میرنیوز

تنها زن «سیاه» جشنواره آیینی و سنتی هستم/ مصائب مردپوشی

تنها زن «سیاه» جشنواره آیینی و سنتی هستم/ مصائب مردپوشی 2021-08-11T07:42:34+04:30

هیلا رضائیان بازیگر و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تازه‌ترین فعالیت‌هایش گفت: در این دوره از جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی ۲ نمایش از مرحله اول بالا آمده‌اند که من کارگردانی یکی از آن‌ها را برعهده دارم و در نمایش دیگر به ایفای نقش می‌پردازم. نمایشی که کارگردانی آن را برعهده دارم «کفش شیشه‌ای» نوشته مهدی صفایی نژاد است که اقتباسی از افسانه «سیندرلا» محسوب می‌شود به شکلی که نویسنده یک داستان غربی را ایرانیزه کرده است.

وی ادامه داد: نمایش دیگری که امسال با آن در جشنواره حضور دارم «مجلس سیاه بازی امیر ارسلان نامدار» است که سال ۹۷ آن را در جشنواره تئاتر فجر به صحنه بردم اما امسال کارگردانی آن را برعهده ندارم و تنها در نمایش در نقش «سیاه» بازی می‌کنم. افتخار این را دارم که جزو ۴ بازیگر زن سیاه باز در تئاتر شناخته می‌شوم و شاگردی استاد داوود فتحعلی بیگی و جواد انصافی را کرده‌ام. تا الان در نمایش‌هایی که برای حضور در جشنواره ارائه شده‌اند غیر از من سیاه باز زنی معرفی نشده است و اگر تا شروع جشنواره کارگردان‌ها نظرشان تغییر نکند به نظر می‌رسد من تنها بازیگر زن سیاه جشنواره هستم و بقیه رقیبانم بازیگران مرد هستند. هر ۲ نمایشی که امسال در جشنواره دارم سیاه بازی و تخت حوضی هستند که در دل شادی، امید می‌دهند و در عین حال از اتفاقات تلخ هم صحبت می‌کنند.

تنها زن «سیاه» جشنواره آیینی و سنتی هستم/ مصائب مردپوشی

رضائیان درباره مشکلاتی که بازی در نقش سیاه برای یک بازیگر زن وجود دارد، عنوان کرد: در بین چهره‌های شناخته شده گلاب آدینه و فقیهه سلطانی را به عنوان بازیگران سیاه باز می‌شناسند اما هنرمندان کمتر شناخته شده‌ای در بین مردم مانند نسیم تاجی داریم که بیشتر بین اهالی تئاتر سرشناس هستند و در نقش سیاه بسیار خوش می‌درخشند. می‌توان گفت مشکلات سیاهِ زن بودن هم رده مشکلاتی است که در تئاتر ایران وجود دارد. در جامعه‌ای که مردها یک سری کارها را راحت‌تر می‌توانند انجام دهند، قطعاً وقتی قرار است من به عنوان یک مردپوش نقش سیاه را بازی کنم، دچار محدودیت‌هایی می‌شوم؛ محدودیت‌هایی که در رفتار و کلام و حرکات روی صحنه برای ما وجود دارد و با این وجود تلاشمان را می‌کنیم که هم سطح بازیگران مرد سیاه باز، نقشمان را ایفا کنیم.

این سیاه باز یادآور شد: به عنوان نمونه اگر امسال من تنها بازیگر زن سیاه باز باشم داورها بازی من را با بقیه بازیگران مرد سیاه می‌سنجند و توقعشان از من مانند آنها است در حالی که در رقص‌های مخصوص شخصیت سیاه مثل رقص کاکایی و یا نوع گفتار تیکه‌هایی که سیاه می‌اندازد، بازیگران مرد دستشان خیلی از من بازتر است. تلاش ما بانوان سیاه باز این است که فراموش کنیم که یک زن هستیم و با تخصص و تکنیک‌هایی که آموختیم نقشمان را ایفا کنیم. من به عنوان یک سیاه باز صدای استادانی مثل سعدی افشار را تقلید نمی‌کنم بلکه این شانس را داشته‌ام که ناخودآگاه صدایم نزدیک به صدای سیاه باشد و حنجره‌ام یادگاری از استاد سعدی افشار به من هدیه داده است بدون اینکه تلاش زیادی برای آن کرده باشم.

وی در پایان صحبت‌هایش اضافه کرد: امیدوارم در این شرایط سختی که با آن روبرو هستیم بتوانیم بجنگیم و کم نیاوریم تا تئاتر را به عنوان یک ضرورت به مخاطبان ارائه و کمی حواسشان را از مشکلات پرت کنیم. البته در صورتی که ویروس جدید دلتا بگذارد و مجبور نشوند جشنواره را به صورت آنلاین برگزار کنند. تئاتر فرزند یتیم این مملکت است و تا زمانی که سینما و تلویزیون است این فرزند کوچک کمتر به چشم می‌آید اما در نهایت امیدوارم با تمهیداتی که اندیشیده می‌شود جشنواره به صورت فیزیکی برگزار شود و گروه‌های نمایشی و همکارانم در جشنواره تا آن زمان واکسینه شده باشند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

نماهنگ «ساعت دلتنگی» پیش روی مخاطبان قرار گرفت

نماهنگ «ساعت دلتنگی» پیش روی مخاطبان قرار گرفت
2021-09-17T19:54:55+04:30
نهمین نماهنگ از پروژه موسیقایی- تصویری «غروب آدینه» مرکز موسیقی مأوا با عنوان «ساعت دلتنگی» پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

همسرم دعوا کرد چرا در «ارتفاع پست» بازی می‌کنم/ گریه با یک جمله

همسرم دعوا کرد چرا در «ارتفاع پست» بازی می‌کنم/ گریه با یک جمله
2021-09-17T15:01:34+04:30
گوهر خیراندیش از خاطرات در بازیگری سینما و همکاری با کارگردانان سخن گفت.

سینمای تجربی از خطر حاکمیت مخاطب بر سینما می‌کاهد/ نباید بترسیم

سینمای تجربی از خطر حاکمیت مخاطب بر سینما می‌کاهد/ نباید بترسیم
2021-09-17T13:41:36+04:30
شهرام مکری نویسنده و کارگردان سینما بیان کرد که ساختن فیلم تجربی به سینما کمک می‌کند چراکه این ایده را با خود به همراه دارد که دست از ترس برداریم.

جزئیات فعالیت شبکه ۲۴ ساعته «حبیب»/ مجازی زائر اربعین شوید

جزئیات فعالیت شبکه ۲۴ ساعته «حبیب»/ مجازی زائر اربعین شوید
2021-09-17T13:28:15+04:30
سیدمصطفی موسوی درباره شبکه اینترنتی «حبیب تی‌وی» که روی بسترهای تلوبیون و شبکه سپهر صداوسیما پخش می‌شود و جزئیات راه‌اندازی و برنامه‌های این شبکه سخن گفت.

«تختی» در انتظار ورود به تئاتر است/ «کلفت‌ها» ۱۴۰۱ در سنگلج

«تختی» در انتظار ورود به تئاتر است/ «کلفت‌ها» ۱۴۰۱ در سنگلج
2021-09-17T13:14:55+04:30
تینو صالحی از اجرای نمایش «تختی» در آینده ای نزدیک در مجموعه تئاتر شهر خبر داد.

ایجاد شبکه‌ای مختص اربعین/ ۵۳ درصد مردم با صداوسیما عزاداری کردند

ایجاد شبکه‌ای مختص اربعین/ ۵۳ درصد مردم با صداوسیما عزاداری کردند
2021-09-17T11:41:34+04:30
رئیس رسانه ملی از تدارک گسترده رادیویی، تلویزیونی و پهن‌باند بر بستر تلوبیون برای خدمت به زیارت نیابتی عتبات عالیات در ایام اربعین خبر داد.

پیش‌بینی بازگشت مردم به سینما بعد از کرونا سخت است/ باید صبر کنیم

پیش‌بینی بازگشت مردم به سینما بعد از کرونا سخت است/ باید صبر کنیم
2021-09-17T10:48:14+04:30
محمد نیک‌بین تهیه‌کننده سینما معتقد است در حال حاضر پیش‌بینی استقبال مردم از سینما بعد از سپری شدن دوران کرونا سخت است.

نقش‌های منفی فقط آدم خوردن را کم داشت!/ ادای دین به آثار میرباقری

نقش‌های منفی فقط آدم خوردن را کم داشت!/ ادای دین به آثار میرباقری
2021-09-17T10:34:54+04:30
مرتضی ضرابی بازیگر سریال «معصومیت از دست رفته» از دیالوگ‌های سخت داود میرباقری که نیاز به ادای دین دارد و همکاری با این کارگردان سخن گفت.

علیرضا قربانی و عالیم قاسم‌اف کنسرت مشترک برگزار می‌کنند

علیرضا قربانی و عالیم قاسم‌اف کنسرت مشترک برگزار می‌کنند
2021-09-16T21:28:15+04:30
علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی و عالیم قاسم‌اف خواننده شناخته شده کشور آذربایجان هشتم مهر ماه کنسرت مشترکی را برگزار خواهند کرد.

مدیریت خانه سینما ۲ بار پیشنهاد شد/ مزایای درگیری با دولت دهم!

مدیریت خانه سینما ۲ بار پیشنهاد شد/ مزایای درگیری با دولت دهم!
2021-09-16T13:08:21+04:30
محمد مهدی عسگر پور در ادامه سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی موزه سینما از فراز و نشیبت‌های حضورش در سمت کارگردان و یک مدیر سینمایی سخن گفت.

گفتگو با بازیگر و کارگردان «دودکش» در «سریالیست»

گفتگو با بازیگر و کارگردان «دودکش» در «سریالیست»
2021-09-16T12:41:44+04:30
برنامه «سریالیست» در قسمت تازه خود میزبان بازیگر و کارگردان سریال «دودکش» است و پرونده هفته نیز به تغییر شغل بازیگران و مجریان اختصاص دارد.

امیرحسین صدیق داور مهمان «محاکات» شد

امیرحسین صدیق داور مهمان «محاکات» شد
2021-09-16T12:41:43+04:30
در قسمت‌ تازه برنامه تلویزیونی «محاکات» با اجرای منصور ضابطیان، امیرحسین صدیق به عنوان کارشناس مهمان حضور دارد.

«یک میلیارد زندگی» در شبکه پنج تماشایی می شود

«یک میلیارد زندگی» در شبکه پنج تماشایی می شود
2021-09-16T12:41:43+04:30
مستند «یک میلیارد زندگی» به کارگردانی آرون بیبرت جمعه ۲۶ شهریور از شبکه پنج سیما پخش می شود.

شنیدن خاطرات اولین سفر رسمی فوتبال ایران در «سفر قندهار»

شنیدن خاطرات اولین سفر رسمی فوتبال ایران در «سفر قندهار»
2021-09-16T12:01:41+04:30
سریال رادیویی «سفر قندهار» بر اساس خاطرات اولین سفر رسمی تیم ملی فوتبال ایران از دو شبکه رادیویی نمایش و ورزش پخش می شود.

احداث مرکز هسته ای ایران به روایت «کابوس آمریکا»

احداث مرکز هسته ای ایران  به روایت «کابوس آمریکا»
2021-09-16T11:35:01+04:30
سومین قسمت مستند «کابوس آمریکا» به کارگردانی فائقه سادات میرصمدی جمعه ۲۶ شهریور از شبکه پنج سیما تماشایی می شود.

مدیریت خانه سینما ۲ بار پیشنهاد شد/ مزایای همکاری با دولت دهم

مدیریت خانه سینما ۲ بار پیشنهاد شد/ مزایای همکاری با دولت دهم
2021-09-16T11:08:21+04:30
محمد مهدی عسگر پور در ادامه سلسله نشست های تاریخ شفاهی موزه سینما از فراز و نشیبت های حضورش در سمت کارگردان و یک مدیر سینمایی سخن گفت.

آلبوم «بی فاصله» با صدای وحید تاج منتشر شد

آلبوم «بی فاصله» با صدای وحید تاج منتشر شد
2021-09-16T10:28:21+04:30
آلبوم «بی فاصله» به آهنگسازی مجید عسگری و خوانندگی وحید تاج در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

تماشای پشت صحنه چهارمین ماموریت غیرممکن در شبکه پنح سیما

تماشای پشت صحنه چهارمین ماموریت غیرممکن در شبکه پنح سیما
2021-09-16T09:48:21+04:30
پشت صحنه اکشن سینمایی «ماموریت غیرممکن ۴» روز پنجشنبه ۲۵ شهریور از قاب شبکه پنج سیما روی آنتن می رود.

پیرمردی که برای سفر اربعین از چشمش گذشت/این حال خوب را از من نگیر

پیرمردی که برای سفر اربعین از چشمش گذشت/این حال خوب را از من نگیر
2021-09-16T06:28:22+04:30
مهدی زمانپور کیاسری کارگردان مستند «راه‌دل» بیان کرد که این مستند روایتگر داستان پیرمردی است که برای حضور در پیاده‌روی اربعین از عمل جراحی چشمش می‌گذرد.

سامانه واکسیناسیون برای هنرمندان زیر ۴۰ سال باز شد

سامانه واکسیناسیون برای هنرمندان زیر ۴۰ سال باز شد
2021-09-15T16:55:01+04:30
سامانه نوبت‌دهی واکسیناسیون برای تمام هنرمندان عضو صندوق اعتباری هنر که کد ملی آنها به وزارت بهداشت ارسال شده است، باز شد.

هشدار مرموز کوین کاستنر/ آقای بازیگر تور موسیقی‌ برگزار می‌کند

هشدار مرموز کوین کاستنر/ آقای بازیگر تور موسیقی‌ برگزار می‌کند
2021-09-15T14:08:37+04:30
کوین کاستنر ۲ روز پس از آن که هشدار مرموزی درباره سریال تلویزیونی خود داد، از برنامه تور موسیقی‌اش خبر داد.

«کل فاطمه» به سه جشنواره خارجی می‌رود

«کل فاطمه» به سه جشنواره خارجی می‌رود
2021-09-15T13:55:19+04:30
مستند «کل فاطمه» ساخته مهدی زمانپور کیاسری به سه جشنواره خارجی راه پیدا کرد.

آخرین وضعیت بازگشایی تالار مولوی/ تا ۱ سال جدول اجراها بسته است

آخرین وضعیت بازگشایی تالار مولوی/ تا ۱ سال جدول اجراها بسته است
2021-09-15T13:41:58+04:30
مدیر مرکز تئاتر مولوی اعلام کرد هنوز دانشگاه تهران ابلاغیه و دستورالعملی درباره زمان و چگونگی بازگشایی مجدد این مرکز نداده و این مجموعه با انباشت تعهدات اجرا...

صحبت های حضرت امام (ره) من را به سمت سینما کشاند

صحبت های حضرت امام (ره) من را به سمت سینما کشاند
2021-09-15T11:15:19+04:30
محسن علی اکبری تهیه کننده قدیمی سینما در گفتگو با موزه سینما بیان کرد صحبت های حضرت امام (ره) او را به سمت سینما کشانده است.

برادوی فعالیت‌هایش را از سر می‌گیرد/ «همیلتون» روی صحنه رفت

برادوی فعالیت‌هایش را از سر می‌گیرد/ «همیلتون» روی صحنه رفت
2021-09-15T11:15:18+04:30
تئاترهای برادوی که از مارس ۲۰۲۰ بسته مانده‌اند و قرار است کارشان را دوباره شروع ‌کنند، دیروز با نمایش «همیلتون» و ۴ نمایش دیگر اولین تجربه خود را در دوران پس...

«ریشه‌ها» آماده نمایش شد/ قصه پرستار باردار بخش بیماران کرونایی

«ریشه‌ها» آماده نمایش شد/ قصه پرستار باردار بخش بیماران کرونایی
2021-09-15T09:41:58+04:30
فیلم مستند «ریشه‌ها» به کارگردانی محمد حسنی آماده نمایش شد.

زمان اکران «جنایت بی‌دقت» مشخص نیست/ انتظار برای شرایط مناسب

زمان اکران «جنایت بی‌دقت» مشخص نیست/ انتظار برای شرایط مناسب
2021-09-15T09:41:58+04:30
کارگردان فیلم سینمایی «جنایت بی‌دقت» بیان کرد زمان دقیق اکران این اثر سینمایی هنوز مشخص نیست.

«گفت‌وگو» برای شنیدن آماده شد/ جلوه‌ای از دلباختگی به موسیقی ایران

«گفت‌وگو» برای شنیدن آماده شد/ جلوه‌ای از دلباختگی به موسیقی ایران
2021-09-15T08:48:37+04:30
آلبوم موسیقی «گفت‌وگو» با هنرمندی حمید متبسم و کاوه محمودیان در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

تئاتر شهر «احتمالات علی شمس» را در نظر دارد/ امید به واکسیناسیون

تئاتر شهر «احتمالات علی شمس» را در نظر دارد/ امید به واکسیناسیون
2021-09-15T08:08:37+04:30
نمایش «احتمالات علی شمس» به نویسندگی و کارگردانی علی شمس قرار است آذر سال جاری در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برود.

سعید راد: سینمای ما قهرمان ندارد/ احمدرضا درویش پای من ایستاد

سعید راد: سینمای ما قهرمان ندارد/ احمدرضا درویش پای من ایستاد
2021-09-14T15:48:43+04:30
سعید راد بازیگر سینما به بهانه روز ملی سینما در گفتگویی به تشریح خاطرات و تجربیات سینمایی خود پرداخت.
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)