میرنیوز

شهید نواب صفوی سال ۳۲ به روزنامه خراسان چه گفت؟

شهید نواب صفوی سال ۳۲ به روزنامه خراسان چه گفت؟ 2022-01-17T11:45:28+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مجتبی میرلوحی معروف به نواب صفوی از مبارزان و متفکران شیعه بود که بسیاری تفکرات و مجاهدات او را پیش زمینه‌ای برای شکل‌گیری انقلاب اسلامی می‌دانند. نواب صفوی سال ۱۳۳۴ در دادگاه رژیم پهلوی محکوم و نهایتاً به شهادت رسید. دو سال پیش از شهادت، شهید نواب صفوی سفری به شهر مشهد داشته و طی این سفر با روزنامه خراسان گفت و گو کرده است:

آن‌چه امروز، در صفحه تاریخ روزنامه خراسان مطالعه خواهید کرد، هرچند به دلیل آن‌که گزارشی مطبوعاتی است، نمی‌تواند به طور کامل در قالب اسناد تاریخی طبقه‌بندی شود، اما بی‌تردید باید آن را در زمره شواهدی موثق درنظر بگیریم که می‌تواند فضای ذهنی و نیز، شرایط سیاسی و بحران‌هایی را که شهید نواب صفوی طی ماه‌های پایانی دولت دکتر مصدق با آن روبه‌رو بود، تصویر کند. گفت‌وگوی اختصاصی روزنامه خراسان با شهید نواب صفوی، با توجه به انتشار آن در ۲۸ فروردین ۱۳۳۲، احتمالاً یکی دو روز قبل از این تاریخ انجام شده‌است. این ایام، مصادف با اعیاد شعبانیه بود و شهید نواب صفوی، به منظور دید و بازدید با علاقه‌مندان و دوستدارانش، به سنتِ سال‌های قبل، در مهدیه مرحوم عابدزاده حضور پیدا کرد. مصاحبه در شرایطی خاص گرفته شده‌است؛ شهید نواب صفوی حدود ۲۰ ماه از ۲۸ ماه دوران حکومت دکتر مصدق را در زندان گذرانده و به‌تازگی آزاد شده‌بود. برخی از مورخان، آن مرحوم را تنها زندانی سیاسی دوره دکتر مصدق می‌دانند. اتهامی که شهید نواب صفوی به خاطر آن زندانی شد، تعطیلی یک مشروب‌فروشی در ساری بود. طی دو سال قبل از این مصاحبه، فداییان اسلام روزگار پرالتهابی را از سر گذراندند؛ تشکیلاتی که با همت شهید نواب صفوی در سال ۱۳۲۴ ش پایه‌گذاری شد، در سال ۱۳۲۹ ش و در جریان مبارزات ملی‌شدن صنعت نفت، همکاری‌های گسترده‌ای با سران نهضت داشت و اصولاً، برخی از مورخان، نقش شهید نواب صفوی و فداییان اسلام را در به ثمر نشستن نهضت، بسیار کلیدی و راهبردی می‌دانند. این تشکیلات، با اعدام انقلابی رزم‌آرا، مسیر را برای صعود دکتر مصدق و جبهه ملی به قدرت هموار کرد؛ اما با این شرط که آن‌ها پس از به دست گرفتن سکان اداره کشور، احکام اسلام را اجرا و از شیوع مفاسد و منکرات در جامعه اسلامی جلوگیری کنند؛ موضوعی که به‌رغم پذیرش اولیه از سوی مصدق و دوستانش، هرگز جامه عمل نپوشید و به‌تدریج، زمینه را برای رودررو شدن فداییان اسلام با دولت دکتر مصدق فراهم کرد. این مسئله درمورد دیگر جریان‌های فعال و البته با گرایش‌های اسلامی در جریان نهضت نیز، صدق می‌کرد. شهید نواب صفوی و یارانش، جوانانی پرشور بودند که برای نهادینه‌شدن احکام شرع و زدودن آثار بی‌دینی و دین‌ستیزی که بیشتر آن‌ها، سوغات دوران استیلای رضاشاه بر کشور بود، ابداً اهل تساهل و تسامح نبودند و این صلابت و مطالبه صریح، طبعاً واکنش‌ها و مخالفت‌هایی را به‌همراه داشت که گاه باعث بروز اختلافاتی می‌شد و تبعات ناخوشایندی برای فداییان اسلام درپی داشت. این تبعات هنگام گرفتن مصاحبه پیش روی شما، به اوج خودش رسیده‌بود و به همین دلیل، شرایط پاسخ دادن مستقیم و توأم با صراحت به برخی پرسش‌ها، برای شهید نواب صفوی وجود نداشت.

نگاهی گذرا به محتوای مصاحبه

محتوای این مصاحبه تاریخی را که به درخواست خوانندگان ۶۸ سال قبلِ روزنامه خراسان گرفته شده‌است، باید به دو بخش تقسیم کرد؛ نخست، پرسش‌های مربوط به تاریخ، عقاید و ساختار تشکیلاتی فداییان اسلام و دوم، پرسش‌های مربوط به دیدگاه‌های شهید نواب صفوی درباره شرایط روز جامعه و مسائل اجتماعی و سیاسی. در میان این صحبت‌ها، گاه اشاراتی هم به برخی مسائل حاشیه‌ای شده‌است. مصاحبه با آرزوی پیشرفت در مسیر خدمت به اسلام برای جراید شروع می‌شود و با ارائه دیدگاه فراملی و مبتنی بر امت واحده اسلامی در عقاید و اصول فعالیت فداییان اسلام، ادامه می‌یابد. سخنان شهید نواب صفوی در این بخش، صریح و دقیقاً پاسخی به پرسش خبرنگار خراسان است؛ اما زمانی که بحث درباره مسائل روز و نظر رهبر فداییان اسلام درباره دولت دکتر مصدق به میان می‌آید، سخنان شهید نواب صفوی، حالت دوپهلو به خود می‌گیرد و از صراحت دور می‌شود؛ با این حال، این نوع بیان مسئله، به گونه‌ای نیست که مخاطب نتواند به اصل دیدگاه مصاحبه‌شونده دسترسی پیدا کند. از سوی دیگر شهید نواب صفوی، درباره مسائل جزئی‌تری مانند آشنایی با استاد خلیل طهماسبی، عامل اعدام انقلابی رزم‌آرا، سعی می‌کند با احتیاط سخن بگوید و این مسئله، نشان می‌دهد که او، در شرایط دشواری قرار داشته یا این‌که صلاح نمی‌دیده‌است در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی، درباره این مسئله اظهارنظر کند. نکته جالب توجه دیگر در این مصاحبه، پیش‌بینی شهید نواب صفوی از ایجاد حکومتی اسلامی در ایران است؛ آن هم در شرایطی که اوضاع چندان به نفع طرفداران چنین دیدگاهی نبود. در ادامه با هم، مشروح این گفت‌وگوی تاریخی و خواندنی را، پس از ۶۸ سال، دوباره مرور خواهیم کرد.

مصاحبه با آقای نواب صفوی

«بنا به تقاضای عده‌ای از علاقه‌مندان طبق وقتی‌که قبلاً تعیین‌شده‌بود، خبرنگار این روزنامه در محل مهدیه حضور یافت و به شرح زیر مصاحبه‌ای به عمل آورد که از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد. ابتدا آقای نواب اظهار نمودند امیدوارم که همیشه در راه پیشرفت حقیقت و پیشرفت دین مبین اسلام، جراید آن‌چه را که وظیفه آن‌هاست، به‌خوبی انجام دهند و فریب ظاهر و مال دنیا را نخورند و همیشه خدا و پیغمبر را درنظر داشته‌باشند و سپس اظهار داشتند هر چه را که می‌خواهید سوال کنید و به شرح زیر مصاحبه ما با آقای نواب‌صفوی شروع شد.

س. فعالیت شما به نام فداییان اسلام چه زمانی شروع شد؟

ج. از موقعی که من از نجف‌اشرف آمدم.

س. دامنه فعالیت شما بر چه پایه‌ای استوار بوده و هست؟

ج. بر بنیاد اجرای احکام و تعالیم مقدس اسلام و اصلاح تمام شئون اجتماعی ملل مسلمان شرق که برمبنای مقدس اسلام نهاده شده‌است.

س. اطرافیان و طرفداران شما را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

ج. به مفهوم اصطلاحی، بنده اطرافی به‌معنای عام ندارم و اگر مقصود برادران نزدیک باشند هرکس که در راه حق ثابت‌قدم‌تر باشد، گرچه به‌ظاهر از من دور باشد، به من نزدیک است.

س. آیا این برادران تعداد معینی ندارند؟

ج. برادران نزدیک ما تحت عنوان احصائیه و شمارشی تاکنون درنیامده‌اند و هرکس و هر مسلمان در هرکجای دنیا در راه مقدس اسلام دارای ثبات قدم و اراده‌اش بیشتر باشد، گرچه تحت عنوان ظاهری دوست و برادر من هم نباشد، در نص صریح قرآن و با حکم ایمان برادر من است.

س. نظر سرکار درباره دولت فعلی چیست؟

ج. هر دولت و حکومتی که پایه‌اش برمبنای مقدس اسلام نهاده شده باشد و خط سیر خود و تشکیلاتش برطبق قوانین اسلام بوده و مجری قانون خدا باشد، او حکومتش رسمی و صالح است؛ من و هر مسلمان دیگری هم طرفدار آن حکومت خواهیم بود و هر حکومتی به‌جز این باشد، ناصالح و غیررسمی بوده و هیچ مسلمان عاقلی هم طرفدار او نخواهد بود و دولت فعلی را هم خودتان تطبیق کنید.

س. آقای استاد خلیل طهماسبی آیا با شما رابطه نزدیک دارند؟

ج. چون امثال این سخنان که هرکس، با هر دسته خواسته‌اند اعم از دسته‌های دولتی و یا غیردولتی ایشان را به‌خاطر عناوین پوچ دنیا به خود نسبت دهند و این عناوین ظاهری [در] منطق مسلمان ناچیز است، هر وقت با ایشان برخورد کردید، از خودشان سوال کنید.

س. همراهان شما که به مشهد آمده‌اند، چند نفر هستند؟

ج. سی و چهار نفر.

س. چه مدت در مشهد توقف می‌کنید؟

ج. کمتر از ده روز.

س. هنگام آمدن به مشهد در بین راه به مانعی برخورد نکردید؟

ج. بحمدا…، خیر.

س. از مشهد به کجا خواهید رفت؟

ج. به تهران مراجعت می‌کنم، ان‌شاءا….

س. به خارج از کشور سفری انجام نخواهید داد؟

ج. خیر.

س. فداییان اسلام که شما رهبری آن‌ها را دارید، آیا باز هم به مبارزات و به فعالیت خود ادامه خواهند داد؟

ج. مسلمان تربیت‌شده مکتب پیغمبر، تا خون در عروق او جریان دارد، در هدایت گمراهان و تحکیم مبانی اسلام و شکست پایه‌های ظلم و کفر می‌کوشد و مرور زمان تأثیری در انجام تکالیف او ندارد و همیشه فداکار و وفادار به ذات مقدس پیغمبراکرم و خاندان گرامی‌شان بوده و خواهد بود.

س. نظریه جنابعالی درمورد وقایع اخیر ایران چیست و شما چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

ج. از نظر خصوصی نمی‌دانم کدام وقایع را می‌گوئید و از نظر کلی، معتقدم که عموم دسته‌های فاسد داخلی و خارجی شکست خورده‌اند و از نظر پایه و عمق، از باطن زوال یافته‌اند و بنیاد تربیت‌های اسلامی در فرزندان اسلام و ایران مستحکم و عمیق و استوار گردید. یکی از آن آثار اجرای نزدیک احکام خدا و تشکیل حکومت پاک اسلامی در مملکت اسلامی ایران بوده که به زودی صورت عمل به خود خواهد گرفت ان‌شاءا….

س. هنگامی‌که شما در نجف اشرف بودید فعالیتی هم می‌کردید؟

ج. اختلاف مکانی، تأثیری در انجام وظایف دینی ندارد؛ همه‌جا ان‌شاءا… در انجام وظایف دینی خود مشغول بوده و هستم.

س. با این‌که خیلی وقت نیست که شما به این شهر آمده‌اید، مع‌ذلک نظریه شما نسبت به مردم مشهد چیست؟

ج. برکات وجود مقدس امام رضا از آن‌گاه که پای مقدس‌شان به ارض طوس رسید و خراسان، خراسان نامیده شد، بر ظاهر و باطن مردم این سامان، انوار مقدس حقیقت و نبوت و صفا و صمیمیت تابیده و آثار این فضائل برای همیشه در مردم این سرزمین ظاهر بوده و خواهد بود.

س. باز هم به مشهد مشرف خواهید شد؟

ج. البته همیشه میل دارم که به آستان مقدس رضوی و ساحت پاکشان مشرف شوم تا هر وقت که توفیق دست دهد.

س. در مشهد سخنرانی هم خواهید نمود؟

ج. به طور عمومی، شاید یک جلسه‌ای با برادران مشهد صحبت کنم و به‌طور خصوصی هم، با هر برادری که ملاقات می‌کنم البته آن‌چه وظیفه خود می‌دانم، می‌گویم.»

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)