میرنیوز

نمایشگاه عکس از جلوه‌های مردمی محبوبیت حاج قاسم افتتاح شد

نمایشگاه عکس از جلوه‌های مردمی محبوبیت حاج قاسم افتتاح شد 2021-12-28T14:44:22+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، نمایشگاه عکس‌هایی از برگزاری اولین سالگرد شهادت سردار دل‌ها در خانه، محله و شهرهای ایران در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا با عنوان «سرو روان» دوشنبه ششم دی ماه ۱۴۰۰ با حضور محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری، جمعی از مدیران حوزه هنری، عکاسان آثار برگزیده، اصحاب رسانه در گالری خانه عکاسان حوزه هنری افتتاح شد.

دریافت ۱۰۰۰ عکس پس از فراخوان

سید احسان باقری رئیس خانه عکاسان حوزه هنری درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: در اولین سالگرد شهادت حاج قاسم تقریباً همه برنامه‌های عمومی به خاطر شرایط کرونا ممنوع بود و امکان برگزاری مراسم سالگرد وجود نداشت، فراخوانی برای برگزاری سالگردهای مردمی در فضاهای شهری و روستایی دادیم که در حدود ۱۰۰۰ فریم عکس از سراسر کشور از جمله استان‌های تهران، قم، خوزستان و خراسان رضوی… برای ما ارسال شد. پس از داوری در حدود ۱۳۰ عکس از ۶۷ عکاس را انتخاب کردیم.

وی در مورد بخش‌های فراخوان توضیح داد: این فراخوان سه بخش داشت؛ بخش حرفه‌ای، بخش مردمی یا عکاسی با تلفن همراه و بخش نوجوان. زمانی که نفرات برتر انتخاب شدند، قرار بود در هفته هنر انقلاب اسلامی در فروردین ۱۴۰۰ نمایشگاه برگزار شود که به علت موج‌ها و تعطیلی پی در پی کرونا به تأخیر افتاد تا این‌که در دومین سال‌گرد حاج قاسم افتتاح شد.

نمایشگاه عکس از جلوه‌های مردمی محبوبیت حاج قاسم افتتاح شد

باقری افزود: ما از تمام مدیران حوزه هنری، ۱۳۰ عکاس و سایر هنرمندان برای دیدن این نمایشگاه دعوت کرده‌ایم. در اصل این اولین نمایشگاه در دوران کرونا است. فراخوان دیگری هم به نام «فرمانده من» از مراسم تشییع پیکر سردار بود که آثار برگزیدگان در کاروان هنری «روایت حبیب» در معرض نمایش قرار گرفت.

نمایش جلوه‌های مردمی محبوبیت حاج قاسم

مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری در بازدید از نمایشگاه گفت: نمایشگاه‌های عکس از حاج قاسم، متعدد برگزار شده است. به رغم این‌که این نمایشگاه را قشری از هنرمندان اجرا می‌کنند اما بیشتر جلوه‌های مردمی محبوبیت حاج قاسم را نشان می‌دهد که این امتیاز بارز آن است. این موضوعی است که به این زودی‌ها خاموش نمی‌شود.

وی درباره ادامه برگزاری یادمان شهید سلیمانی گفت: ما هرسال تلاش می‌کنیم که برنامه‌های جدیدتری داشته باشیم. ستاد یادواره قاسم سلیمانی در سال قبل در حوزه هنری تشکیل شد. این ستاد دو اقدام مهم برای انجام مراسم یادبود انجام داد که یکی حرکت کاروان هنری روایت حبیب است که استان به استان برگزار می‌شود، دیگری هم برگزاری همین نمایشگاه است.

یکی از بازدیدکنندگان پس از دیدار از نمایشگاه نظرات خود را این چنین بیان کرد: این نمایشگاه یک نمایشگاه مردمی است که علاقه عجیب مردم نسبت به شهید سلیمانی را نشان می‌دهد و یکی از جذابیت دیگر این نمایشگاه، تأثیر سردار سلیمانی در جای جای زندگی مردم است. مثلاً حضور او در هیأت‌ها، سطح شهر، بین اقشار مختلف مردم مانند آتش نشان‌ها، خانه‌های مسکونی، بین سفره‌های هفت سین را نشان می‌دهد. وی یک وجه ملی دارد که در بخش‌های مختلف اجتماعی ظهور می‌کند.

وی به نکته مهم دیگر این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: نکته جذاب دیگر در این نمایشگاه بخش مردمی آن است که با دوربین موبایل یا دوربین‌های حرفه‌ای از نگاه مردم عکاسی شده است. از دوستان علاقمند به سوژه‌های عکاسی دعوت می‌کنم حتماً از این نمایشگاه دیدن کنند که نگاه جذابی نسبت به سردار دل‌ها خواهند داشت.

مهری عزتی مقدم عکاس یکی از آثار برگزیده در بخش مردمی از مشهد، گفت: تشییع پیکر سردار در مشهد با استقبال بی‌نظیر مردم روبه‌رو شد. برای من بسیار جذاب بود که با یک شخصیت سیاسی و نظامی آشنا شوم و واکنش مردم نسبت به او برایم تازگی داشت. چهار فریم در بخش مردمی ارسال کرده بودم و یکی هم در حرفه‌ای. امیدوارم راه سردار سلیمانی ادامه پیدا کند.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری پس از بازدید از نمایشگاه گفت: عکس‌های بخش مردمی برای من بسیار جذاب بود. اصلاً فکر نمی‌کردم که نگاه هنرمندانه و ریز بینانه در عکس‌های مردمی دیده شود. زمانی با یک عکس حرفه‌ای مواجه هستیم که عکاس حرفه‌ای کمپوزیسیون و ترکیب بندی را می‌شناسد و به جذابیت عکس کمک می‌کند.

وی افزود: این دوربین‌های موبایل علاقمندی در بین مردم ایجاد می‌کند که عکس‌های خوب و قابل کیفیت را بگیرند. عکس‌هایی مانند عکاسی از استان گلستان و یا عکس حاج قاسم در هوای گردو غبار خوزستان دیده می‌شود که نظر مرا به خود جلب کرد. این نشان می‌دهد که علاقمند به عکاسی زیاد است و نیروهای مستعد و خلاقی وجود دارند که از فرصت‌ها به خوبی استفاده می‌کنند. به همکاران خانه عکاسان حوزه هنری که برای برگزاری این نمایشگاه تلاش کردند، تبریک می‌گویم.

زارعی از حال و هوای نمایشگاه گفت: من ارتباط خوبی با عکس‌ها گرفتم. این نکته جالبی بود که به لحاظ حسی و عاطفی می‌توان به آن اشاره کرد. امیدوارم در دوره‌های بعد با عکس‌های خلاقانه تری رو به رو شویم. شخصیت حاج قاسم مانا و فراموش نشدنی است. او نه تنها در ایران بلکه در منطقه از شهرت و اعتبار خاصی برخوردار است. دلیل متفاوت بودن او این است که شخصیت او شخصیت بین المللی است. قبل از اینکه یک فرمانده و ژنرال باشد یک انسان است. در مستندی که به تازگی ساخته‌ام سردار سلیمانی بدون در نظر گرفتن بُعد نظامی او فقط از نگاه مردمی معرفی شده است. تحقیق کردیم چرا مردم او را دوست دارند به این پاسخ رسیدیم که جنبه انسانی او بسیار بالاتر از جنبه نظامی اش است. اگر یکی از عکس‌ها سوژه دراماتیک داشته باشد حتماً در قالب ساختار نمایشی استفاده خواهیم کرد.

نمایشگاه عکس از جلوه‌های مردمی محبوبیت حاج قاسم افتتاح شد

مهدی طاهری از دیگر عکاسان برگزیده از استان تهران، گفت: اثر من در بخش حرفه‌ای برگزیده شد. بسیار از انتخاب اثر خوشحال شدم چون روی دیدگاه مردم تأثیر دارد. عکس‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان پخش می‌شود و به دست مخاطب اصلی خود می‌رسد. هرچقدر سانسور شده و مورد هجمه قرار گیرد این جریان رو به رشد است این سدها کار را سخت می‌کند اما نمی‌تواند جلوی اصل کار را بگیرد.

وی به انتخاب سوژه عکاسی خود اشاره کرد و گفت: علت اینکه به این سوژه عکس رسیدم این بود، بعد از شهادت حاج قاسم، چندین تشییع باشکوه انجام شد که سوژه خوبی برای ماجرا بود. بعد از این فرآیند بخش اصلی این رویداد از بین رفت و خلق اثر بسیار سخت شد عکس من ناشی از یک فکر و ایده‌ای بود که به صورت چیدمان ارائه شد. در شب یلدای سال ۱۳۹۹ که اولین شب یلدای بدون او بود. چیدمان یلدایی که با رسوم ایرانی همراه بود عکس او را اضافه کردم تا نشان دهم حاج قاسم به یکی از المان‌های ملی ما تبدیل شده است.

مریم علیی یکی دیگر از عکاسان برگزیده از استان قم گفت: در بخش مردمی با دو عکس شرکت کردم. فراخوان از طریق یکی از دوستانم ارسال شد. در مراسم تشییع ایشان در قم و سالگردشان شرکت کردم. در مراسم تشییع آزادانه عکاسی می‌کردیم اما در مراسم سالگرد به خاطر کرونا و یک سری از مسائل اجازه عکاسی با دوربین حرفه‌ای را ندادند به همین خاطر با موبایل عکاسی کردم. بعد از آگاهی از برگزیده شدن عکس‌ها، بسیار خوشحال شدم که دیده می‌شوند. امیدوارم این مراسم در سال‌های دیگر با ایده‌ها و عکس‌های جالب‌تر دیگری برگزار شود.

در پایان سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری گفت: این نمایشگاه عکس نوعی دل‌نوشته است که به صورت تصویر نشان داده شده و حس و حال خیلی خاصی را به مخاطب منتقل می‌کند. خوانش عکس نوعی اتفاق خاص است که شاید در سایر رشته‌ها قدرت انتقال پیام‌ها و مفهوم از نظر معنا و احساس را نداشته باشیم. به غیر از موارد تکنیکی که شامل رنگ، نور و هارمونی از لحاظ حسی بسیار خوب است چون از سراسر کشور نسبت به این فراخوان واکنش‌ها دیدنی بود مثلاً در یکی از شهرها غبار را نشان می‌دهد که نشان از غبار روی دل‌ها است اما تصویر سردار دیده می‌شود که دارای قلبی آرام است. قبل از شهادتش هم یک دست نوشته دارد که نشان از آگاهی او از زمان شهادش است. در این فضا که قرار می‌گیرم کمی از موقعیت مدیریتی خود بیرون می‌آیم که بسیار خوشایند است. به مردم عزیز توصیه می‌کنم برای دیدن این نمایشگاه خوب حتماً بیایند.

نمایشگاه «سرو روان» از روز سه شنبه هفتم تا بیست و نهم دی ماه ۱۴۰۰ به جز روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۰ الی ۱۸ در معرض دید عموم است. خانه عکاسان در خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ جنب کتاب‌فروشی سوره مهر قرار دارد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی

«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
2023-09-25T21:28:38+03:30
فیلم سینمایی «بی سر و صدا» ساخته مجیدرضا مصطفوی با پایان فیلمبرداری به زودی وارد مراحل فنی پس از تولید می‌شود.

میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی

میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
2023-09-25T21:28:37+03:30
مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و مجموعه تئاتر شهر میزبان چند نشست تخصصی، نمایش ویژه بانوان و نمایش های رادیویی شرکت کننده در بیست و یکمین جشنواره بین المللی نم...

استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذری‌ها

استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذری‌ها
2023-09-25T21:28:37+03:30
فصل تازه کنسرت های موسیقی پاپ با برگزاری سه اجرای زنده سه خواننده این ژانر موسیقایی در سه شهر آذربایجان شرقی آغاز می شود.

زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند

زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
2023-09-25T21:28:37+03:30
نمایش رادیویی «فرشتگان خرمشهر» به کارگردانی صادق وفایی که درباره زنان مبارز و پرستار در زمان مقاومت خرمشهر است هفته اول مهر ۱۳۹۹ همزمان با هفته دفاع مقدس از ...

دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت

دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
2023-09-25T21:28:37+03:30
رادیو صبا به مناسبت سالروز به امامت رسیدن ولی عصر (عج) ویژه برنامه «دست افشان» را راهی آنتن می کند.

تام هنکس دوباره به فضا می‌رود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی

تام هنکس دوباره به فضا می‌رود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
2023-09-25T21:28:36+03:30
تام هنکس برای نوشتن و روایت نمایشگاه فضایی چندجانبه در لندن همکاری می‌کند.

ناگفته‌های جنگ در «آرزم» روایت می‌شود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله

ناگفته‌های جنگ در «آرزم» روایت می‌شود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
2023-09-25T21:28:36+03:30
کارگردان مجموعه مستند «آرزم» بیان کرد که این مجموعه روایتی از جنگ دارد که تاکنون گفته نشده است.

سینمای رسول ملاقلی‌پور واکاوی می‌شود

سینمای رسول ملاقلی‌پور واکاوی می‌شود
2023-09-25T21:28:36+03:30
نشست تحلیل و بررسی سینمای زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور همزمان با هفته دفاع مقدس در موزه سینما برگزار می‌شود.

از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد

از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
2023-09-25T21:28:36+03:30
جلیل شعبانی تهیه‌کننده سینما ضمن اشاره به خاطرات خود از سال‌ها فعالیت در انجمن سینمای جوانان از تأثیرگذاری این انجمن در کشف استعدادهای فیلمسازی در سینمای ایر...

۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد

۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
با پایان مهلت ارسال اثر برای حضور در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، ۶۱۵ مستند ایرانی خواستار حضور در این دوره شد.

فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن

فراخوان صندوق اعتباری هنر  برای اعضای متقاضی مسکن
2023-09-25T21:28:35+03:30
با هدف حمایت از تأمین مسکن هنرمندان در مرحله اول، مقدمات اختصاص مسکن در شهر پرند، برای ۵۷۰ نفر از اصحاب فرهنگ و هنر واجد شرایط دریافت مسکن که دارای فرزند هس...

گزارش آماری نمایش‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر اعلام شد

گزارش آماری نمایش‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر اعلام شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌هایی که در نوبت اجرایی مرداد و شهریور ماه ۱۴۰۲ در سالن‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر روی صحنه رفتند، اعلام شد.

شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد

شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
رابرت دنیرو و «اوبر» خبرهای منتشر شده درباره ایفای نقش «راننده تاکسی» توسط این بازیگر برای تبلیغات تلویزیونی بریتانیا را تکذیب کردند.

میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران

میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
2023-09-25T21:28:34+03:30
بخش روزهای سینمای ایران در جشنواره بین‌المللی «مروارید جاده ابریشم» تاشکند برگزار می‌شود.

صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت می‌کند

صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت می‌کند
2023-09-25T21:28:34+03:30
رضا کیانیان به عنوان صداپیشه به نمایش «کمدی گمنام» به کارگردانی علی اصغری پیوست.

قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ

قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
2023-09-25T21:28:34+03:30
در بیست و دومین دوره مراسم سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر (تندیس حافظ) جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی اهدا و از او قدردانی می‌شود.

مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه

مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه
2023-09-25T21:28:34+03:30
مستند «استوار ساقی» درباره زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه به کارگردانی میلاد محمدی در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ساخته می‌شود.

بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵

بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
2023-09-25T21:28:33+03:30
جشنواره بین المللی جایزه عکس ۵ نشست‌های تخصصی با موضوع سینما را از سوم تا نهم مهر با حضور جمعی از منتقدان و پژوهشگران حوزه سینما در خانه هنرمندان برگزار می‌کند.

«بچه زرنگ» به سینماها می‌آید/ رازهای جنگل اسرارآمیز

«بچه زرنگ» به سینماها می‌آید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
2023-09-25T21:28:33+03:30
انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری از چهارشنبه این هفته پنجم مهر ماه اکران خود را در سراسر کشور آغاز می‌کند.

معرفی راه‌یافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»

معرفی راه‌یافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
2023-09-25T21:28:33+03:30
آثار راه یافته به بخش عکس سومین جشنواره ملی فیلم و عکس «مادر» معرفی شدند.

پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول می‌کنه بره جهنم!؟»

پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول می‌کنه بره جهنم!؟»
2023-09-25T21:28:33+03:30
در آستانه اکران عمومی کمدی سینمایی «هتل» تازه‌ترین ساخته مسعود اطیابی، پوستر رسمی این فیلم منتشر شد.

بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره

بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
2023-09-25T21:28:32+03:30
محمدهادی عطایی با اشاره به فعالیت های جدیدش در مقام بازیگر و کارگردان از حضور در نمایش «بنگاه تئاترال» به کارگردانی هادی مرزبان از ۹ مهر ماه خبر داد.

فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران

فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
2023-09-25T21:28:32+03:30
پوستر مجموعه مستند «ایلستان» همزمان با اتمام تولید فصل اول رونمایی شد.

«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز

«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
2023-09-25T21:28:32+03:30
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «هایپاور» که همزمان با هفته دفاع مقدس در گروه «هنروتجربه» روی پرده رفته است، به انتقادات نسبت به کیفیت این فیلم پاسخ داد.

کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دل‌ها»

کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دل‌ها»
2023-09-25T21:28:31+03:30
مدیر شبکه امید و کودک درباره تغییر کنداکتور این شبکه‌ها در هفته دفاع مقدس توضیحاتی ارائه داد.

انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید

انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
2023-09-25T21:28:31+03:30
قرارداد تاریخی برای پایان دادن به اعتصاب ۱۴۶ روزه نویسندگان به دست آمد.

صلاح نمی‌دانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره

صلاح نمی‌دانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
2023-09-25T21:28:31+03:30
نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی صبح سوم مهر در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیش‌تولید سریال‌های جدید

جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیش‌تولید سریال‌های جدید
2023-09-25T21:28:31+03:30
جزییات «جشنواره موسیقی سنتی صدا و سیما» که قرار است ۸ تا ۱۱ مهر در کردستان برگزار شود امروز ۳ مهر طی نشستی تشریح شد.

کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت می‌کنند؟

کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت می‌کنند؟
2023-09-13T13:50:12+03:30
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از ارائه تسهیلات رایگان برای اعضای بالای ۶۰ سال دارای مدرک درجه یک هنری این مجموعه تحت پوشش فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ...

بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان

بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان
2023-09-13T13:50:12+03:30
بنیاد جایزه ملی کتاب، دعوت از درو بریمور برای میزبانی مراسم اهدای جوایز سالانه این بنیاد را پس گرفت.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)