میرنیوز

پیرمردی که برای سفر اربعین از چشمش گذشت/این حال خوب را از من نگیر

پیرمردی که برای سفر اربعین از چشمش گذشت/این حال خوب را از من نگیر 2021-09-16T06:28:22+04:30

مهدی زمان‌پور کیاسری کارگردان مستند «راه دل» که نسخه مجازی آن در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این مستند توضیح داد: این مستند روایتی از پیاده‌روی یک نابینا در مسیر زیارت اربعین است. زمانی که مستند «مشتی اسماعیل» را ساخته بودم، این کاراکتر آنقدر در دل آدم‌های مختلف در داخل و خارج ایران جای گرفت که بسیاری می‌گفتند یک مستند دیگر باید درباره او بسازی. شخصاً اعتقادی به این مساله نداشتم اما موقعی که خواستم به پیاده‌روی اربعین بروم و حس و حال آن را از نزدیک تجربه کنم، با خودم گفتم امام حسین (ع) از تو به‌عنوان مستندساز انتظار دیگری دارد نه اینکه تنها این مسیر را بیایی و برگردی.

وی ادامه داد: به‌عبارتی احساس کردم باید در این مسیر مفید باشم. با توجه به اینکه مستندساز مستقلی هستم و هزینه بالایی نمی‌توانستم صرف کنم، به‌صورت ناگهانی به ذهنم رسید برای مستند پیاده‌روی اربعین، چه کسی بهتر از مشتی اسماعیل که همه می‌گویند کار دیگری درباره‌اش بساز.

این مستندساز درباره ویژگی‌های مشتی اسماعیل توضیح داد: او پیرمرد نابینایی است که همواره مسیرهایی را به سمت شالیزار و یا جاهای دیگر می‌رفته که با آن‌ها آشنایی داشته و با گوش‌ش صداها را ردیابی و مسیرش را شناسایی می‌کند. حالا او قرار بود عازم پیاده‌روی اربعین در مسیری شود که شاختی از آن نداشت. طبیعتاً در این مسیر همراهی داشت اما اینکه او خودش در موقعیت‌های مختلف چه حس و حالی می‌توانست داشته باشد، جذاب بود. پیش‌تر هم این شناخت را از او داشتم که خودش مداح و عاشق امام حسین (ع) است و دیوانه‌وار می‌خواهد به زیارت کربلا برود. اینگونه بود که برنامه‌ریزی این سفر با یک گروه شش هفت نفره حرفه‌ای صورت گرفت.

زمان‌پور کیاسری درباره دوراهی مشتی اسماعیل برای انتخاب میان عمل جراحی چشم و یا سفر به کربلا هم گفت: پدرم سال ۸۹ حین فیلمبرداری مستند «مشتی اسماعیل» به او گفت پزشکی را می‌شناسد که با عمل جراحی چشمت را درمان می‌کند اما مشتی اسماعیل گفت نیازی نیست، این حال خوب را از من نگیرید که من این سکانس را در فیلم استفاده نکردم و گفتم باید کاری کنم که این حس و حال خودش در فیلم جاری باشد. چند سال بعد حین پیش تولید مستند «راه دل» از جراح چشم نوبتی گرفتیم و ماجرا را به دکتر گفتیم که ایشان گفت روزی به شمال می‌آیم و مشتی اسماعیل را می‌بینم. وقتی فیلمبرداری در شمال آغاز شد، دکتر تماس گرفت که هفته آینده می‌آیم تا مشتی اسماعیل را ببینم در حالی‌که ما سه روز دیگر عازم کربلا بودیم. از این فرصت برای درام فیلمم استفاده کردم، به مشتی هم ماجرا را تعریف و البته کمی اغراق هم کردم حتی به این صورت گفت که یا اینجا باشیم و عمل کنیم یا به کربلا برویم و دیگر عملی در کار نیست. مشتی اسماعیل گفت اصلاً درباره دکتر صحبت نکنید؛ نه این زمان و نه هیچ وقت دیگر و این حال خوب را از من نگیرید، چشم داشته باشم که چه‌کار کنم! با توجه به عشقی که به امام حسین (ع) و مسیر کربلا داشت، قطعاً از خیلی چیزهای دیگر هم می‌گذشت همانطور که از چشم گذشت.

وی با اشاره به رابطه نزدیک و صمیمی خود با سوژه‌های آثار مستندش عنوان کرد: آنچه من متوجه شدم، برای مشتی اسماعیل دیدن با چشم، آنچنان لذتی که ما فکر می‌کنیم، ندارد. او می‌گوید من کارهایم را دارم انجام می‌دهم. او می‌ترسد از حس و حال خوبش خارج شود. با خودش می‌گوید ۷۵ ساله هستم، این همه سال خدا به من چشم نداد و زندگی کردم، به ازای این چشم نداشتن شاید آن دنیای چیزهای دیگری نصیبم شود که اگر اینجا و در این چند سال باقی مانده عمرم بخواهم چشم داشته باشم، از آن‌ها محروم می‌شوم. این‌ها برای ما قابل درک نیست. این قدرت خداست که اگر هرچه بگیرد، هزاران حس و حال بهتر به جای آن می‌دهد.

این مستندساز افزود: خیلی‌ها متوجه شده‌اند که او حاضر نیست این حس و حال خوبش را با چیزی عوض کند اما برخی همچنان علاقه‌مندند بدانند مشتی‌اسماعیل اگر چشم داشته باشد، چگونه خواهد بود؟ برخی حتی پیشنهادهای درمانی مختلفی حتی در خارج از کشور را هم مطرح کرده‌اند اما هر بار که خواستم آن را با مشتی اسماعیل در میان بگذارم فقط گفته است: «اگر صحبت چشمم است، ولش کن!»

کارگردان مستند «راه دل» درباره واکنش‌ها به حضور مشتی‌اسماعیل در مسیر پیاده‌روی اربعین گفت: وقتی مستند قبلی‌ام یعنی «مشتی اسماعیل» را حین پخش از تلویزیون در کنار خود مشتی‌اسماعیل می‌دیدم، واکنش‌های او به بخش‌های مختلف فیلم و میمیک صورتش در موقعیت‌های مختلف آنقدر تماشایی بود که قابل وصف نیست. حس و حال مشتی در مسیر پیاده‌روی اربعین هم از همین جنس بود. در طول مسیر مدام گوش مشتی اسماعیل به اطراف تیز بود. جایی اگر مداحی بود می‌گفت بیایستیم. توضیحی هم از ما نمی‌خواست. احساس می‌کنم درک و دریافتش از پیرامون ما، بالاتر از ما بود. شوخ‌طبعی‌هایی هم در مسیر داشت که با شوخ طبعی دوست با معرفتش نصیر کامل می‌شد.

وی افزود: ما گاهی مشتی اسماعیل را در موقعیت‌های خاص در مسیر پیاده‌روی قرار می‌دادیم. مثلاً او را به بیراهه‌ای بردیم و گفتیم در مسیر کربلا گم شده‌ایم. مشتی نشست و گفت ما که بالاخره مسیر را پیدا می‌کنیم اما امام حسین (ع) با آن همه دشمن چه حالی در این صحرا داشته است. آنقدر گفت و گریه کرد که همه گروه ما هم متأثر شد و به گریه افتاد. بخش‌هایی از این حس و حال‌ها در مستند هم هست.

زمان‌پور کیاسری درباره جذاب‌ترین تجربه خود در مسیر ساخت این مستند گفت: از آنجایی که غالباً بیراهه می‌رفتیم، پلیس عراق چندباری ما را دستگیر کرد. مثلاً تا در جایی می‌نشستیم، سریع سراغ ما می‌آمدند و مشکوک می‌شدند. اما در ادامه یکی از محلی‌ها همراه‌مان شد و سریع به آن‌ها توضیح می‌داد که با این روند وضعیت بهتر شد. هر بار که ما را می‌گرفتند، مشتی اسماعیل غصه می‌خورد و می‌گفت، با این وضعیت تا ما بخواهیم به کربلا برسیم، امام حسین (ع) را شهید کرده‌اند.

وی در پایان درباره حال و هوای این روزهای مشتی اسماعیل اظهار کرد: کسی بهتر از من او را نمی‌شناسد و شک ندارم همین امروز هم اگر به او بگویید آرزویت چیست، بازهم می‌گوید مرا به کربلا ببرید.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

سرباز راهوری که با یک عکس چهره شد به «بسته پیشنهادی» می‌آید

سرباز راهوری که با یک عکس چهره شد به «بسته پیشنهادی» می‌آید
2021-10-22T19:02:26+03:30
سرباز راهوری که در حال دیکته گفتن به یک کودک دستفروش سوژه عکاس شد، مهمان «بسته پیشنهادی» با اجرای مژده لواسانی می‌شود.

آیا شعر عامل مهی در موسیقی نواحی است؟/ معرفی دستاوردهای یک رویداد

آیا شعر عامل مهی در موسیقی نواحی است؟/ معرفی دستاوردهای یک رویداد
2021-10-22T19:02:25+03:30
اولین نشست پژوهشی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران صبح جمعه ۳۰ مهرماه با حضور جمعی از هنرمندان و پژوهشگران در هتل پارس کرمان برگزار شد.

چراغ راه زنده‌یاد بهمنی خاموش نخواهد شد

چراغ راه زنده‌یاد بهمنی خاموش نخواهد شد
2021-10-22T12:49:06+03:30
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی درگذشت پروین بهمنی از پژوهشگران معتبر موسیقی نواحی را تسلیت گفت.

سرپرست معاونت امور هنری وزارت ارشاد از تئاتر شهر بازدید کرد

سرپرست معاونت امور هنری وزارت ارشاد از تئاتر شهر بازدید کرد
2021-10-22T12:09:05+03:30
سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجموعه تئاتر شهر بازدید کرد.

پخش «رخ به رخ» با صدای آفاق از امشب/ روی دیگر ریوندی را ببینید

پخش «رخ به رخ» با صدای آفاق از امشب/ روی دیگر ریوندی را ببینید
2021-10-22T11:55:45+03:30
حسن ریوندی مهمان نخستین قسمت از گفت‌وگودرامای «رخ به رخ» شد که از امشب با صدای کاوه آفاق روی آنتن می‌رود.

از انتشار چند پیام تسلیت تا آخرین پیام موسیقایی آقای مدیر

از انتشار چند پیام تسلیت تا آخرین پیام موسیقایی آقای مدیر
2021-10-22T11:29:06+03:30
چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان درحالی به کار خود ادامه می‌دهد که رضایت مخاطبان از تغییر محل جشنواره و فقدان تبلیغات شهری لازم از برخی نکات برجسته این ر...

اسکار دانشجویی برندگانش را شناخت/ اصغر فرهادی از اهداکنندگان جایزه

اسکار دانشجویی برندگانش را شناخت/ اصغر فرهادی از اهداکنندگان جایزه
2021-10-22T11:02:25+03:30
آکادمی اسکار اسامی ۱۷ برنده چهل و هشتمین رقابت جوایز آکادمی برای دانشجویان را اعلام کرد.

«مرا ببین» شاخ‌های مجازی را تصویر کرد/ دگرگونی بعد از پول و شهرت

«مرا ببین» شاخ‌های مجازی را تصویر کرد/ دگرگونی بعد از پول و شهرت
2021-10-22T10:49:05+03:30
حمید یادروج تهیه‌کننده مستند «مرا ببین» از تولید این مستند با موضوع شاخ‌های اینستاگرام و فضای مجازی خبر داد.

قصه فروپاشی یک عشق در «جدایی...»/ ۲ خط موازی که به هم نمی‌رسند

قصه فروپاشی یک عشق در «جدایی...»/ ۲ خط موازی که به هم نمی‌رسند
2021-10-22T09:55:46+03:30
کارگردان نمایش «جدایی/ رومئو/ ژولیت» عنوان کرد این نمایش داستان زوج‌هایی را به تصویر می‌کشد که بدون شناخت از یکدیگر زیر یک سقف می‌روند و با چالش‌هایی روبرو م...

در سوگ بانوی لالایی‌ها سکوت کنیم/ آغاز اندوهگین رویداد چهاردهم!

در سوگ بانوی لالایی‌ها سکوت کنیم/ آغاز اندوهگین رویداد چهاردهم!
2021-10-22T09:55:45+03:30
چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی شامگاه پنجشنبه ۲۹ مهر ماه در باغ موزه وزیری کرمان آغاز شد که درگذشت پروین بهمنی فضای روز اول را تحت تاثیر قرار د...

درخواست صنف تهیه‌کنندگان از محمد خزاعی برای حذف پروانه ساخت

درخواست صنف تهیه‌کنندگان از محمد خزاعی برای حذف پروانه ساخت
2021-10-22T09:42:25+03:30
رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان با اشاره به جلسه‌ای که به تازگی با رییس سازمان سینمایی داشته‌اند، تاکید کرد درخواست ما از محمد خزاعی حذف پروانه ساخت در سینمای ا...

خالق لالایی‌های ایرانی دار فانی را وداع گفت

خالق لالایی‌های ایرانی دار فانی را وداع گفت
2021-10-21T18:15:45+03:30
پروین بهمنی از هنرمندان و پژوهشگران شناخته شده موسیقی ایرانی و خالق لالایی‌های مادرانه ایران‌زمین بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت.

توضیحات دبیر جشنواره موسیقی نواحی درباره دعوت از گروه‌ها

توضیحات دبیر جشنواره موسیقی نواحی درباره دعوت از گروه‌ها
2021-10-21T16:29:06+03:30
دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در یک نشست خبری به برخی از انتقادها و ابهامات پیرامون اجراهای این رویداد توضیحاتی را ارائه داد.

اعلام جزییات بخش پژوهش رویداد چهاردهم

اعلام جزییات بخش پژوهش رویداد چهاردهم
2021-10-21T16:15:45+03:30
جزئیات بخش پژوهشی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایرانی با معرفی پنل های تخصصی این رویداد اعلام شد.

نگاهی متفاوت به ۶ انقلاب بزرگ دنیا در شبکه مستند

نگاهی متفاوت به ۶ انقلاب بزرگ دنیا در شبکه مستند
2021-10-21T15:22:25+03:30
مجموعه مستند «رازهای آشکار» تولید جدید شبکه مستند درباره ۶ انقلاب بزرگ دنیا است که از شامگاه پنج‌شنبه ۲۹ مهر ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

بازیگران «گاندو ۲» در «سریالیست»

بازیگران «گاندو ۲» در «سریالیست»
2021-10-21T13:49:06+03:30
در قسمت جدید «سریالیست» پدرام کریمی میزبان بازیگران سریال «گاندو ۲» است و کوروش سلیمانی نیز پرونده سریال های امنیتی را در برنامه باز می‌کند.

«نسل نو» در نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران

«نسل نو» در نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران
2021-10-21T13:49:05+03:30
نمایشگاه گروهی تصویرسازی «نسل نو» در نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

وقوع «خورشیدگرفتگی» در سوییس

وقوع «خورشیدگرفتگی» در سوییس
2021-10-21T12:42:25+03:30
فیلم کوتاه «خورشیدگرفتگی» ساخته علیرضا قاسمی و رها امیرفضلی به جشنواره‌ای در سوییس راه پیدا کرد.

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی در کرمان آغاز می شود

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی در کرمان آغاز می شود
2021-10-21T12:29:05+03:30
چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شامگاه پنجشنبه بیست و نهم مهر با پیام سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد در کرمان آغاز می شود.

جشن ولادت در «جان جهان» شبکه پنج بر پا می شود

جشن ولادت در «جان جهان» شبکه پنج بر پا می شود
2021-10-21T11:22:25+03:30
به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت با سر سعادت حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) در برنامه «جان جهان» جشن ولادت برگزار می شود.

کارگردان و بازیگر «گاندو ۲» در «سریالیست»

کارگردان و بازیگر «گاندو ۲» در «سریالیست»
2021-10-21T11:22:25+03:30
در قسمت جدید «سریالیست» پدرام کریمی میزبان بازیگر و کارگردان سریال «گاندو ۲» است و کوروش سلیمانی نیز پرونده سریال های امنیتی را در برنامه باز می‌کند.

نیوشا ضیغمی به «بی نشان» پیوست

نیوشا ضیغمی به «بی نشان» پیوست
2021-10-21T10:42:25+03:30
نیوشا ضیغمی در سومین تجربه نقش آفرینی خود در تلویزیون جلوی دوربین سریال «بی‌نشان» به کارگردانی راما قویدل رفت.

جوایز اسکار وایلد از کارگردان ایرلندی تبار هالیوود تجلیل می کند

جوایز اسکار وایلد از کارگردان ایرلندی تبار هالیوود تجلیل می کند
2021-10-21T10:42:25+03:30
کارگردان آمریکایی که ریشه‌های ایرلندی دارد با دریافت جایزه اسکار وایلد ۲۰۲۲ تجلیل می‌شود.

منوچهر والی زاده مهمان «پرنیان صدا» شبکه پنج می شود

منوچهر والی زاده مهمان «پرنیان صدا» شبکه پنج می شود
2021-10-21T10:29:05+03:30
برنامه تلویزیونی «پرنیان صدا» جمعه ۳۰ مهر ساعت ۲۰ میزبان منوچهر والی زاده استاد صدا و دوبله ایران می شود.

بررسی چالش های صنعت «نوغانداری» در رادیو صبا

بررسی چالش های صنعت «نوغانداری» در رادیو صبا
2021-10-21T10:15:45+03:30
رادیو صبا در برنامه «مثل ساعت» به بررسی چالش های صنعت نوغانداری با رویکرد پرداختن شعار سال می پردازد.

«سگ سورتمه» صاحب تیزر شد/ جنایت در کمال خونسردی

«سگ سورتمه» صاحب تیزر شد/ جنایت در کمال خونسردی
2021-10-21T09:49:05+03:30
نمایش «سگ سورتمه» به کارگردانی سینا نصرالهی این روزها در سالن اصلی تالار مولوی میزبان علاقه مندان به هنرهای نمایشی است.

شنیدن «شش قطعه موسیقی مجلسی» در یک آلبوم

شنیدن «شش قطعه موسیقی مجلسی» در یک آلبوم
2021-10-21T09:49:05+03:30
آلبوم «شش قطعه موسیقی مجلسی» با هنرمندی نوید برگریزان در قالب یک اثر متفاوت و کمتر تجربه شده موسیقایی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

جوایز گاتهام از جین کمپیون تجلیل می‌کند

جوایز گاتهام از جین کمپیون تجلیل می‌کند
2021-10-21T09:35:45+03:30
جین کمپیون تجلیل بخش کارگردان از جوایز گاتهام ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داد.

مدیرکل روابط عمومی صداوسیما از مهران غفوریان عیادت کرد

مدیرکل روابط عمومی صداوسیما از مهران غفوریان عیادت کرد
2021-10-20T20:42:25+03:30
مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی با حضور در بیمارستان جماران که مهران غفوریان در آن بستری است، از او عیادت کرد.

نمایش سیگار در سریال «زخم کاری» اشتباه بود و انتقاد را می پذیریم

نمایش سیگار در سریال «زخم کاری» اشتباه بود و انتقاد را می پذیریم
2021-10-20T15:29:05+03:30
محمدرضا تخت کشیان تهیه کننده سریال «زخم کاری» در نشستی با ساترا بیان کرد که نمایش سیگار در سریال «زخم کاری» اشتباه بود و ما این انتقاد را می‌پذیریم.
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)