میرنیوز

نقطه عطف «منطقه پرواز ممنوع» توجه به رابطه پدر - فرزندی است

نقطه عطف «منطقه پرواز ممنوع» توجه به رابطه پدر - فرزندی است 2019-12-22T13:27:33+03:30

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، «زهرا حسین‌زاده ملکی» دکتری تخصصی روان‌شناسی، روانشناس بالینی حوزه کودک و نوجوان در یادداشتی نگاهی روانشناختانه به فیلم «منطقه پرواز ممنوع» داشته است که در ادامه آن را با هم می‌خوانیم:


دوره نوجوانی معمولاً بازه‌ای است که در حوزه تولید محتوا کم‌تر بدان پرداخته می‌شود و دلیل آن دشواری فراهم نمودن محصولاتی متناسب برای این دوره سنی است؛ زیرا زمانی که محصولی تولید می‌شود می‌بایست مخاطب آن محصول، از منظر خصوصیات، حساسیت‌ها، توانمندی‌های شناختی، تمایل‌ها، ارزش‌ها و... به خوبی شناخته شود و دوره نوجوانی از این لحاظ بازه‌ای است که با تنوعی از این ویژگی‌ها همراه می‌باشد و در نتیجه فرآیند مخاطب‌شناسی را به موضوعی پیچیده مبدل می‌سازد.

شایان توجه است که در ادامه، پس از شناسایی مخاطب، تبدیل داده‌های گردآوری شده به محصولی جالب توجه و در عین حال مفید، خود مستلزم هوشمندی گروه تولیدکننده و نیز بکارگیری امکاناتی است که مسلماً به آسانی میسر نخواهد شد.  از این رو حتی با سرمایه‌گذاری زمان و هزینه، صرف شناخت مخاطب نخواهد توانست به محصول مطلوب منتج شود. به همین دلیل است که غالب محصولات فرهنگی مخاطب پسند یا رایج در کشور ما برای گروه سنی نوجوان، محصولات داخلی یا حداقل متناسب با ویژگی‌های فرهنگی مخاطب ایرانی نیستند.

فیلم «منطقه پرواز ممنوع» از جمله معدود محصولاتی است که توانسته است با وجود محدودیت امکانات موجود، دو فرآیند مخاطب شناسی و تولید محتوای جذاب را با هم پیش‌ببرد. در این فیلم ماجراجویانه، مبتنی بر وقایع روزمره زندگی نوجوان در بازه زمانی کنونی روایتی خلق شده است که بر خلاف غالب محصولات رایج برای جذب مخاطب سراغ هنجارشکنی‌ها یا استفاده ازموضوعات زرد نرفته است و اتفاقا به نحوی غیرزننده محتوایی مفید را به مخاطب نوجوان خود تقدیم می‌کند.

در حوزه مخاطب‌شناسی، دست اندرکاران این پروژه به خوبی با نیاز اصلی نوجوانی که قهرمان‌پروری، ریسک‌پذیری و تلاش جهت کسب استقلال و دست‌یابی به هویت است آشنایی دارند؛ آن‌ها با تمرکز برعلاقه نوجوان به شخصیت‌های قهرمان و تمایل او به ریسک‌پذیری، در فرآیند روایت داستان تلاش کرده‌اند قهرمان‌هایی از جنس خود نوجوان با تمام کاستی‌ها و چالش‌های عادی آنان ترسیم کنند تا بدین وسیله، مسیر دستیابی به هویت را به خوبی روشن کرده و در عین حال حتی آن را از مؤلفه‌ی آشنای رایج فراتر برده و گسترش دهند؛ بدین صورت که این فیلم نه تنها به موضوع «هویت» می‌پردازد بلکه مؤلفه‌هایی از این مفهوم همچون «هویت ملی» و «هویت علمی» را نیز برجسته می‌سازد؛ بنابراین، مسیر «هویت بخشی» را در عمل ترسیم می‌کند.

به عنوان مثال، جالب توجه است که در فیلم بارها شاهد آن هستیم که نوجوانان فراتر از آنچه در تکالیف مدرسه موظف به انجام آن هستند به مطالعه در حوزه‌ای خاص می‌پردازند و یا دست به آزمون و خطا می‌زنند؛ حتی در شرایطی آنچنان توانمندی استدلال آن‌ها رشد یافته است و به درجه‌ای از استقلال دست یافته‌اند که حتی تشخیص می‌دهند که نرفتن به مدرسه گاهی بر رفتن به آن ارجحیت دارد. در واقع، فیلمنامه نویس و کارگردان این فیلم به خوبی می‌دانسته‌اند که کلیشه‌های رایج از تصویر فرزند یا دانش‌آموز خوبِ، تنها ویژگی‌های یک نوجوان منفعل است و به عنوان نمونه‌ای از مثال‌های واقعی، نوجوان در این فیلم دانش را فراتر از کسب نمره یا رعایت ضوابط مدرسه، بلکه مبتنی بر ویژگی‌های فرهنگی، در زندگی روزمره و با اهدافی متعالی بکار می‌بندد.

همچنین، در این فیلم ما صرفاً شاهد روایت داستانی از قهرمان‌های «ذاتاً قهرمان»، یا «به طور اتفاقی قهرمان شده» نیستیم، بلکه در سرتاسر فیلم به مسیر شکل‌گیری ویژگی‌های قهرمان اشاره می‌کند و این فرآیند، دقیقاً مبتنی بر شواهد پژوهشی در حوزه روان‌شناختی ارائه شده است؛ یعنی روایت داستان به خوبی به اهمیت رابطه مطلوب والد-فرزندی، که بستر لازم جهت شکل‌دهی غیرمستقیم و در عین حال صحیح این حد از رشدیافتگی است را برجسته ساخته است.

در منطقه پرواز ممنوع، هر دو والد در پرورش نوجوان ایفای نقش دارند؛ مادر به دلیل تفاوت جنسیتی با نوجوان از فرآیند فرزندپروری در این بازه حساس کنار گذاشته نشده است

در این فیلم هر دو والد، در پرورش نوجوان ایفای نقش دارند؛ مادر به دلیل تفاوت جنسیتی با نوجوان از فرآیند فرزندپروری در این بازه حساس کنار گذاشته نشده است؛ در حقیقت، به خوبی همراهی و حمایت مادر در کنجکاوی‌ها و در عین حال نظارت او بر احساسات و رفتار نوجوان مشاهده می‌شود، مادر نه تنها در ماجراجویی فرزندش مشارکت می‌کند بلکه در زمان مناسب به عواطف او نیز توجه دارد و مثلاً هنگامی که قرار است پدر برای مدتی از خانه دور باشد زمینه روانشناختی لازم برای این اطلاع رسانی را فراهم می‌سازد؛ یا در هنگامی که ممکن است فرزندش نگران وقوع حادثه‌ای برای پدر باشد نقش آرامش‌دهندگی خود را ایفا می‌کند.

نقطه عطف این فیلم توجه به رابطه پدر-فرزندی است؛ رابطه‌ای که کم‌تر در رسانه و حتی پژوهش‌ها بدان پرداخته می‌شود؛ حقیقت آن است که در حال حاضر، افراد غالباً با مسیولیت‌های روانشناختی پدران کم‌تر یا با وضوح پایین‌تری آشنا هستند؛ غالب محتوای در دسترس، چه در حوزه محصولات فرهنگی و چه حاصل از انجام پژوهش‌ها، بارِ پرورش کودک را صرفاً متعلق به مادر می‌دانند و در نتیجه همین تصویر ناکامل نیز در رسانه‌ها منعکس می‌گردد؛ حال آنکه با وجود اهمیت غیرقابل انکار تاثیرات مادر، نقش پدر به طور خاص با در نظر گرفتن همه کاستی‌هایی که به دلیل محدودیت‌های زمانی و مسئولیت‌های شغلی برای پدران وجود دارد در این فیلم مورد توجه قرار گرفته است.

در این فیلم به زیبایی شاهد آن هستیم که رابطه مطلوب والد-فرزندی، نه صرفا در کمیت، بلکه در کیفیت وضوح دارد؛ و این کیفیت چنان اثرگذار است که حتی کاستی‌های کمیت زمانی را جبران می‌کند. کیفیت رابطه پدر و پسر، چنان عمیق رقم خورده است که هرچند حضور پدر بسیار اندک است؛ اما اصول و ارزش‌های او در بستر رابطه‌ای مقتدرانه و در عین حال صمیمی در ذهن فرزندش نقش بسته و پدر الگویی است که نوجوان در هر شرایطی که مردد می‌شود برای انتخاب راه حل مناسب، به اصول و ارزش‌های پدر خود رجوع می‌کند و در نتیجه، موفق می‌شود تا راه درست را تشخیص دهد؛ هرچند که راه درست به معنی راه آسان و یا عاری از هرگونه خطر نباشد.

شایان توجه است که در فیلم منطقه پرواز ممنوع، فراتر از گفت و گوهای رایج، که معمولاً وجهه‌ی نصیحت به خود می‌گیرد و غالباً بی‌اثر است، تصاویری از چگونگی ارتباط صحیح پدر با نوجوانش را به مشاهده می‌نشینیم؛ این فیلم راه حل را صرفاً بیان نمی‌کند بلکه در عمل آن را آموزش می‌دهد؛ بدین ترتیب که میبینیم پدر نه در غالب سخنران، بلکه در مقام یک همراه، آگاهانه با نیازهای نوجوانش پیش می‌رود؛ فرزندش را به تفریحی لذت‌بخش می‌برد، کنجکاوی او را برمی‌انگیزد، علاقه پسرش به سپری کردن زمان با هم‌سالان را به رسمیت می‌شمارد و در عین حال، اقتدار خود و آینده‌نگری اش را بکار می‌بندد و هرگز، حتی زمانی که از فرزندش دور است نظارت خود را بر او محدود نمی‌سازد و بدین سان، در زمان ماموریت که با دوری از خانه و خانواده رقم می‌خورد؛ نیز کسی را در محل زندگی برای تداوم امر رفع نیازهای فرزندش در دسترس او قرار می‌دهد.

بنابراین، نشان دادن مسیری عملی از چگونگی اجرای اصول روان‌شناختی فرزندپروری برای والدین در این فیلم، ویژگی قابل توجهی است که کم‌تر در محصولات داخلی بدان پرداخته می‌شود. علاوه بر این، از ویژگی‌های بومی فیلم منطقه پرواز ممنوع، جدا از اتفاقات روزمره جامعه ما همچون موضوع ماهواره، انرژی هسته‌ای، محیط زیست و ...که در روایت داستان به آن پرداخته می‌شود، فراتر رفتن از هویت ملی و پرداختن به مفهوم جهان‌شهری بودن است که در فرهنگ ما معادل واژه «امت» در نظر گرفته می‌شود. در این فیلم مشاهده می‌شود که نوجوان‌ها فراتر از ملیت با یکدیگر همراه می‌شوند و کارِ درست را پیش می‌برند و این یکی بودن چنان عادی است که مخاطب تا زمانی که خانواده پسر متعلق به کشور افغانستان را نمی‌بیند، ممکن است متوجه وجود این تفاوت در ملیت‌ها نشود.

در این فیلم استفاده از شبکه‌های مجازی نفی نشده است بلکه راهبردهای بکارگیری مفید آن به صورتی غیرزننده در داستان جریان دارد

همچنین، در فیلم استفاده از شبکه‌های مجازی نفی نشده است بلکه راهبردهای بکارگیری مفید آن به صورتی غیرزننده در داستان جریان دارد؛ که اتفاقاً برخلاف تصور رایج بجای تخریب روابط والد-فرزندی یا به بیراهه بردن نوجوان، به عنوان ابزاری امروزی رسالت خود در تسهیل و تداوم رابطه را بر عهده دارد.

در پایان شایان ذکر است که در قضاوت جامع نسبت به فیلم محدودیت‌های آن نیز می‌بایست در نظر گرفته شود؛ از جمله معایب روان‌شناختی فیلم که می‌تواند در موارد آتی اصلاح شود، گسترش لحن غیرخشن‌تر و مودبانه شخصیت‌های مورد وثوق نوجوان مانند معلم و دیگر بزرگترهاست که بهتر است با دقت نظر بیش‌تری به آن توجه شود و نکته دیگر کاستی‌هایی در حوزه تخصصی مرتبط با سینما می‌باشد که دست‌اندکاران فیلم می‌بایست از اظهار نظر خبرگان این حیطه در این ارتباط بهره ببرند، اما به راستی، از منظر روان‌شناختی، این فیلم، محصولی مناسب برای نوجوانان و والدین آن‌هاست که جسارت آن در پرداختن به این گروه سنیِ مغفول مانده و دشوار ستودنی است و فیلم به خوبی توانسته است به مفهوم هویت بخشی به معنای ارایه راهکار و پاسخ‌گویی مناسب و منطقی به نیازهای متنوع نوجوان بپردازد به نحوی که هویت بخشی، در قالب اهمیت پیوندهای خانوادگی، اجتماعی و ملی انجام گرفته است، و در عین حال وظایف و نقش‌های افراد برجسته شده است، همچنین توانسته است فرهنگِ ما کیستیم و چگونه ما شدیم را تشریح کرده و پرورش احساس تعهد و مسئولیت در قبال ارزش‌ها و باورها را به شیوه‌ای عملی نشان دهد.

انتهای پیام/

 

منبع : خبرگزاری فارس


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

جشنواره پژواک در ارتقای برنامه‌سازان رادیو موثر بوده است؟

جشنواره پژواک در ارتقای برنامه‌سازان رادیو موثر بوده است؟
2025-02-16T16:02:59+03:30
یک تهیه‌کننده رادیو درباره تاثیر جشنواره پژواک در رشد افراد بیان کرد این جشنواره ها کمک می کند برنامه‌سازان از طریق آموزش و کارگاه‌های برنامه‌سازی به قالب‌ها...

کدام برنامه‌های رادیویی به جشنواره موسیقی فجر پرداختند؟

کدام برنامه‌های رادیویی به جشنواره موسیقی فجر پرداختند؟
2025-02-16T15:22:54+03:30
برنامه های «پنجگاه» و «آوای پژوهش» ۲ برنامه موسیقایی بودند که در رادیو به جشنواره موسیقی فجر پرداختند.

«چهارگاهی» در تالار رودکی روی صحنه می‌رود

«چهارگاهی» در تالار رودکی روی صحنه می‌رود
2025-02-16T15:22:53+03:30
کنسرت «چهارگاهی» از «پروژه‌ی دو نوازی» با اجرای مازیار یونسی (پیانو) و روزبه فدوی (درامز) در روزهای ۴ و ۵ اسفند در تالار رودکی تهران روی صحنه می‌رود.

رونمایی «چگونه هنرمند موفقی شویم؟» در شهر کتاب ایرانشهر

رونمایی «چگونه هنرمند موفقی شویم؟» در شهر کتاب ایرانشهر
2025-02-16T14:42:53+03:30
کتاب «چگونه هنرمند موفقی شویم؟» حاصل تحقیق و مطالعه روی ۵۰۰ هزار هنرمند در شهر کتاب ایرانشهر رونمایی می‌شود.

عکس‌های میشل ستبون عکاس فرانسوی در نیاوران

عکس‌های میشل ستبون عکاس فرانسوی در نیاوران
2025-02-16T14:16:13+03:30
آثار «میشل ستبون» در فرهنگسرای نیاوران عکس‌های عکاس فرانسوی از انقلاب اسلامی، از ۲۹ بهمن‌ در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درمی‌آید.

رونمایی از پوستر کمدی «دایناسور»

رونمایی از پوستر کمدی «دایناسور»
2025-02-16T13:09:33+03:30
در آستانه اکران عمومی کمدی نوروزی «دایناسور» از چهارشنبه ۸ اسفند، از پوستر آن رونمایی شد.

در شبی ضدترامپی نویسندگان آمریکا به «آنورا» و «شوگان» جایزه دادند

در شبی ضدترامپی نویسندگان آمریکا به «آنورا» و «شوگان» جایزه دادند
2025-02-16T12:29:38+03:30
«شوگان»، «هکس»، «آنورا»، «پسران نیکل» جوایز انجمن نویسندگان ۲۰۲۵ را در شبی از آن خود کردند که سخن اصلی، دیوانه بازاری بود که ترامپ برپا کرده و ضرورت داشتن نو...

نمایشنامه‌خوانی «باغ‌وحش شیشه‌ای» در سالن نمایش آریا

نمایشنامه‌خوانی «باغ‌وحش شیشه‌ای» در سالن نمایش آریا
2025-02-16T12:16:13+03:30
نمایشنامه «باغ‌وحش شیشه‌ای» اثری از هلیا جولایی مقدم ۳، ۹ و ۱۰ اسفند در سینما ایران (سالن نمایش آریا) خوانش می‌شود.

«عرفان» اجراهای فجر چهلم را تمام می‌کند

«عرفان» اجراهای فجر چهلم را تمام می‌کند
2025-02-16T12:02:54+03:30
اجراهای زنده چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شامگاه روز یکشنبه بیست و هشتم بهمن با برگزاری ۱۸ کنسرت به پایان می‌رسد.

طنین نوای آذری در کهریزک

طنین نوای آذری در کهریزک
2025-02-16T12:02:53+03:30
دومین روز اجرای خیابانی جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در کهریزک البرز برگزار شد.

از ستاره‌باران شدن سالن تا نوازنده‌هایی که بهتر از خواننده کار کردند!

از ستاره‌باران شدن سالن تا نوازنده‌هایی که بهتر از خواننده کار کردند!
2025-02-16T11:09:33+03:30
کنسرت مجید رضوی خواننده پاپ در پنجمین روز از چهلمین جشنواره موسیقی فجر اجرا شد.

«آوای رکنی» در نیاوران می‌نوازند

«آوای رکنی» در نیاوران می‌نوازند
2025-02-16T10:56:13+03:30
قطعات و تصنیف‌های سنتی، توسط گروه موسیقی «آوای رکنی» در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران نواخته می‌شود.

نواختن زنگ پایانی «موسیقی فجر» با حضور بزرگان موسیقی

نواختن زنگ پایانی «موسیقی فجر» با حضور بزرگان موسیقی
2025-02-16T10:42:53+03:30
چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ با تجلیل از بزرگان موسیقی و معرفی برگزیدگان بخش غیررقابتی و جایزه باربد به کار خود پایان می‌دهد.

«گرامر» در مجموعه تئاتر لبخند

«گرامر» در مجموعه تئاتر لبخند
2025-02-16T10:16:13+03:30
نمایش «گرامر» به کارگردانی حسین ‌برفی ‌نژاد در مجموعه تئاتر لبخند، روی صحنه می‌رود.

شاپور عظیمی منتقد سینما درگذشت

شاپور عظیمی منتقد سینما درگذشت
2025-02-16T09:09:33+03:30
شاپور عظیمی منتقد سینما به دلیل عارضه قلبی در ۶۱ سالگی درگذشت.

تبریک تولد علی زندوکیلی وسط اجرای کنسرت جشنواره موسیقی!

تبریک تولد علی زندوکیلی وسط اجرای کنسرت جشنواره موسیقی!
2025-02-16T08:42:53+03:30
علی زندوکیلی شب گذشته کنسرت خود در جشنواره موسیقی فجر را با تبریک تولد مردم و همراهی آنها با اجرای قطعات مختلف به صحنه برد.

حقیقتی که تئاتر از جنگ جهانی دوم فاش می‌کند!

حقیقتی که تئاتر از جنگ جهانی دوم فاش می‌کند!
2025-02-16T08:16:13+03:30
نمایش «حقیقت راشل» به نویسنده و کارگردانی صادق وفایی با موضوع جنگ و مرتبط با جنگ جهانی دوم از اسفند سال جاری در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

سعید رشتیان: آثار مستند در جشنواره فجر آینده فراخوان مستقل داشته باشند

سعید رشتیان: آثار مستند در جشنواره فجر آینده فراخوان مستقل داشته باشند
2025-02-16T08:16:13+03:30
سعید رشتیان عضو هیئت انتخاب و داوری مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر درباره اهمیت حضور مستند در جشنواره و انتخاب و داوری آثار توضیح داد.

متن سریال «انگل» در حال نوشته شدن است

متن سریال «انگل» در حال نوشته شدن است
2025-02-16T08:02:53+03:30
بونگ جون‌هو تایید کرد که سریال آمریکایی «انگل» درشبکه اچ‌بی‌او در دست ساخت است.

سرپرست گروه موسیقی «هی‌لان»: درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم

سرپرست گروه موسیقی «هی‌لان»: درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم
2025-02-16T07:22:53+03:30
مژده بابایی سرپرست گروه موسیقی «هی‌لان» که در زمینه موسیقی قشقایی و بختیاری فعالیت دارد، معتقد است تلاش این گروه به حدی بوده که بتوانند از دیگر گروه‌ها،‌ موس...

«بچه مردم» منتخب هیئت داوران جایزه «پارسی جان» شد

«بچه مردم» منتخب هیئت داوران جایزه «پارسی جان» شد
2025-02-15T18:49:35+03:30
آیین اهدای نشان و جایزه «پارسی‌جان» در سالن مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

ساخت «یه قل، دو قل» با اجرای مهران مدیری مجوز گرفت

ساخت «یه قل، دو قل» با اجرای مهران مدیری مجوز گرفت
2025-02-15T18:09:41+03:30
در جدیدترین جلسه شورای صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با تولید ۴ برنامه جدید موافقت شد.

روزنامه آگاه درباره «تاسیان» چه نوشت؟

روزنامه آگاه درباره «تاسیان» چه نوشت؟
2025-02-15T17:56:13+03:30
روزنامه آگاه به سریال «تاسیان» به کارگردانی تینا پاکروان پرداخته است که تاکنون دو قسمت از آن در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است.

بازدید هیئت سینمایی هند از موزه سینما

بازدید هیئت سینمایی هند از موزه سینما
2025-02-15T15:16:13+03:30
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم چنای از موزه سینما بازدید کرد.

توقف یک‌ هفته‌ای اجرای «مثلث» به دلیل مصدومیت بازیگر نمایش

توقف یک‌ هفته‌ای اجرای «مثلث» به دلیل مصدومیت بازیگر نمایش
2025-02-15T14:49:34+03:30
به دلیل مصدومیت قیس یساقی، کارگردان و بازیگر نمایش «مثلث» این نمایش یک هفته روی صحنه نخواهد رفت.

نادره رضایی: آثار هنری معاصر بیانگر کلاف‌های پیچیده‌ای در زندگی مدرن هستند

نادره رضایی: آثار هنری معاصر بیانگر کلاف‌های پیچیده‌ای در زندگی مدرن هستند
2025-02-15T14:36:18+03:30
نادره رضایی معاون هنری وزیر فرهنگ به مناسبت آغاز هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پیامی را منتشر کرد.

رقابت «در انتهای شب» با آثار جهانی در جشنواره فرانسه

رقابت «در انتهای شب» با آثار جهانی در جشنواره فرانسه
2025-02-15T14:36:18+03:30
سریال «در انتهای شب» در بخش مسابقه یکی از جشنواره‌های رقابتی در زمینه سریال در دنیا رقابت می‌کند.

توقف یک‌ هفته‌ای اجرای «مثلث» به دلیل مصدومیت کارگردان و بازیگر نمایش

توقف یک‌ هفته‌ای اجرای «مثلث» به دلیل مصدومیت کارگردان و بازیگر نمایش
2025-02-15T14:36:18+03:30
به دلیل مصدومیت قیس یساقی، کارگردان و بازیگر نمایش «مثلث» این نمایش یک هفته روی صحنه نخواهد رفت.

از یک سالن صدای کوک تا تیپ بد دهه شصتی‌ها در کنسرت گرشا رضایی!

از یک سالن صدای کوک تا تیپ بد دهه شصتی‌ها در کنسرت گرشا رضایی!
2025-02-15T14:09:33+03:30
گرشا رضایی شب گذشته ۲۶ بهمن در سانس اول سالن میلاد نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران در چهارمین شب از برگزاری چهلمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت.

«مادرم بلوط» روی پرده می‌رود

«مادرم بلوط» روی پرده می‌رود
2025-02-15T13:42:53+03:30
مستند «مادرم بلوط» ساخته محمود رحمانی سه‌شنبه ۳۰ بهمن روی پرده می‌رود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)