میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین نماهنگ پروژه «روایت طف» از اجتماع عظیم «عشیره عاشورا» با عنوان «پلک چهارم؛ سروها» به روایت حامد عسگری توسط دستاندرکاران مجموعه «فطرس» به عنوان مرکز حفظ و نشر آثار محمود کریمی ذاکر اهل بیت (ع) منتشر شد.
«طَف» نام دیگر سرزمین کربلاست که در ادبیات مرثیه خوانی و ذکر مصائب حضرت امام حسین (ع) از این عنوان بسیار استفاده شده که دربرگیرنده عنوان کربلای معلی است.
در متن پنجمین نماهنگ پروژه «روایت طف» آمده است:
اجازه نداد، این را یکی شان گفت و بعد دوتایی زدند زیر گریه…
من بیرون خیمهها بودم، پشت بوته خاری، خاموش و خفه، بعد صدای گریه هاشان بلند شد. زن که آتش به حرارت جگرش باد میزد حالا باید این دو نخل جوان را آرام میکرد.
پلکی گذشت، فضای خیمه را عطر برداشت، جامه عوض کردند، زن موهایشان را این بار خودش شانه کرد. روی ابروهایشان دست کشید. پای افزار بر پایشان محکم کرد. یکی دو خود اندازه کرد، سرها کوچک بود، زیر خودها عمامه بست و خودها را جاگیر کرد.
زن گردان دونفرهای داشت به خط میفرستاد، «یا رادّ یوسف» خواند و بعد چیزی دم گوششان گفت.
لبهایشان به انحنایی قشنگتر از قوسهای تاج محل و بیزانس شکفت. جلوی مرد ایستادند با سرهایی پایین و سینههای ستبر.
من نزدیک نشدم فقط حرکت لبهایشان دیدم، مرد بغلشان کرد و سر سوی آسمان برد و چانه اش لرزید و پلکهایش خیس شد.
دو نخل جوان بر اسب نشستند، پاشنه چکمه بر قلوه گاه اسب کوفتند. دو نَریان عربی نژاد جا کَن شدند.
زن توی خیمه نشسته بود و «لاحول» میگفت؛ اینها را پدرم تعریف میکرد. ما گریه میکردیم، ما گریه میکردیم درست عین ابوالفضل بیهقی دبیر، آن شب که در وصف سردار خراسانی مینوشت.
جوان قرار بود به میدان برود و رفت تا از مادر خداحافظی کند.
من آن شب در اتاق ابوالفضل بودم، سر انگشتهایش میسوخت و سر قلم سرخ شده بود. دفتر به خون نشست.
ابوالفضل مکث کرد، آه کشید و در وصف زن نوشت: «زره بر اندام وی همی کرد / تو گویی طفلی را پی پالوده خوردن میفرستد»
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان