میرنیوز
سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی «آزادی» و عضو شورای صنفی اکران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره استمرار محدودیت ۵۰ درصدی فروش بلیت برای سالنهای سینمایی همزمان با برداشتن این محدودیت از ناوگان حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و هواپیما، گفت: از ابتدای پاندمی کرونا تا امروز، تنها جایی که در کشور تحت فشار بوده و بهصورت صددرصدی تمامی پروتکلها را رعایت کرده است، سینماها بودهاند. اگر سرجمع بخواهیم حساب کنیم، باید ببینیم چند درصد مردم حتی در نبود ویروس کرونا، با سینما و یا تالارهای پذیرایی سروکار داشتهاند و چند درصد از مردم سوار مترو و بیآرتی و هواپیما میشوند؟
وی در ادامه تأکید کرد: توقع ما این بود که لااقل در دولت جدید این رویکرد یک بام و دو هوا رها شود. مخاطبان سینما همه واکسن زدهاند و با یک فراغ بالی میخواهند به سینما بیایند، بعد از مدتها هم چند فیلم جدید راهی پرده شدهاند، چرا در این شرایط باید ظرفیت سالنهای سینمایی همچنان ۵۰ درصد باقی بماند؟ آن هم در شرایطی که هواپیما و قطار میتوانند با ظرفیت ۱۰۰ درصدی فروش بلیت داشته باشند؟
چرا خودمان را در افکار عمومی مضحکه میکنیم؟
نوروزی افزود: چرا ما تصمیماتی میگیریم که خودمان را در افکار عمومی مضحکه کنیم؟ آیا مخاطبی که واکسن زده و به ایمنی رسیده است، وقتی به سینما میآید، خندهاش نمیگیرد که میبیند در سالنی با سقف ۹ متری و دارای تهویه، فاصلهگذاری الزامی است! بالای ۹۹ درصد مخاطبان ما طی این ایام هر دو دوز واکسن خود را زده بودند و عده خیلی کمی هم بودند که تک دوز را زده بودند. همه به نوعی واکسینه شدهاند. ما هواپیما، بیآرتی و متروی بدون تهویه مناسب را رها کردهایم و این محدودیت را به نهادهای فرهنگی تحمیل میکنیم! واقعاً چرا؟
این سینمادار در ادامه گفت: من مطلع هستم که مسئولان سازمان سینمایی در این زمینه پیگیری کردهاند و از مسئولان مرتبط سوال کردهاند که چرا این شرایط همچنان برقرار است اما هیچ جوابی نگرفتهاند. این ظلم به فرهنگ و هنر این کشور است. طی یکسال و نیم گذشته، سینما بهواقع تحت فشار بوده و بسیاری از زیرساختهای آن نابود شده است.
وی با اشاره به بهبود استقبال از فیلمهای در حال اکران گفت: ما شاهد مخاطبانی هستیم که به دلیل ظرفیت ۵۰ درصدی پشت در سالنها میمانند.
نوروزی درباره گمانهزنیهای مطرح شده درباره الزامی شدن ارائه کارت واکسیناسیون برای تهیه بلیت سینما هم توضیح داد: بنده هم شنیدهام که قرار است این قانون از اول آذرماه اجرایی شود. ما از این قانون استقبال میکنیم و بهنظرم باید این اتفاق رخ بدهد. به نظرم این الزام تأثیری هم بر کاهش مخاطبان سینما نخواهد داشت چراکه مخاطبان سینما، نوعاً جزو افرادی نیستند که گریز از واکسن داشته باشند.
دست از رگولاتوریهای بیمبنا برداریم
این عضو شورای صنفی اکران درباره مصوبات اخیر این شورا و طرح برخی اعتراضات نسبت به تراکم بالای فیلمها در اکران نیمه دوم پاییز هم گفت: شورای صنفی اکران اگر بخواهد ترکیب فیلمهای اکران را مهندسی کند، مورد اعتراض قرار میگیرد. از سوی دیگر اگر ملاک را هم تقاضای صاحبان فیلم بگذارد، بازهم مورد اعتراض قرار میگیرد. راهکار سوم در این شرایط چیست؟ واقعیت این است که ما باید دست از رگولاتوریهای بیمبنا برداریم. در همه جای دنیا سازوکار اکران مبتنیبر توافق بین صاحبان آثار و سینماداران است. این اتفاق باید در ایران هم رخ بدهد. مخاطب باید تعیین کند که چه فیلمی در اکران با اقبال مواجه میشود و چه فیلمی نمیشود.
نوروزی در پایان تأکید کرد: فیلمهایی که پروانه نمایش سال ۹۸ و ۹۹ را دارند، در حالی که دوسوم از سال ۱۴۰۰ هم گذشته است، برای اکران در سال ۱۴۰۱ با توجه به فیلمهای تازهای که در جشنواره فجر امسال رونمایی میشوند، دچار مشکل خواهند شد. به همین دلیل بخشی از این آثار مجبورند که در همین شرایط اکران شوند. این مسئله را هم از چشم شورای صنفی اکران نباید دید. شورای صنفی برای هیچ فیلمی دعوتنامه نمیفرستد، این صاحبان آثار هستند که اعلام آمادگی میکنند. البته برخی از دوستان در همان مرحله تولید سود خود را بردهاند و دغدغه اکران ندارند که این هم یک واقعیت است.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان