میرنیوز
یوسف بچاری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت برنامه «نقد سینما» و اینکه این برنامه به آنتن بازمیگردد یا خیر بیان کرد: برخی از مدیران تلویزیون به دنبال یک برنامه زرد به سبک برنامههای غربی هستند و از طرفی هم میخواهند محتوای خوب داشته باشد، در زمان تولید این برنامه، اتهامی به ما وارد بود و میگفتند شما خیلی جدی هستید و این قابل بحث است که جدی بودن میتواند عیب باشد یا خیر.
مواخذه بابت قهرمان و کرونا در سینما
بچاری تصریح کرد: ویژگی نقد سینما این بود که جامعه سینمایی را نقد کند و درباره مسایل سینمایی صحبت کند و مخاطبش مشخص است با این حال تکلیف برخی از مدیران نسبت به آن روشن نیست. برخی از مدیران ارتباط نزدیکی با سینما ندارند و نقدشان به برنامه بیشتر سلیقهای و شخصی است. به طور مثال درباره بعضی موضوعات اساسی سینما نقد داشتند و میگفتند اینکه درباره قهرمان در سینما یا درباره کرونا حرف میزنید به درد چه کسی میخورد و ما حتی بابت پرداختن به این موضوعات مواخذه شدهایم!
وی اضافه کرد: متاسفانه چون شناختی از سینما و تلویزیون نیست، برخی مدیران انتظار دارند برنامه سینمایی صداوسیمای جمهوری اسلامی، مثل برخی برنامههای سرگرم کننده صرفاً به ازدواج سلبریتی ها، قراردادها، لباس سلبریتی ها در اکرانها و… بپردازد.
تهیه کننده «نقد سینما» با اشاره به سیاست این برنامه با توجه به قواعد سازمانی عنوان کرد: نسبت سازمان با موسیقی، سینما و… کلی است اما قواعدی وجود دارد که هرکسی اینها را میداند. اینکه به تصور یک حرکت انقلابی و تغییر خلاقه، حرکت اشتباهی کنید درست نیست درحالیکه برخی از مدیران فکر میکنند باید چرخ را از اول کار کرد.
وی با اشاره به بازخوردهای این برنامه اظهار کرد: «نقد سینما» از برنامههای پربیننده بود که به شهادت بسیاری از علاقمندان این حوزه، بازخوردهای مناسبی هم داشت. درست است که رضایت صد درصدی نیست اما تکلیفش با مخاطب مشخص است که در سه سطح علاقمندان به سینما، آماتورها و حرفهای های سینما پر بیننده بوده است. این برنامه در سنین مختلف و در نقاط پراکنده ایران مخاطب داشته است.
تلاش دو ساله برای برند شدن برنامه
بچاری با اشاره به هم صنفیهای خود نیز گفت: ما بهعنوان تیم برنامهساز دو سال برای اعتبار این برنامه تلاش کردیم تلاشی که فقط در راستای فرم و ساختار نبود و با گروههای مختلف سینمایی، آدمهای مختلف ارتباط گرفتیم و افکار مختلف را بازگو کنیم. سعی کردیم مواضع معتدلی داشته باشیم تا جذب حداکثری داشته باشد و بعد از دو سال مقبولیت حرفهای در سینما پیدا کردیم که بسیاری در برنامه حضور پیدا میکردند.
وی اضافه کرد: این برنامه اسفندماه تمام شد و امروز ۲۶ تیرماه است و شبکهای که طی دو سال برنامه را منظم پخش کرده است اما در یک بازه پنج ماه هنوز نتوانسته است تصمیم جدید بگیرد. نهادهایی هم هستند که حاضرند مشارکتی این برنامه را به تولید برسانند ولی هنوز مذاکرات به سرانجامی نرسیده است.
بچاری در پایان با اشاره به دیگر برنامههای سینمایی عنوان کرد: شبکه چهار برنامهای برای سطح نخبهتر داشت و «نقد سینما» و «هفت» دو برند سازمان صداوسیما بودند که یکی فعالیت خود را پیش میبرد و قرار است پخش شود، دیگری اما هنوز به سرانجام نرسیده است. به ویژه که حتی نگفتهاند این برنامه تمام شده است.
منبع : خبرگزاری مهر
«صدای طبیعت» در بهارک شنیده میشود
نمایش نقاشی کمتر دیده شده رنه مگریت در یک نشست هماندیشی
«چشم در چشم» تا پایان آذر تمدید شد
«قنلدرخونه» روایتی از تلفیق واقعیت با آیینهای مردم بوشهر
«کارگردان» به تئاتر شهر رسید
نمایشی از پوسترهای سینمایی در «سینما در حضور دیگران»
جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ به وایولا دیویس اهدا میشود
«نیکسن» با هیچ کاری نکردن و کاری کردن آمد
«منکشی» صاحب پوستر شد
موزه موسیقی میزبان نمایشگاه نقاشی میشود
طرح جدید دیوارنگاره میدان فلسطین و یک شیطان بزرگ
اعلام جزئیات دیدار معاون هنری وزیر ارشاد با چند انجمن هنری
رابرت پتینسون یک بار دیگر با کریستوفر نولان همراه میشود
قطعی برق اجرای «کاتیوشا» را لغو نکرد
فصل جدید «عصر خانواده» شبکه دو فرا رسید
مردم برای استاد دوستداشتنی سنگ تمام گذاشتند/ آغاز پرواز سیمرغ
چالشهای بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!/ لزوم توجه به تئاتر کودک و نوجوان
چالشهای بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!
«باغ کیانوش» ۵ میلیاردی شد
از موسساتی که خانواده اجاره میدهند چه میدانید؟
محمد شهبازی سلطانی سرپرست تامین و پخش شبکه تماشا شد
شهابالدین شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری شد
شهاب شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری شد
موزه گرافیک ایران از ناشناسها «نشان» میگیرد
پوستر مستند «پروانه» در آستانه پخش رونمایی شد
«زندگی در تئاتر» به خانه هنر دیوار رسید
رونمایی از پوستر «با خشم به گذشته نگاه کن» در آستانه اجرا
«خانواده خلج» یک مشت نمونه خروار است
«سایه سرو» به انگلیس میرود
کدام آثار سینمایی نامزد تندیس حافظ شدند؟