میرنیوز

فرمانده‎‌ای که از زمان جنگ تحمیلی پی شهادت بود

فرمانده‎‌ای که از زمان جنگ تحمیلی پی شهادت بود 2021-10-12T08:19:02+03:30

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله _ مرضیه کیان: «از همان خردسالی با استرس خو گرفته بودیم. پدرم هر صبح که از خانه بیرون می‌زد، دلمان هزار راه می‌رفت تا به خانه برگردد. راستش خودمان را برای شهادتشان آماده کرده بودیم.»

سوده نجفی، دختر بزرگ شهید امیرسرتیپ اکبر نجفی که هنگام شهادت پدر ۱۸ سال داشت و دانشجوی دانشگاه اراک بود، منجنیق خاطرات را پرت می‌کند به سال‌های اوایل جنگ و از آن روزها روایت می‌کند: «وقتی جنگ شروع شد فقط دو سال داشتم. شغل پدر و ماموریت‌هایی که داشت ایجاب می‌کرد هر چند سال را در یکی از شهرهای ایران بگذرانیم. همین بود که همیشه آماده عزیمت از شهری به شهر دیگر بودیم؛ از خوزستان و سیستان و بلوچستان گرفته تا تهران و استان مرکزی و کرمانشاه که شهر و دیار پدری‌مان بود.

فرمانده‎‌ای که از زمان جنگ تحمیلی پی شهادت بود

سال ۱۳۵۹ که جنگ شروع شد در خوزستان سکونت داشتیم. پدرم از زمان قبل انقلاب افسر ژاندارمری بود و با شروع جنگ تحمیلی در جبهه آبادان و ماهدشت حضور پیدا کرد، اما همین که چند سالی از جنگ گذشت او را به سیستان و بلوچستان منتقل کردند.

با آنکه جنگ اصلی در خط مقدم بود، ولی با حضور اشرار در استان سیستان و بلوچستان، این شهر هم دست کمی از خط مقدم نداشت و حضور افراد نظامی در آن‌جا الزامی بود. هنگامی که پدر به دلیل فاصله گرفتن از مناطق جنگی اعتراض کرد، به او گفته شد: «جایی شما را می‌فرستیم که خودش جنگ است!»

پدر که در جبهه خوزستان جانباز شده بود، وقتی جنگ تمام شد با حسرت به مادرم گفت: «جنگ تمام شد، اما لیاقت شهادت نداشتم.»

خلاصه بعد از ۳ سال زندگی در سیستان و بلوچستان و بعد از مأموریت ۴ ساله در استان مرکزی، سال ۱۳۷۲ بود که به شهر و دیار پدری‌مان در کرمانشاه برگشتیم.»

فرمانده‎‌ای که از زمان جنگ تحمیلی پی شهادت بود

نجفی که چند روزی است به بیماری کرونا مبتلا شده و صدایش از پشت گوشی تلفن کمی سخت شنیده می‌شود، با آهی که می‌کشد تا از شهادت پدر بگوید، صدایش ضعیف‌تر می‌شود و گوشه بغضی از میان حرف‌هایش نمایان: «دانشجوی ترم یک دانشگاه اراک بودم و به ناچار در خوابگاه سکونت داشتم. حدود ۲۲ یا ۲۳ روز می‌شد که بابا را ندیده بودم.

شب با خوابگاه تماس گرفتند که یکی از اقوام نزدیک، خیلی سخت بیمار شده و باید هر چه سریع‌تر خودم را به او برسانم. تا خود صبح دل توی دلم نبود؛ آن سال‌ها سفر کردن دختری به سن و سال من از شهری به شهر دیگر به راحتی الان نبود. ساعت ۵:۳۰ صبح بود که راه افتادم سمت کرمانشاه. وسط جمعیت و در مراسم بود که متوجه شدم پدرم شهید شده!»

امیر سرتیپ اکبر نجفی که سرانجام به آرزویش رسید و در تاریخ ۱۴ آذر ۱۳۷۵ در سن ۴۹ سالگی با عنوان شهید امنیت و با زبان روزه به شهادت رسید، از مدتی قبل نوای شهادت می‌نواخت: «پدر در تمام دست‌نوشته‌هایش از شهادت می‌گفت. یک ماه قبل از شهادت به مادرم گفته بود: «من به دست ضد انقلاب ترور می‌شوم.» مادر خندید و گفت: «این همه رجال سیاسی در مملکت داریم چرا شما؟» پدر جواب داد: «ترور می‌شوم، آن هم به دست وهابیت!»

روز ۱۴ آذر هنگامی که امام جمعه کرمانشاه حضرت آیت الله زرندی عازم شرکت در مراسم ختم ملأ محمد ربیعی امام جمعه اهل تسنن سابق استان بود، عده‌ای فرصت طلب و عناصر اراذل و اوباش که از مدتی قبل قائله‌ای را در کرمانشاه به پا کرده بودند، با سردادن شعارهایی به طرف امام جمعه حمله می‌کنند که توسط محافظین از محل دور می‌شوند و در این بین پدرم در حین مأموریت توسط عناصر منافق که کمین کرده بودند، هدف گلوله در ناحیه شاهرگ قرار می‌گیرد و در مسیر انتقال به بیمارستان به دلیل شدت جراحت به شهادت می‌رسد.»

حالا با گذشت ۱۵ سال از شهادت شهید امیرسرتیپ اکبر نجفی هر ۴ فرزندشان به طریقی راه پدر را که شعار اصلی‌شان تبعیت از ولایت بود، ادامه می‌دهند که نقش همسر شهید همانطور که در طول زندگی با شهید اکبر نجفی بسیار تأثیرگذار بود، در تربیت فرزندان هم نقش مهمی داشت و بعد از شهادت همسر مسئولیت سنگینی را به دوش کشید.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

پیامبری که همبازی کودکان کوچه می‌شد

پیامبری که همبازی کودکان کوچه می‌شد
2021-10-23T14:29:21+03:30
در این گزارش به گفت‌وگویی از روزنامه جام جم با موضوع سیره اخلاقی رسول اکرم (ص) درباره رفتار با جامعه و خانواده پرداخته‌ایم.

ما می‌میریم تا عکاس تایمز جایزه بگیرد!

ما می‌میریم تا عکاس تایمز جایزه بگیرد!
2021-10-23T10:55:59+03:30
عکسی با عنوان «سختی زندگی» در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که روایت لحظه‌ای از زندگی پدر و پسری سوری است.

پادکست دکه روزنامه ۱ آبان ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۱ آبان ۱۴۰۰
2021-10-23T10:02:41+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

ترند امروز توئیتر، در آستانه ۱۷ ربیع الاول چیست؟

ترند امروز توئیتر، در آستانه ۱۷ ربیع الاول چیست؟
2021-10-23T09:22:43+03:30
در آستانه ۱۷ ربیع الاول (تاریخ ولادت حضرت محمد(ص) بنابر روایات شیعه) وششمین روز از هفته وحدت، کاربران توئیتر هشتگ «محمد رسول الله» و «هفته وحدت» را ترند کرده...

هنرهای اسلامی-ایرانی منبع الهام مدرنیته برای جواهرات کارتیه

هنرهای اسلامی-ایرانی منبع الهام مدرنیته برای جواهرات کارتیه
2021-10-22T15:55:59+03:30
نمایشگاه «کارتیه و هنرهای اسلام» روز پنجشنبه در پاریس آغاز به کار کرد. شرکت صاحب‌نام «کارتیه» می‌گوید هنرهای اسلامی الهام‌بخش او برای دمیدن روح تازه در جواهر...

پادکست دکه روزنامه ۲۹ مهر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۲۹ مهر ۱۴۰۰
2021-10-21T11:35:57+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

جریمه ۱۹ میلیون تومانی امیرکبیر برای واکسن‌ نزن‌ها!

جریمه ۱۹ میلیون تومانی امیرکبیر برای واکسن‌ نزن‌ها!
2021-10-21T07:49:14+03:30
امیرکبیر ۱۷۲ سال قبل برای کسانی که از زدن واکسن آبله امتناع می‌کردند جریمه‌ای در نظر گرفته بود که الان معادل ۱۹ میلیون تومان است.

نامه گلایه دزد هندی به صاحب‌خانه

نامه گلایه دزد هندی به صاحب‌خانه
2021-10-20T12:49:15+03:30
دزد هندی که برای دزدی به خانه یک مأمور دولتی رفته بود، پس از این که چیز دندان‌گیری دستش را نگرفت یک دست‌نوشته از خودش به جا گذاشت.

پادکست دکه روزنامه ۲۸ مهر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۲۸ مهر ۱۴۰۰
2021-10-20T09:55:54+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

موبایلی که وسط پخش زنده اینستاگرام سرقت شد!

موبایلی که وسط پخش زنده اینستاگرام سرقت شد!
2021-10-20T07:55:53+03:30
یک سارق مصری موبایل یک خبرنگار را حین پخش زنده اینستاگرامی سرقت کرد! ویدئوی این سرقت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

روایت یک خانواده پناهجوی افغان در ایتالیا

روایت یک خانواده پناهجوی افغان در ایتالیا
2021-10-19T14:22:37+03:30
جیورجیا اورلاندی، خبرنگار یورونیوز در ایتالیا با شماری از افغان‌هایی که به تازگی به این کشور پناه آورده اند و چالش‌های زندگی در غربت گفت‌وگو کرده است.

نیروهای اشغالگر با کفش وارد مسجد ابراهیمی شدند

نیروهای اشغالگر با کفش وارد مسجد ابراهیمی شدند
2021-10-19T11:09:37+03:30
مسجد ابراهیمی به عنوان قدیمی‌ترین مسجد در تاریخ، بارها مورد تعرض قرار گرفته است که آخرین هتاکی ورود سربازان رژیم اشغالگر صهیونیستی با کفش به داخل حرم است.

پادکست دکه روزنامه ۲۷ مهر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۲۷ مهر ۱۴۰۰
2021-10-19T10:15:56+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

بیا تو و گریه کن!

بیا تو و گریه کن!
2021-10-19T08:15:55+03:30
خبر ساخت جایی برای گریه کردن در اسپانیا حسابی در دنیا سر و صدا کرده است. در این گزارش «اتاق گریه» را به نقل از رسانه رویترز بررسی کرده‌ایم.

آبادی دوباره جوی‌آباد

آبادی دوباره جوی‌آباد
2021-10-18T11:49:15+03:30
اهالی محله جوی‌آباد خمینی‌شهر دست‌به‌دست هم داده و برای رفع مشکلات محله‌شان قدم‌های بزرگی برداشته‌اند که روزنامه جام جم در گزارشی به این سوژه پرداخته است.

پادکست دکه روزنامه دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰
2021-10-18T10:02:36+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

هیچ محدودیتی بدتر از ناامیدی نیست/ هاشمیه متقیان از زندگی می‌گوید

هیچ محدودیتی بدتر از ناامیدی نیست/ هاشمیه متقیان از زندگی می‌گوید
2021-10-18T07:22:35+03:30
گروه «مجله مهر» به مناسبت هفته تربیت بدنی با هاشمیه متقیان قهرمان پارالمپیک توکیو گپ و گفتی صمیمی داشته است.

یک جام‌جهانی در تخت جمشید!

یک جام‌جهانی در تخت جمشید!
2021-10-17T16:09:20+03:30
با تمام تلاش‌های شاه پس از برگزاری جشن ۲۵۰۰ ساله کمتر کسی به عظمت تاریخ ایران پی برد و آن چیزی که در مطبوعات خارجی سروصدا کرد، هزینه‌ی هنگفت این جشن‌ بود نه ...

پادکست دکه روزنامه یکشنبه ۲۵ مهر۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه یکشنبه ۲۵ مهر۱۴۰۰
2021-10-17T11:16:03+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

تأثیر بازی و قصه‌خوانی در پالایش روان کودکان

تأثیر بازی و قصه‌خوانی در پالایش روان کودکان
2021-10-17T09:16:02+03:30
شهرداری منطقه ۷ در اقدامی متفاوت سعی داشته تا کاری متفاوت برای کودکان بی‌سرپرست انجام دهد که روزنامه ایران گزارشی از این فعالیت نوشته است.

حذف اپلیکیشن قرآنی از فروشگاه اپل به درخواست دولت چین

حذف اپلیکیشن قرآنی از فروشگاه اپل به درخواست دولت چین
2021-10-16T16:55:55+03:30
اپل به درخواست مقامات دولت چین، اپلیکیشن قرآن مجید که برای خواندن و گوش دادن به آیات قرآن استفاده می‌شود را از اپ استور چین حذف کرده است.

حضور جوانان اهل سنت برای اهدای خون به زخمیان شیعه حمله قندهار

حضور جوانان اهل سنت برای اهدای خون به زخمیان شیعه حمله قندهار
2021-10-16T14:55:57+03:30
پس از انفجار دیروز مسجد فاطمیه قندهار، برادران اهل سنت برای اهدای خون به بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

نامه‌ای از طرف کودک ۸ ساله به رئیس‌جمهور

نامه‌ای از طرف کودک ۸ ساله به رئیس‌جمهور
2021-10-16T12:02:37+03:30
یکی از کاربران توئیتر با انتشار عکسی از نامه یک دختر بچه ۸ ساله که در سفر استانی پنجشنبه گذشته به شیراز توسط تیم رئیس‌جمهور دریافت شد، واکنش نشان داد.

پادکست دکه روزنامه ۲۴ مهر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۲۴ مهر ۱۴۰۰
2021-10-16T10:42:37+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

آرامش بعد از طوفان در بیروت!

آرامش بعد از طوفان در بیروت!
2021-10-16T09:49:23+03:30
الجزیرة با انتشار چند عکس از آرامشی که پس از یک روز خونین به بیروت بازگشته، خبر داد.

مرگ از پنجره می‌آید/ آتش فتنه در لبنان دامن یک مادر را گرفت

مرگ از پنجره می‌آید/ آتش فتنه در لبنان دامن یک مادر را گرفت
2021-10-15T15:02:39+03:30
مریم محمد فرحات، مادر لبنانی که نگران فرزندانش که در مدرسه بودند شده بود، از پنجره خانه‌اش مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت.

مرگ از پنجره می‌آید / آتش فتنه در لبنان دامن یک مادر را گرفت

مرگ از پنجره می‌آید / آتش فتنه در لبنان دامن یک مادر را گرفت
2021-10-15T14:49:21+03:30
مریم محمد فرحات، مادر لبنانی که نگران فرزندانش که در مدرسه بودند شده بود، از پنجره خانه‌اش مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت.

پادکست دکه روزنامه ۲۲ مهر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۲۲ مهر ۱۴۰۰
2021-10-14T11:00:19+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

کاندیدای شکست‌خورده با پوسترهای تبلیغاتی‌اش ماهی کبابی درست کرد!

کاندیدای شکست‌خورده با پوسترهای تبلیغاتی‌اش ماهی کبابی درست کرد!
2021-10-14T07:53:34+03:30
یک کاندیدای عراقی که در انتخابات پارلمان شکست خورده بود، با پوسترهای تبلیغاتی‌اش بساط کباب کردن ماهی را به راه انداخته و تصاویرش را در فضای مجازی به اشتراک گ...

۲۵۶۰ سال پیش در چنین روزی کوروش هخامنشی بابل را تصرف کرد

۲۵۶۰ سال پیش در چنین روزی کوروش هخامنشی بابل را تصرف کرد
2021-10-13T16:20:16+03:30
۵۳۹ سال قبل از میلاد مسیح در چنین روزی، کوروش هخامنشی سرزمین تاریخی «بابل» که از یکی از نخستین تمدن‌های بشری در آن‌جا پدید آمده بود را تصرف کرد که در این گزا...
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)