میرنیوز

چرا مادرشدن انتخاب سختی است؟

چرا مادرشدن انتخاب سختی است؟ 2021-12-30T14:51:37+03:30

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله – محدث تک فلاح: حتماً برخورد داشتید با درد دل یک خانم که بعد از مادرشدن، یا مادری که از شرایط خود حس رضایتمندی ندارد. مخصوصاً بخشی از خانم‌ها که در دوران قبل از مادری، حضور فیزیکی فعالانه‌ای در جامعه و محیط بیرون از منزل داشته و اکنون که به دلیل مراقبت از فرزند، مدت زمان زیادی خود را در چهاردیواری خانه محصور کرده اند، احساس عدم رضایت و مفید نبودن دارند. در جنجال درون خود می‌گویند من در قبال اجتماع و اطرافیانم مسئولم و باید از زمانم استفاده‌های مفیدتری داشته باشم اما اکنون فقط درگیر فرزندم هستم و این حس در درون شخص حال ناخوشایندی ایجاد کرده است و حال مادریِ او را خوب نمی‌کند و احساس می‌کند مادری، برای او کفایت نمی‌کند. در مادرهایی که فرزند کوچک‌تری دارند این اتفاق پررنگ‌تر است. سراغ خانم دکتر مرضیه شعربافچی (پژوهشگر حوزه زن و خانواده، مدرس دانشگاه و دکترای مطالعات زنان) رفتیم و در مورد این موضوع با ایشان به گفت‌وگو نشستیم.

آقایان توجیه نیستند (بُعد اول)

در موضوع مادر شدن کارهای خوبی در سال‌های اخیر انجام گرفته است و مخصوصاً برای بالا رفتن مهارت و دانش خانم‌ها گام‌های مفیدی برداشته شده است. اما مشکلی که در این برهه سر راه مادر شدن بسیاری از خانم‌ها قرار گرفته است -چه خانم‌های خانه‌دار و چه شاغل- این است که در این مسیر به جز زن، مرد هم باید آمادگی‌هایی کسب کند. در جامعه اکنون چند نوع برخورد با ورود فرزند به زندگی از سمت آقایان دیده می‌شود:

گروه اول نوعی از آقایانند که فرزندآوری را قبول داشته و گام به گام با همسرشان در مسیر همراه هستند. شب بیداری‌ها، بازی با فرزند در منزل و همراهی در نگهداری فرزند به منظور استراحت خانم و… که از این دسته در جامعه امروز کم‌تر دیده می‌شود.

گروه دوم آن دسته از آقایانی هستند که بسیار مهربان هستند و با دیدن مصائب فیزیکی و روانی به دنیا آمدن بچه، دوست دارند در کارها کمک همسرشان کنند اما دلیل آن وظیفه شناسی نیست، بلکه از روی عذاب وجدان این حس را دارد. که اغلب به دلیل شرایط کاری این کمک‌ها زیاد انجام نمی‌شود. چون با وجود شخص جدید (فرزند خانه)، مرد باید بیشتر کار کند تا درآمد بیشتری داشته باشد پس حضورش در منزل کم‌تر شده است. نتیجه آن می‌شود که با عذاب وجدانی که در درون خود می‌بیند همسر را با مادری‌هایش تنها می‌گذارد و به سمت تخت‌خواب خود می‌رود چون صبح زود باید از منزل بیرون بزند برای درآمد گذران زندگی.

گروه سوم آقایانی هستند که زیر بار فرزندآوری نرفته‌اند و به خواست همسرش در این شرایط قرار گرفته است و اکنون در مواجهه با مسائل مربوطه، تنها یک کلام را می‌گویند: «خودت خواستی، من که نمی‌خواستم!»

در این میان گروهی از آقایان هم هستند که در هیچکدام از موارد بالا جای نمی‌گیرند. افرادی که این حرف‌ها را نمی‌زنند اما در پذیرش اصل وظایف پدری توجیه نیستند. هنوز آقا توجیه نیست که با حضور فرزند در زندگی جایگاه‌ها تغییر کرده و باید شرایط را درک کند. هنوز آرامش را از نوع ابتدای ازدواج درخواست می‌کند. هنوز همسر را مانند زن قبل از مادرشدن می‌خواهد. مرتب بودن خانه، شادابی خانم‌، سکوت محیط زندگی، آماده بودن وعده‌های غذایی و… مطالباتی است که اکنون برآورده نمی‌شود یا دیرتر و یا با شکل متفاوتی برآورده می‌شود. پس برای این‌ها از خانم طلبکار است. در دوران کرونا که این موضوع دو چندان شد. بچه‌ها مدرسه و خارج از خانه نمی‌رفتند و انرژی درونی‌شان تخلیه نمی‌شد. پس محیط منزل هم نامرتب‌تر بود و هم پر از سرو صدا و فعالیت بچه‌ها. در این شرایط مرد خانه طلبکار خانم خانه‌دار بوده که: «پس تو از صبح تا شب که خانه‌ای چه می‌کنی؟ چرا خانه اینقدر بهم ریخته است؟ چرا..؟ و چرا..؟ و چرا..؟» خودتان جاهای خالی را پر کنید.

در چنین شرایطی و در اغلب موارد بالا، این مادر است که توبیخ می‌شود و محکوم به بی‌خیالی و کم‌کاری و بی مسئولیتی. در کنار این‌ها مدرسه و اطرافیان هم هر قصوری در فرزند می‌بینند گردن مادر می‌اندازند. نتیجه این هجمه چیست؟ اتفاقی که اینجا می‌افتد همان اتفاقی می‌شود که برای اغلب مادرانِ فرزندانِ دهه شصتی افتاد. مادر بعد از این همه هجمه، حس ناکارآمدی و مفید نبودن دارد و به فرزندان خود توصیه‌هایی می‌کند که از عمق جانِ خودش برمی‌آید اما نتایج اجتماعی نامطلوبی دارد. از جمله: «مادر جان چرا می‌خواهی زود ازدواج کنی؟ برو سراغ درس و دانشگاهت. سر یک شغل خوب و مورد علاقه‌ات مشغول باش و بعد به ازدواج فکر کن. مرا ببین هیچکدام را بها ندادم الان هم اینم.» «مادر جان به این زودی‌ها بچه‌دار نشوی ها! بگذار ده پانزده سال از زندگی خود لذت ببری و دنیا را بفهمی، بعد به بچه فکر کن.» ازدواج دیر، فرزندآوری در سنین بالا، تغییرات اقلیمی انتخاب شغل برای بانوان و… آسیب‌های ناشی از این رویداد است. این اولین گام عقب کشیدن از انتخاب مادری است.

رگبار محتوا (بُعد دوم)

در جامعه امروز رگبار محتوا در حدی است که یک فرد با مواجه شدن با این حد از اطلاعات، از گام برداشتن برای مادرشدن ابا دارد. وقتی با محتواها رو به رو می‌شود در اولین بیان می‌گوید: «من که این‌ها را در خانه‌ام نمی‌توانم اجرا کنم. من که توان تهیه این ابزارها را برای فرزندم ندارم. من که حوصله انجام این همه کار را برای فرزندم ندارم.» همین باعث بروز جملاتی در ذهن فرد می‌شود. «من مادر خوبی نمی‌توانم باشم.» بخشی از این محتواها هم مربوط به افراد اطراف است. مادربزرگ‌ها روش‌های تربیتی خود را دارند و پدرها توصیه‌های مهمی دارند که همسرشان برای فرزند باید رعایت کند. خود مادر، چون تحصیل‌کرده جامعه حساب می‌شود هزار و یک نظریه روانشناسی و جامعه‌شناسی و تربیتی برای فرزندش در ذهن پرورانده است. این دومین گام عقب کشیدن از انتخاب مادری است.

فرزندم کجا بزرگ شود؟

اغلب شما این جملات را شنیده‌اید: «من بچه بیاورم کجا بزرگ کنم؟ خانه ما برای بازی بچه حیاط ندارد. من در خانه کوچک آپارتمانی که هستم نمی‌توانم بچه بزرگ کنم و…» بله درست است. بچه نیاز به فضا دارد برای تحرک، نیاز به امکانات دارد برای آموزش و تربیت و این جملات و این دیدگاه خود بُعد سوم عقب کشیدن از انتخاب مادری است.

دیدگاه ما به مادر بودن چیست؟

اما همین‌جا که یک باب باز شده، می‌خواهیم در مورد درستی یا نادرستی بخشی از این مطالب صحبت کنیم. با یک سوال به ادامه حرف‌ها فکر کنیم: «دیدگاه ما به مادر بودن و مادری کردن چیست؟»

«من اگر بچه نداشتم به جایش تا الان فلان کارها را کرده بودم اکنون وضعم چنین بود و چنان بود.»

در بین مادران اطراف‌تان چند بار این جمله یا جمله‌ای با مفهوم مشابه آن را شنیده‌اید؟ اگر با شخص گوینده این جمله به گفت و گو بنشینیم درمی‌یابیم که در دورانی که بر او گذشته دوست داشته به معرفت، درجه، جایگاه و یا شغلی برسد که فکر می‌کند بچه‌داری در راه رسیدن به آن مزاحمش بوده است.

فراغت ندارد! به خاطر گذراندن وقتش با بچه… ورزش نمی‌کند! به خاطر گذراندن وقتش با بچه… درسش را ادامه نداده! به خاطر گذراندن وقتش با بچه… شغلش را از دست داده! به خاطر گذراندن وقتش با بچه… بسیاری از مهمانی‌هایی که دوست داشته را نرفته! به خاطر گذراندن وقتش با بچه… و بسیاری از ای کاش‌ها که شاید همین الان در ذهن شما بیاید.

در بررسی این آسیب از دو جهت به پاسخ می‌پردازیم. اول نگاه معرفتی که در دین ما روی آن تاکید شده است و دوم نگاه جامعه شناختی که راه حل اجرایی است.

از نگاه دینی و معرفتی باید بگوییم که مادری که به چندین جایگاه دیگر می‌توانسته است دست یابد، این ایمان را در خود بپروراند که با تربیت فرزندش و گذراندن اوقات خود برای او، به جایگاهی می‌رسد که از نظر معرفتی با تلاش مشابه‌ش می‌توانسته برسد. به بیانی دیگر اگر دید مادر انجام تکلیف باشد خیلی از کارها حل می‌شود. در روز میلاد حضرت مسیح (ع) یک توییت زیبا دیدم که نوشته بود:

«مادر حضرت مریم در دوران بارداری فرزند خود را وقف خدا کرد و خدا پذیرفت. وقتی دید فرزندش دختر است نامش را مریم گذاشت و برای فرزند او هم دعا کرد و خدا مستجاب کرد. دوهزار سال است که جهان تحت تأثیر دعای یک مادر است! همسر عمران.»

از نگاهی دیگر باید مسائل مهمی را دید. اینکه جامعه ما باید جامعه‌ای دوستدار کودک باشد. چقدر برخورد ریش‌سفیدهای مساجد را با کودکان برای ساکت کردن‌شان دیده‌اید؟ در هیأت‌ها چقدر کودکان از خاموش بودن چراغ‌ها اذیت شدند و برگزار کنندگان بیشتر به عمق عزاداری و برپاشدن روضه فکر کردند، تا اینکه به ترس کودکان از تاریک بیاندیشند؟ چقدر از مهمانی‌ها بوده که به خاطر کودک‌مان یا نرفتیم یا برگزار نکردیم؟ حتماً سراغ دارید عروسی‌هایی که در کارت دعوت نوشته شده است از آوردن اطفال خودداری کنید! چقدر از اماکن عمومیِ ما را می‌توان با حضور کودکان رفت؟ باشگاه ورزشی، سینما، تئاتر، رستوران و… با پذیرش کودک در هر کدام از این مکان‌ها می‌توانیم او را برای حضور در جامعه آماده کنیم و مهم‌تر آنکه مادرِ این کودک از ورزش، مهمانی، تفریح و… محروم نمی‌شود. بخش مهمی از مسائل هم همین تفکر شخص است. مادر باید بپذیرد که برای مادری کردن بهتر باید مراحلی را طی کند و خود را از فشار کاذب مادری رها کند (که در بخش دوم گزارش به این موضوع خواهیم پرداخت). این‌ها همه اتفاقاتی است که باید برای رفع آن تلاش کرد و در راه انتخاب سهل‌تر مادری فرهنگ سازی کرد. در گزارش بعدی گفت و گو با دکتر شعربافچی نیز همراه ما باشید.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)