میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، قطعه «جویبار نور» عنوان یکی از تازهترین تک آهنگهای منتشر شده در بازار موسیقی با همراهی ارکستر مجلسی «آرته» است که بر اساس دونوازی تار و ارکستر زهی بر اساس قطعه «رقص سماع» با بازآفرینی مهدی شیروانی و هنرمندان دیگر پیش روی مخاطبان قرار گرفته شد.
مهدی شیروانی سرپرست آنسامبل و تهیه کننده، هومن قنبری و مهدی شیروانی نوازندگان تار، محمدرضا بهرامی، فرناز دارویی، حمیدرضا ساعتچی و فرشاد شیرانی نوازندگان ویولن یک، سامان دلدار، فرشاد شیرانی و اشکان فخاری نوازنده ویولن دو، سهیل بهنام، فرشاد شیرانی و اشکان فخاری نوازندگان ویولا، یاسمن کوزه گر نوازنده ویولنسل، محمد علیزاده نوازنده کنترباس گروه اجرایی و نوازندگان این اثر را تشکیل میدهند.
در توضیحات این قطعه آمده است: «جویبار نور» بازآفرینی «رقص سماع» نوشته حسین علیزاده است که در سال ۱۳۶۲ در مجموعه سترگ «نینوا» ساخته و اجرا شده است. اصل اثر را حسین علیزاده برای ارکستر زهی و همراهی ساز نی با فرمی از برگردانهای تماتیک در مد نوا ساخته است و دور از ذهن نیست که همین زیرساخت فرم اثر، مفهوم رقص سماع را به جان خالقش انداخته است.
در بازآفرینی اثر توسط مهدی شیروانی با درنظر گرفتن زیرساختهای فرمال و تماتیک، اثر برای دو نوازنده تار (مهدی شیروانی و هومن قنبری) آهنگسازی شده است.
اگرچه در ساختار ترکیببندیِ ارکستر زهی، تغییرات اندکی صورت گرفته اما ساز تار در قالب یک دونوازی موازی با ارکستر مجالی برای خلق جدیدی از تمهارا در اختیار آهنگساز قرار داده است.
استفاده از هارمونیکهای طبیعی ساز تار (در ابتدای اثر)، شکلهای مضرابگذاری و پرداخت پلیفونیک تارها به اثر ویژگیهای نوینی را بخشیده است.
انگارههای ریتمیک در خطوط همراهی با الهام از انگارههای موجود در دیگر موومانهای «نینوا» چون «نغمه» و «جامهدران»، پیوستار اندیشه اثر را وحدت بخشیده. همچنین آهنگساز با استفاده از الگوهای ریتمیک در دیگر آثار علیزاده، چون قطعهی ترکمن الهامات بینامتنی حائز اهمیتی را در هویتبخشی به «جویبار نور» داشته است. این خود یادآور این نکته است که چگونه متنها از طریق دیگر متنها دگرگون میشوند و به سنت موسیقایی معاصر خویش شکل میبخشد.
همچنین هویتِ سوژه اندیشنده منعکس شده در اثر به عنوان برساختی جدید از اندیشههای پیشین موسیقایی آن چیزی است که در این اثر مورد توجه آهنگساز آن است؛ این کنش خود اگرچه ریشه در مسائل گستردهی تاریخی- اجتماعی دارد اما آهنگساز، آن را به شکل قابل تأملی برای تجربههای نو باز گذاشته است.
منبع : خبرگزاری مهر
نمایش آیینی «حریم» روی صحنه رفت
«جسدهای جاندار» مسعود کیمیایی تماشایی میشود
در این نمایش کمدی حرفهای جدی گفته میشود!
نیروهای داوطلب چطور در برگزاری یک جشنواره مشارکت میکنند؟
ساترا برای ممیزی آثار شبکه نمایش خانگی هزینه میگیرد؟
بررسی درجهبندی سنی سینما در یک برنامه رادیویی
انتصاب جدید در شبکه دو سیما
معرفی آثار بخش نمایشهای صحنهای جشنواره تئاتر «سودای عشق»
نمایش «ره صدساله» در تماشاخانه سنگلج
«سورنا در کارخانه اسباببازی» به تالار هنر رسید
«رفتن»، «رومئو و ژولیت» و «من کُشی» در عمارت نوفللوشاتو
رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی
ناگفتههایی از مدرسه مروی تهران در یک مستند
انتشار لوگوی نمایش میدانی امین زندگانی
امیرمهدی ژوله با «ملاقات با جادوگر» به اکران آنلاین میآید
پایان بازبینی آثار نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق
راهیابی «آوای ابرها» به جشنواره حقوق بشر اردن
«آبی روشن» مسافر نیجریه شد
«۱۲ زن خشمگین» خوانش میشود
زوج مستندساز نامزد دریافت تندیس بوف طلایی جشنواره مسکو شدند
فصل سوم «آقای قاضی» و تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
تمدید فراخوان تولید و اجرای نمایش در مرکز تئاتر کانون
پیام معاون هنری وزیر ارشاد به نوزدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز
«هفتاد سی» هم به چرخه رقابت کمدیها پیوست
نمایشنامههای تئاتر مقاومت نباید سفارشی باشند
فصل سوم «آقای قاضی» و تولید سیتکام و تله تئاتر توسط سیمرغ
یک دعوت برای شنیدن ایدههای جدید در موسیقی!
برگزیدگان جشن حافظ مشخص شدند/ تجلیل از یک بازیگر پیشکسوت
برندگان جشن حافظ مشخص شدند/ تقدیر از یک بازیگر پیشکسوت
خودداری اپل از همکاری مجدد با جرج کلونی و برد پیت در «گرگها»