میرنیوز

از نوازندگی تا جوشکاری ساختمان/ موسیقی هنر فست‌فودی شده است

از نوازندگی تا جوشکاری ساختمان/ موسیقی هنر فست‌فودی شده است 2021-09-20T09:14:54+04:30

آراس رجبی نوازنده، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به شرایط نابسامان فعالیت‌های حمایتی از هنرمندان فعال موسیقی ایرانی درباره کارهای جدیدش نیز توضیح داد: مدتی پیش کتاب تخصصی و آموزشی در حوزه نی نوازی از مبتدی تا متوسطه را در ۲۵۱ صفحه منتشر کردم که شامل ۶۲۴ اتود و ۴۰۰ درس در قالب ملودی موسیقی نواحی ایران بود که سعی شده در این زمینه تفکیک‌های مورد نیاز صورت پذیرد. خوشبختانه روند تدوین و تنظیم این کتاب آموزشی هم به گونه‌ای بود که با استقبال خوبی هم از سوی مخاطبان اثر مواجه شد چرا که من در این کار پژوهشی-آموزشی تلاش کردم شرایطی را ایجاد کنم که روند آموزشی مورد نظرم در قالب استاندارد و آسان‌تری پیش روی هنرجویان قرار گیرد.

وی درباره نحوه انتشار این کتاب بیان کرد: آنچه برای پژوهش این کتاب صورت گرفته از سال ۹۴ آغاز شده که در همان زمان نیز آماده چاپ بود اما چون ناشری حاضر نمی‌شد از این کار حمایت کند بنابراین بیش از پنج سال طول کشید که توسط ناشر به مرحله انتشار برسد. حتی همین شرایطی هم که اکنون به عنوان چاپ کتاب مطرح می‌کنم به گونه‌ای است که بنده هیچ گونه منفعت مالی به عنوان حق التالیف از این اثر ندارم و امتیاز کامل کتاب را به ناشر واگذار کردم که حداقل بتواند به مرحله نشر برسد. چرا که نه لابی قدرتمندی برای مذاکره با ناشران داشتم و نه پولی که بخواهم بر اساس آن نسبت به چاپ گسترده‌تر و توزیع بهتر آن اقدام کنم. البته بماند که من مدت زیادی متوجه شده که از این نوع کارها در حوزه موسیقی نه تنها هیچ حمایتی نمی‌شود بلکه رفته رفته موضوع به این سمت رفته که عطای کار در این حوزه را باید به لقایش بخشید. کاری که بنده از مدتی پیش آن را انجام دادم و اکنون در حرفه شریف «رانندگی» و «جوشکاری ساختمان» فعالیت می‌کنم.

وقتی هیچ توجهی به هنرم نمی‌شود، وقتی خیلی‌ها هنر فست فودی را به هنر درست ترجیح می‌دهند و یا اگر هم نگاهی به این هنرها دارند من از لابی لازم برخوردار نیستم پس بهتر است که از این حرفه خارج شوم و فضای کاری خودم را دنبال کنم این پژوهشگر درباره دلایل خود برای تغییر گرایش شغلی خود از آهنگسازی و نوازندگی به سمت حرفه رانندگی و جوشکاری ساختمان گفت: من با افتخار اعلام می‌کنم که متاسفانه به دلیل شرایط بسیار اسف باری که در حوزه موسیقی با آن مواجه بودم، همانند بسیاری از هم وطنان شریفم به حرفه رانندگی روی آوردم. حتی علاوه بر این برای اینکه بتوانم از عهده خرج و مخارج زندگی ام با شرافت بر بیایم در برخی مواقع هم به حرفه انبارداری، مونتاژ کاری و جوشکاری ساختمان نیز روی آوردم. چرا که احساس می‌کنم دیگر نه من به موسیقی احتیاج دارم و نه موسیقی به من احتیاج دارد. وقتی هیچ توجهی به هنرم نمی‌شود، وقتی خیلی‌ها هنر فست فودی را به هنر درست ترجیح می‌دهند و یا اگر هم نگاهی به این هنرها دارند من از لابی لازم برخوردار نیستم پس بهتر است که از این حرفه خارج شوم و فضای کاری خودم را دنبال کنم.

رجبی با اشاره به وضعیت نابسمان حوزه موسیقی کشور اذعان کرد: من واقعاً اشتباه کردم که از همان ابتدا موسیقی را در مسیر شغلی زندگی ام قرار دادم. چون همسر و فرزند من اکنون به موسیقی احتیاج ندارند. آنها هزینه‌هایی دارند که من باید از پس این هزینه‌ها بر بیایم پس رانندگی و جوشکاری ساختمان که برایم آورده مالی دارند، بیشتر خوشحالم می‌کند. تا کار در حوزه موسیقی که هیچ تهیه‌کننده و ناشری حاضر نیست با من و امثال من که چهره نیستیم همکاری کند. من تخصص آهنگسازی داشتم، من با افراد و هنرمندان زیادی کار کردم که هرکدام نقش موثری در حوزه موسیقی داشتند و دارند اما وقتی به گذشته نگاه می‌کنم می‌بینیم مسیر اشتباهی را انتخاب کردم. مسیری که برایم بسیار ارزشمند بود اما وقتی دیدم لابی لازم را برای عرضه آثارم ندارم ترجیح دادم به فکر کار دیگری باشم. من حتی تصمیم داشتم مهاجرت کنم اما چون همین کار هم هزینه می‌خواهد بنابراین راه دیگری پیش روی خودم نمی‌بینم جز تغییر شغل. البته این قاعده فقط مختص بنده نیست. کما اینکه در این زمینه همکاران دیگری هم هستند که فعلاً این گونه زیستن را برای زندگی خود انتخاب کرده‌اند.

از نوازندگی تا جوشکاری ساختمان/ موسیقی هنر فست‌فودی شده است

این نوازنده و آهنگساز در ادامه صحبت‌های خود گفت: چند وقت پیش که در ساختمان مشغول کار بودم به من خبر دادند که زمان رونمایی کتابم فرا رسیده و من می‌بایست در مراسم رونمایی کتاب حضور داشته باشم. اما شاید باورش سخت باشد که من به آن برنامه نرفتم. چون برایم کار در ساختمان به دلیل حقوقی که از بابت کار در آن دریافت می‌کنم مهم‌تر بود. بنابراین به دوستان گفتم جوشکاری دارم و نمی‌توانم بیایم. چون این کارها را دیگر شوخی می‌دانم. این شرایطی که برایم به وجود آمده اصلاً اغراق‌آمیز نیست و واقعیت جامعه‌ای است که درصد کمی از اهالی موسیقی در آن از شرایط بهتر و مناسب‌تری برخوردارند.

من بر این باورم طی سال‌های آینده به دلیل همین فقدان حمایت‌ها و بی توجهی‌ها باید منتظر نابودی کامل هنر مینیاتور و خوشنویسی و نگارگری و این هنرها بود رجبی در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: دلم نمی‌خواهد برای نشان دادن وضعیت نامطلوب هنر سرزمینم فقط به موسیقی اشاره کنم که تبدیل به یک هنر فست فودی شده، روی صحبت من تمام هنرهاست. من بر این باورم طی سال‌های آینده به دلیل همین فقدان حمایت‌ها و بی توجهی‌ها باید منتظر نابودی کامل هنر مینیاتور و خوشنویسی و نگارگری و این هنرها بود. وقتی در مغازه‌های کتاب فروشی دیگر خریدن شاهنامه فردوسی و دیوان حافظ و گلستان سعدی معنا ندارد و فروشندگان حاضرند این کتاب‌ها را حتی به صورت نیم بها بفروشند، دیگر کتاب آراس رجبی چه جایگاهی در این شرایط نابسامان دارد که بخواهم دغدغه‌اش را داشته باشم؟ وقتی کتاب این بزرگان برای بسیاری از مردم از درجه اعتباری برخوردار نیست و تبدیل به کادوهای نفیس که فقط کاربرد هدیه دارند شده ما چه کاره‌ایم که بخواهیم ادعایی کنیم. پس بهتر است که جور دیگری در فضا باشم و از موسیقی به شکل دیگری بهره برداری کنم. چون موسیقی من آنچنان از درجه اعتبار برخوردار نیست.

آراس رجبی از جمله هنرمندانی است که در حوزه نوازندگی نی به فراگیری موسیقی مشغول بوده است.

حضور در جشنواره موسیقی فجر و جشنواره موسیقی جوان، نوازندگی در تعدادی از گروه‌های تعزیه، حضور در فستیوال موسیقی اتنو در کشور سوئد و کسب رتبه دوم از بین پنجاه و هفت کشور، حضور در آلبوم‌های موسیقی «گرفتار» به آهنگسازی جلیل عندلیبی خوانندگی علیرضا افتخاری، «پنجره باز می‌شود» به آهنگسازی بابک شهرکی، «کیژی کورد» به آهنگسازی جلیل عندلیبی، «نگاه» به آهنگسازی ابراهیم نقدیان، «رقص نی» به آهنگسازی مسعود جاهد، «میهن» به آهنگسازی جلیل عندلیبی، آهنگسازی در حوزه‌های مختلف تئاتر و سینما، دستیاری فریبرز لاچینی در فیلم سینمایی «عروسک»، بازیگری در نمایش «آینه سکوت» به کارگردانی امین میری، بازی در فیلم «یک اشتباه ساده» به کارگردانی سمانه کیانپور، راه اندازی گروه موسیقی «َشفق» در سال ۸۰، اجرای کنسرت در کشورهای عراق. ترکیه و پاکستان، ساخت موسیقی برای مینی سریال «شب عید» به کارگردانی سعید آقاخانی، بازی در فیلم «کسوف» به کارگردانی احد میر کرمی و ساخت موسیقی برای چند پروژه دیگری از جمله فعالیت‌های موسیقایی آراس رجبی طی سال‌های اخیر بوده است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

معرفی اعضای جدید هیات مدیره بنیاد فرهنگی هنری رودکی

معرفی اعضای جدید هیات مدیره بنیاد فرهنگی هنری رودکی
2021-10-23T08:02:30+03:30
با پیشنهاد رئیس هیات امنا و تصویب هیات امنا، اعضای جدید هیات مدیره بنیاد فرهنگی هنری رودکی انتخاب شدند.

سرباز راهوری که با یک عکس چهره شد به «بسته پیشنهادی» می‌آید

سرباز راهوری که با یک عکس چهره شد به «بسته پیشنهادی» می‌آید
2021-10-22T19:02:26+03:30
سرباز راهوری که در حال دیکته گفتن به یک کودک دستفروش سوژه عکاس شد، مهمان «بسته پیشنهادی» با اجرای مژده لواسانی می‌شود.

آیا شعر عامل مهی در موسیقی نواحی است؟/ معرفی دستاوردهای یک رویداد

آیا شعر عامل مهی در موسیقی نواحی است؟/ معرفی دستاوردهای یک رویداد
2021-10-22T19:02:25+03:30
اولین نشست پژوهشی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران صبح جمعه ۳۰ مهرماه با حضور جمعی از هنرمندان و پژوهشگران در هتل پارس کرمان برگزار شد.

چراغ راه زنده‌یاد بهمنی خاموش نخواهد شد

چراغ راه زنده‌یاد بهمنی خاموش نخواهد شد
2021-10-22T12:49:06+03:30
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی درگذشت پروین بهمنی از پژوهشگران معتبر موسیقی نواحی را تسلیت گفت.

سرپرست معاونت امور هنری وزارت ارشاد از تئاتر شهر بازدید کرد

سرپرست معاونت امور هنری وزارت ارشاد از تئاتر شهر بازدید کرد
2021-10-22T12:09:05+03:30
سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجموعه تئاتر شهر بازدید کرد.

پخش «رخ به رخ» با صدای آفاق از امشب/ روی دیگر ریوندی را ببینید

پخش «رخ به رخ» با صدای آفاق از امشب/ روی دیگر ریوندی را ببینید
2021-10-22T11:55:45+03:30
حسن ریوندی مهمان نخستین قسمت از گفت‌وگودرامای «رخ به رخ» شد که از امشب با صدای کاوه آفاق روی آنتن می‌رود.

از انتشار چند پیام تسلیت تا آخرین پیام موسیقایی آقای مدیر

از انتشار چند پیام تسلیت تا آخرین پیام موسیقایی آقای مدیر
2021-10-22T11:29:06+03:30
چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان درحالی به کار خود ادامه می‌دهد که رضایت مخاطبان از تغییر محل جشنواره و فقدان تبلیغات شهری لازم از برخی نکات برجسته این ر...

اسکار دانشجویی برندگانش را شناخت/ اصغر فرهادی از اهداکنندگان جایزه

اسکار دانشجویی برندگانش را شناخت/ اصغر فرهادی از اهداکنندگان جایزه
2021-10-22T11:02:25+03:30
آکادمی اسکار اسامی ۱۷ برنده چهل و هشتمین رقابت جوایز آکادمی برای دانشجویان را اعلام کرد.

«مرا ببین» شاخ‌های مجازی را تصویر کرد/ دگرگونی بعد از پول و شهرت

«مرا ببین» شاخ‌های مجازی را تصویر کرد/ دگرگونی بعد از پول و شهرت
2021-10-22T10:49:05+03:30
حمید یادروج تهیه‌کننده مستند «مرا ببین» از تولید این مستند با موضوع شاخ‌های اینستاگرام و فضای مجازی خبر داد.

قصه فروپاشی یک عشق در «جدایی...»/ ۲ خط موازی که به هم نمی‌رسند

قصه فروپاشی یک عشق در «جدایی...»/ ۲ خط موازی که به هم نمی‌رسند
2021-10-22T09:55:46+03:30
کارگردان نمایش «جدایی/ رومئو/ ژولیت» عنوان کرد این نمایش داستان زوج‌هایی را به تصویر می‌کشد که بدون شناخت از یکدیگر زیر یک سقف می‌روند و با چالش‌هایی روبرو م...

در سوگ بانوی لالایی‌ها سکوت کنیم/ آغاز اندوهگین رویداد چهاردهم!

در سوگ بانوی لالایی‌ها سکوت کنیم/ آغاز اندوهگین رویداد چهاردهم!
2021-10-22T09:55:45+03:30
چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی شامگاه پنجشنبه ۲۹ مهر ماه در باغ موزه وزیری کرمان آغاز شد که درگذشت پروین بهمنی فضای روز اول را تحت تاثیر قرار د...

درخواست صنف تهیه‌کنندگان از محمد خزاعی برای حذف پروانه ساخت

درخواست صنف تهیه‌کنندگان از محمد خزاعی برای حذف پروانه ساخت
2021-10-22T09:42:25+03:30
رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان با اشاره به جلسه‌ای که به تازگی با رییس سازمان سینمایی داشته‌اند، تاکید کرد درخواست ما از محمد خزاعی حذف پروانه ساخت در سینمای ا...

خالق لالایی‌های ایرانی دار فانی را وداع گفت

خالق لالایی‌های ایرانی دار فانی را وداع گفت
2021-10-21T18:15:45+03:30
پروین بهمنی از هنرمندان و پژوهشگران شناخته شده موسیقی ایرانی و خالق لالایی‌های مادرانه ایران‌زمین بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت.

توضیحات دبیر جشنواره موسیقی نواحی درباره دعوت از گروه‌ها

توضیحات دبیر جشنواره موسیقی نواحی درباره دعوت از گروه‌ها
2021-10-21T16:29:06+03:30
دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در یک نشست خبری به برخی از انتقادها و ابهامات پیرامون اجراهای این رویداد توضیحاتی را ارائه داد.

اعلام جزییات بخش پژوهش رویداد چهاردهم

اعلام جزییات بخش پژوهش رویداد چهاردهم
2021-10-21T16:15:45+03:30
جزئیات بخش پژوهشی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایرانی با معرفی پنل های تخصصی این رویداد اعلام شد.

نگاهی متفاوت به ۶ انقلاب بزرگ دنیا در شبکه مستند

نگاهی متفاوت به ۶ انقلاب بزرگ دنیا در شبکه مستند
2021-10-21T15:22:25+03:30
مجموعه مستند «رازهای آشکار» تولید جدید شبکه مستند درباره ۶ انقلاب بزرگ دنیا است که از شامگاه پنج‌شنبه ۲۹ مهر ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

بازیگران «گاندو ۲» در «سریالیست»

بازیگران «گاندو ۲» در «سریالیست»
2021-10-21T13:49:06+03:30
در قسمت جدید «سریالیست» پدرام کریمی میزبان بازیگران سریال «گاندو ۲» است و کوروش سلیمانی نیز پرونده سریال های امنیتی را در برنامه باز می‌کند.

«نسل نو» در نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران

«نسل نو» در نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران
2021-10-21T13:49:05+03:30
نمایشگاه گروهی تصویرسازی «نسل نو» در نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

وقوع «خورشیدگرفتگی» در سوییس

وقوع «خورشیدگرفتگی» در سوییس
2021-10-21T12:42:25+03:30
فیلم کوتاه «خورشیدگرفتگی» ساخته علیرضا قاسمی و رها امیرفضلی به جشنواره‌ای در سوییس راه پیدا کرد.

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی در کرمان آغاز می شود

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی در کرمان آغاز می شود
2021-10-21T12:29:05+03:30
چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شامگاه پنجشنبه بیست و نهم مهر با پیام سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد در کرمان آغاز می شود.

جشن ولادت در «جان جهان» شبکه پنج بر پا می شود

جشن ولادت در «جان جهان» شبکه پنج بر پا می شود
2021-10-21T11:22:25+03:30
به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت با سر سعادت حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) در برنامه «جان جهان» جشن ولادت برگزار می شود.

کارگردان و بازیگر «گاندو ۲» در «سریالیست»

کارگردان و بازیگر «گاندو ۲» در «سریالیست»
2021-10-21T11:22:25+03:30
در قسمت جدید «سریالیست» پدرام کریمی میزبان بازیگر و کارگردان سریال «گاندو ۲» است و کوروش سلیمانی نیز پرونده سریال های امنیتی را در برنامه باز می‌کند.

نیوشا ضیغمی به «بی نشان» پیوست

نیوشا ضیغمی به «بی نشان» پیوست
2021-10-21T10:42:25+03:30
نیوشا ضیغمی در سومین تجربه نقش آفرینی خود در تلویزیون جلوی دوربین سریال «بی‌نشان» به کارگردانی راما قویدل رفت.

جوایز اسکار وایلد از کارگردان ایرلندی تبار هالیوود تجلیل می کند

جوایز اسکار وایلد از کارگردان ایرلندی تبار هالیوود تجلیل می کند
2021-10-21T10:42:25+03:30
کارگردان آمریکایی که ریشه‌های ایرلندی دارد با دریافت جایزه اسکار وایلد ۲۰۲۲ تجلیل می‌شود.

منوچهر والی زاده مهمان «پرنیان صدا» شبکه پنج می شود

منوچهر والی زاده مهمان «پرنیان صدا» شبکه پنج می شود
2021-10-21T10:29:05+03:30
برنامه تلویزیونی «پرنیان صدا» جمعه ۳۰ مهر ساعت ۲۰ میزبان منوچهر والی زاده استاد صدا و دوبله ایران می شود.

بررسی چالش های صنعت «نوغانداری» در رادیو صبا

بررسی چالش های صنعت «نوغانداری» در رادیو صبا
2021-10-21T10:15:45+03:30
رادیو صبا در برنامه «مثل ساعت» به بررسی چالش های صنعت نوغانداری با رویکرد پرداختن شعار سال می پردازد.

«سگ سورتمه» صاحب تیزر شد/ جنایت در کمال خونسردی

«سگ سورتمه» صاحب تیزر شد/ جنایت در کمال خونسردی
2021-10-21T09:49:05+03:30
نمایش «سگ سورتمه» به کارگردانی سینا نصرالهی این روزها در سالن اصلی تالار مولوی میزبان علاقه مندان به هنرهای نمایشی است.

شنیدن «شش قطعه موسیقی مجلسی» در یک آلبوم

شنیدن «شش قطعه موسیقی مجلسی» در یک آلبوم
2021-10-21T09:49:05+03:30
آلبوم «شش قطعه موسیقی مجلسی» با هنرمندی نوید برگریزان در قالب یک اثر متفاوت و کمتر تجربه شده موسیقایی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

جوایز گاتهام از جین کمپیون تجلیل می‌کند

جوایز گاتهام از جین کمپیون تجلیل می‌کند
2021-10-21T09:35:45+03:30
جین کمپیون تجلیل بخش کارگردان از جوایز گاتهام ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داد.

مدیرکل روابط عمومی صداوسیما از مهران غفوریان عیادت کرد

مدیرکل روابط عمومی صداوسیما از مهران غفوریان عیادت کرد
2021-10-20T20:42:25+03:30
مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی با حضور در بیمارستان جماران که مهران غفوریان در آن بستری است، از او عیادت کرد.
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)