میرنیوز
سامان تیرانداز کارگردان نمایش «راز عروسک» درباره اجرای این اثر در جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی به خبرنگار مهر گفت: نمایشنامه این اثر متعلق به داود فتحعلی بیگی است البته من برای اجرای این نمایش در جشنواره، تحقیقاتی انجام دادم و طی صحبت و گفتگوهای متوالی که با نویسنده اثر داشتم، توانستم کار را به سمت یک اجرای تازه و متفاوت از قبل سوق دهم. به همین دلیل میتوان گفت که این نمایش اجرایی کاملاً متفاوت با تمامی نمونههای قبل است.
وی افزود: این نمایشنامه، اثری است که برای مجلس زنانه تهیه و تنظیم شده است بنابراین بیشتر اجراهایی که از این نمایشنامه وجود دارد در قالب زنانه است. در اجراهای قبلی این اثر، کار کاملاً در فضای زنانه اجرا میشد به نحوی که خانمها نقش آقایان را بازی میکردند اما برای این اجرا، من برخی قواعد و چارچوبهای این سبک نمایش را، تغییر دادم و ویژگیهای دیگری به کار افزوده شد.
این کارگردان تصریح کرد: این اثر نمایشی در یک فضای کاملاً رویایی اجرا میشود به گونهای که میتوان گفت تاکنون تماشاگر با اجرایی اینچنینی، در فضای نمایش آیینی و سنتی کمتر روبرو شده است.
تیرانداز ادامه داد: در اجرا به نمایشنامه فضای مدرنیته افزوده شده و نمایش اثری کاملاً موسیقی محور است بر همین مبنا من با همکاری مهراد ابریشم طراحی موسیقی کار را انجام دادیم و توانستیم ریتم و موسیقی خاصی به این نمایش ببخشیم که در روند کار نقش مهمی نیز دارد.
وی بیان کرد: برای اجرای این نمایش و تغییراتی که در ذهن داشتم، تمامی اجراهای گذشته این اثر را مرور کردم. در ادامه نیز برای ارائه کاری که بیشتر مورد مقبول باشد تغییرات را با مشورت داود فتحعلی بیگی به عنوان نویسنده کار اعمال کردم.
این کارگردان جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی را مظلوم خواند و گفت: معتقدم جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی، مظلومترین جشنواره تئاتر کشور است زیرا همه اجحافها مستقیماً در این رویداد اعمال شده است.
تیرانداز از اجرای آنلاین نمایشهای صحنهای ابراز ناراحتی کرد و افزود: به عنوان یک کارگردان، ماهها برای ارائه این اثر در قالب نمایش تلاش کردهام اما اجرای آنلاین، عملاً کار را به یک تله تئاتر تبدیل کرده و باعث خود سانسوری میشود. امیدوار بودم که مسئولان این جشنواره را به صورت حضوری برگزار میکردند زیرا کاری که ما برای آن تلاش کردیم، شکلی متفاوت از اجرای تله تئاتر دارد و در این شرایط کلیه عناصر نظیر میزانسنها، نور و … نیاز به تغییر دارند.
این کارگردان تئاتر در پایان صحبتهایش گفت: تماشاگران این اثر به هیچ عنوان نباید توقع دیدن یک کار در چارچوبهای همیشگی تئاتر سنتی و آیینی را داشته باشند زیرا تمام تلاش ما این بوده که اثر بتواند با تصاویر، رنگهای بهتر و فضاسازی، نمایش متفاوتتری را برای مخاطبان به نمایش بگذارد و بر جذابیت اثر بیفزاید.
منبع : خبرگزاری مهر
ساترا برای ممیزی آثار شبکه نمایش خانگی هزینه میگیرد؟
بررسی درجهبندی سنی سینما در یک برنامه رادیویی
انتصاب جدید در شبکه دو سیما
معرفی آثار بخش نمایشهای صحنهای جشنواره تئاتر «سودای عشق»
نمایش «ره صدساله» در تماشاخانه سنگلج
«سورنا در کارخانه اسباببازی» به تالار هنر رسید
«رفتن»، «رومئو و ژولیت» و «من کُشی» در عمارت نوفللوشاتو
رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی
ناگفتههایی از مدرسه مروی تهران در یک مستند
انتشار لوگوی نمایش میدانی امین زندگانی
امیرمهدی ژوله با «ملاقات با جادوگر» به اکران آنلاین میآید
پایان بازبینی آثار نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق
راهیابی «آوای ابرها» به جشنواره حقوق بشر اردن
«آبی روشن» مسافر نیجریه شد
«۱۲ زن خشمگین» خوانش میشود
زوج مستندساز نامزد دریافت تندیس بوف طلایی جشنواره مسکو شدند
فصل سوم «آقای قاضی» و تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
تمدید فراخوان تولید و اجرای نمایش در مرکز تئاتر کانون
پیام معاون هنری وزیر ارشاد به نوزدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز
«هفتاد سی» هم به چرخه رقابت کمدیها پیوست
نمایشنامههای تئاتر مقاومت نباید سفارشی باشند
فصل سوم «آقای قاضی» و تولید سیتکام و تله تئاتر توسط سیمرغ
یک دعوت برای شنیدن ایدههای جدید در موسیقی!
برگزیدگان جشن حافظ مشخص شدند/ تجلیل از یک بازیگر پیشکسوت
برندگان جشن حافظ مشخص شدند/ تقدیر از یک بازیگر پیشکسوت
خودداری اپل از همکاری مجدد با جرج کلونی و برد پیت در «گرگها»
«شوق پرواز» به کلک خیال رسید
نمایش آثار ۶۰ هنرمند در گالری کوشک باغ هنر
بررسی چالشهای تأمین بودجه آموزش و پرورش در«پرسشگر»
پخش برنامه سروش صحت از ۶ آذر