میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم صبح امروز دوشنبه ۱۵ آذرماه به صورت مجازی برگزار شد.
حمیدی مقدم در ابتدای این نشست با مروری بر تجربه برگزاری متفاوت جشنواره چهاردهم و ضمن اشاره به برگزاری دوره پانزدهم بهصورت آنلاین و فیزیکی توضیح داد: امسال با توجه به پیشبینی هایی که از نظر کرونا، وضعیت معیشتی، سرمایه گذاری بخشهای دولتی و خصوصی داشتیم، باید روند نزولی در ارایه آثار میداشتیم که همین هم شد، تعداد آثار کمی افت داشت، امسال برای اولین بار نمایش اول فیلم را شرط کردهایم، خواه ناخواه برخی از مستندها دیگر امکان شرکت نداشتند. بنابراین تعداد اثر واجد شرایط برای ورود به جشنواره کاهش پیدا کرده است.
برنامهریزی برای توسعه مخاطب سینمای مستند
حمیدی مقدم درباره پخش و نمایش فیلمهای مستند در این دوره از جشنواره بیان کرد: در دو سالی که در مرکز هستم بحثی را در زیرساختهای توسعه مخاطب سینمای مستند داشتیم این تحول در بخش بازرگانی ما هم رخ داد به همین دلیل «اکران حقیقت» راهاندازی شد. احساس من این بود که با تراکمی از فیلمهای مستند رو به هستیم به دلیل کرونا و بسته بودن سینما نمیتوانستیم به شکل فیزیکی این موضوع را داشته باشیم. به سمت پلتفرمهای برخط رفتیم. یک موضوع دیگر شکل حمایتی مرکز در کنار تولیدات صد درصدی ما بود. اگر این روند ادامه داشته باشد میتوانیم از تعداد بیشتری از فیلمها حمایت کنیم. این برنامهها در سیاستهای آینده ما هستند.
وی گفت: حرکتی که به رشد سینمای مستند کمک میکند در هر دورهای قابل پیگیری است و «اکران حقیقت» گزینه جدا و جذاب برای سینماگران ماست با رفع شدن بیماری کرونا هم پاتوقهای فرهنگی به شکل فیزیکی به این طرح اضافه میشوند.
قواعد یک جشنواره را باید بپذیرید
حمیدی مقدم در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره سهم مستندهای سیاسی از ویترین جشنواره پانزدهم و گلایه برخی مستندسازان از حذف آثار خود عنوان کرد: در شورای سیاستگذاری جشنواره پانزدهم مقرر شد به سمت گروه مشاوران برویم. مسیر آن هم داشت طراحی میشد اما با بررسی کارشناسی که داشتیم با مسئله تعارض منافع برخورد کردیم چون مرکز متولی اصلی این رویداد است در نتیجه گروه مشاوران هم میتوانست شبهاتی را ایجاد کند. بنابراین خیلی سریع جلسهای طراحی شد و به عنوان دبیر که این اختیار را داشتم دیدم این موضوع به نفع مستندسازان نیست، برای همین به سمت گروههای انتخاب رفتیم.
وی ادامه داد: تنها جایی از دنیا که جشنوارهها با گروههای انتخاب شکل میگیرد ما هستیم. هیچ جشنوارهای در جهان درباره انتخابها جواب نمیدهد. دوستان هم میدانند وقتی به جشنوارههای جهان مراجعه میکنند دو جواب میگیرند؛ یا انتخاب شده با نشده است. هیاتهای انتخاب همیشه بحث و جدل داشتهاند. بنابراین باید بگویم قواعد یک جشنواره را باید پذیرفت. گروههای انتخاب همیشه با خود یک سلیقه میآورند با احترام به همه مستندها باید بگویم انتخاب به هر حال سلیقهای با خود دارد. فیلمی نبوده است که از شورای انتخاب ما امتیاز گرفته باشد و نیامده باشد.
بخش «آوینی»، بخش سنجاقشده «سینماحقیقت» نیست
حمیدی مقدم در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار مهر درباره انتقادات مطرح شده نسبت به بخش «آوینی» هم گفت: بخش شهید آوینی یک بخش جنبی یا سنجاق شده نیست. برخی دوستان با گفتمان ناصحیح شبهه ایجاد میکنند. اگر دوستان ما سری به جشنوارههای مختلف زده باشند، چنین چیزی را میبینند. آثار این بخش ضعیف نیستند. برای تاکید بیشتر یک بخش ویژه تشکیل شده است. از دو سال پیش به غنای این بخش افزوده شده و شاهد فیلمهایی هستیم که در حوزه تکنیک و محتوا نوآوری داشتند و برخی از آنها توانستند در بخش ملی باشند.
دبیر این رویداد درباره بخش بینالملل هم اظهار کرد: جشنواره همیشه درگاهی است برای فیلمهای بینالمللی که شاید خیلیها نتوانند آنها را ببینند. ما حق نمایش قانونی فیلمها را پرداخت کردهایم و امسال هم سعی کردیم گنجینه خوبی را آماده کنیم. مثلاً فیلم «انتقام» از کشور سوییس است که ده جایزه بینالمللی گرفته است. امسال دوستان ما خیلی تلاش کردند امتیاز نمایش فیلمهای بینالمللی را در پلتفرمها بگیرند چون این موضوع هم قواعد خود را دارد اما این مسیر هم طی شد.
وی افزود: در شورای برگزاری این دوره با توجه به فراگیری کرونا تصمیم گرفتیم بحثهای جنبی را کم کنیم چون این انتقاد مطرح شده بود که بخش کرونا قوی نبوده است. همچنین بخش کارآفرینی هم چنین بود و جشنواره را از استاندارد خود خارج میکرد. امسال این سیاست را داشتیم که اگر این مفاهیم در فیلمهای متقاضی مستتر است آنها را مورد توجه قرار بدهیم.
این گزارش تکمیل میشود....
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان