میرنیوز

تهدید نسل جدی گرفته می‌شود؟!

تهدید نسل جدی گرفته می‌شود؟! 2021-08-07T09:09:46+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر، کیهان نوشت: وضعیت فعلی جمعیت کشور، آتش زیر خاکستری است که صدایش بعداً در می‌آید. برنامه نداشتن برای حل این مسئله (که در صورت بی‌توجهی به مرز بحران می‌رسد) هیچ منطق عقلایی ندارد و مسئولانی که توجهی به آن ندارند با نگاهی خوشبینانه به شدت غافل هستند. البته غفلت هم توجیه مناسبی برای رد شدن از کنار این مسئله نیست چرا که نتایج این غفلت، اثر خود را در زندگی میلیون‌ها ایرانی در دهه‌های آینده خواهد گذاشت.


برنامه تنظیم خانواده همراه با برخی تغییرات فرهنگی و اجتماعی، میزان فرزندآوری و نرخ باروری کشورمان را به شدت کاهش داده و به ۱.۶ بچه به ازای هر زن در سنین باروری رسانده است. این مسئله باعث می‌شود، جمعیت ایران در آینده نزدیک سالخورده شود.

موانع فرزندآوری به اقتصاد خلاصه نمی‌شود
یکی از موانع فرزندآوری که همواره در اذهان مردم وجود دارد، موانع اقتصادی و رفاه عمومی است. هرچند این عامل در واقع به ‌اندازه خود اثرگذار است اما تنها عامل نیست و حتی می‌توان گفت عوامل مهم‌تری نیز وجود دارد.


این ذهنیت در حالی میان عموم مردم شکل گرفته که آمارهای رسمی نشان می‌دهد حتی مناطقی که از رفاه بهتری برخوردار هستند در مسئله فرزندآوری وضعیت خوبی ندارند.


استان‌هایی که براساس اعلام مرکز آمار، بالاترین درآمد سرانه را دارند، استان‌های گیلان، مازندران و مرکزی هستند که در عین حال پایین‌ترین میزان نرخ باروری را نیز دارند.
علاوه ‌بر این، همین سه استان به‌ترتیب گیلان، مازندران و مرکزی جزء سه استان سالمند کشور هستند! بنابراین این آمار نشان می‌دهد؛ عده‌ای که تنها مانع فرزندآوری را مسائل اقتصادی معرفی می‌کنند اینطور نیست.


یک پژوهشگر مسائل جمعیت درباره رابطه‌ سطح تحصیلات و تعداد فرزند به تسنیم می‌گوید: «معمولاً افراد تحصیل‌کرده، سطح برخورداری اقتصادی و موقعیت اجتماعی بالاتری دارند و در طبقات نخبه جامعه قرار می‌گیرند اما تعداد فرزند آنها کمتر از میانگین جامعه است و این یعنی نگرش، بیشتر ایفای نقش می‌کند تا اقتصاد؛ اگرچه که اقتصاد بسیار مهم است و حتماً در این رابطه هم موانعی وجود دارد.»


او با اشاره به اینکه در طبقات مختلف اجتماعی، وزن متغیرهای اقتصاد و سبک زندگی متفاوت است، تأکید می‌کند: «حتماً در طبقات میانی و پایین‌تر، وزن موانع اقتصادی بیشتر می‌شود؛ اگرچه موانع نگرشی و سبک زندگی‌هایی که مانع فرزندآوری است، در طبقات متوسط و پایین هم همچنان پررنگ و مؤثر است. لذا واقعاً نیاز به تحلیل دقیق و مطالعات کیفی وجود دارد که متأسفانه کمتر شاهد آن هستیم؛ براساس آنچه در دنیا بین جامعه‌شناسان و جمعیت‌شناسان مطرح است، همگی اقتصاد را مؤثر می‌دانند اما سبک زندگی و نگرش را مؤثرتر.»


شیب تند سالخوردگی جمعیت
کشورهای زیادی در دنیا دچار این مصیبت شده‌اند ولی سالخوردگی جمعیت ما به گفته کارشناسان دو تفاوت عمده با کشورهای دیگر دارد.
حسین مروتی، جمعیت شناس در تبیین این موضوع به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «اولین تفاوت سالخوردگی جمعیت ما با کشورهای دیگر این است که به دلیل کاهش فوق‌العاده سریع نرخ باروری، جمعیت ایران با سرعت زیادی سالخورده می‌شود. خاطرم هست که در سال ۲۰۱۸ ملیندا گیتس که هماهنگ‌کننده بنیاد ضدجمعیتی بیل و ملیندا گیتس بود، در یک توئیت نوشت؛ «سریع‌ترین کاهش نرخ باروری زنان در طول تاریخ جهان مربوط به ایران است!» نموداری هم که به آن توئیت ضمیمه شده بود، نشان می‌داد که در سال ۲۰۱۷ نرخ باروری زنان ایرانی حتی از زنان آمریکایی نیز کمتر بوده است.»


خانم فرزانه رودی فهیمی هم که دانش‌آموخته جمعیت شناسی از دانشگاه جورج‌تاون آمریکا و مدیر سابق برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای دفتر مرجع جمعیتی آمریکا است، در مصاحبه‌اش با ‌هافینگتون‌پست گفته بود: «بعد از گذشت یک نسل، سه چهارم از نرخ باروری مناطق روستایی ایران کاهش یافت و از ۸.۱ تولد به ازای هر زن در نیمه دهه ۱۹۷۰ به ۲.۱ تولد به ازای هر زن در سال ۲۰۰۶ رسید. در حالی که برای کشورهای اروپایی حدود ۳۰۰ سال طول کشید تا چنین کاهشی را تجربه کنند! علی‌القاعده این سرعت فوق‌العاده کاهش باروری، باعث افزایش سرعت پیر شدن جمعیت کشور می‌شود.»


کارشناسان مطرح کشور هم به این مسئله اذعان دارند. مثلا آقای دکتر محمدجواد محمودی
–رئیس‌کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی- در مقاله‌ای به این مسئله اشاره کرده و می‌گوید: «کاهش چشمگیر نرخ باروری در دهه ۷۰ و ۸۰، ترکیب سنی جمعیت را در آینده نزدیک سالخورده می‌کند و جمعیت ایران که در سال ۱۳۹۴ حدود ۱۰ درصد بالای ۶۰ ساله داشته، در ۳۵ سال آینده یعنی سال ۱۴۲۹، ۳۳ درصد سالمند خواهد داشت.»
رئیس‌سابق سازمان ثبت احوال هم گفته بود که ایران در سرعت رسیدن به مرزهای سالمندی، سومین رتبه‌ جهانی را دارد!


سالخوردگی پیش از رسیدن به پیشرفت مطلوب
دومین تفاوتی که سالخوردگی جمعیت ایران با سایر کشورها دارد این است که ما پیش از رسیدن به پیشرفت مطلوبمان، داریم از نعمت جوانی جمعیت محروم می‌شویم.
مروتی در ادامه گفت‌وگو با گزارشگر کیهان تصریح می‌کند: «این در حالی است که تمام کشورهایی که اکنون پیر شده‌اند، ابتدا به واسطه جوانی جمعیت به توسعه رسیده‌اند و بعد از آن تحت تاثیر وقایع
فرهنگی- اجتماعی دچار سالخوردگی شده‌اند.»


او می‌افزاید: «طبیعتاً سالخوردگی جمعیت وقتی با یک اقتصاد ضعیف همراه شود، می‌تواند مصیبت را دوچندان کند.»


ناتوانی در فهم مسئله یا تعمّد؟!
سؤالی که افکار عمومی (به خصوص کارشناسان حوزه جمعیت) همواره با آن روبه‌رو بوده، این است که ریشه بی‌توجهی دولت قبل در برابر هشدارهای مکرر کارشناسان چیست و آیا این بی‌توجهی‌ها به دلیل ناتوانی در فهم مسئله بوده یا تعمدی در کار است؟


مروتی با ارزیابی عملکرد ۸ ساله دولت حسن روحانی در حوزه جمعیت معتقد است: «بنده که طی این ۸ سال عملکرد دولت آقای روحانی در موضوع جمعیت را رصد کرده‌ام، معتقدم که دولت عامدانه مقابل سیاست‌های جمعیتی نظام ایستاد. به نظرم همان‌گونه که دولت، مولفه‌های مهم قدرت مانند صنعت هسته‌ای و صنعت فضایی را به وضع فعلی درآورد، مولفه قدرت مهم تری مانند جمعیت را هم از قلم نینداخت. دولت در جهت نرمالیزاسیون ایران، به تضعیف مولفه راهبردی جمعیت پرداخت.»


یکی از مصادیقی که باعث شده دولت فعلی را ضدجمعیتی معرفی کنند عملکرد آن درخصوص یارانه‌های بنزین است. کارشناسان می‌گویند؛ به عنوان نمونه در موضوع یارانه معیشتی دولت می‌توانست پولی که از گرانی بنزین کسب می‌کند را بر اساس سیاست‌های جمعیتی بین مردم توزیع کند. اما متاسفانه کاملا ضد این سیاست‌ها عمل شد.


فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی دولت سیزدهم
کارشناسان حوزه جمعیت، یکی از فرصت‌های دولت سیزدهم در موضوع جمعیت را جمعیت زیاد زنان دهه شصتی می‌دانند که می‌توانند با فرزندآوری بیشتر، ترمز سالخوردگی جمعیت کشور را بکشند.
مروتی در این باره توضیح می‌دهد: «تهدیدی که دولت جدید با آن مواجه خواهد بود این است که زنان دهه شصتی با سرعت در حال خروج از سنین باروری هستند. فرصت دیگر دولت این است که ما بن مایه‌های فرهنگی خوبی داریم که می‌توانند در جهت ترویج فرزندآوری به کار گرفته شوند. به نظر من صرفا وجود مفهوم «هر آن کس که دندان دهد، نان دهد» در فرهنگ و اذهان مردم ما، میلیاردها دلار قیمت دارد؛ هرچند می‌دانم بخش مهمی از جمعیت کشور، بر اساس این مفهوم تصمیم به فرزندآوری بیشتر نمی‌گیرند. اما وجود این مفهوم زمینه را برای فرهنگ‌سازی موفق فراهم می‌کند. معتقدم که با ظرفیت فرهنگی فوق‌العاده‌ای که داریم می‌توانیم تنها کشور دنیا باشیم که نرخ باروری را از کمتر از دو فرزند به بیش از سه فرزند می‌رساند. البته رسیدن به چنین هدف بزرگی، نیاز به کار هماهنگ، قوی و هوشمندانه دارد.»


اولویت‌های دولت در مقابله با تحدید نسل
اولویت‌های عملیاتی زیادی وجود دارد که دولت جدید می‌تواند با به کارگیری آنها وضعیت اسفناک فعلی را تغییر دهد.
طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که مراحل تصویبش را در مجلس پشت سر می‌گذارد، ظرفیت فوق‌العاده‌ای را برای حل بحران جمعیت در اختیار دولت قرار می‌دهد.


کارشناسان می‌گویند؛ اگر دولت این طرح را با جدیت دنبال کند، جای امیدواری زیادی هست که بتوانیم مسئله را حل کنیم. همچنین باید دولت متوجه باشد که مهم‌ترین عامل بحران جمعیت این است که اکنون عموم مردم به طور متوسط تنها ۲.۵ فرزند می‌خواهند که همان هم به دلایل متعددی محقق نمی‌شود.


حتی اگر موانعی مانند طلاق، ناباروری، افزایش سن ازدواج، سزارین و مانند اینها به صورت کامل برطرف شوند، همین ۲.۵ فرزند محقق می‌شود که مانع سالخوردگی جمعیت ایران نخواهد بود. پس در عین حال که باید یک برنامه جامع در موضوع جمعیت داشته باشیم که تمام زوایای مسئله را پوشش دهد، باید برنامه ویژه‌ای برای تغییر فرهنگ کم فرزندخواهی داشته باشیم. البته فرهنگ‌سازی برای فرزندآوری بیشتر، صرفا با ابزار رسانه‌های مرسوم صورت نمی‌گیرد و مهم‌ترین رسانه در این موضوع، ارتباطات چهره به چهره است. به همین دلیل رهبر معظم انقلاب و کارشناسان مسئله، حساب ویژه‌ای روی نقش شبکه بهداشت و سلامت و شبکه روحانیت باز کرده‌اند.


اهمیت دغدغه‌مندی وزیر بهداشت
مروتی در بخش پایانی اظهارات خود می‌گوید: «به اعتقاد بنده دغدغه‌مندترین فرد کابینه نسبت به بحران جمعیت باید وزیر بهداشت باشد تا معاون بهداشتی را برگزیند که سیاست‌های جمعیتی را به صورت فعالانه پیش ببرد.»


او می‌افزاید: «دولت آقای رئیسی اگر نتواند برای حل بحران جمعیت، اقدام فوری و گسترده انجام دهد، سالخوردگی جمعیت کشور قطعی خواهد بود. در این موضوع لازم است تعارفات را هم کنار بگذاریم. متولی هیچ یک از نهادهای دولتی نباید نسبت به مسئله جمعیت ناآگاه و بی‌اعتنا باشند. دشمن به بحران جمعیت در ایران امید بسته و جمعیت یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین مسائل امنیت ملی ایران است.

رئیس‌دولت در این موضوع نباید با احدی از مسئولین دولتی تعارف داشته باشد. دولت حتما باید مقابل نهادهای بین‌المللی که همچنان مشغول خرابکاری در موضوع جمعیت هستند بایستد. مقابله با شبکه پیچیده تحدید نسل در کشور حتماً هزینه خواهد داشت، ولی آورده آن برای کشور ما فوق‌العاده خواهد بود.»


امیدها در همه حوزه‌ها (از جمله مسئله جمعیت) به دولتی که از سوی حجت‌الاسلام دکتر رئیسی تشکیل می‌شود بسیار زیاد است و همه مردم منتظرند تا اقدامات این دولت کاستی‌های ۸ سال گذشته را جبران نماید.


آنچه مسلّم است اینکه اگر دولت صادقانه وارد اینگونه مسائل شود و با هدف حل مسئله گام بردارد حتماً مردم حمایت و همراهی خواهند نمود. این را تجارب قبلی در عرصه‌های مختلف از اول انقلاب ثابت می‌کند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)