میرنیوز

«سه‌گانه پاریسی» به ایرانشهر می‌رود/ خطر آماتوری شدن تئاتر ایران

«سه‌گانه پاریسی» به ایرانشهر می‌رود/ خطر آماتوری شدن تئاتر ایران 2021-11-24T12:55:46+03:30

ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان تئاتر درباره تازه‌ترین فعالیتش به خبرنگار مهر گفت: قرار است بعد از ۲ سال انتظار از ۱۸ آذر ماه نمایش «سه‌گانه پاریسی» را در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه ببرم. با توجه به اینکه فعالیت مجدد تماشاخانه ایرانشهر به صورت ناگهانی اعلام و به من هم اطلاع داده شد از آنجا که جزو متقاضیان سال ۹۹ این سالن بودم، می‌توانم برای اجرای نمایشم در آذرماه اقدام کنم عملاً فرصت زیادی برای آماده سازی پروژه‌ای که برای آن به ایرانشهر درخواست داده بودم، نداشتم چون آن نمایش احتیاج به پیش تولید حداقل دو ماهه داشت از طرف دیگر هم چون میزان دلتنگی ام برای تئاتر زیاد بود پیشنهاد تماشاخانه را برای فرصتی که به من می‌داد، رد نکردم و قرار شد نمایش در دسترس‌تری را با ۲ بازیگر اجرا کنم. البته برای اینکه در این شرایط مزاحم همکاران خودم نشوم خودم با وحید نفر عزیز که هر گاه به او ندایی بابت همکاری داده‌ام، لبیک گویان پاسخگوی من بوده است، در این نمایش تک پرده‌ای بلند بازی خواهیم کرد.

کارگردان نمایش «شمال از شمال غربی» تصریح کرد: «سه گانه پاریسی» در میان اقتباس‌هایی که داشتم اثری دوست داشتنی برای خودم است چون نمایشنامه‌ای را که از روی نسخه فرانسوی نوشتم، خیلی دوست دارم به این دلیل که این اثر را با وجودی که در پاریس و ایام تقریبی سرمای کریسمس می‌گذرد ناظر بر روابط اجتماعی خودمان می‌دانم. همچنین نوع برخوردی که با مفاهیم مستتر در داستان شده و نوسانی که بین جدیت و طنز وجود دارد باعث شده که «سه‌گانه پاریسی» برای من دغدغه مند باشد و تلاش کنم هرچه شایسته‌تر به صحنه برود. امیدوارم مخاطبان این نمایش را به عنوان جدیدترین تولید گروه تئاتر «پوشه» بپسندند و بدون هراس از کرونا سالن ما را گرما ببخشند.

ما باید هر طور شده تئاتر را زنده نگه داریم یا با یک کار موفق و پرتماشاگر یا با نمایشی که ممکن است تجربه اقتصادی خوبی در پی نداشته باشد اما چاره‌ای جز این نداریم وگرنه به زودی کل تئاتر ایران تبدیل به تئاتر آماتوری می‌شود وی یادآور شد: بزرگترین دغدغه‌ای که در صحبت با عوامل کار داشتم این است که ما باید هر طور شده تئاتر را زنده نگه داریم یا با یک کار موفق و پرتماشاگر یا با نمایشی که ممکن است تجربه اقتصادی خوبی در پی نداشته باشد اما چاره‌ای جز این نداریم وگرنه به زودی خواهیم دید که تمام سالن‌های تئاتر در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که بیش از ما جسور بودند اما اصلاً به اندازه ما تجربه تئاتری ندارند بنابراین کل تئاتر ایران تبدیل به تئاتر آماتوری می‌شود و این اتفاق دوست داشتنی نیست. خوشبختانه تک تک بچه‌های گروه تئاتر «پوشه» با وجودی که می‌دانستند این کار قرار است با سرمایه محدودِ شخصی تولید شود، دست من را به گرمی فشردند و کنارم هستند.

کارگردان نمایش «زمین مقدس» درباره خطری که تئاتر ایران را تهدید می‌کند، عنوان کرد: می‌خواهم یک اعلام خطر بزرگ برای تئاتر ایران بکنم. چون این روزها بسیاری از همکاران هم‌نسل من خیلی در فضای تئاتر حضور ندارند و امیدوارند که شرایط به شکلی تغییر کند که بتوانند در فضای ایمن تری به تئاتر بازگردند اما من فکر می‌کنم ما نمی‌توانیم برای ایمن شدن صددرصد تئاتر و تامین شدن دوباره شرایط اقتصادی به شکل معقول صبر کنیم تا ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به کار شوند و بتوانیم تئاتر کار کنیم. چون الان این مسئولیت به دوش ماست که بخشی از این خطر را به جان بخریم تا خدای ناکرده شکل بندی تئاتر ایران آن‌قدری از دست خارج نشود که برای احیایش نتوان اقدامی کرد.

وی اظهار کرد: آرمان من این است که مثل دهه ۷۰ پیشکسوتان در کنار جوان‌ترها و دانشجویان و نوآمده ها در حال کمک به هم جلو بروند چون هرکدام از این گروه‌ها به تنهایی تئاتر ایران را تسخیر کنند یک خطر جدی در انتظار تئاتر خواهد بود. به دلیل همین احساس خطر است که تلاش می‌کنم حتی شده با اجرای یک نمایش صمیمی و جمع و جور، در جمع فعالان تئاتر قرار بگیرم که در نهایت یا از کار خودم پشیمان می‌شوم و یا خوشحال و سرخوش به کار بعدی ام فکر خواهم کرد که البته از الان نمی‌توان درباره آینده قضاوت کرد.

«سه‌گانه پاریسی» به ایرانشهر می‌رود/ خطر آماتوری شدن تئاتر ایران

آقاخانی درباره اجرای نمایش «مکاشفه شب یلدا» نیز که از امروز در تالار مولوی به صحنه می‌رود، توضیح داد: در طول یک سال و نیم گذشته از خرداد ۹۹ تا امروز در حال آموزش تئاتر به حدود ۱۸ هنرجو بودم که از میانه راه به این نتیجه رسیدیم که با همین گروه، نمایشی را به ثمر برسانیم و قرار بر این شد که متن نمایشنامه نیز براساس زندگی و تجربیات شخصی خود هنرجویان نوشته شود. در ادامه هر کدام از بچه‌ها به من لطف داشتند، من را محرم دانستند و ملتهب ترین اتفاقات زندگی شان را برایم تعریف کردند و بعد از آن بود که وارد مرحله دوم یعنی کشیدن نخ تسبیح بین این روایت‌ها، انتخاب بخش‌های مفید و نهایتاً تبدیلش به یک درام منسجم شدم تا به نظر نیاید که نمایشنامه متشکل از داستان چند نفر بوده است.

وی ادامه داد: در ادامه هلن بهرامی دستیار همیشگی ام که در گروه تئاتر «پوشه» به عنوان نویسنده هم شناخته می‌شود با جدیت و عشق براساس داده‌هایی که من در اختیارش قرار می‌دادم شروع به نگارش متن کرد و در نهایت متنی متولد شد که تا امروز بالغ بر ۱۲ بار بازنویسی شده است. سپس مراحل تمرین و آماده سازی نمایش با ۱۵ نفر از ۱۸ هنرجویانی که از ابتدا با ما بودند شروع شد.

سرپرست و موسس گروه تئاتر «پوشه» با اشاره به اینکه این نمایش را بدون هیچ حمایتی به صحنه برده است، اضافه کرد: نمایشی که روی صحنه می‌رود برای من جزو عزیزترین و اصیل‌ترین کارهایی است که در طول این سال‌ها به صحنه برده‌ام. در واقع «مکاشفه شب یلدا» یک عشق بازی عجیب و غریب با تئاتر به حساب می‌آید چون از یک طرف همه ما دلمان برای اجرا در تئاتر تنگ شده بود و از طرف دیگر کار را از صفر و به نیت آموزش و خیلی معلم وار شروع کردم در حالی که آماده سازی نمایش برایم پر از چالش جدی بود بر این اساس که آیا اصلاً می‌توانم کسانی را که تا به حال روی صحنه نرفته‌اند، هدایت کنم. «مکاشفه شب یلدا» بی هیچ چشم‌داشت و حمایتی و به صورت کاملاً مستقل و تنها با همراهی امیرحسین حریری مدیر تالار مولوی که این سالن را در اختیار ما قرار داد اجرای خود را از سوم آذر ماه آغاز می‌کند.

کارگردان نمایش‌های «رگ» و «خسوف» در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: آنچه که روی صحنه می‌رود آیینه تمام نمایی از سلوک معلمی من در تئاتر است چون این بچه‌ها از من چگونه به درام نگاه کردن، نمایشنامه نوشتن، بازی کردن، اخلاق داشتن و با یکدیگر تعامل داشتن در تئاتر، پای تعهد ایستادن و حتی روی صحنه راه رفتن را آموختند بنابراین «مکاشفه شب یلدا» برای من یک فرزند راستین است که طبیعتاً می‌تواند آنقدر که برای من زیبا به نظر بیاید مورد علاقه یا مهر مخاطبان نباشد؛ مانند پدری که فرزند خود را زیباترین می‌بیند در حالی که ممکن است دیگران این قضاوت را نداشته باشند. این نمایش از چهارشنبه سوم آذر تا ۱۸ آذر ماه ساعت ۱۷:۱۵ در سالن اصلی تالار مولوی به صحنه می‌رود.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

واکنش رییس صداوسیما به انتقادها از مصاحبه با رییس‌جمهور

واکنش رییس صداوسیما به انتقادها از مصاحبه با رییس‌جمهور
2021-12-07T19:17:41+03:30
رییس صداوسیما در واکنش به سوالی درباره مصاحبه با رییس‌جمهور که با انتقادهایی همراه بود، از گفتگوهای منصفانه و سازنده در آینده خبر داد.

برنامه معاون هنری جدید ارشاد برای شفافیت مالی و معیشت هنرمندان

برنامه معاون هنری جدید ارشاد برای شفافیت مالی و معیشت هنرمندان
2021-12-07T17:44:21+03:30
محمود سالاری معاون جدید امور هنری وزیر ارشاد توجه به شفافیت مالی و معیشت هنرمندان را جزو اولویت‌های اصلی خود در این سمت عنوان کرد.

انتقادات تند دانشجویان و پاسخ‌های صریح جبلی/ گفتند چرا شلوغش کردی!

انتقادات تند دانشجویان و پاسخ‌های صریح جبلی/ گفتند چرا شلوغش کردی!
2021-12-07T17:04:21+03:30
نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در دیدار با پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما به طرح انتقادات صریح خود درباره عملکرد این سازمان پرداختند.

صداوسیما زیر تیغ نقد دانشجویان/ جبلی: با مردم صادق خواهیم بود

صداوسیما زیر تیغ نقد دانشجویان/ جبلی: با مردم صادق خواهیم بود
2021-12-07T16:51:01+03:30
نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در دیدار با پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما به طرح انتقادات صریح خود درباره عملکرد این سازمان پرداختند.

افتتاح نمایشگاه «همین دست افشانی حروف»/ ۱۳اثر در یک ساعت فروش رفت

افتتاح نمایشگاه «همین دست افشانی حروف»/ ۱۳اثر در یک ساعت فروش رفت
2021-12-07T15:57:41+03:30
سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در افتتاحیه نمایشگاه «همین دست افشانیِ حروف» از برپایی مجازی این نمایشگاه و همچنین فروش تعدادی از ...

حراج آثار هنری راه‌اندازی می‌شود/ برخلاف نظر رهبری عمل نمی‌کنیم

حراج آثار هنری راه‌اندازی می‌شود/ برخلاف نظر رهبری عمل نمی‌کنیم
2021-12-07T15:17:42+03:30
محمود شالویی بیان کرد موانع داخلی راه‌اندازی اکسپوهای داخلی در هیچ دوره‌ای نداشتیم و در این ارتباط حتی بخش خصوصی نیز با نظارت دفتر هنرهای تجسمی ارشاد می‌توان...

صداوسیما زیر تیغ نقد دانشجویان/ تغییر یک مجری «تحول» است؟

صداوسیما زیر تیغ نقد دانشجویان/ تغییر یک مجری «تحول» است؟
2021-12-07T15:17:41+03:30
نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در دیدار با پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما به طرح انتقادات صریح خود درباره عملکرد این سازمان پرداختند.

محمود سالاری معاون امور هنری وزارت ارشاد شد

محمود سالاری معاون امور هنری وزارت ارشاد شد
2021-12-07T14:37:42+03:30
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی، محمود سالاری را به‌عنوان معاون امور هنری این وزارتخانه منصوب کرد.

«بر سر خاک» به خبرنگاران فقید محیط زیست تقدیم شد/ خاک خواهد مُرد

«بر سر خاک» به خبرنگاران فقید محیط زیست تقدیم شد/ خاک خواهد مُرد
2021-12-07T14:24:21+03:30
مستند «بر سر خاک» به کارگردانی محسن خان جهانی با تقدیم به خبرنگاران محیط زیست و مهشاد کریمی، ریحانه یاسینی دو خبرنگار از دست رفته در سانحه واژگونی اتوبوس ارو...

شیوه مدیریت اکسپو اصلاح شود/ متناسب با شأن ایران شرکت نکردیم

شیوه مدیریت اکسپو اصلاح شود/ متناسب با شأن ایران شرکت نکردیم
2021-12-07T14:11:01+03:30
مهدی افضلی معتقد است جدی گرفتن اکسپو سبب می‌شود موضوع و شعار اکسپو متناسب با جایگاه کشورمان مطرح شود چراکه تاکنون در شأن و قواره فرهنگی در این این رویدادها ح...

سالار عقیلی «خواجوی کرمانی» شد/ حامیان کرمانی بدقولی کردند

سالار عقیلی «خواجوی کرمانی» شد/ حامیان کرمانی بدقولی کردند
2021-12-07T12:51:01+03:30
بهروز غریب‌پور کارگردان اپرای «همای همایون» با اشاره به ضبط موسیقی این اپرا با آهنگسازی بهزاد عبدی و حضور سالار عقیلی، اعلام کرد ادامه ساخت این اپرا نیازمند ...

اعضای شوراهای پروانه ساخت و نمایش آثار غیرسینمایی حکم گرفتند

اعضای شوراهای پروانه ساخت و نمایش آثار غیرسینمایی حکم گرفتند
2021-12-07T11:57:41+03:30
طی احکام جداگانه‌ای از سوی رئیس سازمان سینمایی، اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش آثار غیر سینمایی منصوب شدند.

بازیگر «منصور» شخص بانفوذ «موج اول» است/ چالش سخت کرونا در سریال

بازیگر «منصور» شخص بانفوذ «موج اول» است/ چالش سخت کرونا در سریال
2021-12-07T11:57:41+03:30
کارگردان سریال «موج اول» همزمان با آغاز پخش آن از شبکه سوم سیما از سختی‌های ساخت این سریال که محور اصلی آن کروناست سخن گفت.

اولین کنسرت پسا کرونایی در تهران را چه کسی برگزار می‌کند؟

اولین کنسرت پسا کرونایی در تهران را چه کسی برگزار می‌کند؟
2021-12-07T09:19:09+03:30
سرانجام بعد از هفته‌ها بلاتکلیفی در عرصه برگزاری کنسرت‌های پایتخت، گویا قرار است یک کنسرت خنده با حضور حسن ریوندی، اولین اجرای زنده دوران پساکرونایی در تهران...

زنده‌یاد علی سلیمانی به تئاتر بازمی‌گردد/ «خاموشان» در سنگلج

زنده‌یاد علی سلیمانی به تئاتر بازمی‌گردد/ «خاموشان» در سنگلج
2021-12-07T07:59:09+03:30
نمایش «خاموشان» به نویسندگی سبا سلیمانی و کارگردانی علی سلیمانی و سهیلا جوادی در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود.

نمایشنامه‌خوانی‌های مولوی از نیمه دی برگزار می‌شود/ پایان در اسفند

نمایشنامه‌خوانی‌های مولوی از نیمه دی برگزار می‌شود/ پایان در اسفند
2021-12-06T14:05:50+03:30
مدیر مرکز تئاتر مولوی اعلام کرد ششمین دوره نمایشنامه‌خوانی مولوی از نیمه اول دی‌ماه سال جاری، روزهای چهارشنبه هر هفته در این مرکز برگزار می‌شود.

بخش «آوینی» به «سینماحقیقت» سنجاق نشده است/ دلیل افت کمی آثار

بخش «آوینی» به «سینماحقیقت» سنجاق نشده است/ دلیل افت کمی آثار
2021-12-06T11:25:50+03:30
نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با حضور محمد حمیدی‌مقدم دبیر این رویداد آغاز شد.

افت آماری مستندهای حاضر در پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»

افت آماری مستندهای حاضر در پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
2021-12-06T11:12:30+03:30
نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با حضور محمد حمیدی‌مقدم دبیر این رویداد آغاز شد.

تام هالند جا پای فرد آستر می‌گذارد/ مرد عنکبوتی در دنیای کلاسیک

تام هالند جا پای فرد آستر می‌گذارد/ مرد عنکبوتی در دنیای کلاسیک
2021-12-06T09:39:10+03:30
تام هالند تایید کرد که در نقش فرد آستر در فیلم زندگینامه‌ای از این بازیگر مطرح دوران کلاسیک ظاهر می‌شود.

راز قتل «هر کی باش خان» فاش می‌شود؟/ ضعف در آموزش نمایش ایرانی

راز قتل «هر کی باش خان» فاش می‌شود؟/ ضعف در آموزش نمایش ایرانی
2021-12-06T08:19:10+03:30
کارگردان «اگر شبی از شب‌های تهران مسافری» با اشاره به ویژگی‌های این نمایش که در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد از ضعف آموزش در حوزه نمایش‌های ایران...

قربانی در آلمان و سوئیس کنسرت می‌دهد/ توضیحات آقای خواننده

قربانی در آلمان و سوئیس کنسرت می‌دهد/ توضیحات آقای خواننده
2021-12-06T08:19:10+03:30
علیرضا قربانی از خوانندگان شناخته شده موسیقی ایرانی طی روزهای آینده در قالب پروژه «با من بخوان» مجموعه کنسرت‌هایی را در کشورهای آلمان و سوئیس برگزار می‌کند.

قهرمان «بی‌نشان» عافیت‌طلبی ندارد/ حرف‌هایی که در جامعه کمرنگ شد

قهرمان «بی‌نشان» عافیت‌طلبی ندارد/ حرف‌هایی که در جامعه کمرنگ شد
2021-12-06T06:19:10+03:30
راما قویدل درباره قصه و قهرمان سریال «بی‌نشان» که این روزها درگیر ساخت آن است بیان کرد که قصه درباره قهرمان است که اهل عافیت طلبی نیست وسختی ها را به جان می ...

مسئولیت سامانه‌ها و پلتفرم‌ها مطلقاً صفر نیست/ مانع رقابت نشویم

مسئولیت سامانه‌ها و پلتفرم‌ها مطلقاً صفر نیست/ مانع رقابت نشویم
2021-12-05T15:12:31+03:30
امیر خوراکیان بیان کرد هیچوقت مسئولیت سامانه‌ها و پلتفرم‌ها صفر نیست زیرا محتوای مجرمانه مشخص است اما محتوایی که ظاهرش مجرمانه نیست ولی حقی از این طریق ضایع ...

هیات امنا و هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند

هیات امنا و هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
2021-12-05T15:12:30+03:30
محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی اعضای هیأت امنا و هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران را منصوب کرد.

«نخ دندان» به ایتالیا می رود/ ۳۰ ثانیه حرف نزنیم!

«نخ دندان» به ایتالیا می رود/ ۳۰ ثانیه حرف نزنیم!
2021-12-05T13:39:10+03:30
فیلم کوتاه «نخ دندان» به کارگردانی سعید صادقی و فرشاد هاشمی به جشنواره «سدیچیکورتو» ایتالیا راه پیدا کرد.

«اِنکانتو» در صدر هفته کم رونق باکس آفیس آمریکا قرار گرفت

«اِنکانتو» در صدر هفته کم رونق باکس آفیس آمریکا قرار گرفت
2021-12-05T10:52:30+03:30
این هفته برای باکس آفیس آمریکا خوب نبود، اما ۲ فیلم بزرگ دیگر تا پایان سال جاری میلادی از راه می‌رسند.

«راه جنون» دو موزیسین ایرانی به بازار موسیقی می‌رسد

«راه جنون» دو موزیسین ایرانی به بازار موسیقی می‌رسد
2021-12-05T09:32:29+03:30
بهداد بابایی و نوید افقه از نوازندگان صاحب سبک و شناخته شده موسیقی ایرانی طی روزهای آینده از تازه‌ترین آلبوم موسیقایی خود به نام «راه جنون» رونمایی می‌کنند.

چالش دعوت از روان‌شناس متخصص/ مردم نمی‌دانند با اضطراب چه کنند؟

چالش دعوت از روان‌شناس متخصص/ مردم نمی‌دانند با اضطراب چه کنند؟
2021-12-05T07:59:10+03:30
تهیه‌کننده برنامه‌های مرتبط با حوزه روان‌شناسی در رادیو سلامت از چالش دعوت روان‌شناسان دوره دیده و باتجربه سخن گفت.

«چلچراغ» استادمحمد به محراب می‌رود/ خاموشی یک تماشاخانه قدیمی

«چلچراغ» استادمحمد به محراب می‌رود/ خاموشی یک تماشاخانه قدیمی
2021-12-05T07:59:09+03:30
رضا علوی از اجرای نمایش «چلچراغ» نوشته محمود استادمحمد در تماشاخانه محراب خبر داد.

«جنگ جهانی سوم» در شمال ادامه دارد/ مصائب پلتفرم‌ها برای سینما

«جنگ جهانی سوم» در شمال ادامه دارد/ مصائب پلتفرم‌ها برای سینما
2021-12-04T14:25:50+03:30
مهران ملکوتی صدابردار فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی از ادامه تصویربرداری این پروژه در شمال خبر داد.
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)