میرنیوز

طعم چای من را هیچ جای دنیا پیدا نمی‌کنید!

طعم چای من را هیچ جای دنیا پیدا نمی‌کنید! 2021-12-29T09:25:08+03:30

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله – جواد شیخ الاسلامی: برای موفق بودن، خوشبخت بودن و متمایز بودن لزوماً نیاز به ثبت رکوردهای ورزشی و انجام کارهای خارق‌العاده نیست؛ گاهی تصمیم به یک زندگی بانشاط و یک کسب و کار متفاوت همراه با خوشرویی و ارتباط خوب با مشتری می‌تواند یک فرد با به موفقیت، خوشبختی و خوشحالی برساند. «احمد اعتباری» اهل روستای خُلُص هرمزگان و صاحب دکه «چای کَرَک احمد» از آن دست آدم‌هاست که وقتی با او صحبت می‌کنی شیفته اخلاق خوب و رفتار مهربانانه و شخصیت صمیمی او می‌شوی. این صمیمیت وقتی بیشتر می‌شود که یکبار به بندرعباس سفر کرده باشی و طعم چای کرک او را چشیده باشی و با او کمی هم‌سخن شده باشی. «چای کَرَک» که در دکه کوچک و زیبای احمد به مشتریان ارائه می‌شود ویژگی‌هایی دارد که آن را نسبت به خیلی از نوشیدنی‌ها متمایز کرده و افراد زیادی را به سمت دکه او در حاشیه ساحل بندرعباس می‌کشاند.

بندرعباس نیز مثل بسیاری از استان‌ها، شهرها و روستاهای کشورمان پر از جاذبه‌های گردشگری و پر از ظرفیت برای تبدیل شدن به قطب گردشگری است، به شرط‌ها و شروط‌ها. در دیگر کشورها نمونه‌های بسیاری دیده‌ایم که یک کافه، رستوران یا بستنی‌فروشی با یک خلاقیت توانسته کار خودش را تمایز و جذابیت بخشیده و به تنهایی جزو جاذبه‌های گردشگری آن منطقه قرار گیرد. احمد اعتباری و امثال او در صورت توجه می‌توانند جذابیت دوچندانی به جاذبه‌های گردشگری ما دهند و به صنعت گردشگری کشور رونق ببخشند.

در گزارش امروز به سراغ احمد اعتباری رفته‌ایم تا از حال و هوا و کسب و کاری که دارد بپرسیم و بشنویم.

احمدآقا، قبل از اینکه کنار ساحل بساط چای کرک را پهن کنی چه کار می‌کردی؟

من دانشجوی انصرافی دانشگاه آزاد بودم، بعد به دانشگاه دولتی روزانه رفتم و دوباره به خاطر مشکلاتی که داشتم انصراف دادم و بعد در یک رستوارن مشغول به کار شدم. هفت هشت سال در این رستوران بودم و کارم را از میزبانی شروع کردم و با صندوق داری و دفتر رستوران ادامه دادم. وقتی رستوران تعطیل شد دنبال کار بودم ولی هیچکدام از گزینه‌ها مناسب من نبودند؛ یا حقوق کمی داشتند یا مناسب حال و هوای شخصی من نبودند. بعد از این بود که نگهبانی یک مدرسه را قبول کردم و چندسال آنجا مشغول بودم. روزی ۱۲ ساعت نگهبان بودم و ۱۲ ساعت وقت آزاد داشتم. شیفت من از ۱۲ شب تا ۶ صبح بود و بقیه روز کاری نداشتم. در ساعات بیکاری خودم را با گوشی و کارهای دیگر سرگرم می‌کردم. این را هم بگویم که من آدمی هستم که خیلی صحبت کردن با مردم را دوست دارم و از صحبت کردن با دیگران واقعاً انرژی می‌گیرم. فضای مدرسه هم کمک می‌کرد که من تعامل خوبی با دیگران داشته باشم.

چه شد که از نگهبانی مدرسه به دکه چای کرک رسیدی؟

یک روز یکی از رهگذرانی که من با آنها گرم می‌گرفتم به من گفت «احمد! تو چرا از وقت و عمر و جوانی‌ات استفاده نمی‌کنی؟ کاری که تو الآن داری انجام می‌دهی را یک پیرمرد هم می‌تواند انجام بدهد. به همین حقوقی که می‌گیری راضی نباش و به فکر آینده‌ات باش. تو می‌توانی کنار همین نگهبانی یک کار دیگر را هم شروع کنی و …». همین حرف‌ها باعث شد من به این فکر بیفتم که چه کار می‌توانم انجام بدهم. وقتی شیفت نگهبانی‌ام تمام می‌شد از همانجا می‌رفتم لب ساحل و ساعت‌ها با خودم فکر می‌کردم. آنجا بود که با خودم گفتم اگر بتوانم همین نوشیدنی که بلد هستم را آماده کنم و کنار همین ساحل به مردم بفروشم خیلی خوب می‌شود. با خودم می‌گفتم حس و حال مردم کنار این ساحل خیلی خوب است و من هم می‌توانم با این نوشیدنی به آنها کمک کنم که حال و هوای بهتری داشته باشند. وقتی از نگهبانی فارغ می‌شدم کنار همین ساحل درباره نوع کسب و کارم و اینکه چطور می‌توانم موفق شوم فکر می‌کردم. خیلی زود شروع کردم به کشیدن طرح‌هایی توی دفترم و با همراهی همسرم به طرح دلخواه نزدیک می‌شدیم. دنبال چیزی بودم که در همان نگاه اول مردم به سمت من و کارم جلب شوند. جدا از اینکه من از نوشیدنی خودم مطمئن بودم، دنبال چیزی بودم که مردم در همان لحظه اول به سمت من بیایند.

و نتیجه آن فکرها همین دکه یا گاری کوچک و جذاب شد.

بله. به فکر این افتادم که با یک گاری کوچکی شروع کنم که روی دوچرخه سوار شده است. دوست داشتم خودم روی دوچرخه بنشینم و با گاری خودم را به ساحل برسانم. با همین ایده طرح گاری را سفارش دادم و چندروز بعد در همان مدرسه‌ای که بودم آن را دریافت کردم، اما مشکل از همان اول شروع شد. من فکر می‌کردم می‌توانم روی همان دوچرخه‌ای که گاری را روی آن سوار کرده بودم بنشینم و تا خود ساحل رکاب بزنم و آنجا بساطم را پهن کنم، ولی همان روز اول فهمیدم که این کار خیلی سخت‌تر از چیزی است که من فکر می‌کردم! یک مشکل بردن گاری به سمت ساحل و مشکل بعدی‌ام بردن دوچرخه به آن طرف ساحل بود، چون باید آن را از روی یک مانع رد می‌کردم. به هر سختی که بود چندماه این کار را ادامه دادم. یعنی دوچرخه را دستم می‌گرفتم و پای پیاده آن را به ساحل می‌بردم. وقتی تابستان شد و دو سه ماه کار را تعطیل کردم، تصمیم گرفتم در فرصتی که دارم طرح گاری را بازنگری کنم. برای همین به جای دوچرخه، از یک سه چرخه استفاده کردم تا حمل گاری آسان باشد. اگرچه باز هم نمی‌توانستم رکاب بزنم، ولی هم صمیمیت را در طرح گاری حفظ کرده بودم و مردم از دیدن این دکه خوشحال می‌شدند، هم حمل آن تا ساحل آسان بود. ساعت ۶ غروب که کار نگهبانی‌ام تمام می‌شد، کارهای پخت نوشیدنی را شروع می‌کردم و در آشپزخانه‌ای که در مدرسه داشتم چای را آماده می‌کردم. وسایل که آماده می‌شد بدو بدو به سمت ساحل می‌رفتم و تا یازده شب بساط دکه‌ام برپا بود. یازده شب کار را تعطیل می‌کردم تا به نگهبانی برسم. شاید نزدیک به دو سال این سختی را به جان خریدم و صبح و شب در دو جا مشغول به کار بودم. توی دو سه سال اول خواب من به کمترین حد خودش رسیده بود و بعضی روزها تنها دو سه ساعت می‌خوابیدم. با این تلاش‌ها بود که امروز کار من دیده شده و توانستم در سطح هرمزگان و کشور موفق باشم. با استقبالی که مشتری‌ها داشتند و شور و شوقی که خودم داشتم و دارم سعی می‌کنم هرروز بهتر باشم و با حال و هوای بهتری دکه چای کرک را باز کنم.

کمی درباره چای کرک توضیح می‌دهی؟ از چه موادی تهیه می‌شود و چرا فکر می‌کنی این چای خاص توست؟!

چای کرک یک نوشیدنی طبیعی و نوشیدنی اصیل و قدیمی جنوب است. ما جنوبی‌ها این نوشیدنی را به صورت سنتی «شیرچایی» می‌گوئیم، ولی من‌آمده‌ام و این نوشیدنی را طعم‌دار کرده‌ام و آن را بنا بر ذائقه ایرانی‌ها درست کردم، طوری که از یک بچه دوساله تا یک آدم شصت ساله وقتی این نوشیدنی را می‌خورند از آن خوششان می‌آید و دوستش دارند. درباره محتویاتش هم باید بگویم که چای کرک من از چای سیاه، شیر و ادویه‌جات گرم مثل فلفل سیاه، میخک، بادیان، زیره و بعضی ادویه‌جات گرم دیگر تهیه می‌شود. نوشیدنی‌ای که من به مشتری ارائه می‌کنم طبخ خاص خودش را دارد و من می‌توانم ادعا کنم که طعم آن را در هیچ کجای دنیا نمی‌توانید بچشید! البته این چای به اشکال مختلف در بعضی کشورها مثل کشورهای عربی، هند و پاکستان خورده می‌شود ولی آنها هم نحوه دم‌آوری خودشان را دارند و به طبع ما ایرانی‌ها سازگار نیست. مثلاً چای ماسالا که در هند وجود دارد آنقدر تند است که من و شما نمی‌توانیم از ده فرسخی آن رد بشویم، چه برسد که بخواهیم آن را بخوریم. من با خودم گفتم کاری به هندی‌ها و عرب‌ها و پاکستانی‌ها ندارم، من می‌خواهم این چای را به ذائقه‌ای که ایرانی‌ها دوست داشته باشند دم کنم. چای کرک من نه آنقدر شیرین است که آدم پس بزند نه آنقدر تند که دهان آدم بسوزد، بلکه یک طعم متعادل و خوب دارد که همیشه در ذهن شما می‌ماند.

پس قبل از اینکه چای خاص خودت را درست کنی، با آن آشنا بودی.

بله. خود ما این نوشیدنی را در خانه درست می‌کردیم. کلاً ما جنوبی‌ها قبل از اینکه به مدرسه یا سر کار برویم چای ماسالا را توی خانه درست می‌کردیم و با نان سنتی‌مان می‌خوردیم. من از قدیم با این چای آشنایی داشتم ولی این طعم و مزه‌ای که ساخت خودم است تا حالا وجود نداشته و فقط خودم آن را تهیه می‌کنم. حتی ممکن است بعضی جاهای دیگر در بندرعباس این چای را به مشتری‌ها ارائه بدهند ولی بازهم چای من با آنها فرق می‌کند و فرمولش فقط در دست خودم است.

وقتی کار را شروع کردی مردم چه برخوردی با دکه و چای تو داشتند؟

شاید توی دو سه ماه فقط چندنفر به سمت من آمدند، ولی من مطمئن بودم همان کسانی که فقط یکبار پیش من آمده بودند به دوستان و آشنایان خودشان توصیه می‌کنند که به من سر بزنند و از چای کرک من بنوشند. تنها چیزی که باعث شده کار من دیده شود و موفق باشم، زنجیره‌ای است که توسط مشتری‌هایم شکل گرفته و خود آنها بهترین تبلیغ و مبلغ من هستند. تبلیغ دهان به دهان نقطه قوت من و مشتری‌هایم است و امیدوارم همین زنجیره کماکان ادامه داشته باشد و همه مردم ایران من را به همین روش بشناسند و به من سر بزنند. من بارها از مشتری‌هایم می‌شنوم که تعریف من را از یک تاکسی، یک همسایه و یک دوست شنیده‌اند. وقتی تو یک جنس خوب به مردم بدهی خودت اثرش را می‌بینی. با اینکه من در تمام این سه چهار سال فقط یک نوشیدنی داشته‌ام، اما موفق بودم و همین یک نوشیدنی مردم را به سمت من می‌کشد. بعضی‌ها به من می‌گویند آب‌جوش و چیزهای دیگر هم به دکه‌ات اضافه کن تا فروشت بیشتر شود ولی من به آنها می‌گویم کسانی که به من سر می‌زنند به عشق همین چای کرک می‌آیند و لازم نیست چیز دیگری بیاورم.

طعم چای من را هیچ جای دنیا پیدا نمی‌کنید!

توی کرونا چه حال و روزی داشتی؟ کار تو هم تعطیل شد؟

متأسفانه با شیوع کرونا کار من هم آسیب دید و ۹ ماه نتوانستم چای کرکم را به دست مردم بدهم. با اینکه مردم واقعاً من را دوست داشتند و از این قضیه مطمئن بودم، در این ۹ ماه مدام با خودم فکر می‌کردم بگذار دوباره کار را شروع کنم تا ببینم مردم هنوز به فکر من هستند یا نه؟ زمانی که در فضای مجازی اعلام کردم که می‌خواهم دوباره کارم را شروع کنم مردم در همان روزهای اول آنچنان از کسب و کار من حمایت و استقبال کردند که برای من انگیزه شد تا کار را به بهترین نحو ادامه بدهم. حتی اگر شده حال دل یک نفر با نوشیدنی من بهتر شود، من باید ادامه بدهم.

نظر مردم درباره چایی که به آنها می‌دهی چیست؟

من خودم همان وقتی که عطر و طعم ادویه‌جات بلند می‌شود می‌فهمم که امروز چای‌ام چه جور چای‌ای شده است. خیلی از وقت‌ها خود من چای‌ام را تست نمی‌کنم، بلکه آن را جلوی مشتری می‌گذارم و از روی واکنش مشتری می‌فهمم که چای من چه طعم و مزه‌ای دارد. همین علاقه من باعث می‌شود مشتری‌ها هم به چای علاقه داشته باشند. بارها شده که به من می‌گویند احمد! دخترم با اصرار از من خواسته که بیاییم و از تو چای بگیریم! با اینکه در بندرعباس جاهای دیگری هم هستند که چای کرک داشته باشند ولی مشتری‌های من به طعم چای من عادت کرده‌اند و آن را با چای دیگری عوض نمی‌کنند. من هم سعی می‌کنم بهترین چای را به دست مشتری بدهم و کاری کنم که مشتری حتی از بو کردن چای لذت ببرد. وقتی می‌بینم یک نفر نوشیدنی را می‌خورد و برمی‌گردد تا از من تشکر کند، واقعاً حالم خوب می‌شود و از آنها انرژی می‌گیرم.

یکی از کارهای جالب در دکه شما وجود کتاب‌هایی درباره تاریخ و فرهنگ هرمزگان است. از این کار چه نیتی داشتی؟

من دوست دارم یک اثر خوب روی مردم و جامعه و شهر خودم بگذارم. هدف من این است که حس و حال تمام مردم دنیا خوب شود و همیشه دوست داشتم کاری کنم که حال مردمم را خوب کند. من به هویت، زندگی، کار، شهر و روستای خودم علاقه دارم و سعی می‌کنم این علاقه را به دیگران هم نشان بدهم. برای همین است که روی دکه‌ام کتاب‌هایی درباره فرهنگ و تاریخ مردم هرمزگان گذاشته‌ام تا کسانی که پیش من می‌آیند درباره هرمزگان هم مطالعه کنند. بعضی‌ها کتاب را از من می‌گیرند و می‌برند و بعد از دو سه روز آن را برمی‌گردانند. این برای من باعث خوشحالی است که با مردم درباره روستای خودم، خُلُص، حرف بزنم. روستای خلص در هرمزگان و شاید ایران روستای خاصی است. زبان مردم این روستا، که تنها هزار و سیصد چهارصد نفر بیشتر جمعیت ندارد، زبان خاصی است و در سال ۹۶ جزو آثار ناملموس کشور ما ثبت ملی شده است. تنها کسانی که در ایران و جهان به این زبان صحبت می‌کنند همین هزار و چهارصد نفر هستند و خود همین از جذابیت‌های هرمزگان و روستای ماست.

حرفی داری که لازم باشد بگویی؟

همینجا خوب است که از مسئولان استان هرمزگان بسیار تشکر و قدردانی کنم که راه را برای من باز گذاشتند، حمایت کردند و کمک کردند تا من بتوانم در کنار ساحل به کارم ادامه بدهم. مسئولان شهرداری، استانداری، بهداشت و درمان استان، گردشگری که از کار من حمایت کردند و صداوسیمای استان که کار من را معرفی کردند و اجازه دادند من چای خودم را به مردم معرفی کنم. از همه آنها تشکر می‌کنم و امیدوارم با حمایت مسئولان بتوانیم به کسب و کار و صنعت گردشگری رونق بدهیم و شهری پر از شور و نشاط داشته باشیم. قصد من این است که به جوانان بگویم اگر آنها دنبال کار باشند، کار هست. فقط نیاز دارد که کمی خلاقیت داشته باشند و از توانایی‌های خودشان بهترین استفاده را ببرند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)