میرنیوز

روایت یک خانواده پناهجوی افغان در ایتالیا

روایت یک خانواده پناهجوی افغان در ایتالیا 2021-10-19T14:22:37+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، یورونیوز زندگی یک خانواده پناهجوی افغان در ایتالیا را روایت می‌کند: از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در نیمه ماه اوت سال ۲۰۲۱، دولت ایتالیا بیش از ۴ هزار شهروند افغان را از این کشور خارج کرده است. با این حال هزاران نفر از بستگان همین افراد در کابل مانده و اعضای خانواده‌ها از هم جدا شده اند.

جامعه جهانی بارها خواستار از سرگیری عملیات خروج شهروندانی شده است که می‌خواهند از افغانستان مهاجرت کنند. با این حال همین امر مستلزم کسب موافقت طالبان است.

احمد (نام مستعار) در ماه اوت همراه با شماری از اعضای خانواده‌اش با یک پرواز نظامیِ ایتالیا افغانستان را ترک کرد. او می‌گوید از زمان ورود به کشور جدید روزی نیست که به دو خواهرش که همچنان در کابل مانده‌اند فکر نکند: «به هیچ وجه امکان آمدن به اینجا را ندارند. همه تشویش من هم به همین خاطر است. کاش آن‌ها اینجا بودند. کاش می‌توانستیم قاچاقی به یک کشور دیگر راهی‌شان کنیم، دلمان (خیالمان) جمع بود که کار می‌کنند و زندگی‌شان تأمین می‌شود. اما این‌ها دو دختر هستند و امروز شرایط در افغانستان برای زنان بسیار سخت شده است، به‌خصوص آن‌هایی که بی‌سرپرست هستند.»

تمام اعضای خانواده احمد از اقلیت شیعه هزاره هستند؛ گروهی که پیشتر هدف حملات طالبان بودند و هم‌اکنون به سیبل اصلی بمب‌گذاری‌های داعش تبدیل شده اند. احمد درباره ناامنی برای هزاره‌ها در افغانستان می‌گوید: «من چهار سال نتوانستم از کابل به جاغوری [زادگاهم] بروم. در جاده کابل به جاغوری سر صدها نفر را بریدند. سر زن‌ها را بریدند.»

مادر احمد به همراه پسرش به ایتالیا آمده است. اگرچه از زندگی در امنیت راضی است اما نگران دو دخترش است که در کابل مانده اند: «آن‌ها زن هستند و هیچکسی مراقبشان نیست. هربار با دخترانم صحبت می‌کنم، می‌گویند وضعیت بدتر می‌شود. همیشه وحشت‌زده اند.»

با وجود همه دشواری‌های زندگی در یک کشور جدید و دور از دو عضو جدا مانده خانواده، ایتالیا برای احمد و هزارن پناهجوی دیگر افغان، سرپناهی امن و سرزمینی آزاد است؛ کشوری که می‌توان در آن به آینده کودکان، بدون جنگ و بمب‌گذاری و مرگ خوشبین بود. احمد می‌گوید: «برای من تا آخر عمر چیز زیادی نمانده. ۴۳ ساله هستم. آینده اولادهایم (فرزندانم) خوب است. اینجا درس می‌خوانند. آینده خانواده‌ام هم خوب است. حداقل از نظر امنیت. اینجا بمب و انفجار نیست.»

افغانستان از بیش از چهار دهه پیش و پس از انقلاب ثور ۱۳۵۷ وارد یک چرخه بی‌پایان خشونت شده است. طالبان که در سال ۱۹۹۶ و با هدف پایان دادن به جنگ داخلی به قدرت رسیدند و توانستند گروه‌های مجاهدین درگیر در آن دوران را از میدان به در کنند، از سال ۲۰۰۱ به بعد به یک پای ثابت جنگ داخلی جدید با حکومت مورد حمایت غرب و نیروهای نظامی خارجی تبدیل شدند. رهبران امارت اسلامی افغانستان هم‌اکنون عملاً از خنثی کردن تهدیدهای داعش خراسان ناتوانند.

هیچکدام از ۵ فرزند احمد در دوره حاکمیت طالبان متولد نشده اند. مانند بسیاری دیگر از جوانان و نوجوانان افغانستان، سقوط حکومت سابق و بازگشت طالبان به قدرت، رویاهای دختر احمد را هم بر باد داده است: «نمی‌توانم بر زندگی شخصیم متمرکز شوم. نمی‌دانم باید چکار کنم. باید فقط به خودم فکر کنم؟ نمی‌توانم. [شرایط افغانستان] برای یک دختر، برای همه سخت است. وقتی در کشور خودم بودم، آرزویم این بود که سیاستمدار شوم. اما حالا می‌خواهم هنرپیشه یا دکتر شوم.»

با وجود همه دشواری‌ها، دختر احمد هم احتمالاً مانند بسیاری از هم سن و سال‌هایش به آینده امیدوار است: «ایمان دارم که یک روز به افغانستان باز خواهم گشت. آن موقع می‌توانم به مردمانم و به کشورم کمک کند. ایمان دارم.»

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

چقدر در جنگل می‌خوابی میرزا کوچک خان؟

چقدر در جنگل می‌خوابی میرزا کوچک خان؟
2021-12-02T11:32:37+03:30
امروز صدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک خان جنگلی است. به همین مناسبت به بررسی ترانه‌ای محلی پرداخته‌ایم که گیلانی‌ها در سوگ و رثای او می‌خوانند.

پادکست دکه روزنامه ۱۱ آذر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۱۱ آذر ۱۴۰۰
2021-12-02T11:19:18+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌ها را به گوش شما می‌رسانیم.

باستان‌شناسان یک مومیایی ۱۲۰۰ ساله در پرو کشف کردند

باستان‌شناسان یک مومیایی ۱۲۰۰ ساله در پرو کشف کردند
2021-12-01T11:39:21+03:30
باستان‌شناسان در شهری در پرو که ۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده است، مومیایی یک جوان ۱۸ تا ۲۲ ساله را پیدا کردند.

پادکست دکه روزنامه ۱۰ آذر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۱۰ آذر ۱۴۰۰
2021-12-01T11:26:00+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌ها را به گوش شما می‌رسانیم.

آوارگان سوری سرمای زمستان را چگونه سپری می‌کنند؟

آوارگان سوری سرمای زمستان را چگونه سپری می‌کنند؟
2021-11-30T14:12:43+03:30
الجزیره با انتشار تصاویری از سختی‌های زندگی آوارگان سوری که در حومه ادلب پناه گرفته‌اند، پرده برداشت. 

پادکست دکه روزنامه ۹ آذر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۹ آذر ۱۴۰۰
2021-11-30T11:46:02+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌ها را به گوش شما می‌رسانیم.

پادکست دکه روزنامه ۸ آذر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۸ آذر ۱۴۰۰
2021-11-29T11:59:22+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌ها را به گوش شما می‌رسانیم.

واکنش وجیهه سامانی نسبت به دیدار اهالی قلم با مسئولین

واکنش وجیهه سامانی نسبت به دیدار اهالی قلم با مسئولین
2021-11-29T10:19:22+03:30
 وجیهه سامانی از نویسندگان ادبیات داستانی کشور در فضای مجازی از دیدارهای نویسندگان و فرهنگیان با مسئولین دولتی در یک ماه اخیر ابراز تعجب و شگفتی کرد.

یادی از یار ۱۷ ساله میرزا کوچک‌خان

یادی از یار ۱۷ ساله میرزا کوچک‌خان
2021-11-28T13:52:41+03:30
تا سالروز شهادت میرزا کوچک‌خان چیزی نمانده، اما امروز سراغ جهانگیر سرتیپ‌پور یکی از یاران شهید جنگل رفته‌ایم تا بدانیم شهداو چهره‌های برجسته زیادی بودند که ...

همه حشرات را نباید به یک چوب راند!

همه حشرات را نباید به یک چوب راند!
2021-11-28T08:59:22+03:30
با ذهنیت غلطی که چینی‌ها با سبک غذا خوردن‌شان به وجود آورده‌اند، دست و گفتارمان برای مطرح کردن حشره‌ای که برخی ساکنین اهل جنوب کشور به خوردن آن به عنوان تنقل...

پادکست دکه روزنامه ۶ آذر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۶ آذر ۱۴۰۰
2021-11-27T10:12:42+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌ها را به گوش شما می‌رسانیم.

بالاخره چه کسی باید پول کافه قبل از ازدواج را بدهد؟!

بالاخره چه کسی باید پول کافه قبل از ازدواج را بدهد؟!
2021-11-27T09:05:58+03:30
مریم ابراهیمی روانشانسی است که به جای نشستن پشت میز مشاوره، چادر ننه ابراهیم را سر کرده و به شیوه سنتی اما در اینستاگرام افتاده است دنبال کار جوان‌های دم بخت!

تقابل مد و نماد / تلاش برندها برای عادی سازی پوشش چفیه

تقابل مد و نماد / تلاش برندها برای عادی سازی پوشش چفیه
2021-11-26T11:09:29+03:30
مجله مهر در هفته بسیج به بررسی چفیه و نقش آن در فرهنگ مقاومت پرداخت و در آخرین روز این هفته بررسی می‌کند که آیا مد و فشن توانسته نقش معنوی چفیه را از بین برد...

پادکست دکه روزنامه ۴ آذر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۴ آذر ۱۴۰۰
2021-11-25T10:35:56+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌ها را به گوش شما می‌رسانیم.

مترجم سکوت / گفت و گو با طاهره بشیر، مترجم زبان اشاره

مترجم سکوت / گفت و گو با طاهره بشیر، مترجم زبان اشاره
2021-11-25T10:09:16+03:30
در سالروز درگذشت جبار باغچه‌بان، بنیان‌گذار روش‌های آموزشی ناشنوایان در ایران، پای صحبت طاهره بشیر، مترجم زبان اشاره نشسته‌ایم تا زوایای دیده نشده‌ای از مواج...

پادکست دکه روزنامه ۳ آذر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۳ آذر ۱۴۰۰
2021-11-24T11:49:18+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌ها را به گوش شما می‌رسانیم.

دستفروشان باغ هنر

دستفروشان باغ هنر
2021-11-24T10:02:36+03:30
جمعه بازار تهران که تا قبل از پیدا شدن سروکله کرونا در پارکینگ پاساژ پروانه به پا می‌شد و ماه‌ها بود خلا عدم برپایی‌اش حس می‌شد، اکنون مردم را در تپه‌های عبا...

پادکست دکه روزنامه ۲ آذر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۲ آذر ۱۴۰۰
2021-11-23T11:16:00+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌ها را به گوش شما می‌رسانیم.

همه چیز درباره چفیه

همه چیز درباره چفیه
2021-11-23T08:35:57+03:30
درست است که چفیه در ایران از زمان انقلاب دیده شد و با دفاع مقدس و بسیجی‌ها شناخته‌تر، اما قدمت آن خیلی قدیمی‌تر از این حرف‌هاست و با تاریخ پوشش مردمان سرزمین...

مبارزه سیاسی با سس گوجه فرنگی!

مبارزه سیاسی با سس گوجه فرنگی!
2021-11-22T15:29:20+03:30
ویدئوی ساختگی محمد نوری‌زاد در فضای مجازی سر و صدا کرد و بازخوردهای مختلفی را به همراه داشت.

پادکست دکه روزنامه ۱ آذر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۱ آذر ۱۴۰۰
2021-11-22T10:36:02+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌ها را به گوش شما می‌رسانیم.

داستان حاجی میرزمان و جعبه جادویی‌اش در کابل

داستان حاجی میرزمان و جعبه جادویی‌اش در کابل
2021-11-22T10:36:01+03:30
رسانه یورونیوز در گزارشی پای صحبت پیرمردی که از نیم قرن پیش در افغانستان با دوربین جعبه چوبی قدیمی عکاسی می‌کند نشسته است. عکاسی که در زمان حکومت قبلی طالبان...

گم‌شدن ۵۰۰ میلیون دلار در دولت دوازدهم به بهانه فروش بنزین!

گم‌شدن ۵۰۰ میلیون دلار در دولت دوازدهم به بهانه فروش بنزین!
2021-11-21T16:29:33+03:30
شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دولت دوازدهم با رانت اقتصادی، ۵۰۰ میلیون دلار از بیت المال را به بهانه فروش بنزین به جیب یک جوان ۳۷ ساله منتقل کرد.

دنیا فقط نیمه غربی نقشه زمین است؟

دنیا فقط نیمه غربی نقشه زمین است؟
2021-11-21T14:02:40+03:30
روز گذشته (۲۰ نوامبر) همزمان با روزی که روز جهانی کودکان نام داشت، تصاویری از کودکان جهان سوم در پلتفرم‌ها منتشر شد که با اهداف این کنوانسیون تناقض دارد.

پادکست دکه روزنامه ۳۰ آبان ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۳۰ آبان ۱۴۰۰
2021-11-21T10:29:24+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌ها را به گوش شما می‌رسانیم.

انگلیس در نقش پدرخوانده رژیم صهیونیستی

انگلیس در نقش پدرخوانده رژیم صهیونیستی
2021-11-21T09:22:45+03:30
چندی پیش دولت انگلیس، حماس را به تروریسم محکوم کرد. در این گزارش به بررسی تاریخ حمایت انگلیس از رژیم صهیونیستی و تشکیل این رژیم جعلی زیر چتر حمایت این دولت پ...

پادکست دکه روزنامه مهر ۲۹ آبان ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه مهر ۲۹ آبان ۱۴۰۰
2021-11-20T13:29:16+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌ها را به گوش شما می‌رسانیم.

اردشیر زاهدی از کجا آمد و به کجا رفت؟

اردشیر زاهدی از کجا آمد و به کجا رفت؟
2021-11-20T09:29:21+03:30
۲۷ آبان‌، اردشیر زاهدی، وزیر خارجه پهلوی و داماد شاه پهلوی درگذشت. کسی که زندگی‌ و حرف‌هایش پر است ماجراهایی که پرده از تاریخ ایران برمی‌دارد. در این گزارش ب...

پادکست دکه روزنامه ۲۶ آبان ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۲۶ آبان ۱۴۰۰
2021-11-17T10:42:34+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌ها را به گوش شما می‌رسانیم.

نان تولیدکنندگان واکسن در روغن، دست کشورهای فقیر در حنا

نان تولیدکنندگان واکسن در روغن، دست کشورهای فقیر در حنا
2021-11-17T10:15:58+03:30
غول‌های داروسازی روزانه میلیون‌ها دلار با واکسن‌های کووید به دست می‌آورند اما کشورهای فقیرتر همچنان با بحران کمبود واکسن پنجه در پنجه‌اند.
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)