میرنیوز
پیام لاریان مدیر تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران و طراح صدا و انتخاب موسیقی پروژه شنیداری «گیل گمش» که پخش آن به تازگی پایان یافته است، درباره شکلگیری ایده و طراحی این پادکست به خبرنگار مهر گفت: با شروع کرونا و تعطیلی فعالیتهای فرهنگی و هنری، به ایدههایی که بتوان در این موقعیت همچنان روند فعالیتهای فرهنگی و هنری را ادامه داد، فکر کردیم. من چند ایده داشتم که یکی از آنها تولید پادکست بود. سالها قبل کار میکس و مسترینگ انجام میدادم و به ویژه برای اجرای نمایشهای خودم، صدا و موسیقی طراحی میکردم. به همین دلیل تصمیم گرفتم پادکستی تولید کنم که ابتدا قرار بود فقط در کانال خانه هنرمندان منتشر شود. در همان دوران سیاوش پاکراه اجرای نمایشی را برعهده داشت که با تماشاگران محدود قرار بود ۲ روز در هفته در تماشاخانه انتظامی روی صحنه برود. وقتی پیشنهاد تولید پادکست را به وی دادم، گفت که خودش نیز درباره اساطیر یونان در حال تحقیق است. من هم مجموعه «اساطیر یونان» را خیلی سال قبل از کتاب لنسلین گرین خوانده بودم و مشتاق شدم که این کار را انجام بدهیم.
وی افزود: در ابتدا دورنمایی از آینده این فعالیت نداشتیم. سیاوش صداها را با موبایل ضبط میکرد و برایم میفرستاد و من آنها را ادیت و پاکسازی میکردم و در نهایت انتخاب موسیقی و … صورت میگرفت. آسیه مزینانی معاون فرهنگی هنری خانه هنرمندان ایران نیز با شنیدن قسمت اول، کار را تایید کرد و تصمیم گرفت که تیم اجرایی را دور هم جمع کند. از مرتضا آکوچکیان طراح گرافیست و لیلا نقلی خواست که به پروژه اضافه و برنامه به شکل IGtv هم تولید شود و پادکست در کست باکس هم منتشر شود. این برنامه ۸۰ قسمت و هفتهای ۲ بار حدود یکسال ادامه پیدا کرد. با پایان آن، تقاضا برای چنین برنامهای زیاد بود و مخاطبان درخواست داشتند به اساطیری غیر از یونان نیز بپردازیم و اینگونه شد که ما بعد از سه ماه، تصمیم گرفتیم منظومه «گیلگمش» را با حفظ همان تیم تولید کنیم.
لاریان درباره ادامه دار بودن این پروژه توضیح داد: تصمیم داریم این تولیدات را ادامه دهیم اما مشکلات زیادی وجود دارد که مهمترین آن محدودیت منابع مالی است. ما در ۲ مجموعه قبلی، بدون هیچ چشمداشت مالی تولیدی داشتیم که هدفش بهتر گذراندن دوران خانهنشینی در کرونا بود اما اینکه حالا و با شروع شدن فعالیتهای هر کدام از اعضای گروه، این دوره ادامه یابد یا نه، قابل پیش بینی نیست.
وی ادامه داد: وقتی پروژه «اساطیر یونان» تمام شد به سیاوش پاکراه اصرار کردم که «گیلگمش» را آغاز کنیم و خودم نیز تحقیقاتی دربارهاش کرده بودم اما کار سیاوش جامعتر بود. من، سیاوش پاکراه و آسیه مزینانی ایدهای برای پرداختن به اساطیر ایرانی هم داشتیم و منابعی را هم برای تحقیقات آن فراهم کردیم اما در شرایط رونق دوباره فعالیتهای فیزیکی خانه هنرمندان ایران، امیدوارم باز فرصتی ایجاد بشود که این پروژه را ادامه بدهیم. پرداختن به اساطیر ملل مختلف و دانستن درباره آنها برای هنرمندان بسیار مهم است و طبعاً تولید پادکست در این خصوص، کار را برای این آگاهی سادهتر میکند.
لاریان در پاسخ به این سوال که آیا در طراحی صدا و انتخاب موسیقی به فضاسازیهای مرسوم قائل بوده یا از فضای متفاوت و انتزاعی بهره برده است، توضیح داد: در ابتدای کار گمان میکردم باید از موسیقیهای کلاسیک و آرکائیک استفاده کنم و در قسمتهای اول پادکست با این ایده پیش رفتم اما در ادامه دیدم موسیقیهای خارج از عرف، همنشینی جالبی با محتوا پیدا میکند. واکنشهای خوبی هم نسبت به آنها بعد از انتشار گرفتیم و دیدیم که میشود قائم به یک نوع خاص از موسیقی نبود. علاوه بر آن استفاده از افکتها در طراحی فضای صوتی کمک زیادی میکرد. صداها نیز توسط سیاوش پاکراه با موبایل گرفته میشد و هام محیط داشت و پاکسازی صدا نیز بخش عمدهای از کار بود که انجام میشد اما با توجه به در اختیار داشتن یک روایت اسطورهای، در نهایت به نظرم این نوع برخورد پست مدرنیستی، چیز بدی از آب در نیامد.
این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره تولید برنامههایی از این دست در خانه هنرمندان ایران عنوان کرد: در حوزه تئاتر همزمان با شدت گرفتن کرونا چند برنامه پیشنهاد دادم که مثلاً داستانخوانی آثار همینگوی یا خوانش نمایشنامه جزوی از آنها بود. همچنین ایدهای برای گفتگو با نویسندگان داشتیم تا آخرین نوشتههایشان را در قالب ویدئو اجراخوانی کنند و در فضای مجازی منتشر شود اما این ایدهها به دلیل محدودیتهای مالی خانه هنرمندان ایران قابل اجرا نبود و نیست و از سویی دیگر باید به هنرمندان نیز حق داد تا در بحران مالی که همه با آن دست به گریبان هستیم، شاید حاضر نباشند به طور رایگان و بدون دریافت دستمزد در اجرای این برنامهها همراه شوند.
لاریان در پایان از انتشار ۲ نسخه دیویدی از پادکستهای «اساطیر یونان» و «گیل گمش» در صورت تامین هزینه آن خبر داد و گفت: امیدوارم در شرایط نامناسب مالی و شلوغی برنامههای خانه هنرمندان ایران فرصتی دست بدهد تا این ۲ مجموعه غنی به شکل گسترده به دست علاقهمندانش برسد.
مجموعه «اساطیر یونان» و «گیل گمش» به همت معاونت هنری خانه هنرمندان ایران تولید و منتشر شده است.
منبع : خبرگزاری مهر
ساترا برای ممیزی آثار شبکه نمایش خانگی هزینه میگیرد؟
بررسی درجهبندی سنی سینما در یک برنامه رادیویی
انتصاب جدید در شبکه دو سیما
معرفی آثار بخش نمایشهای صحنهای جشنواره تئاتر «سودای عشق»
نمایش «ره صدساله» در تماشاخانه سنگلج
«سورنا در کارخانه اسباببازی» به تالار هنر رسید
«رفتن»، «رومئو و ژولیت» و «من کُشی» در عمارت نوفللوشاتو
رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی
ناگفتههایی از مدرسه مروی تهران در یک مستند
انتشار لوگوی نمایش میدانی امین زندگانی
امیرمهدی ژوله با «ملاقات با جادوگر» به اکران آنلاین میآید
پایان بازبینی آثار نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق
راهیابی «آوای ابرها» به جشنواره حقوق بشر اردن
«آبی روشن» مسافر نیجریه شد
«۱۲ زن خشمگین» خوانش میشود
زوج مستندساز نامزد دریافت تندیس بوف طلایی جشنواره مسکو شدند
فصل سوم «آقای قاضی» و تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
تمدید فراخوان تولید و اجرای نمایش در مرکز تئاتر کانون
پیام معاون هنری وزیر ارشاد به نوزدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز
«هفتاد سی» هم به چرخه رقابت کمدیها پیوست
نمایشنامههای تئاتر مقاومت نباید سفارشی باشند
فصل سوم «آقای قاضی» و تولید سیتکام و تله تئاتر توسط سیمرغ
یک دعوت برای شنیدن ایدههای جدید در موسیقی!
برگزیدگان جشن حافظ مشخص شدند/ تجلیل از یک بازیگر پیشکسوت
برندگان جشن حافظ مشخص شدند/ تقدیر از یک بازیگر پیشکسوت
خودداری اپل از همکاری مجدد با جرج کلونی و برد پیت در «گرگها»
«شوق پرواز» به کلک خیال رسید
نمایش آثار ۶۰ هنرمند در گالری کوشک باغ هنر
بررسی چالشهای تأمین بودجه آموزش و پرورش در«پرسشگر»
پخش برنامه سروش صحت از ۶ آذر