میرنیوز
فرید فرخنده کیش تهیه کننده آثار سینمایی و مستند در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پروژه سینمایی «مرگ مولف» گفت: متاسفانه برای ساخت این پروژه سینمایی، همچنان در مرحله جذب سرمایه هستیم و به دلیل جمیع شرایط، تولید و البته پیش از آن سرمایه گذاری در حوزه سینما بسیار سخت شده است.
وی بیان کرد: فکر میکنم با توجه به شرایط موجود باید کمکم از سینما خداحافظی کنیم، به نظر میرسد برای اینکه سینما به موقعیت گذشته خود بازگردد، نیازمند گذشت ۵ سال هستیم. که البته این ۵ سال را باید بعد از پایان کرونا در نظر بگیریم.
این تهیه کننده سینمای مستند ادامه داد: در حال حاضر سبک زندگی آدمها نسبت به دوران قبل از کرونا تغییر کرده است و در شرایط فعلی، سینما به طور کامل از سبد خانوادهها خارج شده است که این البته تنها مشکل ایران نیست و بسیاری از کشورها درگیر آن هستند و سینما دیگر آن رونق و حرکت سابق خود را ندارد.
فرخنده کیش گفت: معتقدم سبک جدید زندگی اجتماعی در دوران پساکرونا، یک سبک زندگی متفاوت خواهد بود و زمان زیادی باید صرف شود تا مواردی مانند سینما دوباره در سبد خانوادهها قرار گیرد. با توجه به اینکه مخاطب تمایل چندانی به سینما رفتن ندارد، بازگشت سرمایهای نیز نخواهد بود و برهمان اساس ریسک برای سرمایه گذاری در سینما افزایش پیدا میکند.
وی ادامه داد: البته این را هم باید بگویم که شرایط اقتصاد کشور چندان مناسب نیست و همین مساله نیز باعث رکود گیشه در سینما میشود.
تهیه کننده مستند «نفس بی ریه» توضیح داد: مساله تولید تنها به آثار سینمایی خلاصه نمیشود، به عنوان مثال در جشن سینمای مستند که به تازگی برگزار شده است، اکثر فیلمهایی که جایزه گرفتهاند، آثاری است که بیش از ۲ سال پیش تولید شده بود و این نشان میدهد که در این مدت سینما و به خصوص تولید تعطیل شده بود و این اصلاً نشانه خوبی برای سینما به شمار نمیرود.
وی تاکید کرد: هرچند سینما در تمام دنیا دچار مشکل شده است اما در ایران یک فاکتور اضافه وجود دارد که این مساله را تشدید میکند و آن مشکلات اقتصادی در ایران است.
فرخنده کیش در پاسخ به این پرسش که در سینمای جهان کمپانیهای بزرگ همچنان در تولید فیلمهای پرفروش موفق هستند اما در ایران چنین اتفاقی رخ نمیدهد، گفت: تعریف تولید در جهان، تعریف تولید در کمپانیهای تخصصی است که این تعریفها براساس موارد مختلفی شکل میگیرد، اما در ایران بیشتر تهیه کننده به عنوان فرد محور تولید است و همین مساله سبب میشود که در هنگام تولید فرد دچار ضرر شود.
وی ادامه داد: تاکید میکنم که الگوی تولید فیلم در سینمای ایران، الگوی درستی نسبت به آنچه که در جهان اتفاق میافتد نیست، به همین دلیل سینمای ایران شکنندهتر از سینمای دیگر کشورها است.
فرخنده کیش در پایان گفت: بازهم یادآور میشوم که حداقل تا ۵ سال آینده روال تولید در سینمای ایران مانند گذشته میشود و چنین شرایطی سبب میشود تا بسیاری از سینماگران در حوزههای مختلف، مجبور به تغییر ریل حرکتی خود برای امرار معاش شوند.
منبع : خبرگزاری مهر
تاریخ انتشار «آتش نهان» پرواز همای مشخص شد
«احمد» به کانادا میرود
کارگردان «سوجان» از استعداد بازیگران گیلانی سریال گفت
سینمای مقاومت محرک، حیات بخش و مطالبهگر است
تماشاخانه صحنه آبی و روایت «اینجا همه چیز غیر عادیست»
سامان خلیلیان «درد» را به صحنه میآورد
ارومیه میزبان جشنواره «سودای عشق» شد
«سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
انتشار جدول زمانبندی مسابقه تئاتر صحنهای جشنواره مقاومت
«آذرگان» ویژه بانوان به صحنه میرود
خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی دار فانی را وداع گفت
نمایش آیینی «حریم» روی صحنه رفت
«جسدهای جاندار» مسعود کیمیایی تماشایی میشود
در این نمایش کمدی حرفهای جدی گفته میشود!
نیروهای داوطلب چطور در برگزاری یک جشنواره مشارکت میکنند؟
ساترا برای ممیزی آثار شبکه نمایش خانگی هزینه میگیرد؟
بررسی درجهبندی سنی سینما در یک برنامه رادیویی
انتصاب جدید در شبکه دو سیما
معرفی آثار بخش نمایشهای صحنهای جشنواره تئاتر «سودای عشق»
نمایش «ره صدساله» در تماشاخانه سنگلج
«سورنا در کارخانه اسباببازی» به تالار هنر رسید
«رفتن»، «رومئو و ژولیت» و «من کُشی» در عمارت نوفللوشاتو
رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی
ناگفتههایی از مدرسه مروی تهران در یک مستند
انتشار لوگوی نمایش میدانی امین زندگانی
امیرمهدی ژوله با «ملاقات با جادوگر» به اکران آنلاین میآید
پایان بازبینی آثار نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق
راهیابی «آوای ابرها» به جشنواره حقوق بشر اردن
«آبی روشن» مسافر نیجریه شد
«۱۲ زن خشمگین» خوانش میشود