلزله‌زده سی‌سخت مصدوم و بعضاً به شکل سرپایی مداوا شدند اما خیلی از واحدهای مسکونی در این منطقه آسیب جدی دیده است که البته سازمان‌های مرتبط در حال بررسی خسارات هستند. وی به برودت هوا به دلیل کوهستانی بودن منطقه زلزله‌زده سی‌سخت اشاره کرد و گفت: کاهش دمای هوا و بارش برف و باران کار امدادرسانی را تا حدی سخت کرده است اما امروز (‌جمعه) هوا نسبتاً بهتر شده و امدادرسانی به زلزله‌زدگان بخوبی در حال انجام است. محمدی اضافه کرد: ۳۰ تیم امدادی هلال‌احمر در منطقه زلزله‌زده مستقر و در حال امدادرسانی به زلزله‌زدگان هستند. طی این ۲ روز ۱۸۰۰ عدد چادر و ۴ تن نایلون نیز در بین زلزله‌زدگان از سوی سازمان هلال‌احمر توزیع شده است. معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر اظهارداشت: درحال حاضر رئیس جمعیت هلال‌احمر، دبیر کل و رئیس سازمان امداد و نجات در این منطقه حضور دارند و از نزدیک روند خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان را پیگیری می‌کنند. وی در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد و… برای امدادرسانی و تأمین وسایل مورد نیاز زلزله‌زدگان درخواست همکاری داشته‌اند یا خیر، افزود: بی‌تردید حس همنوع‌دوستی در ایران وجود دارد اما از آنجا که استان‌های معین نیازهای اولیه زلزله‌زدگان را برطرف کرده‌اند فعلاً تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. محمدی در ادامه از مردم خواست با حفظ خونسردی خود با نیروهای امدادی و خدماتی همکاری کنند تا امدادرسانی‌ها بدون مشکل و به سهولت انجام شود.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)